vanaf welke leeftijd grondwerk ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superrizzo

vanaf welke leeftijd grondwerk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 10:00

hallo mede bokkers.

ik zou wel eens willen weten vanaf welke leeftijd (van het paard/pony) jullie begonnen zijn met grondwerk.

en dan bedoel ik niet meteen het longeren etc, maar gewoon de basis dingen.

ik heb nu een fjorden merrie die in april 2 wordt, en hier in de buurt is er iemand die erg goed is op het gebied van grondwerk (methoden natural horseman ship)
zij verelde mij dat ik daar al rustig aan mee kan beginnen 2x in de week.

het wordt dat 1x les volgen bij haar in de binnenbak (zolang als zij het leuk vind)
en dat ik 1x thuis train met haar in de buitenbak.

ik ben van mening dat dit erg goed is om nu de basis er al in te hebben.
deze 2x in de week zullen tesamen ook niet langer zijn dan 1 uur.

verder staat ze gewoon lekker op de wei met paardenvriendjes.

dus bij deze hoe denken jullie over grondwerk bij jonge paarden?

Splash_

Re: vanaf welke leeftijd grondwerk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:02

Ik zou er zelf pas mee beginnen als ze 2, 2enhalf is. Ze zijn nu nog veel te klein, en hebben vaak weinig concentratie. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan het paard zelf, maar ik zou er nu nog niet mee beginnen, laat ze maar lekker spelen en peuter zijn.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 10:07

ja ze is erg leergierig en wil dingentjes doen.

met de basis dingen bedoel ik : netjes volgen , netjes blijven staan , weten dat ik de baas ben etc.

het gaat ook op zijn vroegst als ze 2 is dan heb ik namenlijk mijn nieuwe trailer.

nu ben ik zelf 1x in de week bezig om haar netjes mee te laten lopen in de bak (vind ze namenlijk eng) en ik wil haar daar gerust in stellen.

edit: het wordt echt nog geen jojo dingentjes en datjes gewoon puur de basis.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:09

Ach dat kan nog geen kwaad. Haha! Gewoon plezier beleven met haar, en als ze straks 2 is kan je eens rustig gaan kijken hoe ze de rest op gaat pakken!

lisje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:12

de dingetjes die je doet en van plan bent kunnen inderdaad in mijn ogen ook niet veel kwaad

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 10:28

nee veel mensen denken dat ik met grondwerk hele dingen bedoel.
maar ik wil gewoon spelenderwijs een beetje gaan oefenen met
haar.

ik snap wat jullie bedoelen en ik ben ook voorstander om ze zo lang mogenlijk te laten kleuteren.

werken moet ze nog haar hele leven.

en omdat ze absoluut niet de makkelijkste is leek het mij fijn om er nu al een beetje de basis in te hebben !

voor zover bedankt voor jullie reacties.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:02

Netjes mee lopen, stilstaan, vaststaan, voetjes geven, wijken voor druk, wandelen, enge dingen bezoeken, over plastic zeil lopen.. Allemaal dingen waarmee je vanaf zeer jonge leeftijd mee aan de slag kunt.

Persoonlijk vind ik 2 x per week in de bak te saai. Ik zou gewoon lekker met haar aan de wandel gaan.

Zolang je maar nooit te veel en te lang haar concentratie opeist.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 11:08

nou dat is nu meteen mijn probleem!

in de buitenbak bij ons op stal vind ze dood eng.
deze grenst aan een 80 km weg.

ze is ook altijd bloed nerveus als ze er in staat.
sommige rondes gan goed en sommige zijn renpartijen en af en toe een stijger erbij.

ik heb haar nu ook aan een hengstenketting omdat er anders gen houden aan is.

ik wil dus dat ze zich eerst goed geraagd in de bak.
ik durf gewoonweg niet zo met haar over straat, omdat we echt over een 80 km weg moeten met een berm van 1 meter.

wat ik wel wil gaan proberen is om een keer haar in de trailer te zetten en 5 minuten naar het bos rijden en daar wat te lopen.

vinden jullie dat een goed idee of zeggen jullie, laat haar eerst maar fatsoenlijk mee lopen in de bak .

want zonder hengsten ketting zou ik al meerde malen helemaal open hebben gelegen !

(edit: de hengsten ketting heeft ze alleen in de bak om voor de rest loopt ze keurig mee over het terein en is dan ook goed te houden)

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:23

Niks verkeerds mee om nu al wat basisdingetjes te leren. Ik heb een paard en die word in Mei 2 jaar, ik doe nu ook al wat dingetjes met hem, zoals wandelen en halt laten houden enz.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:37

Hm, eerst maar eens zorgen dat ze verkeersmak word dan...

Ik zou niet eerder de weg op gaan of gaan traileren voordat je 100% zeker bent dat het kan.
Dat is allemaal onnodig stress. Wanneer je paard flipt ben je duidelijk een stap te snel gegaan.

Bouw eerst een band op, als ze jou vertrouwt hoeft ze nooit meer ergens van te schrikken.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 20:20

ze vertouwd me erg goed ik kan alles met haar doen en haar overal aanraken en neemt zomaar echt geen loopje met me.

alleen die bak is zo eng met allemaal ganzen die klapperen met hun vleugels etc.

verder is ze al heel vaak in de trailer geweest en dit is geen probleem.

ik wil nu gewoon eerst trainen met haar zodat ze die bak niet meer eng vind.

want telkens als ze iets echt eng vind kruipt ze onderhand in mijn nek omdat ze denkt dat ik haar wel kan beschermen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:04

de échte basis hoort er imo met 2 jaar toch wel in te zitten... grondwerk is meer dan alleen trucjes of afgemeten oefeningen, het gaat imo om de principes die een paard ermee leert kennen. leuke stukjes basis kan je ook zien in het topic in mijn onderschrift.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 22:28

ja ik heb je topic gezien.
en ik wil het ook graag doen met haar maar wij lopen onze poort uit en gelijk is er die 80 km weg.

met een berm van 1 meter breed.
wel zou ik haar in de trailer kunnen laden en lekker naar het bos gaan. met mijn shet erbij deze is 10000% verkeersmak.

de basis dingen die zij beheerst zijn

*netjes stil staan (poetsplaats)
*netjes alle 4 de hoeven geven
*netjes meelopen
*gaat om als ik zeg om
*gaat naar achter als ik zeg terug
* alles schoonmaken inc: uiers , vulva en anus
*ik kan er een deken op leggen.
*geeft niks om wapperend zeil

alleen die bak dat is een drama

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:48

gewoon op je dooie akkertje aan 'het werk' ermee. niets forceren, laat het paard het maar zelf doen. zelfvertrouwens moet ze krijgen, en dat moet ze écht zelf doen. ik zou beginnen met wat meer verkeersmak maken, daarmee kan je bijna niet vroeg genoeg zijn imo.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:53

Ik heb er 1 van bijna twee en daar doe ik level 1 van Parelli mee! Ze pakt het heel goed op. Ik denk niet dat je het te lang achter mekaar moet doen 10 min is voor de mijne echt wel genoeg. Maar ik merk dat ze het snel oppakt, en ook leuk vind om te doen. Knipoog En verder wandel ik regelmatig met haar hier in de polder. Wat echt stil is, als ik twee auto's tegen kom is het echt veel hoor.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 22:57

ik denk dat ik haar van het weekend in de trailer laadt en dat lekker naar het bos rijd en daar even een half uurtje ga wandelen daar is het rustig maar toch een andere omgeving

lisje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 08:52

en als je haar nou losgooit en de bak en jij rustig in het midden gaat zitten of aan de kant gaat staan.. gaat ze dan niet uit zichzelf op verkenning?

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 17:22

heel soms meestal blijft ze voorin, achter licht hij aan de weg en loopt daar zelden heen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:20

De basisdingen? Wijken voor druk enz? Eigenlijk meteen na de geboorte. Je kunt namelijk een veulen al leren om te wijken voor druk. Je kunt de achterhand weg duwen, de voorhand wegduwen, hem leren meelopen aan een halster (via de butt rope), dat zijn allemaal al onderdelen van grondwerk.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:41

als het een groot sterke pony is waar je later last mee zal gaan krijgen 2, 2,5 en bij een gewone pony 3 jaar! zeker niet eerder, niet goed voor de pezen enz dat is je pony over een paar jaar kapotgereden, haflingers en Fjorden, Tinkers enz die heel erg sterk dus dat is minder erg als er iemand wat eerder op gata ma nooit goed ik zou gewoon beginnen met 3!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:27

xchanel01 schreef:
als het een groot sterke pony is waar je later last mee zal gaan krijgen 2, 2,5 en bij een gewone pony 3 jaar! zeker niet eerder, niet goed voor de pezen enz dat is je pony over een paar jaar kapotgereden, haflingers en Fjorden, Tinkers enz die heel erg sterk dus dat is minder erg als er iemand wat eerder op gata ma nooit goed ik zou gewoon beginnen met 3!

Huhw?

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 10:23

eventjes een up-date

we zijn weer de bak in geweest en liep mee als een 12 jarige sul.
niets was meer eng, helemaal niets.

ze deed het erg netjes en als ik ho zei kreeg ze een lekker brokje.

ze doet het nu super en is voor zo ver dat het nog kon veel rustiger geworden.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:02

Belonen met je stem en handen over haar lichaam of een klopje, maar geen snoepjes daar gaan ze van bedelen echt niet doen, voor de rest ben je goed bezig.
Aan de hand draven kan je ook doen, weer stappen en dan halt houden en dan weer wijken voor druk of achterwaarts allemaal oefeningen die je kan doen. Over grondzijl lopen paraplu opsteken. En nu ook echt zoveel mogelijk aan het verkeer laten wennen is ook erg belangrijk voor later.

En als ze twee en een half is kan je beginnen met een longeer singel met dekje eronder en dan wandelen. En je kan dan beginnen met een beetje longeren want de gangen aan de hand zitten er dan al in dus aan de longe begrijpt ze het dan ook sneller.

Nou succes Knipoog
PS ECHT NIET BELONEN ELKE KEER MET EEN SNOEPJE. dat doe je pas na afloop als ze helemaal klaar is.

superrizzo schreef:
eventjes een up-date

we zijn weer de bak in geweest en liep mee als een 12 jarige sul.
niets was meer eng, helemaal niets.

ze deed het erg netjes en als ik ho zei kreeg ze een lekker brokje.

ze doet het nu super en is voor zo ver dat het nog kon veel rustiger geworden.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 20:54

ze krijgt alleen een brokje als ze stil staat dat was is het begin en aan het eind.

ze heeft niet gebeldeld en dat is ook absoluut verboden dat weet ze !

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:25

superrizzo schreef:
ze krijgt alleen een brokje als ze stil staat dat was is het begin en aan het eind.

ze heeft niet gebeldeld en dat is ook absoluut verboden dat weet ze !

Bedelen kun je misshien ook voorkomen door je veulen te leren dat ze altijd éérst een stapje achteruit moet doen voordat ze een brokje krijgt. Als je hier consequent in bent, dan voorkom je ermee dat je paard opdringerig komt bedelen wanneer ze weet dat je brokjes bij je hebt.

Het is natuurlijk ook belangrijk dat je erachter komt wat je paard prettig vindt en wat niet. Op die manier kun je je scala aan beloningen flink uitbreiden, en hoef je niet altijd alleen maar met brokjes te belonen.
Verder moet je er rekening mee houden dat als je paard het (bijvoorbeeld) minder prettig vindt om op een bepaalde plaats geaaid te worden, dat het dan géén beloning is, hoe goedbedoeld het ook is van jouw kant. Het paard bepaalt namelijk wat als een beloning wordt ervaren.

superrizzo schreef:
want telkens als ze iets echt eng vind kruipt ze onderhand in mijn nek omdat ze denkt dat ik haar wel kan beschermen.

Als je dit zo kunt houden ben je volgens mij al een heel eind.
Het is natuurlijk ook belangrijk dat je paard zelfvertrouwen krijgt en minder snel/heftig schrikt, maar het is nog veel belangrijker dat het paard jóu als de veilige plek ziet en blijft zien. Als je er dan later eens iets mocht gebeuren, dan heb je niet gelijk een paard dat in blinde paniek door het verkeer terug naar huis rent, maar een paard dat bij jou blijft.