Trappen bij hoevenkrabben.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silfanoo

Trappen bij hoevenkrabben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 21:35

Hee,
Mijn eigenwijze paardje vind het erg lekker om geborsteld te worden. Zelf doe ik dat ook graag.
Daar hoort natuurlijk hoevenkrabben bij! Bij zijn voorbenen als ik "voetje" zeg tilt hij ze gewoon op.
Maar als ik zijn achterbenen wil doen gaat hij steeds bewegen en druk doen, en als ik hem dan vast pak. Begint hij te schoppen! Dus het lukt me niet op gewoon normaal zijn hoeven te krabben!
Weet iemand iets hierop?
xx

edit: Hij staat wel gewoon vast. Heb hem heel erg losjes geprobeert & heel erg strak, maar niks helpt.

Anoniem

Re: Trappen bij hoevenkrabben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:38

Probeer het met je stem op te lossen, door 'Hee!' te roepen ofzo, dat geeft meestal wel indruk. En altijd vol blijven houden, gewoon vast proberen te blijven houden!

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 21:39

Dat helpt niet. En silfanoo niet doen. En silfanoo hou op.
En heb hem al laten weten dat het niet mag.
Steeds als hij dat doet geef ik hem ook een mep.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:41

Sorry, maar met slaan los je niks op.

Je geeft hem altijd een tik.....grote kans dat je paardje het hoevenkrabben nu automatisch verbind aan een klap.

Wat zou jij doen....inderdaad ook geen voet meer geven omdat je weet dat je toch een tik krijgt.
Ik zou het echt anders op gaan lossen.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:41

was bij Wisky eerst ook, ik houd gewoon het been vast maar ga wel zo staan dat die je niet kan raken Knipoog
succes

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 21:42

Silence schreef:
Ik zou het echt anders op gaan lossen.

Weet je ook hoe?

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 21:43

WiskyBokjes schreef:
was bij Wisky eerst ook, ik houd gewoon het been vast maar ga wel zo staan dat die je niet kan raken Knipoog
succes

Kan ik idd ook wel gaan proberen.
Ga dat morgen wel even proberen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:46

steeds weet herhalen met voetje vragen tot ie ermee stopt, ookal ben je een uur bezig, neem er de tijd voor, en wordt niet ongeduldig. Je mag best je stem verheffen, maar probeer niet met geweld op te lossen. En als ie ook maar 2 seconden braaf zijn voetje stilhoud, een voedselbeloning geven en even wat anders doen, wat je paard leuk vind. succes! Knipoog

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:47

Het klinkt misschien rot, maar als hij trapt een knietje geven.
Mijn haflinger deed als ik het zadel erop legte een schop geven. Ze kreeg dan een knietje.
In de natuur geven ze ook niet een trap terug als het paard er 1 krijgt. En het paard blijft sterker als jij bent.....
Doe dit alleen als echt NIETS helpt. Stem verheffen, etc!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:50

Heel langzaam opbouwen, vol blijven houden, rustig blijven en geduld hebben.

Vrij logisch toch.....jou krijgen ze ook niet iets geleerd door het erin te slaan als je iets niet snapt Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:53

kellyhvj schreef:
Mijn haflinger deed als ik het zadel erop legte een schop geven. Ze kreeg dan een knietje.
In de natuur geven ze ook niet een trap terug als het paard er 1 krijgt. En het paard blijft sterker als jij bent.....

Vraag eerst eens aan iemand anders om te kijken wat hij doet terwijl jij voetje vraagt.
Mijn paard was in het begin ook zo lastig, maar die wist niet wat hij met zijn benen moest dan. Hij ging daarom maar lopen en dan kan je geen voetje geven.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:56

kellyhvj schreef:

maar over het algemeen zou je het met geduld op kunnen moeten lossen.
Ik heb een vz veulen haflinger. het veulen deed vaak moeilijk met voetje. Maar ja dat kwam ook omdat het niet vaak gedaan werd.
Maar de hoesmid moest toch bekappen op een dag. En wat denk je? deed ie braaf? nee absoluut niet. En de hoefsmid hem schoppen in de maag, en alles. Het dier raakte helemaal ik paniek en begon te steigeren enzo. Hij had ook zo'n halsband zegmaar om, enop een gegeven moment, gleed ze uit, en viel op de grond. ze werd zowat gekeeld! doordat die band zo strak zat, en ze stonden daat met 3 mannen, en maakte de band niet eens los, en ze zeiden ook nog: "vallen is het beste". nou ik vind dit dus echt niet kunnen. misschien een beetje offtopic maargoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:56

dat deed mijn pony dus ook, aangezien ik hem niet hield (hij begon echt te trappen en te hangen) heb ik in overleg met de hoefsmid besloten dat hij het eerst zou doen, hij kan hem beter houden dan ik, en als ik hem telkens los laat, dan wint hij..
dus de hoefsmid heeft het met bekappen als eerste gedaan, voorvoetjes kon hij al, achterbenen niet, hij begon dus ook te trappen, hij heeft er een touw om heen gedaan, zodat hij niet geraakt kon worden, en zijn voetje toch omhoog bleef, ook hij probeerde het met zijn stem, (eh! hee! pas op!) dit maakte geen indruk, toen hij gericht naar hem trapte, kreeg hij dus ook een flinke trap terug, met een straffende stem, (ik had al zoiets, je mag hem best even op zijn plek zetten.. ) hij heeft het niet weer gedaan, en stond netjes te wachten tot hij klaar was, andere been ging goed. mijn pony had dus even iemand nodig die hem goed op zijn plaats zette, en hem kon houden.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:57

Dit probleem heb ik ook met mijn verzorg shetlander hengst, maar gewoon rustig blijven.
Als jij rustig bent, wod hij ook rustig, en als jij druk gaat doen, gaat hij ook druk doen.
Pak zijn voetje gewoon beet en zeg rustig, gebeurd niks, niks aan de hand, etc.
Dit helpt bij mij wel. Druk doen en slaan helpen geen moer, ze gaan er alleen maar iets minder van snappen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:58

jillie1994 schreef:
Dit probleem heb ik ook met mijn verzorg shetlander hengst, maar gewoon rustig blijven.
Als jij rustig bent, wod hij ook rustig, en als jij druk gaat doen, gaat hij ook druk doen.
Dit helpt bij mij wel. Druk doen en slaan helpen geen moer, ze gaan er alleen maar iets minder van snappen.

OK dan!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:02

deed mijn peuterpaard ook, gewoon rustig blijven en volhouden

nee zeggen als ze trapt en vooral niet loslaten (als het lukt) eerst kort vastpakken en dat steeds langer proberen en uitgebreid belonen als het lukt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:05

Jouw paard heeft geen probleem met "voetje geven" gezien het feit dat de voorbenen wel zonder problemen gaan. ACHTER juist, zit het probleem, de motor van het paard. Het is niet een gebrek aan vertrouwen, maar jij moet dingen met die achterbenen doen (ANDERE dingen) dan een punt van VOETJE maken. Spons af, met warm water, geef hooi of kuil (terwijl je er mee bezig bent), word niet kwaad, doe rustig aan. Ik heb (HAD ) er ook zo een. Is het je wel eens opgevallen, dat het ene achterbeen meer moeite kost dan het andere. Mijn paard heeft het echt gehad rechtsachter. TRAPPEN! Hoefsmid, op een gegeven moment best, maar als hij dat been losliet, NATRAPPEN.
Je zit volgens mij te weinig aan die benen/ voeten, alleen maar als er uitgekrabd moet worden. Pak de staart van je paard , en trek die naar je toe, aan de kant waar je staat. Dan met je hand op bovenbil, langzaam, maar duidelijk, zakken. Sta vlak naast zijn/ haar lijf, dan kan je niet geraakt worden. Liefst er tegenaan geleund. Haal die hoef naar VOREN, niet achterwaarts, naar VOREN naar je toe, laag bij de grond. Lukt dat, al is het maar even BRAAF. En laat niet los, maar langzaam zakken. Zo heb ik het met mijn "achterbeenschopper" aangepakt, ik heb ook ooit gedacht: dat wordt niks, en toen mensen tegen me zeiden: meer doen, dacht ik: dat gaat niet lukken. GEDULD. Niet te veel in een keer willen.

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:15

saskiakefie schreef:
kellyhvj schreef:

maar over het algemeen zou je het met geduld op kunnen moeten lossen.
Ik heb een vz veulen haflinger. het veulen deed vaak moeilijk met voetje. Maar ja dat kwam ook omdat het niet vaak gedaan werd.
Maar de hoesmid moest toch bekappen op een dag. En wat denk je? deed ie braaf? nee absoluut niet. En de hoefsmid hem schoppen in de maag, en alles. Het dier raakte helemaal ik paniek en begon te steigeren enzo. Hij had ook zo'n halsband zegmaar om, enop een gegeven moment, gleed ze uit, en viel op de grond. ze werd zowat gekeeld! doordat die band zo strak zat, en ze stonden daat met 3 mannen, en maakte de band niet eens los, en ze zeiden ook nog: "vallen is het beste". nou ik vind dit dus echt niet kunnen. misschien een beetje offtopic maargoed.

Nee, dat vind ik ook niet kunnen. Maar een paard kan zo over je heen lopen en als die je een schop verkoopt moet je wel maatregelen nemen Knipoog

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:16

dees_daan schreef:
dat deed mijn pony dus ook, aangezien ik hem niet hield (hij begon echt te trappen en te hangen) heb ik in overleg met de hoefsmid besloten dat hij het eerst zou doen, hij kan hem beter houden dan ik, en als ik hem telkens los laat, dan wint hij..
dus de hoefsmid heeft het met bekappen als eerste gedaan, voorvoetjes kon hij al, achterbenen niet, hij begon dus ook te trappen, hij heeft er een touw om heen gedaan, zodat hij niet geraakt kon worden, en zijn voetje toch omhoog bleef, ook hij probeerde het met zijn stem, (eh! hee! pas op!) dit maakte geen indruk, toen hij gericht naar hem trapte, kreeg hij dus ook een flinke trap terug, met een straffende stem, (ik had al zoiets, je mag hem best even op zijn plek zetten.. ) hij heeft het niet weer gedaan, en stond netjes te wachten tot hij klaar was, andere been ging goed. mijn pony had dus even iemand nodig die hem goed op zijn plaats zette, en hem kon houden.

Ik ben het helemaal met je eens, dat bedoel ik nou ook Knipoog

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:23

jillie1994 schreef:

Ook helemaal mee eens! OK dan!

Mijn verzorgpaard heeft ook van die kuurtjes met steeds z'n linkerachterbeen. Alle benen gaan goed behalve die. Na heeel veel geduld (zijn we vaak veel tijd en veel bloed, zweet en tranen verder) wil het wel lukken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:01

Kellyhvj: dar had ik bij moeten zijn. Had ik die vent even gekeeld. Wat is dit voor een hoefsmid? Ik ken wel meer van dat soort figuren, hoor, maar dit is gewoon niets anders dan dierenmishandeling. Tsja, ik weet ook wel de argumenten: denk er om, als dat paard later ... als zo'n "ding" van 600kg over je heen denderty .. etc. Maar dit is absoluut nietde manier om te voorkomen dat een paard in paniek raakt en ... dit vind ik te erg voor woorden. Ik ken de argumenten wel: "je moet het ze jong leren... of anders!" ja, of WAT anders, wat leert zo'n dier hiervan: ANGST. Je wil toch SAMEN met je paard iets ondernemen, toch niet dat zo'n beestje het alleen maar doet uit angst, angst voor klappen, het bit, etc etc. M<ensen word eens wakker! Als je zoiets ziet, meemaakt, trek je bek open! Als je kan, sta je op een manege mischien, moet je toch eens denken: misschien weggaan hier? Zou je je eigen paard zo laten behandelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:05

terpentijn schreef:
Kellyhvj: dar had ik bij moeten zijn. Had ik die vent even gekeeld. Wat is dit voor een hoefsmid? Ik ken wel meer van dat soort figuren, hoor, maar dit is gewoon niets anders dan dierenmishandeling. Tsja, ik weet ook wel de argumenten: denk er om, als dat paard later ... als zo'n "ding" van 600kg over je heen denderty .. etc. Maar dit is absoluut nietde manier om te voorkomen dat een paard in paniek raakt en ... dit vind ik te erg voor woorden. Ik ken de argumenten wel: "je moet het ze jong leren... of anders!" ja, of WAT anders, wat leert zo'n dier hiervan: ANGST. Je wil toch SAMEN met je paard iets ondernemen, toch niet dat zo'n beestje het alleen maar doet uit angst, angst voor klappen, het bit, etc etc. M<ensen word eens wakker! Als je zoiets ziet, meemaakt, trek je bek open! Als je kan, sta je op een manege mischien, moet je toch eens denken: misschien weggaan hier? Zou je je eigen paard zo laten behandelen?

mijn hoefsmid mag mijn paard een goede trap terug geven als hij gericht naar de hoefsmid trapt, hij houd er niets van over, de hoefsmid wel als hij raak schopt.. hij krijgt van mij ook een schop terug als hij het waagd.. ik heb totaal geen angstig paard, wel goed opgevoed, totaal niet drammerig, wacht netjes, en is gewoon vrolijk e.d hij loopt nu 24/7 buiten, en komt eigenlijk nooit het land uit, alleen als het moet. verder kan hij lekker rondrennen en doen wat hij wil.. maar áls hij trapt, tjsa dan krijgt hij er toch echt 1 terug.. dat pik ik niet, en ik verwacht dat ook niet van mijn hoefsmid..

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:14

Wat ook kan helpen is niet alleen de hoeven uitkrabben, maar ook verder de benen goed betrekken bij het 'borstelritueel'. Dus als je je paard borstelt ook met een zachte borstel de benen borstellen. Vervolgens met 1 hand het beentje pakken, met de ander het beentje borstelen, en dan weer neerzetten, en dat verder uitbouwen naar hoeven uitkrabben.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 01:11

Dees/Daan: even goed lezen he? Ik had het over het specifieke geval zoals hier op Bokt opgeschreven. Niemand van ons is een heilige, ik ook niet, en mijn jonge paard van 3,5 jaar ook niet. In de omgang met dit heerschapje ben ik altijd streng doch rechtvaardig, ik heb echter wel een ENORME regel en die heet: Ik wil niet beschadigd worden. Ik beschadig mijn paard ook niet moedwillig, althans voor zover ik weet, dus ik wil ook niet door hem gemolesteerd worden. Nou heeft mijn paard wel eens de neiging om OPZETTELIJK zijn voorbeen een halve meter of zo voor en opzij te slingeren (bijv. als ik aan zijn sokken zit), of als ik ze moet behandelen, of als ik naar meneers zin te lang met zijn hoofd/hals?kin?oren etc. bezig ben, tsja, dan schop ik dus gewoon terug, tegen zijn kroonrand of kogel, gaat dat been weer heel snel naar achteren, maar KWAAD dat-ie dan is, woest gewoon, oren naar achteren, kopschudden, dan zeg ik altijd: hallo, Jaopie, dat waren de afspraken niet, en trek ik hem even liefdevol aan z'n kuif. De dwaas Maar dat soort fratsen pik ik uiteraard ook niet, zeg, ik laat me niet bezeren door mijn paard!
Alles leuk, aardig een fijn, maar daar ligt ook bij mij de grens, en ja, de hoefsmid van Jaopie zou van mij Jaopie ook heel best een DRENS mogen verkopen als hij gericht (lees: opzettelijk) naar hem zou uithalen. Nogal logisch, een paard van rond de 600 kg kan een mens aardig beschadigen. Dus daar doe ik ook niet aan mee, het is dus niet zo dat mijn bekapper mijn paard nooit eens op zijn plaats zou mogen zetten, maar als hij zou gaan schoppen of (zoals een tijdje terug in de Nieuwsbladen stond) mijn paard met zijn gereedschap (hamer geloof ik in dat geval, bij een jaarling nog wel!) op z'n hoofd zou slaan, hield het voor mij toch even op!

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:24

Ja, ik geef een paard toch ook niet zomaar een schop. maar als je het toelaat als hij niet gericht is ondekt hij vanzelf dat dat werkt en gaat het op een gegeven moment gericht doen. Net als per ongeluk een bok waarbij je eraf valt. Hij ziet dan dat het werkt, ookal was dit per ongeluk en zal het daarna nog een keer doen als hij wilt maar dan bewust.....