paard wil op stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poiuytreem

paard wil op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 15:36

Sinds kort heb ik een paard. Overdags mag hij van mij de hele dag in het afgezette bosje rondlopen. Dit stuk is vrij groot, te vergelijken met een groot weiland. Hierin lopen twee shetjes en er is onbeperkt hooi.
Als ik mijn paard daarin zet gaat hij rollen en loopt weer naar het hek. Een uur later staat hij nog steeds zo voor het hek. Hij staat veel te schrapen met zijn voorbenen naar het hek. De eigenaresse van de stal denkt dat hij liever op stal wil staan.
Ik zelf denk dat een paard hoe dan ook liever buiten staat. Maar nu de staleigenaar dit gedrag is opgevallen en op deze manier heeft geïnterpreteerd weet ik niet zo goed wat ik moet doen in het belang van het paard.
Wat wil het paard duidelijk maken met zijn gedrag?

TeeGee

Re: paard wil op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:37

Mijn paard vindt er buiten met dit weer ook niks aan. Hij verzet geen stap, tis al een drama om hem die modder in de krijgen. Straks als het iets droger is gaat hij wel weer elke dag in de wei.

Mijne staat nu dus liever op stal.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:40

TeeGee schreef:
Mijn paard vindt er buiten met dit weer ook niks aan. Hij verzet geen stap, tis al een drama om hem die modder in de krijgen. Straks als het iets droger is gaat hij wel weer elke dag in de wei.

Mijne staat nu dus liever op stal.

Inderdaad, mijn merrie momenteel ook.. Onze stal ligt zowat in het weiland, dus we zetten met dit weer gewoon de deur open, zodat ze binnen en buiten kan. Maar als er wind of regen is? Dan staat mevrouw gewoon binnen (of onder het afdak voor de stal).

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:40

die van mij staat dan ook liever op stal. Als het mooi weer is vind ze het prima

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:41

Volgens mij wil hij gewoon duidelijk maken dat hij liever naar binnen gaat. En je bent niet te enigste met zo'n paard.

Ik heb er ook eentje bij die het buiten niet naar zijn zin heeft en na een half uur weer naar binnen wil. Ongeacht ofdat hij met anderen op de wei staat, eten heeft, zomer/winter, wat dan ook, hij wil na een half uur naar binnen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:41

Misschien wil hij idd weer naar stal.
Even een vraagje:
heeft hij voordat je hem kreeg, steeds binnen gestaan?

het klinkt wel ideaal: beschutting, weidemaatjes (die hij natuurlijk nog wel moet leren kennen), genoeg te eten voor de hele dag. Misschien moet hij gewoon nog heel erg wennen aan zijn nieuwe situatie. Een paard is een gewoontedier, tenslotte.

Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat hij een maatje dat bijvoorbeeld in de stal naast hem stond, mist.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:43

Een paard ervaart de stal als volgt:

Baasje komt, baasje haalt mij, baasje zet mij in een hokje, waar ik altijd lekker voer krijg!

Dus.... hij wil graag naar binnen, omdat hij weet dat bij het naar binnen halen of daarna, meestal eten volgt.

Als we nou eens de proef op de som nemen en de boxdeur openlaten. Hoe lang duurt het dan voordat het paard er weer uitloopt?

De boxdeur wordt altijd dicht gedaan en dat is niet voor niets, dat is omdat paarden er anders weer uitlopen, omdat ze niet opgesloten willen staan, maar willen bewegen!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:46

dat geld niet voor alle paarden ik kan gerust zo weglopen en de deur openlaten (is al meerdere keren gebeurd) en ze loopt er nit uit. Alleen als ze hengstig is gaat ze op onderzoek uit naar de mannen op stal.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 15:49

Arabesk schreef:

Baasje komt, baasje haalt mij, baasje zet mij in een hokje, waar ik altijd lekker voer krijg!

Dus.... hij wil graag naar binnen, omdat hij weet dat bij het naar binnen halen of daarna, meestal eten volgt.

Als we nou eens de proef op de som nemen en de boxdeur openlaten. Hoe lang duurt het dan voordat het paard er weer uitloopt?

De boxdeur wordt altijd dicht gedaan en dat is niet voor niets, dat is omdat paarden er anders weer uitlopen, omdat ze niet opgesloten willen staan, maar willen bewegen!

Dat dacht ik idd ook zo. Maar ik vind zijn gedrag tegenstrijdig met wat ik dus dacht. Als hij uit het bos wordt gehaald krijgt hij niet altijd meteen voer. Als ik hem in zijn stal laat staan met de deur open en ik ga zijn zadel halen, iets uit de auto etc. blijft hij gewoon staan. mijn gedachten is ook dat paarden liever altijd buiten staan. Maarja ik weet niet hoe ik zijn gedrag anders moet interpreteren, want zelfs na een paar uur blijft hij voor het hek staan wachten.

Op zijn vorige stal stond hij alleen in de zomer buiten.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:52

Ik wil mijn paard ook graag zo veel mogelijk buiten hebben. maar als de pensionhouder de paarden roept om op stal te gaan staat die van mij vooraan Clown

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:56

Arabesk schreef:

3 kwart dag Clown Mijn paard heeft lange tijd die keuze gehad. Ze stond dan ongeveer 3 kwart van de tijd binnen. Omdat ik dat te veel vond heb ik haar verplicht buiten gezet... Dus ja....

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:57

Arabesk schreef:

Waarom verzet mn paard dan geen stap als je hem in de wei zet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:06

Het ligt geheel aan het karakter van het paard. Net als mensen hebben paarden ook voorkeuren, je kan ze niet over 1 kam scheren. Het is onmogelijk om te zeggen: Alle paarden willen dit of alle paarden willen dat.

Ik ken er een aantal die vinden buiten staan met regen en kou niet erg. Als het ze te erg word gaan ze wel in hun schuilstal, dit doen ze 's zomers vooral met veel zon. Maar mijn merrie die is absoluut niet zo. Die wil graag naar binnen als het rotweer is, om dan even te antwoorden op de vraag hierboven: Ik kan de boxdeur openlaten en zelf weggaan, ze blijft erin. Ik hoef deze echt nooit dicht te doen Nagelbijten / Gniffelen

heddeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:07

sommige paarden zijn te lang op gesloten geweest bv op stal. en weten niet zo goet meer wat ze met hun vrijhijd op de wij moeten doe . meestal wil ook wel helpen. al er een paard bij staat waar ze normal gesproken al veel naar toe trekt met rijden of op stal. dit wil weleens helpen. maar sommige paarden staan tog liever op stal. hoe graag we ze de vrijhijt ook willen geven om buiten te kune spelen met al hen vrientjes.

ps let niet op mij srijf fauten ben deslexies

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:12

TeeGee schreef:

Misschien is jou paard gewoon heel lui ROFL?
Ik blijf dit even volgen, ben dus niet de enige met zo'n paard

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:13

heddeke schreef:
sommige paarden zijn te lang op gesloten geweest bv op stal. en weten niet zo goet meer wat ze met hun vrijhijd op de wij moeten doe . meestal wil ook wel helpen. al er een paard bij staat waar ze normal gesproken al veel naar toe trekt met rijden of op stal. dit wil weleens helpen. maar sommige paarden staan tog liever op stal. hoe graag we ze de vrijhijt ook willen geven om buiten te kune spelen met al hen vrientjes.

ps let niet op mij srijf fauten ben deslexies

Mijn paard staat alleen graag buiten als: de zon een beetje schijnt en het een graad of 15-20 is. Is het kouder of warmer, valt er iets uit de lucht, is het donker, waait het een beetje of zitten er vliegen. Dat gaat madam schuilen....
Ze heeft 4 jaar lang kunnen kiezen wat ze wou en daar heb ik dit wel zo'n beetje uit op kunnen maken. Ze is gewoon een watje.

Edit: En dan ligt er geen voer in de stal, vaak wel in de wei.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:17

Goldie schreef:
TeeGee schreef:

Misschien is jou paard gewoon heel lui ROFL?
Ik blijf dit even volgen, ben dus niet de enige met zo'n paard

Haha! Hij houdt gewoon niet van vieze voeten Clown . Straks als het droger is vindt ie het wel weer leuk Haha!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:17

mijn shetje staat met 2 vriendjes

om 8 uur gaan ze naar buiten hek blijft open en zij kan als eenige onder het draad door hihi

nou het hoeft maar een beetje rot weer te zijn en ze rent onder het draad door
en hoeps der stal in,de rest blijft gewoon buiten lekker grazen
mevrouw niet hoor ze wil gewoon echt naar binnen

ze kan dus rustig weer naar buiten maar,wil het echt niet
ze heeft altijd buiten gestaan (6 jaar)volgens mij geniet ze van der warme stalletje

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:19

TeeGee schreef:
Haha! Hij houdt gewoon niet van vieze voeten Clown . Straks als het droger is vindt ie het wel weer leuk Haha!

Ja die zeurpieten heb je er natuurlijk ook weer tussen Rolleyes Haha! Hopen dat het snel beter weer wordt dan Tong uitsteken

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:13

dan zou mijn paard ook lui moeten zijn dat ze haar stal niet uitkomt?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:26

Heeft natuurlijk niks met lui-igheid te maken, ik ga ervan uit dat dit als grapje bedoeld is. Nagelbijten / Gniffelen

Mijn paard staat graag buiten, mits het behaagelijk weer is, bij regen of veel wind wil hij liever binnen blijven.
Nu kan ik iedere dag de proef op de som nemen zoals hierboven genoemd is, zijn staldeur kan namelijk wel open blijven staan.
Mijn paard kan dus kiezen wat hij wil en staat bij slecht weer of koud/guur weer dus binnen, ja gewoon met de staldeur op, ik kijk vanuit het keukenraam daarop uit (niks geen voer of baasje in de buurt).

Ik vind het wat kort door de bocht dat door sommige het zo gezien wordt (paard heeft niks te bepalen en zal geen keuze kunnen/mogen maken), een paard is net zoals een mens een individu en zal ook zo benaderd en behandeled moeten worden.
Dat niet iedereen op deze wijze naar paarden kijkt is mij allang duidelijk, een paard hoort volgens sommige immers 24 pd buiten te staan, dat is onzin.
Kijk naar je paard en observeer deze dan zul je een hoop ondekken en vele antwoorden vinden op vragen die je misschien hebt.
Probeer dingen uit en bekijk goed hoe je paard hierop reageerd, het ene paard is het andere niet, er zijn paarden die het liefste 24 pd dag buiten lopen bij welk weertype ook, maar net zo goed zijn er paarden die bij minder goed weer graag de stal induiken zoals de mijne, uit respect voor je paard moet je hem die mogelijkheden kunnen bieden.
Dat dit moeilijk is snap ik (bv als je bij een pensionstalling staat), ik heb toevallig het geluk dat ik mijn paard dit wel kan bieden, daar heb ik ook bewust voor gekozen.
Wij hebben de stallen/weide zo aangepast dat dit kan en dat kost geld, maar het is mijn inziens zeker de moeite waard.

Het kan ook zijn dat je paard de weidegenoten niet ziet zitten en liever bij andere paarden staat of alleen, maar ook dat is gemakkelijk te observeren.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:33

dat klopt je moet echt naar het paard kijken. die van mij kan ik gerust in de regen rijden maar buiten staan in de wei vind ze dan toch echt niks

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:33

Mijn paard wil met dit weer ook niet naar buiten, als hij de weide door is geweest om te borstelen of te wandelen rent hij gewoon naar zijn stal om niet te lang in het nat te moeten staan Nagelbijten / Gniffelen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:47

De mijne staat volgensmij wel graag buiten, ik zet hem 's morgens buiten en 's avonds na mijn werk weer binnen, als ik hem uit wei ga halen komt ie wel altijd op me afgerent, ook al is het mooi weer. Als ik van tevoren weet dat het de hele dag kloteweer word, zoals het vandaag is geweest.. Laat ik hem binnenstaan, ik heb het idee dat die het toch niet fijn vind om de hele dag in de regen buiten te staan, wie weet vind die het niet erg.. maar ik laat hem dan gewoon een dagje binnen staan Lachen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:06

mijne wil echt wel naar buiten altijd, ook al is het minder lekker weer. Niet als hij alleen moet staan, maar als ik hem samen met zijn maatje buiten zet gaat ie als een gek spelen en moet ik altijd weer moeite doen om ze binnen te krijgen. Dus ik heb dat probleem niet