Mishandeling?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ravado

Mishandeling?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 20:02

Wij hebben ons paard op een pensionstalling staan en daar zijn veel mensen die hun paard/pony standaard met slofteugel en/of sporen/zweep rijden. Bij veel mensen is dat geen probleem, maar laatst kwam er iemand rijden... Hij kwam ergens anders vandaan. Hij stapte niet eens fatsoenlijk in. Na een half rondje gelijk al draven Teugel strak, sporen erin en zweep erover. Stoom uit je oren Na 5 minuten ook gelijk galoperen en ook de heletijd zagen in z'n mond! Paard loopt schuimend met mond open en oren in de nek de bak rond. Daarna kreeg hij gelijk weer met de zweep, omdat hij tijdens de volte de stelling niet goed genoeg was (Volgens de ruiter). Ik ben geen Anky van Grunsven of iemand anders met heel veel ervaring, mar dit kan toch echt niet door de beugel? Dit is toch gewoon mishandeling?! Stoom uit je oren

PS: Laats reed iemand anders op dat zelfde paard, met zachte hand. Nog wel met slofteugel, maar zonder zweep of sporen. Paard liep opeens een stuk beter. Verward Ik kan ook niet zeggen dat het fout is wat hij doet, want hij komt niet van onze stal. Hij komt met de trailer, gaat rijden en is daarna gelijk weer weg. Verdrietig

plotie

Re: Mishandeling?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:27

Er zijn altijd zo van die mensen en je kan er zelf weinig aan doe, spijtig maar het is zo

Mirreke34

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:05

Als ik zoiets zie zeg ik er wat van, van die stal of niet. Je gaat zo niet met je dier om. Boos!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:13

Onkundige mensen heb je altijd, mag je rustig wat van zeggen. Mocht diegene tegen je uitvallen of zeggen dat je je mond moet houden, dan kun je rustig je manege eigenaar eens informeren.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:46

frisiangirl schreef:
Onkundige mensen heb je altijd, mag je rustig wat van zeggen. Mocht diegene tegen je uitvallen of zeggen dat je je mond moet houden, dan kun je rustig je manege eigenaar eens informeren.

Mee eens.

Ik denk dat je als ruiters onderling elkaar best mag vertellen, op een gepaste wijze, dat je het niet eens bent met een paardonvriendelijke manier van rijden.
Je kan ook beginnen met de vraag waarom de persoon zo omgaat met zijn paard?
Veel mensen 'doen maar wat' en hebben geen argumentatie waarom zij dat zou zouden doen.
Mensen laten nadenken wil vaak al helpen.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 13:24

Ja, ik wil er wel wat van zeggen, maar hoe doe je dat in je uppie (en nog lang niej volwassen Tong uitsteken Bloos )?? Hoe zouden jullie zoiets dan aanpakken?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:25

Misschien die andere persoon die op dat paard rijd er eens op aanspreken? Of de pensionstalhouder vragen? Er zijn vast wel mensen die het ook zien en die je wel met je meegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:30

Daar mag je rustig iets van zeggen hoor. Jij bent van mening dat je niet zo met paarden omgaat en daar mag je hem best van op de hoogte stellen. Zolang je die mening aardig overbrengt kan hij niet boos op je worden. Hij kan hoogstens zeggen dat hij het niet met jou eens is. Nouja, jij hebt dan iig gezegd wat je ervan vind. En als hij wel boos reageert is dat zijn eigen probleem, dan is hij degene die niet tegen een beetje commentaar kan.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:30

Het is heel vervelend dit soort dingen, maar zelf moet je er niks van zeggen hier krijg je alleen maar problemen van.
straks ben jij de pineut en wordt jij weggestuurd van je stal.

Je kan het beter tegen de eigenaar van de stal zeggen en vragen of hij komt kijken en of hij er dan wat van kan zeggen .

Wij staan met 65 paarden op stal en heb je een probleem met iemand dan gaan wij eerst naar de eigenaar van de stal en leggen we het voor en dan gezamelijk het probleem oplossen of de eigenaar doet het.

Knipoog

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:28

dat is niet normaal!!! Boos!
zo iets is harstikke zielig!

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:58

Dit is idd zielig, iemand roddelde ooit over mij dat ik m'n pony mishandelde (Ik rijd alleen met zweep, ze heeft het naar haar zin en we hebben er lol in) nou, dat sloeg nergens op maar dít; echt erg! Ik zou vragen waarom hij zo rijd.

Shetjeees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:30

Die mensen zijn er altijd wel te vinden , meestal denken ze dat ze alles weten , ik zou hem gewoon eens goed zeggen wat jij er van vind en het paard net het rijden goed verzorgen enzo..
Ik ken ook zulke mensen en ik word dan soms zo boos ..!!! dus ik snap wel hoe je je voelt.. Boos!
Ik vind het trouwens echt heel zielig !!

Elfje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:33

Tja, sommige mensen snappen echt niks van paarden...... Whoosh!
Ik vind wel dat je er iets van mag zeggen, maar wel subtiel. Zou bijvoorbeeld vragen wat nou de reden is waarom hij zo met zijn paard omgaat.

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:37

ik weet eigenlijk niet of ik er wel wat van zeggen, en niet omdat ik het niet durf ofzo, maar meer omdat het niet mijn paard is. ik ben altijd bang dat er dan meteen zoiets komt van bemoei je er niet mee.. en dan sta je daar.. ik vind het wel zeker weten zielig!!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 08:31

Ik heb een keer bij een onderlinge springwedstrijd gestaan en daar was een meisje die met haar pony mee deed. Ze kon nog niet zo goed rijden, maar de ouders hadden haar een pittige pony, een grote trailer en alles gekocht, want dochter vond paarden zo leuk. Ze sprong over 2 hindernissen, bij de derde weigerde de pony en ze viel eraf. Ze durfde er natuurlijk niet meer op. Huilen Daarna stapte er een jonge man op en reed op de derde hindernis aan, de pony weigerde en hij begon de pony letterlijk af te ranselen! Ik en mijn vriendin zijn toen over de bakrand gesprongen en hebben de pony genomen, hem de zweep afgenomen en van de pony getrokken. Mijn vriendin wilde hem nog met de zweep slaan maar dat heb ik tegen gehouden. Ondertussen waren de ouders van het meisje in de bak gekomen en begonnen ons uit te schelden en wilden de pony mee nemen. Op dat moment kwam eindelijk de rest van het publiek en de manege eigenaar in aktie. De manege eigenaar heeft de pony bij hem op stal gezet en verzorgd. Hij heeft de ouders gezegt de volgende dag bij hem te komen. Hij heeft uiteindelijk de pony gekocht, de jonge man heeft een verbod gekregen nog op de manege te komen en het meisje is gestopt met paardrijden....
Dit is natuurlijk een extreem geval, maar ik zie zoiets maar al te vaak gebeuren en zeg er altijd wat van. Als jij denkt dat iemand zijn of haar paard mishandeld, doe er wat aan! Ook als achteraf blijkt dat het niet zo is, jij hebt je in elk geval ingezet voor het welzijn van het paard en daar hoef je je niet voor te schamen!!!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:30

Ik ken dit probleem... In de les na ons rijden er een paar mensen die hun paarden in de krul trekken (en afstraffen als ze niet meewerken). We laten er telkens al hints over vallen maar dat werkte ook niet echt... Om de de frustraties toch maar kwijt te raken heeft een vriendin van mij dit geschreven: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=7&t=858179&hilit=cursus

Leuk om toevallig op stal te laten slingeren in de kantine ofzo Tong uitsteken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:22

Dat soort mensen, helaas ben ik een ontzettende bangepoeperd dus ik durf er absoluut niks van te zeggen om dan vervolgens de rest van de dag er ontzettend spijt van te hebben dat ik dat niet deed. Bij ons op stal rijd er ook zo'n meid die veels te hard is voor haar pony en constant in de mond trekt. Ik vreet me letterlijk van binnen op als ik haar zie met dat arme dier, mijn paard merkt dat en die raakt ook gefrustreerd (enorm gevoelig dier dat betreft, erg grappig.). Zulke mensen verdienen het gewoon geslagen te worden met een zweep (Frisiangirl, jullie zijn helden.. echt waar.. bravo.. hulde.. geweldig, respect whoot!).

Het jammere is dat juist mensen met eigen paarden het al helemaal niet kunnen hebben als je er wat over zegt, al is het maar een goed bedoelde 'he je paard loopt kreupel' sommige vliegen bijna in de fik als je ook maar iets van commentaar hebt.

goldiejack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:49

ja blijf je toch hebben.. denk dat die mensen gwn bang en onzeker zijn en daarom hun paard zo comanderen.. als k het zie flik ik uit maarja zo ben ik.. als je een paard met liefde rijdt bereik je veel meer mee dan met slaan en dwingen.. maar dat keert toch wel tegen hun.. vind t alleen zo zielig voor t beest!
maja dat is bijna bij elk geval van mishandling zo" waarom doen die mensen dat : in meeste gevallen omdat ze zelf onzeker zijn en ze iemand de baas willen zijn door te slaan Boos! maakt me echt boos zoiets..die mensen moest je de broek aftrekken en vol met een zweep over hun blote kont heen vegen .. weten ze ook eens hoe het voelt Knipoog

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:37

He evdpanne, dat stukje van die vriendin van jou print ik echt wel even uit, helaas moet ik hem dan in het duits vertalen wil ik dat de mensen bij ons het kunnen lezen....

Devillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:59

Als ik dit zie pak ik zelf een zweep houd ik het paard vast en sla ik hem tot dat hij afstapt..Tong uitsteken

alegro_r

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:06

er zijn altijd mensen die hun paard zo behandelden zo iemand was er bij mij op stal ook . Ik weer met me grote die ik niet weer kon houden zei er wat van . nou dat schoot in het verkeerde keelgat en ik kreeg de wind van voren wie ik wel niet was om er wat van te mogen zeggen 2 dagen later kwam de stal eigenaar naar me toe of ik voortaan me met me eigenzaken wou bemoeien

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:26

Deze praktijken zie je overal, ik heb het ook ergens gezien. Niemand reed meer bij die persoon in de bak, want niemand had zin om ertegenaan te kijken. Ik heb een keer voorzichtig geinformeerd en kreeg als antwoord "jah, het is ook wel een heel stout paard". Mensen waren ervan overtuigd dat het zo hoorde bij dat paard. Nou ja, als je er zo over denkt.... Wat moet ik dan met mijn B-nivo verder nog zeggen zonder zelf een hoop commentaar te krijgen. Het is erg rot om tegenaan te kijken en sneu voor 't paard, ik zou het eens overleggen met de stalhouder.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 08:16

@rubyr, jou valt niks te verwijten! Jij hebt het goed gedaan! Die manegehouder zou eens een schop onder zijn kont moeten hebben zeg!!
@Bergje, het is net afhankelijk van het niveau waarop je rijd of je kunt beoordelen of een paard niet goed behandeld wordt! Ga maar rustig eens met de manegehouder praten en vertel hem wat je ervan vindt.

Zoals ik al eerder heb gezegt: als je ziet dat iemand zijn paard mishandeld, doe er wat aan! Je hoeft je achteraf niet te schamen, zelfs als blijkt dat je overdreven hebt gehandeld: tenslotte wil je toch het beste voor het paard en dat kan niemand je aanrekenen!!!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:39

Paard wat ik bedoel staat niet (meer) op mijn stal (gelukkig!). Dus ik zie er niks meer van (maar goed ook).

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:44

op het niet losstappen en gelijk aandraven of aangallopperen heb ik niets aan te merken. Soms werkt dit beter. Ik stap noob eigenlijk ook altijd maar 2 rondjes in en galloppeer dan aan. Ik krijg hem dan veel beter los en warm dan in de stap.
Direct omhoogprikken en slaan met de zweep daar ben ik dan weer geen voorstander van, totaal niet.
Toch vind ik wel dat er snel geroepen wordt dat het zielig is en dat de betreffende ruiter van het paard getrokken zou moeten worden. Vergeet niet dat er ook nog een andere kant aan het verhaal zit en een verhaal altijd 'gekleurd' wordt neergezet.