Zadelmak maken, zo snel mogelijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meisiie

Zadelmak maken, zo snel mogelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 19:25

Hoi,

Mijn nicht woont in Italië en is helemaal gek van paarden jammer genoeg is er geen manege die dichtbij is en wat lage prijzen heeft. Want de eerst ebeste manege is 10 km verderop en kost 25 euro per les! Daarom krijgt ze van haar ouders een pony van ongeveer 7 jaar en nog NIET zadelmak , hij kan alleen maar met 2 andere paarden op een weitje staan verder kent hij niks (behalve wat auto's en gras+water maar verder..)
En aangezien ik al 8 jaar rij en afentoe eens kindjes les geef werd ik erop aangewezen hem zadelmak te maken binnen 3 weken. Dus hoe kan ik invredesnaam binnen 3 weken hem laten leren wat longeren is , en zadelmak maken?(ik kan haar hem wel eens laten longeren maar dat moet hij eerst ook kennen.)
HELP!!

edit: typfoutje Bloos
Laatst bijgewerkt door Meisiie op 26-02-08 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Re: Zadelmak maken, zo snel mogelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:27

Door tegen de ouders te zeggen dat wanneer ze willen dat hun dochter er veilig kan opstappen er tijd (en geld) ingeinvesteerd moet worden en dat jij niet bekwaam genoeg bent?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:32

wat sronnie zegt, tis geen apparaat.. tis een dier.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:32

hmm vreemd hoor.

je nichtje heeft nog nooit paardgereden? dan zie ik het niet zo zitten. beleren is niet heel lastig. gewoon gaan zitten. maar het doorrijden is het moeilijkste... de pony moet het wel allemaal goed leren.

en dan verder de aanpak.

eerst een paar keer longeren in een afgezette bak.
dan iemand erbij om erop. die houd zich vast. jij stapt eerst en dan gewoon longeren.
langzamerhand ga diegene meer sturen en beengeven en neemt het over.

3 weken is heeeeeeeeeeeel krap, maar met een brave pony wel te doen. dan moet je denken aan. opstappen sturen en gas en rem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:35

Door het rustig aan te doen mss Verward Ga dit paard niet ineens allerlei nieuwe dingen leren, dat word hem te veel in 3 weken tijd. Een paard kan mss wel in 3 weken zadelmak zijn maar wat als jij weg bent? Word dit paard dan wel goed doorgereden?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:36

wat montana zegt is zeker waar.. zadelmak maken is indd wel te doen.. maar doorrijden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:39

Ze krijgt hem? dus ze heeft hem nog niet? Laat ze verder kijken naar een leuke leerpony. Als dit niet meer mogelijk is, zou ik wijs zijn en ze vertellen dat jij dit niet kunt (gezien wat jij hier vertelt aan ervaring te hebben) en dat er beter een goede instucteur/africhter mee aan de slag kan en jou nichtje verder kan helpen.

En ja, dat kost geld..... Wees gewoon eerlijk, jij kunt deze mensen nu goed voorlichten voor het misschien tegen gaat vallen.

Meisiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 19:46

Ik heb het paard zelf ook gezien en laat ook alles toe! Doet geen stap verkeerd bovendien wil ik het ook rustig aan doen. Ze kent wel mensen die ook paarden hebben en daar gaat ze ook eens een paar keer rijden om het onder de knie te krijgen , het paard hoeft niet alles te kennen; stap draf galop een stuur en een rem is voldoende me nichtje is 12 en me andere(zus ervan) nicht wilt er ook afentoe op rijden en die is 15 (in augustus 16) zij heeft ook wel eens op een paard gezeten maar zij vind het toch eng , en wilt liever op een vertrouwd paard rijden wat dit schijnt te zijn...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:48

weer domme mensen zeg!!

willen ze een beginner zonder le sen hulp op een onervaren, door jou zadelmak gemaakte pony zetten?
niet vervelend voor jou bedoeld, maar beetje dom

3 weken is weinig tijd, en al helemaal als de pony helemaal groen is

DobelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:49

zadelmak is zo gebeurd maar het doorrijden moet wel door iemand met enige ervaring gebeuren anders is het pretje zo afgelopen konden ze geen 7 jarige die WEL bereden was kopen?
ik snap dat niet hoor mijn ouders zijn al bang als ik met een schaapmak beest op pad ga en ik rijd me hele leven en zo iemand koopt een onbeleerd paard + groen persoon en moet het uitzoeken

Kijk uit waar je aan begint !

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:49

Stap draf galop en een stuur zitten er snel op, maar die knopjes gaan er ook heel snel weer af wanneer het paard niet op de juiste wijze wordt doorgereden.
Af en toe op een paard hebben gezeten is naar mijn mening bij lange na niet genoeg om een paard dingen te leren, er op zitten en sturen is 1, maar echt rijden is 2.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:52

Lynn_Nikita schreef:
willen ze een beginner zonder le sen hulp op een onervaren, door jou zadelmak gemaakte pony zetten?
niet vervelend voor jou bedoeld, maar beetje dom

3 weken is weinig tijd, en al helemaal als de pony helemaal groen is

En als je zelf eigenlijk niet ervaren bent met het beleren:

Citaat:
Dus hoe kan ik invredesnaam hem laten leren wat longeren is , en zadelmak maken?

Wees alsjeblieft slim en eerlijk naar deze mensen, dit gaat niet werken.

Meisiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 20:22

Zou het misschien kunnen dat mensen die in Italië wonen , er op kunnen rijden?(die zelf ervaring hebben) en dus zorgen dat het paad goed doorgereden word? (want wij kennen mensen in Italië die paarden hebben nederlands zijn en ook paardrijden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:32

Ja, dat is toch een goede oplossing? Zolang ze maar genoeg ervaring hebben lijkt mij het ok als hun het van je overnemen.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:38

kan je niet gewoon beter een oudere pony kopen die alles al kent ? het lijkt mij niet zo slim om iemand die amper rijd een onbeleerd paard koopt ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:39

Zolang er goede begeleiding bij is zou het moeten kunnen imo.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:41

Gewoon dat beestje laten staan en wat anders zoeken, wat naïef dat die mensen zo'n jong paard willen kopen. Jammer ook.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:42

Miss_Montana schreef:
Zolang er goede begeleiding bij is zou het moeten kunnen imo.

ja maar dan moet er ook goede begeleiding zijn Knipoog en die zou ik dan al zoeken voordat het paard er is ...
zou natuurlijk heel sneu zijn dat ze straks niks meer met hem kunnen of bang voor hem worden ...

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:39

Waarom kopen ze geen 7jarige die het wel allemaal al kent ? Of misschien zelfs een paar jaartjes ouder, aangezien ze nooit gereden heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:53

Als het een kipmakke pony is, zie ik het probleem niet. Het kan alleen wel zo uitpakken dat een pony die in omgang kipmak is, dat onder het zadel niet perse hoeft te zijn. En hou er rekening mee dat, als je eenmaal aan het werk gaat en het dier een singel omkrijgt, daar heel snel plekjes komen, en dan ben je dus klaar met inrijden.

Je hebt een voordeel met een 7 jarige: je kunt wat langer rijden en hoeft geen rekening te houden met het toch wat zwakkere gestel van een jonkie. Al lijkt me 3 weken erg krap, een beginnetje is zo gemaakt (mits er niets gebeurt). Als ze daarna begeleiding kan krijgen met het doorrijden van het dier moet het geen probleem zijn. En als er ook geen dressuurmatige hoogstandjes van verwacht worden, zie ik - behalve het feit dat je nichtje ook op haar eigen paard niet echt veel verder zal komen dan een rondje hobbelen - geen probleem.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:46

Het lijkt mij zeer onverstandig om jouw nichtje te laten leren rijden op een net beleerd paard.
Kunnen ze niet beter een andere kiezen? Bijvoorbeeld een paard van ouder dan 8 tot 12, dat al alles kent?
Deze paarden weten al jaren wat er met alle knopjes bedoeld wordt, waardoor je nichtje van het paard kan leren. Daarna kan ze misschien over stappen naar een paard dat van haar kan leren.
Samen leren in dit stadium van je eigen ruiterervaringen kan gewoon niet. Kijk, als je al jaren rijdt en de basis er goed in zit kan je wel met een B-paard samen leren om hoger te komen. Maar als je nog amper kan rijden lijkt het me geen slimme zet.

Hoe mak het paard ook is, alle paarden komen wel een keer. Hoe snel dat is weet niemand. Misschien wel de dag nadat jij weg bent, of misschien pas 2 jaar later.

Ik zou heel eerlijk zijn tegen je oom en tante en zeggen dat het gewoon niet verstandig is. Zelf zou ik het dan ook niet doen. Je bent dus al verplicht om het in 3 weken te doen, lijkt me niet echt slim.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:54

als jij dat klusje probeert te klaren in 3 weken, zit zij met de problemen wanneer jij weer weg bent... Gaat gewoon simpelweg niet...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:59

Even een vraagje, want die informatie ontbreekt in je eerste bericht. Hoe oud is je nicht?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:06

Nou sorry hoor, vind het wel erg stom dat die pony perse binnen 3 weken zadelmak moet zijn! Dat is veeelste snel.. een pony heeft de tijd nodig om alles te leren enz, en dat kan echt niet in 3 weken! Waarom moet het perse binnen 3 weken, en kan het niet langer duren?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:24

ze kunnen beter een pony kopen die alles al kent. een onervaren pony met veel begeleiding is even duur uiteindelijk. en stalling en alles. beetje vreemd