Hinniken: wat wil dat zeggen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Hinniken: wat wil dat zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:56

Hallo,

elke morgen als ik naar buiten kom, dan begint mijn Haflinger luid te hinniken. Ik geef altijd eerst de schaapjes eten en daarna is mijn pony aan de beurt. Als ik dan bij zijn box kom, hinnikt hij nogmaals, maar dan zachter.

Is dat gewoon uit blijdschap omdat "het eten" arriveert?

Als ik hem benader in de wei hinnikt hij nooit. Maar hij loopt ook niet weg en blijft meestal neutraal grazen.

Ik heb hem wel nog maar een week bij mij staan nu.

Cassidy

Re: Hinniken: wat wil dat zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:00

Hij zal het eten begroeten ja. En ik begrijp dat je pony alleen staat?

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:03

Die van mij hinnikt ook Haha!
Niet alleen bij het eten maar voornamelijk wanneer ze hoort dat ik eraan kom.
Erug lief Haha!
Ze doet het ook heel erg als ze mijn andere paardje langs ziet lopen of als hij buiten staat en ik loop langs met haar.
Ze zijn ook echt 2 handen op 1 buik samen Haha!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:04

Ik denk dat het in jouw geval idd het eten begroeten is. Omdat hij dit in de wei niet doet.
De ijslander van mijn tante hinnikt altijd als zij er aan komt. Ook als hij als eten heeft gehad of ze bijvoorbeeld 3x in 10 minuten naar hem toe loopt. Erg grappig
Mijn eigen paardje hinnikt nooit naar mij, maar komt wel altijd naar me toe. Een 2jarige op mijn werk hinnikt wel altijd.
Het ene paard zal wel meer hinniken dan het andere.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:06

Mijn pony hinnikt altijd als hij me ziet. Clown

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 14:26

Ja hij staat alleen.
Uiteraard kent hij me nog niet lang, ik hoop toch een vertrouwensband met hem te kunnen opbouwen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:29

Citaat:
Ja hij staat alleen.

Ik zou daar zowieso iets aan veranderen.
Dat hinniken kan hij gerust doen, omdat dat een lichtpuntje is.
Kan zijn dat je paardje zich eenzaam voelt en weet dat hij met het voer iets te doen heeft.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:30

Ik ga mee met Silence. Lachen

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:35

Ik ga ook mee met Silence, ik vind niet dat je een paard, wat toch van nature een kuddedier is, alleen kunt laten staan.
Dat hinniken, om je vraag nog even te beantwoorden zal inderdaad naar het eten zijn, en omdat jij zijn lichtpuntje bent, in zijn toch wel eenzaam leventje in zijn eentje... Zie dit bericht trouwens niet als aanval, maar als goede raad alsjeblieft...

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:39

Die van mij hinniken altijd als ik eraan kom, doen ze al van veulen af aan. Heeft bij mij niets met voeren te maken (doen ze op de wei ook) maar met begroeting lijkt me.
Ze komen er ook altijd in galop aanrennen Lachen

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:43

Hinniken klinkt altijd heel lief, maar ik heb liever dat mijn paard niet hinnikt en dat doet ze ook nooit. Zij staat de hele dag buiten met soortgenootjes en ook op stal staat ze met anderen. Ik ben dus voor haar geen factor van belang om zo maar te zeggen. Ik zie het meer als zielig als je paard hinnikt als jij komt, want dat betekend dat hij zich de overige tijd verveelt heeft en jou als prikkel aanschouwt.

Zoals Anniee hierboven schrijft hoeft het niet altijd zo te zijn, maar als ze alleen staan of de hele dag op stal staan dan is dat geen teken van vertedering om zo maar te zeggen.....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:52

Daf schreef:
Hinniken klinkt altijd heel lief, maar ik heb liever dat mijn paard niet hinnikt en dat doet ze ook nooit. Zij staat de hele dag buiten met soortgenootjes en ook op stal staat ze met anderen. Ik ben dus voor haar geen factor van belang om zo maar te zeggen. Ik zie het meer als zielig als je paard hinnikt als jij komt, want dat betekend dat hij zich de overige tijd verveelt heeft en jou als prikkel aanschouwt.

Zoals Anniee hierboven schrijft hoeft het niet altijd zo te zijn, maar als ze alleen staan of de hele dag op stal staan dan is dat geen teken van vertedering om zo maar te zeggen.....

Die van mij lopen ook met z'n allen buiten en ook bij elkaar, naast elkaar op stal en toch hinneken ze waar ik ook kom. Of het nu de stal is of de wei. Het is wel dat ze en verschillende manier van hinneken hebben. Gewoon groeten of ik wil eten of we gaan naar buiten en hier komt dan ook nog een stukje "lichaamstaal" bij. Ik vind het juist fijn dat ik aan de paarden kan horen en zien wat ze ongeveer bedoelen. Dus van mij mogen ze best hinneken...en ben juist blij dat ik wel een factor in hun leven ben. (En niet alleen maar om te voeren!!) Zij zijn ook een hele grote factor in mijn leven.... Aan topicstarter: ik zou er wel een paardje/pony bijdoen. Ze horen niet alleen te staan...

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:03

Natasjaa schreef:
Ik ga ook mee met Silence, ik vind niet dat je een paard, wat toch van nature een kuddedier is, alleen kunt laten staan.
Dat hinniken, om je vraag nog even te beantwoorden zal inderdaad naar het eten zijn, en omdat jij zijn lichtpuntje bent, in zijn toch wel eenzaam leventje in zijn eentje... Zie dit bericht trouwens niet als aanval, maar als goede raad alsjeblieft...

Waarom beginnen er hier nu een aantal over dat haar paard niet alleen mag staan? Hier gaat de topic helemaal niet om, het gaat over het hinneken, en dat hinniken zal die heus niet doen om aan te geven dat die eenzaam is. Er is al een topic over paarden die alleen staan.
Niet iedereen kan er een paard bijnemen zodat het ander niet alleen staat, volgensmij gaan jullie dat nooit begrijpen?
Ontopic; Mijn paard hinnikt trouwens ook als ik hem uit wei ga halen, soms ook als ik hem 's morgens in de wei zet en ik loop weg. Waarom die dat dan doet weet ik ook niet. Een verzorgpony van lang geleden deed dit ook altijd als ik aan kwam fietsen (wei lag naast de weg). Volgensmij zijn ze dan gewoon blij om je te zien en is het een soort begroeting, en dat ze ook weten dat ze dan eten krijgen (meestal).
Laatst bijgewerkt door Moelie op 22-02-08 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:05

Nou dat geeft een paard wel aan hoor ook doormiddel van hinnenken..

Mijn pony staat ook weleens alleen omdat de ander dan even is gaan buitenrijden. Dat laat hij dan echt merken hoor.. Ook als ik dan binnenkom hinnikt hij harder dan normaal. Ja

edit: Als ik lang in mijn eentje met hem buitenrij gaat hij ook hinniken.. Heel de weg door tot we thuis zijn..

edit 2: Als je geen geld hebt oid om er 2 te kopen zet hem dan op een pensionstalling of ergens waar ze wel met zijn 2en of meerderen kunnen staan.. Het e paard hoeft niet persee van jezelf te zijn. Bloos

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:46

Mijne dee het ook.
Als hij me nog niet eens had gezien dee hij het al. Clown
Heel zachtjes maar zo uber lief!
En of iemand anders der nu liep dee hij het niet maar denk dat ze het hoorde ofzo of aan me stem.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:53

Ook ik heb gehoord dat hinniken niet altijd postief is. Idd sommige doen het als begroeting, anderen zijn dolgelukkig dat ze eindelijk voor 1 a 2 uurtjes bezig gehouden worden en anderen doen het voor eten.

Mijn paard hinnikt nooit naar mij, zij staat op de wei met een maatje. Het maatje hinnikt soms heel zachtjes. Ga ik met Vera weg dan doet het maatje niets maar hoort hij dat we terug komen hinnikt hij. Dan is hij blij dat ze weer terug is. Ook hinnikt hij heel zachtjes als ik met voer aan kom.

Er zijn dus verschillende soorten hinnik.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:55

Als een paard hinikt naar je betekend dat 2 dingen of naar het eten dat je altijd komt brengen of naar jou zodat hij eindelijk eens wat kan doen. Oftewel hij verveelt zich.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:58

hinniken, echt luid hinniken betekend meestal dat ze eenzaam zijn.
als het een zacht knorretje is is het niet erg Tong uitsteken dan is het gewoon begroeten

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:38

Citaat:
Waarom beginnen er hier nu een aantal over dat haar paard niet alleen mag staan? Hier gaat de topic helemaal niet om

Toch wel, ze vraagt toch dat het hinniken zeggen wil?
Nou dat wat wij zeggen kan een reden zijn, dus iets wat het paardje wil zeggen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:50

splash1999 schreef:
Als een paard hinikt naar je betekend dat 2 dingen of naar het eten dat je altijd komt brengen of naar jou zodat hij eindelijk eens wat kan doen. Oftewel hij verveelt zich.

Wat een onzin. Ik zou maar eens beter naar je paard(en) gaan luisteren en ook kijken...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:03

mijn paard verteld mij een hoop en weet negen van de tien keer wat ze bedoeld. dus jou visie hierop klopt niet

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:29

Somebitch schreef:

Mijn pony staat ook weleens alleen omdat de ander dan even is gaan buitenrijden. Dat laat hij dan echt merken hoor.. Ook als ik dan binnenkom hinnikt hij harder dan normaal. Ja

edit: Als ik lang in mijn eentje met hem buitenrij gaat hij ook hinniken.. Heel de weg door tot we thuis zijn..

edit 2: Als je geen geld hebt oid om er 2 te kopen zet hem dan op een pensionstalling of ergens waar ze wel met zijn 2en of meerderen kunnen staan.. Het e paard hoeft niet persee van jezelf te zijn. Bloos

Een paard hinnikt ook wel omdat die alleen staat, maar dat is meestal omdat dan de andere paard(en) (even) wegzijn ofzo. Maar als een paard het gewent is altijd alleen te staan, hinnikt die niet uit eenzaamheid. Lijkt mij iig niet.
De mijne staat op een pensioenstal, met 3 andere pony's.. maar door wat redenen kan die er niet mee samen staan, er staat overigens wel een veulen naast hem in de wei waar die altijd meespeelt (over het hek heen) en in de stal naast hem staan die andere pony's, en er zitten tralies tussen de stallen in. Dus sociaal contact heeft ie wel.
En trouwens het is ook niet haalbaar voor iedereen om zijn/haar paard op een pensioenstalling neer te zetten, stel je hebt thuis een stal.. dan is het dus ook een ander verhaal. Ik ben het er ook mee eens dat paarden beter met meerdere kunnen staan, tuurlijk! Maar het is voor sommige gewoon niet haalbaar. Daarom vind ik het ook zo irritant dat sommige er zo snel hun oordeel over klaarhebben, ze zeggen meteen; Aaah staat die alleen, dat kan toch niet, das toch zielig. En dat vind ik vervelend..

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:35

Moelie schreef:
Somebitch schreef:

Een paard hinnikt ook wel omdat die alleen staat, maar dat is meestal omdat dan de andere paard(en) (even) wegzijn ofzo. Maar als een paard het gewent is altijd alleen te staan, hinnikt die niet uit eenzaamheid. Lijkt mij iig niet.
De mijne staat op een pensioenstal, met 3 andere pony's.. maar door wat redenen kan die er niet mee samen staan, er staat overigens wel een veulen naast hem in de wei waar die altijd meespeelt (over het hek heen) en in de stal naast hem staan die andere pony's, en er zitten tralies tussen de stallen in. Dus sociaal contact heeft ie wel.
En trouwens het is ook niet haalbaar voor iedereen om zijn/haar paard op een pensioenstalling neer te zetten, stel je hebt thuis een stal.. dan is het dus ook een ander verhaal. Ik ben het er ook mee eens dat paarden beter met meerdere kunnen staan, tuurlijk! Maar het is voor sommige gewoon niet haalbaar. Daarom vind ik het ook zo irritant dat sommige er zo snel hun oordeel over klaarhebben, ze zeggen meteen; Aaah staat die alleen, dat kan toch niet, das toch zielig. En dat vind ik vervelend..

Dat kun jij wel vervelend vinden, maar ik vind het voor een paard dat alleen staat nog veel vervelender. Je wilt toch het beste voor je paard, het gaat toch om zijn/haar welzijn? Dan begrijp ik niet dat er nog steeds mensen zijn die hun paard alleen zetten! Ga voor een shetlander (hebben wij ook een poos gehad als gezelschap)zo duur hoeft dat niet te zijn. En als je dat niet kunt bekostigen, spaar dan nog even verder voor je aan een paard begint.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:39

Silence schreef:
Citaat:
Waarom beginnen er hier nu een aantal over dat haar paard niet alleen mag staan? Hier gaat de topic helemaal niet om

Toch wel, ze vraagt toch dat het hinniken zeggen wil?
Nou dat wat wij zeggen kan een reden zijn, dus iets wat het paardje wil zeggen.

Dat wel, maar er word meteen vanalles bij gezegt wat ontopic is.. Zoals paarden mogen niet alleen staan dit en dat, en dat is zielig. Dat bedoel ik daarmee. Ik bedoel, daar is al een topic over, reageer er over op dat topic dan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:42

bij mij wil hinniken zeggen ETEN!!!zodra ze mij in de tuin zien of het huis uitkomen krijgen ze iets,hooi of een appel ofzo,als het allemaal te lang duurt word er luid gehinnikt