Jonge Hengst rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie87

Jonge Hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 14:43

Hoi,

Ik weet niet precies het hier goed staat maar wil toch even mijn vraag kwijt.

ik ga waarschijnlijk een jonge (3 jarige) Hengst rijden, hij is wel zadelmak en professioneel aangereden.

is er iemand die hier veel ervaring mee heeft en tips voor mij heeft of mij kan vertellen waar ik zeker op moet letten.

ik heb wel ervaring met jonge paarden en hengsten maar niet met jonge hengsten...

hoop dat iemand mij kan helpen.

Ps: de eigenaar wil hem hengst laten om er mee te gaan fokken, hij is namelijk een afstamming van Crack-C

Bojangles

Re: Jonge Hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:46

Tja hormoontjes, ze zullen eens wat vaker brullen of eerder afgeleid zijn. Verder geen slechte ervaringen met hengsten... Wel zorgen dat je genoeg controle hebt voordat je bij anderen in gaat rijden.
Zo irritant als mensen een hengst onder de kont hebben maar het amper onder 'bedwang' kunnen houden. Kan voor linke situaties zorgen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:48

even een stipje. net een 2,5 jarige hengst gekocht.. (ga hem wel castreren)

vind het ook lastig. die van mij is dus helemaal groen en komt zo uit de groep jonge paarden. nog niet aan mensen gewend dus.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 14:52

@bojangles: ik ga zowiezo niet met hem naar vreemd terrein als ik merk dat ik hem nog niet 200% onder controle heb. het is wel de bedoeling dat ik hem tzt ook op wedstrijd uit ga brengen maar dat doe ik echt pas als we er samen helemaal klaar voor zijn.

Bedankt voor je reactie

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:53

Het ligt ook aan het paard zelf, de ene hengst kijkt amper naar een ander paard en gedraagt zich als een ruin, en de andere hengst is gauw afgeleid en begint te brullen en moet zich echt even laten zien.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:54

Iid zorgen dat je hem goed onder controle kunt houden alvorens je tussen anderen gaat rijden en zeker op vreemd terrein. Ze zijn idd iets vlugger afgeleid, maar welke hengst is dat nu niet. En brullen, dan doen ze ook nog als ze de 10 zijn gepasseerd Haha!
Gewoon lekker gaan rijden en zorgen dat hij je niet intimideerd met z'n hengstzijn. Maar ik las dat je niet helemaal vreemd bent met hengsten of jongen paarden, dus dat komt best wel goed. Je hebt nu gewoon een combi van beide factoren.
Succes met hem!

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 14:55

Misschien even een toevoeging naar aanleiding van de reactie van jolentinus, "mijn" hengst is dus gefokt bij de mensen waar hij nu staat, hij is dus al zijn hele leven onder dezelfde mensen en daar ook aan gewend, ik ben al even met hem bezig geweest op de wasplaats (poetsen, zadel erop, hoofdstel in) en heb hem al 20 minuten gelongeerd, hij heeft 1 keer zijn kont omhoog gegooid in die 20 minuten, heeft voor de rest geen stap verkeerd gezet, ook in de omgang is hij superbraaf, eigenaar heeft er zelfs al op gezeten op de wasplaats, doet hem helemaal niks.

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:59

Jonge hengsten leuk!! We rijden ze bij ons op stal ook regelmatig aan. Probeer zoveel mogelijk de aandacht op jou te krijgen. Vooral als hij erg afgeleid, brullend de bak doorgaat in elk geval. Ze zijn vaak in het begin meer met hun omgeving, andere paarden bezig dan met jou. Goed voorwaarts aan je been houden. Zowel ernaast of erop zorgen dat je respect van hem hebt. Maar dat is eigenlijk met elk paard wel zo. Komt vast goed omdat het je aan ervaring met hengsten niet ontbreekt.
Ik denk dat je een groot voordeel eraan hebt dat ie zn leven lang al op stal staat. Werkt vaak iets prettiger. Heel veel succes, en snel foto's plaatsten!

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 15:05

@ Casirask Bedankt voor je reactie en als ik eenmaal met hem bezig ben zullen de foto's inderdaad niet lang weg blijven....

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:13

Geen dank! Haha! en als je nog wat wilt weten als je eenmaal begonnen bent, kun je me altijd pmen! Ik kijk uit naar de foto's! Geef me even een seintje tegen die tijd oke? Succes!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:24

Als je ervaring hebt met jonge paarden en je hebt ook ervaring met hengsten...combineer die twee met elkaar en je hebt zelf je antwoord gegeven.
Ook een hengst is een paard...en daar moet je dus gewoon op blijven paardrijden, als je begrijpt wat ik bedoel. En niet mee lopen emmeren, omdathet toevallig een hengst is.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 15:39

@ Polly2: ben er vergeten bij te zetten dat ik wel ervaring heb met het werken met hengsten maar niet met het Rijden ervan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:53

als je er tzt wedstrijden mee gaat rijden, houd er wel rekening mee dat je dan tenminste L2+1 (of L spr +1) moet zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:02

gewoon lekker nuchter met hem omgaan
niet jezelf druk gaan lopen maken oid, schiet je niets mee op
word paardlief waarschijnlijk alleen maar irritant van
terwijl als jezelf lekker nuchter blijft, je paard ook veel makkelijk blijft

en consequent zijn
ja is ja en zal nooit nee worden
nee is nee en zal nooit ja worden
punt

zijn eingelijk de enige tips die ik je kan geven

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 16:09

@lielle: dus als ik het goed begrijp moet je ooit met een ander paard minimaal L2+1 gereden hebben voor je een Hengst mag starten?

Dat is dan wel een probleempje want heb pas 1 keer officieel gestart en rij dat paard nu niet meer dus heb geen mogelijkheid om te starten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:25

Klopt helemaal.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 16:30

zal de eigenaar toch een ander paardje moeten regelen voor mij dat ik ondertussen even op wedstrijd uit kan brengen als hij echt wil dat IK zijn hengst uit ga brengen...

Haha nee hoor is een geintje

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:32

aan een jonge hengst rijden is niks anders dan een jonge merrie rijden Lachen moeten het beide nog leren Lachen

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:34

Er is niks anders aan, alleen zorgen dat ie ze koppie jouw houd niet bij de merries Knipoog

Voor de rest issie nog jong, dus zal nog veel moeten leren. Verwacht er dus niet teveel van...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:35

Inderdaad als het dier al netjes opgeveod is en al netjes ingereden is zie ik niet in waarom het anders moet zijn dan een merrie of ruin. Er word vaak veel te paniekerig gedaan over hengsten

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:36

KiWiKo schreef:
aan een jonge hengst rijden is niks anders dan een jonge merrie rijden Lachen moeten het beide nog leren Lachen

Ben ik wel met je eens Kiwiko, alleen rij ik zelf persoonlijk liever hengsten in dan merries.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 16:48

@casirask: waarom ligt jou voorkeu bij hengsten inrijden als ik vragen mag?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:50

Omdat hengsten heel open en eerlijk zijn in hun communicatie Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:51

Waarschijnlijk om dezelfde reden als heel veel andere mensen.

Hengsten zijn makkelijk in de omgang, oke de opvoeding kost je menig grijze haren maar dan heb je ook wat. Een hengst reageert altijd hetzelfde heeft geen nukkige dagen is altijd even rechtvaardig

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:51

Kijk jij legt het nog weer makkelijker uit.