Help, peesbeschermers moeten eraf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Help, peesbeschermers moeten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 16:34

Ik heb net bij mijn 3-jarige merrie voor het eerst de peesbeschermers om gedaan. Dat ging redelijk goed. Tot ik er een beter wilde doen en het klitteband geluid maakte. Ze sprong bijna dwars over me heen en degene die haar aan het touw had kon haar amper houden. Probleem is nu dat ze er nog af moeten. Wie heeft de gouden tip.
Vind het eng om het op stal te doen omdat ik dan erg snel in de verdrukking kom. In de bak bleef ze echter maar achteruit lopen en kom ik er amper bij. Nadeel is ook dat ik alleen thuis ben en ik het dus liever in de bak doe omdat de buren verderop me dan zien als het niet goed gaat. Ik heb net wel het beschermflapje wat los gekregen en hoop nu dat ze er wat mee gaat spelen en zo zelf ontdekt dat ze niet aangevallen wordt door een leeuw oid.

Martine

Re: Help, peesbeschermers moeten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:35

Heel hard tegen haar gaan praten zodat ze het klittenband niet hoort? Bloos
Heb ik zelf ook wel eens gedaan.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:36

Heb je een andere beschermer bij de hand. Ga daarmee geluid maken bij haar.
En anders als misschien iemand anders ene voetje op kan tillen?

Silence

Silence wilde ze in het begin ook niet accepteren, brak de boel af, als ik ze om wilde doen.
Ik heb het rustig opgebouwd. Eerst gewoon er tegenaan houden, dan los om doen en dat zo uitbouwen.
Bij Silence heeft het gewerkt. Nu heeft hij er geen problemen meer mee.
Nu ga ik beginnen aan zijn achterbenen, want dat is hetzelfde verhaal.

Sisco4life

Je paard de bak indoen, poosje rond laten rennen/longeren. Dan naar je toe laten komen. halster weer vastmaken met touw eraan en touw over de hals leggen. Dan met een losse peesbeschermer eerst vanaf een afstand het ''scheur'' geluid maken en steeds dichterbij komen. Steeds belonen, kan ook met snoepjes. En dan steeds lager gaan met die beschermer, over haar hals en dan lostrekken en dan naar haar benen. Eerst zo oefenen en dan kan je haar eigen beschermers erbij pakken. Let op, wanneer links niet meer eng is kan rechts het nog wel zijn Knipoog

Succes, ik hoor wel of het werkt Knipoog

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:37

Op stal zetten, hooi geven, als ze rustig staat te kauwen een andere peesbeschermer pakken en daar steeds geluid mee maken tot ze aan het geluid gewend is. Als ze rustig blijft geef je een snoepje/worteltje.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:37

Haha, allemaal soortgelijke ideeën! Succes ermee.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:38

Hmm, ik zou het zelf proberen met een emmer brokjes, mijn paard zou daar zo zijn aandacht bij hebben dat hij niet meer op de rest let. Kun je haar niet vast zetten in de bak?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:38

Zo, dan heb je best een probleem zeg. Vork Als je het flapje al los hebt, kun je wel gewoon haar benen aanraken nu? Want dan zou ik zeggen; alles zo vastpakken dat het er in 1 keer af kan. Weet niet of je type br hebt, maar dan dus eerst die flapjes, waarvan je er al 1 los had, eraf halen en dan met elke hand de 2 elastiekjes vastpakken en teglijk lostrekken. Dan wegwezen uiteraard Clown

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:47

Die van mij vindt het ook doodeng!
Ik doe ze toch om en af in haar box, omdat ze daar het meest op haar gemak is. En ja, ik moet wel snel zijn... En zoals iemand anders noemde, het andere been is ook weer een nieuw verhaal!! Knipoog
Succes in ieder geval!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 16:48

Probleem met die rottige flapjes is dat ze weer vastkleven. En ik ben maar even gestopt want ik kon amper bij haar benen in de buurt komen. We hebben samen de hele bak achteruit gelopen. Nu dus even rust en ik kan haar nu aan d'r beschermers zien snuffelen (zit boven en kijk zo de bak in).

Prachtig, met haar tanden heeft ze hem nu vast en gaat met haar hoofd lopen schudden waarbij haar been dus mee beweegt Ach gut .

Ga zo proberen met een andere beschermer en brok. Misschien toch maar op stal. Dan doe ik het touwtje door de stang van de voorbak en hou hem vast. Als ze gaat hangen kan ik gewoon meegeven. De deur open zodat ik er wel uit kan. Had het kunnen weten want ze is ook al eens door het lint gegaan toen ze op stal kwam en er nog geen bodembedekking in bleek te liggen. Ze klom tegen de wanden omhoog. En dat moet zadelmak gemaakt worden Ziek

xX_Lisa_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:13

Haar aan het geluid laten wennen gewoon als je voor de stal gaat af en toe het klittenband los trekken.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 18:37

Ik heb het net geprobeerd op de manier van klickertraining. Dus als er klittenband te horen was kreeg ze een brokje. Maar zodra ik bij haar benen kwam schoot ze weer weg. Wel heb ik nu van haar andere been ook de beschermflap en een klittenband los gekregen. Nu flapperen er dus twee peesbeschermers om haar benen. Maar ik zag net een acherhoef vlak bij mijn hoofd en vind het wel even welletjes. Ben nog wel doorgegaan hierna maar heb geen zin om mijn leven te riskeren. Dan heeft ze pech en moet ze maar tot morgen wachten want dan komt mijn vriend weer thuis. Die ziet toch geen gevaar.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:13

Als hij een achterbeen optilt, kan jij wellicht de beschermers van de voorbenen afhalen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 00:01

Ze zijn af OK dan! . Toevallig smste mijn vriend hoe het hier thuis ging en heb ik hem verteld dat Tabitha nog met haar peesbeschermers om stond. Met voeren probeerde ik ze weer los te krijgen. Ze is niet bang meer voor het geknisper maar schiet toch alle kanten op als ik eraan kom. Opeens begonnen de honden te blaffen en kwamen vrienden het pas op (23.00). Martin had ze gesmst dat ik problemen had. Dus zij snel deze kant op. Gelukkig geen hele grote problemen dus. Met Bert eerst geprobeerd om ze af te krijgen maar hierbij brak het halstertouw. Hierna het touw om haar neus gedaan en toen bleef ze redelijk staan en kreeg hij ze eraf. Hierna de spanning van het touw gehaald en ze nogmaals om en af gedaan. Volgens Bert was ze gewoon echt kwaad, niet meer bang dus. Wat een tuttebel. Van de zomer vraag ik hem wel om mee te helpen met beleren. Ging met Juntos ook super. Hij is niet bang, rustig maar de paarden moeten zich wel naar hem voegen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:07

waarom had je überhaupt peesbeschermers omgedaan dan?

tklinkt mij als dat ze je niet volledig vertrouwd eerlijk gezegd. ik raad je aan wat grondwerk en desensibilisatie(ofzoiets)oefeningen met haar te doen...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 00:15

Ach, ik was klaar me rijden en deed ze voor de gein bij haar om. Maar er niet bij stil gestaan dat het afdoen zo'n probleem zou geven.
Ik heb wel een paar keer grondwerk gedaan. De eerste keer ging ze door het lint omdat ze alleen in de bak achter bleef. De tweede keer ging wel aardig. Ik kon het touwtje helemaal over haar heen laten glijden bijv. Ook reageerde ze op achterwaarts, komen en halthouden.
Ik zat al wel te bedenken dat een schrikparcours wel goed zou zijn. Ze durft ook de stal niet uit als er water voor ligt. Maar neem ik haar aan een halstertouw dan loopt te zo achter me aan. Ze is de laatste tijd wel rustiger geworden. Ik denk mede omdat ze het grote voorbeeld voor haar jongere broertje is. Die is trouwens veel nuchterder. Tabitha lijkt mee op haar moeder. Zeer braaf maar als er iets is dan gaan ze overal door- en overheen en zouden gewoon hun benen breken (of die van jezelf).
Ze is ook een keer door het dolle geraakt omdat er een stukje plakband aan haar hoeven was blijven hangen. Toen schoot ze ook de stal door. Haar moeder had hetzelfde toen ik er een deken afhaalde maar de bilsingels was vergeten los te maken. Toen kon ik ook de stal uit.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:17

Oefenen, had ik met mijn Z-je ook, niet heel extreem, maar ze was duidelijk bang... Ze geeft er nu werkelijk geen bal meer om.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 00:43

Ik zei al dat ze ze morgen maar weer om moet als ze de bak in gaat Duivel

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:47

ga nou eerst maar grondwerk doen en vertrouwen winnen;)

@sorisso: gefeliciteerd met je verjaardag he;)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 00:50

De bak is nu weer begaanbaar dus ik zal daar weer eens mee verder gaan.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:51

Sisco4life schreef:
Je paard de bak indoen, poosje rond laten rennen/longeren. Dan naar je toe laten komen. halster weer vastmaken met touw eraan en touw over de hals leggen. Dan met een losse peesbeschermer eerst vanaf een afstand het ''scheur'' geluid maken en steeds dichterbij komen. Steeds belonen, kan ook met snoepjes. En dan steeds lager gaan met die beschermer, over haar hals en dan lostrekken en dan naar haar benen. Eerst zo oefenen en dan kan je haar eigen beschermers erbij pakken. Let op, wanneer links niet meer eng is kan rechts het nog wel zijn Knipoog

Succes, ik hoor wel of het werkt Knipoog

Zo zou ik het dus ook gaan doen!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:59

ikenindi schreef:
ga nou eerst maar grondwerk doen en vertrouwen winnen;)

@sorisso: gefeliciteerd met je verjaardag he;)

Thnx! Nu de cadeaus nog Nagelbijten / Gniffelen. Knipoog

Ontopic: Ik heb het trouwens ook geoefend wanneer ik niet heel serieus werk ging doen. Gewoon wanneer ik alledaagse dingen oefende, zoals water op de benen, vaststaan op de poetsplaats, voetjes geven, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 01:01

Gewoon resoluut afdoen die dingen en vervolgens niet meer aandoen, dan ben je van dit soort problemen af, of je paard in een vitrinekast opsluiten, dan heeft ie ze niet nodig hahaha!!!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 01:24

Juist dat resoluut afdoen was een probleem omdat ze niet stil wilde staan en ik alleen was. Niet zo slim van me. Ik deed ze niet om omdat ze ze nu nodig zou hebben maar omdat het geen kwaad kon dat ze eens een keer iets vreemds aan haar benen zou hebben. Alleen bracht ik nu mezelf in de problemen. Maar binnenkort toch ook een dekje of een keer een singel op. Maar dan wel beter voorbereid.