paard moet en zal de bak in. zelfs springend!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ninaws

paard moet en zal de bak in. zelfs springend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 10:14

Sinds november heb ik een eigen paard, ze staat met mijn haflinger aan huis. Ze heet Ruby en hele lieve merrie van bijna 8 jaar. Ze probeerd je tijdens het rijden wel uit, maar niet echt gemeen. Verder had ik voordat ik op vakantie geen problemen en het rijden ging ook steeds beter door de lessen.

Toen kwam de kersvakantie en ging ik op wiintersport, ik heb er toen voor gezorgd dat een vriendin van mij haar een aantal keer zou rijden en mijn buurman zou voeren, mesten en tijdens het mesten de paarden buiten zetten. Ruby kon namelijk niet naar buiten als er niemand was, want dan ging ze aan het hek knagen, hele diepe kuilen maken.
Ik heb na een paar dagen gebeld naar de buurman hoe het ging, op dt moment ging het goed en konden de paarden zelfs een paar uur buiten staan als hij thuis was.

Toen ik thuis kwam heb ik ze 's ochtend zelf buiten gezet, Ruby ging er in de bak vandoor, dat had ik een keer eerder gehad, dus heb ik haar nog een paar keer door het hek laten lopen tot ze rustig was. Toen ben ik naar de buurman gegaan om te vragen hoe het gegaan was, die zei dat ze niet te houden was als ze de stal uit kwam. De eerste dagen was het goed gegaan maar op een gegeven moment vloog ze in de bak weg waardoor ze met het halstertouw in de bak liep. Dit werd steeds erger, ze ging op een gegeven moment zelfs in galop de stal uit en liet de buurman haar stal niet meer inkomen. Toen heeft hij er een andere buurman bij gehaald die zelf een fokkerij voor springpaarden heeft, dus die is wel wat gewend Knipoog , maar zelfs die hield haar niet. Vanaf die dag hebben ze de bak open gedaan en toen de stal deur, zodat Ruby zelf de bak ik kon lopen en hebben ze haar elke dag los gelongeerd.
Mijn vriendin heeft niet gereden,want daarvoor was ze ook veel te onrustig, zij heeft Ruby toen maar gelongeerd of oo even buiten gezet.

Sinds ik weer thuis ben ging het met ups en downs, ze liep vaak wel mee de bak in, maar daar was ze te snel weg op het touw los te maken, dit gebeurde ook voor het rijden, dat moest ik haar eerst laten dollen met zadel en dan pas vangen en opstijgen.
Ik heb toen aan mijn instructrische gevraagd wat ik moest doe, want zij heeft Ruby verzorgt en bereden vanaf dat Ruby 3 jaar was, zij zei dat dit een gewoonte was door de vorige eigenaren. De vorige eigenaren hadden dit laten gebeuren, maar als ik een longeerlijk aan het bit vastmaakte en haar dan terug trok als ze wegschoot dan zou het snel over zijn. Maar ik hield haar daarmee niet en haalde mijn handen open ook achteruit in debak zetten ging niet. Toen ben ik eerst met haar gaan wandelen en dan de bak in, toen werd ze wel rustig. Totdat het stormachtige weer kwam en ze al voor de bak wegschoot, ik dacht toen laat ik de bak dicht doen zodat ze daar niet in kan. Maar wat doet ze, ze trekt zich los in volle galop en springt op haar gemak over het hek heen van bijna 1,40m en een kleine hele kleine scheve aanloop. Dit is gelukkig allemaal goed afgelopen maar ik kan haar uniet normaal meer in de bak krijgen. Nu doe ik net als de buurman de bak en stal open en gaat ze zelfs in een vlotte draf de bak in, als je haar beet wilt houden hou je haar maar twee passen,dan is ze weg.

Verder is ze nogsteeds erg lief en kan mijn zusje van 10 er zelf op rijden, maar als ze de stal uit mag lijkt het een heel ander paard. Verdrietig

Wat een lang verhaal zeg Bloos

Heeft iemand een idee wat ik nog kan doen, want ik ben nu thuis de enige die haar buiten durf te zetten, zlang het zo nog goed gaat.
Alle tips zijn welkom

Groetjes Marjon en Hoefjes Ruby en Nina

Girlgamer

Re: paard moet en zal de bak in. zelfs springend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:18

Jeetje, dat is lastig.
Wel heel erg stom van die vorige eigenaren.
En met een hengstenketting om de neus?
Of met een ander paard (je Haf) ervoor gaan lopen.
Ik zou het iig proberen af te leren, want dit is wel erg.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:20

Misschien een keer proberen met een hengstenketting onder de kin door, als ze dan wegtrekt dat voelt ze dat en staat ze misschien stil.

Andere optie, richting bak lopen en om de paar passen stilzetten en uitbundig belonen maar niet de bak in laten gaan en dit een paar dagen doen.
Pas als ze goed blijft stilstaan dan pas een poging doen om haar rustig in de bak te zetten, en dan ook niet losmaken, in de bak rondjes lopen met haar en als ze dat braaf doet uitbundig belonen en als dit goed gaat dan pas losmaken en in de bak zetten.
Hopelijk werk dit. Bij de jonge paarden hier op stal in ieder geval wel.

Ik wens je in ieder geval heel veel succes!!!!!!

ninaws

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 10:25

Ik zal de hengstenkettig is ergens vandaan gaan toveren en proberen. want dat stelde mijn instructrische ook al voor.

Richting bak lopen gaat nu niet, de bak is nog geen 5 meter van haar stal dus ze schiet er al gelijk vandoor.

Alvast bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:35

Je moet deze cirkel zien te doorbreken. Als je niet richting bak kunt zonder dat ze er vandoor gaat, dan draai je haar toch om en dan zet je haar in haar achteruit tot je bij de bak bent? Je moet er wel voor waken dat ze dit dan niet tot gewoonte maakt.

Je mag gerust wat harder inkomen als ze gaat trekken. En op de weg naar de bak toe (op de momenten dat ze vooruit gaat en wel op het woord "ho" reageert): vaker achterwaarts zetten. Het paard moet leren dat ze op jouw moet letten.
Op de momenten dat je haar uit haar box haalt, moet je ook andere dingen gaan doen dan alleen rijden. Ik weet niet of jullie een poetsplaats hebben, en of er de mogelijkheid is om een aantal rondjes over het terrein te lopen zonder meteen naar de bak te lopen. En is er een mogelijkheid om langs de bak te lopen, zonder dat je er meteen in moet?

En verder zou ik grondwerk adviseren. Gebruik een touwhalster, leadrope en draag handschoenen.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:38

Ik gebruik de hengstenketting alleen bij paarden die te groot en te sterk zijn en net zoals jouw paard wegtrekken. Bij de jonge paarden die ik doe is na 3x gebruik al meestal genoeg en lopen ze redelijk normaal mee.
Ik gebruik mijn stem ook zeer duidelijk bij jonge paarden.
Bijv: HO is Ho en dat werkt zeer goed.
Laatst bijgewerkt door chance op 06-02-08 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ninaws

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 10:56

reactie op cassidy: vanuit haar stal ziet ze de bak al, dus zodra ze haar stal uit mag wil ze de bak in ookal is het gras aan de linker kant. Als ik haar in de achteruit zou zetten, moet ik dat al vanuit de stal gaan doen.
Normaal is ze heel gevoelig op stem en mijn houding, als de stal deur open staat en ik sta ervoor zal ze er ook nooit uit gaan, pas als ik laat merken dat ze eruit mag gaat ze er uit en dan is ze niet meer te houden.

Ik doe alles daar op stal, dus ik zet haar niet alleen buiten om te rijden, zet haar daar ook in los, als de wei het toelaat mag ze daar in, ze wordt buiten de stal geborsteld en soms ga ik een stukje met haar lopen. Maar voor dat ik dat de laatste week wil doen moet ze eerst eerst in de bak zijn geweest, want je krijgt haar niet normaal meer uit de stal.

Langs de baklopen gaat ook niet, want ze springt gewoon over het hek heen.

Donderdag komt mijn instructrische vor het rijden, maar dan vraag ik ook even of ze wil helpen om haar in de bak te krijgen.
Ook komt er binnenkort iemand die meerverstand heeft van grondwerk.

@chance: Ruby is 1.70m en als ze zo ineens wegschiet hou je haar niet.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:03

Ik trek meestal de paarden meteen om als ik voel dat ze wegtrekken. Ik loop zeg maar naast het paard op schoudernivo, en mijn elleboog in de hals vanhet paard, dus zodra ik voel dat ze weg wil gaan dan voel je die spanning in haar/zijn nek en dan trek ik al om en zeg meteen HO.Dus je moet het zien voor te blijven, goed op het lichaamstaal van je paard letten.
De paarden bij ons zijn ook allemaal tussen de 170/180 en ik gebruik geen gewicht tegen hun want dat verlies ik toch.
En sommige komen rechtstreeks van het land en zijn nog niet veel mensencontact gewent.

Maar het belangrijkste: Heel veel geduld hebben!!

Edit: iets toegevoegdt.

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:13

Dit heeft mijn 3 jarige paard ook gehad. Ineens gigantisch hard aanzetten. Mijn vader hield toen vol (hele handen kapot) waardoor mijn paard over de kop sloeg. Gelukkig goed afgelopen. Toen een tijdje met een zweepje en op de stem gezegd dat ze rustig moest blijven. Iedere keer de zweep ervoor houden en als hij er dan vandoor wil schieten een tik geven voor tegen de hals aan en zeggen dat het niet mag. Dus als je de staldeur open doet en hij wil naar buiten stormen, direct een tikje met de zweep geven. En dan belonen als hij blijft staan. Je kan het proberen, anders weet je paard nooit dat hij fout zit.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:14

Ik heb exact hetzelfde probleem als jij. Het is bij mij maar een (hele grote) pony, maar toch hebben we er al met 150kilo aangehangen en hij trok ons zo mee. Bij ons is de bak wel afgesloten en kan hij er niet in springen, maar het is hetzelfde probleem (door andere mensen aangekweekt). Heb er ook al meerdere keren aangehangen en mijn handen opengehaald.

Ik heb hem nu zo ver dat ik hem zijwaarts de bak in krijg (zijn neus tegen het hek en erin laten draaien), omdat hij op mijn stem heel gevoelig reageert en ook op mijn houding. Maar eens in de bak, vanaf ik er een stapje van weg ga gooit hij zich bijna om en spurt weg. Ik kan hem met geen mogelijkheid longeren en als die ooit bij een open bak komt vrees ik voor de gevolgen Knipoog .

Jullie tips zijn dus ook bij mij erg welkom!!!
Omtrekken lukt totaal niet, hij sleurt me gewoon mee en ik heb er al een beetje teveel schaaf en brandwonden aan overgehouden om me iedere keer te laten meetrekken.

Onlangs heeft hij iemand's vinger gebroken bij een poging tot longeren, dus dat moet ik er nu echt inkrijgen, maar als ik hem benader in de bak spurt hij er ook steeds weer vandoor... In omgang en in de gang en stal is hij enorm lief en luistert perfect naar commando's en zelfs oefeningetjes... Maar in de bak

Laura: de mijne is heel erg bang van een zweep en hij zou er juist extra door gaan stormen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:07

ninaws schreef:
reactie op cassidy: vanuit haar stal ziet ze de bak al, dus zodra ze haar stal uit mag wil ze de bak in ookal is het gras aan de linker kant. Als ik haar in de achteruit zou zetten, moet ik dat al vanuit de stal gaan doen.

Dus dan doe je dat toch vanuit de stal? Als het dat is wat haar bij je laat blijven, moet je dat gewoon doen.

JenniferHui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:13

Het is ook raar !! Duivel Dat die vorige eigenaren het toe laten, Nu kan je dat gedrag bijna niet afleren ! Want dat gebeurde ook met een Paard van iemand, die rende er ook vandoor enzo.
Maar nu na 3 Jaar lukte het wel weer een beetje, hij gaat wel trekken en bijten naar je toe, maar je moet gewoon Streng zijn, en als ze luisterd heeel goed belonen !! Werkte bij dat andere paardje ook Sigaar !

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:47

Cassidy schreef:
ninaws schreef:

Dus dan doe je dat toch vanuit de stal? Als het dat is wat haar bij je laat blijven, moet je dat gewoon doen.

Niet om het topic naar me toe te trekken (anders open ik een nieuw topic als je dat liever hebt - maar we hebben ongeveer hetzelfde probleem imo), maar wat doe je daarna, eens het gelukt is? Want mij is het, op de manier zoals jij beschrijft Cassidy, ook gelukt, ik hoef hem zelfs nog maar meer in de ingang zelf te draaien, maar daarna? Dan trekt hij zich echt los.
Wil ik hem longeren, dan gaat het bv een half rondje goed waarna hij zich lostrekt of mij meesleurt. Heb het opgelost met lang longeertouw en klein middencirkeltje meerennen (zo krijgt hij mij tenminste niet omgetrokken), maar om dat nu de oplossing te noemen..?

Moet wel zeggen, en dat is misschien ook van toepassing op de TS, ik heb met deze pony al verder gestaan. Ik heb filmpjes waarop ik met een lange zweep boven zijn hoofd knal, tussen zijn benen, hem oefeningen laat doen, en dat kwam door vertrouwen.
Helaas is er onlangs weer iemand anders mee bezig geweest waardoor ik dat allemaal niet meer kan, ik kan er niet eens meer met een zweep mee in de buurt komen. Bij mij scheelt het dus heel veel met vertrouwen in een bepaalde persoon, speelt dat met jou ook niet mee?

Ik zou ook consequent blijven, voorzover dat lukt. Ik "moet" mijn paardje wel meteen lossen in de bak of ik ben mee, maar ben van plan er een van de volgende keren te gaan aanhangen (aan het halster zelf kwestie van minder ongelukken te hebben) en gewoon steeds opnieuw proberen tot ik eerst een rondje kan stappen... Maar ideaal is het niet. Heb er ook een groot probleem mee...

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:53

OOOOO wat herkenbaar..ik heb er precies zo een gehad..om te rijden een heerlijk paard maar in de omgang een appart geval noemde ik het altijd..Ook ik kon hem niet buiten zetten als de hekken open stonden..meneer gedreg zich meestal netjes als het hek dichtwas en hek open was ookmeteen weg..hengsten ketting zelfs door de mond hielp geen moer..ook dit gedrag had hij al toen ik hem kocht en heb het er nooit helemaal uit gekregen..had mijn paarden aan huis en door handig te zijn kon ik het meestal voorkomen..maar echt niet altijd..
succes ermee..

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:23

ninaws

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 16:26

Het buiten zetten is weer een keer gelukt Pling
Vanmorgen ging het nog niet, toen heb ik een zweep voor haar proberen te houden (hier luisterd ze normaal goed naar) maar toen ze de stan uiot kwam leek ze wel blind voor dit soort dingen.
Vanmiddag heb ik haar achteruit de stal uit laten lopen tot de bak en ben toen rustig de bak in gelopen, ik het touw zelfs losmaken en toen was ze weg. Ze keek me wel aan van wat doe jij nou Knipoog
Toen ik ging rijden liep ze ook mee, totdat ik in de bak was, toen ging ze ervandoor.

Tijdens het longeren kan ik haar wel houden, maar als ze zo weg springt moet me vader haar zelfs loslaten en dan val je met je hoofd in het zand Bloos

@ ponyzotje: mag wel hoor, ik ben ook benieuwd Knipoog
Want ik zeg niet dat het bij mij al over is.

Mijn instructrische heeft haar een een jaar op onze manege gehad om door te trainen, door haar is ze het afgeleerd.
Daar heb ik ook nooit problemen gehad, iedereen kon met haar overweg.
Bij mij is het ook begonnen toen mijn buurman haar 2 weken heeft verzorgd.
Ik denk dat mijn buurman een paar keer niet streng genoeg is geweest (hij heeft niet veel ervaring) waardoor ze is gaan uitproberen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:30

Ja, ik herken het, doordat een weer een keer iemand anders mee is bezig geweest is het weer slechter geworden.

Ik zou niet weten hoe hij is met rijden (is hoefbevangen geweest en sowieso niet zadelmak) maar ik vermoed dat dat ook een ramp zou worden. Maar dat ligt aan zijn karakter... Op en top nervositeit.

Had m'n topic nu al geopend, maar zal hier eventueel wel blijven reageren en misschien komen er nog tips in het andere topic, je weet nooit....

Wat goed dat die tip van Cassidy werkte met achteruit vanaf de stal!!! OK dan! Klinkt echt als een hele vooruitgang! Daarna lostrekken, ja dat heb ik ook, net hetzelfde...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:58

ninaws schreef:
Vanmiddag heb ik haar achteruit de stal uit laten lopen tot de bak en ben toen rustig de bak in gelopen, ik het touw zelfs losmaken en toen was ze weg. Ze keek me wel aan van wat doe jij nou Knipoog

Fijn dat het goed ging, je hebt de cirkel iig doorbroken. Wat je nu moet doen is, als ze eenmaal in de bak is nadat je haar er achterwaarts in hebt gezet, haar niet loslaten. Zet haar meteen weer op stal, daarna haal je haar er weer uit, in zijn achteruit, en weer de bak in. Dit herhaal je op zijn minst 10 keer. Ga tussendoor op weg naar de bak een keer stilstaan en laat haar weer vooruit lopen (van de bak af), of als je in een later stadium vooruit naar de bak toe gaat, halthouden en in zijn achteruit. Na een keer of 10 haal je haar vooruit de stal uit, gaat vooruit de bak in, gaat een aantal rondjes lopen in de bak en daarna laat je haar pas los.
Het moet een soort gewoonte worden dat ze weet dat ze niet meteen los mag. Dat ze geduldig wacht tot jij zegt dat je los mag. En wees zo konsequent om er echt 10 keer over te doen voordat je haar los maakt (je hoeft er echt niet 10 keer in de achteruit voor te gaan, maar wel 10 keer dat stukje lopen. Waak er voor dat je er geen ritueel van maakt om haar alleen in haar achteruit naar die bak te laten gaan, want dan heb je het probleem dat ze vooruit nog steeds hetzelfde blijft doen.

ninaws

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 19:01

We zijn bijna een week verder en nu rent ze gewoon weer weg.
Achter uitlopen lukt vanuit de stal of als ze net haar stal uit is (al een verbetering) tot net voor de bak. De bak in gaat niet want dan ziet ze niets, het is namelijk niet vlak. De balk ligt net iets boven de bestrating en het zand erachter ligt veel dieper.
Ze komt nu wel rustig de stal uit maar na een aantal stappen gaat ze er vandoor, ook als je haar tot net voor de bak achteruit laat lopen.

Nu is het probleem dat ik donderdag op stage ga en me vader haar dus 5 dagen in de week buiten moet gaan zetten. Vandaag geprobeerd, maar bij hem ging ze er al na twee passen vandoor.

Iemand enig idee waar ik moet beginnen, want ik ben bang dat ze mij gewoon niet als leider ziet. Ga morgen een hengstenketting kopen en proberen, maar ben bang dat ze daar ook niet op reageert.

Natuurlijk was ze weer heel braaf toen mijn instructrische donderdag middag les kwam geven Boos!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:24

Hey, ik heb wat gehad aan jouw topic, misschien heb jij iets aan de reacties op het mijne? [OPG] Blijft maar wegstormen, weet me geen raad meer...
Dankzij de reacties ben ik al veel verder geraakt dus misschien helpt het. Filmpjes staan op p.2 misschien geeft dat een duidelijker beeld om de situaties te vergelijken.

Overigens wil ik niemand tegenhouden van hier te reageren, het gaat om 2 verschillende paardjes met een ietwat ander probleem.

Ik vind het echt jammer dat het weer slecht gaat. Ook vervelend als je vader haar niet makkelijk buiten krijgt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:51

ninaws schreef:
We zijn bijna een week verder en nu rent ze gewoon weer weg.
Achter uitlopen lukt vanuit de stal of als ze net haar stal uit is (al een verbetering) tot net voor de bak. De bak in gaat niet want dan ziet ze niets, het is namelijk niet vlak. De balk ligt net iets boven de bestrating en het zand erachter ligt veel dieper.
(

Ik vraag me af hoe jij je paard de trailer uit krijgt? Dat gaat toch ook achteruit, en dat is toch ook een afstap?
Een paard kan een Fautras trailer achteruit uit, dus achteruit de bak in moet ook lukken.
Verder krijg ik de indruk dat je het achteruit naar de bak toe brengen als de oplossing bent gaan zien, en verder geen grondwerk met haar aan het doen bent. Jammer dat dit nu tot ritueel aan het verworden is.
Nogmaals, ga grondwerk doen.

ninaws

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 12:14

We hebben haar tot nu toe 1 keer op de trailer gehad en dat gaat ook met moetje, maar dat is weer een ander probleem. Maar dit vind ik toch een ander soort afstap, een gevaarlijkere!
Het achteruit lopen heb ik ook afgebouwd en ging een tijdlang heel goed.

In grondwerk ben ik zelf helemaal niet thuis helaas, ik weet nooit waar ik precies moet beginnen.
Ik heb al erg veel gelezen over grondwerk, maar het dan ook uitvoeren vind ik nog erg moeilijk.
Gelukkig heb ik nu iemand gevonden die me wil helpen, maar dat kan nog wel even duren( door mijn stage, haar school en de afstand tussen ons)

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:53

Ik zou zeker dat achteruit de stal gaan vol houden en dan achteruit de bak in. en dus ook oefeningen op het erf stappen halt houden weer stappen halthouden achterwaarts, Wijken voor druk en dat soort oefeningen desnoods doe je een hoofdstel in of gebruik je een hengsten touw. Halt is halt stap is stap achteruit is achteruit, gaat ze drammen dan zet je haar in der achteruit of draai haar om zet haar weer op stal en begin op nieuw en elke stap die ze goed doet beloon je met braaf en een klopje of haar hals strelen. dit is ook grondwerk elke keer weer opnieuw is ze braaf dan is ze klaar en dan morgen weer. Longeer haar voor het rijden.

Het kost veel tijd en geduld en concequent zijn. Je zal vol moeten houden net als cassidy al zegt je moet wel doorgaan ermee als je terug komt van je stage. en de gene die hem dan verzorgen kan je ook vertellen wat ze moeten doen. die oefeningen zijn echt belangrijk!!! Knipoog

succes

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:08

Ik ken dit probleem wel. Die van mij deed het alleen maar als ik wilde longeren, vlak voor de ingang nam hij een spurt en weg was ie. Ik heb het als volgt opgelost: In de stal gaf ik hem een snoepje en liet hem aan mijn broek snuffelen zodat hij doorhad dat daar snoepjes zaten. Tot aan de bak gaf ik hem aldooor een snoepje. Een paar meter voor de bak ging ik voor hem lopen met mijn gezicht naar hem toe en ik maakte mezelf heel defensief. Na een 2-3 tal keren was het klaar.

Dus jij kan hier al mee in de stal beginnen.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:15

Je kan haar misschien een hoofdstel omdoen en een longeersingel om. dan de longeerlijn door het bit aan de singel vast. dan kunnen ze zich niet van je afkeren.