Krijg zijn halster niet om!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Krijg zijn halster niet om!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 10:40

Afgelopen Vrijdag heb ik een Haflinger gekocht, van anderhalf jaar. Hij heeft bij zijn oude eigenaar altijd alleen maar in de wei gestaan, er is dus niet echt wat met um gedaan. Toen die bij mij kwam was die in het begin best bang, maar dat ging snel over. Dus ik dacht gister voordat ik wegging, nu kan ik zijn halster wel afdoen. Maar toen ik vanochtend zijn halster weer om wou doen, draaide die de hele tijd weg als het halster op zijn neus hing. Ik zowat 100x opnieuw geprobeert, maar het lukte echtnie, elke keer draaide die zich weer weg op een slimme manier. De enige oplossing is natuurlijk om het te blijven proberen, maar heeft iemand hier wat tips over?
In de stal naast hem staat trouwens een kleine pony (die er altijd al staat), maar zoals ik vanmorgen zag was dat die kleine pony hem wil aanvallen. Gelukkig zit er niet veel ruimte tussen de tralies dus kan die um niet bijten, maar hij duwt keihard tegen de wand aan. Dit heeft niks met het halster te maken, maar ik wou vragen of het gedrag van mijn hafje door die pony kan veranderen, miss word die op die manier banger? Zal ik de mijne dan maar verplaatsen naar een stal ernaast? Lijkt mij iig wel wat beter..

Bedankt voor de tips! Groetjes Milou

Shattered

Re: Krijg zijn halster niet om!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:47

Een hand op de neus houden, (en stevig vasthouden)! Dan vliegensvlug halster er om doen, maakt niet uit of het gedraaid zit dat kan je later wel weer veranderen Lachen.

Esly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:48

Met het halster; Mijn paard was daar eerst ook bang voor, ofja hij wilde hem niet aan. Je moet gewoon hem eerst gerust stellen en zo langzaam het halster om doen. Je gaat gewoon steeds een stukje verder, stel dit helpt echt niet kun je hem iedere keer dat hij iets goed doet, betreft het halster, een snoepje geven. Op deze maniet heeft het bij mij wel gewerkt.

En met die kleine pony, ik zou mijn paard ook ergens anders zetten ik heb geen zin dat er iets gebeurt met mijn paard, je zegt wel dat dat niet kan maar het kan altijd gebeuren. Ga voor de save-way.
Veel succes ermee.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:50

Gewoon rustig blijven en proberen met een beloning. Halster om je hand en een beloning erin. Laat hem aan het halster ruiken en het onderzoeken.

Je hebt je haf nog niet lang, dus het vertrouwen moet er eerst nog komen.

Blijkbaar is hij niet veel in mensenhanden geweest en verplaatst van stal. Dat is erg beangstigend voor zo`n dier.
Gewoon geduld hebben, je hebt nog tijd zat om het halster om en af te doen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 11:01

Oke, bedankt voor de tips. Zal het proberen.
Ja klopt, het hoeft ook niet perse alla minuut, maar zo kan ik niks met hem doen, niet borstelen, en niet in de wei zetten.. aangezien ik um vanmorgen al op wei wou zetten. Maar ik heb zo het idee dattie het niet fijn vind als je aan zijn oren zit, want elke keer als ik daar in de buurt kom draaid die zijn hoofd ook weg, miss dattie er slechte ervaringen meeheeft. Maar het enigste is natuurlijk blijven proberen, ik wil het halster ook idd vliegensvlug omdoen, maar hij draaid dan ook vliegensvlug om, ik pakte hem vanmorgen ook vast bij zijn neus maar daar word die al helemaal paniekerig van. Ik ga er zometeen weer heen, en dan probeer ik het nog eens want het halster zal toch een keer weer ommoeten.
Het rare is van die andere pony; het ene moment wil die de mijne aanvallen, en het andere moment likken ze elkaars snoet af voor zover dat kan door die tralies. Maargoed, ik verplaats hem toch want ik wil geen risico's nemen.

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:02

Dit probleem heb ik ook gehad.
Doe zijn halster voor zijn gezicht.
Als hij eraan wil snuffelen doe je snel het halster weg.
Steeds opnieuw. Dan worden ze nieuwschierig.
Dan probeer je dat dus steeds. Later laat je hem snuffelen en dan doe je het weer opnieuw. Als hij dat niet meer eng vind enzo. Doe je wat lekkers onder zijn neus. Maar zijn halster hou je ervoor, dus als hij dat lekkers wilt pakken moet hij zijn neus door het halster doen. (Je houdt je hand wel dicht) Als hij zijn neus er door heen doet, doe je snel het halster om zijn oren, en dan geef je hem een snoepje. (ook dit probeer je steeds opnieuw)
Succ6.

In je vorige bericht las ik dat je denkt dat hij het bij zijn oren niet fijn vind.
Mag je wel gewoon aan zijn hoofd zitten?
Dan kun je hem gaan aaien, en steeds meer naar boven toe gaan. (gewoon heel rustig) En dat doe je een paar keer. En dan ga je heel zachtjes naar zijn oor toe Lachen
Succ6

GeneeXSissii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:09

Als je pony zijn hoofd wegtrekt als je het halster wilt aandoen, moet je het halster gewoon vasthouden en ff naar de andere kant kijken en niet met je paard bezig zijn, paarden zijn heel nieuwsgierige dieren en ze zullen al snel willen weten wat dat halster is wat jij daar in je hand hebt.
Mijn pony steekt haar hoofd zogoedals zelf in haar halster.
Als je pony minder schrik heeft van het halster kan je het hoger en hoger gaan doen, totdat je pony het aan heeft Knipoog
Denk eraan dat je moet belonen met een snoepje als hij/ zij heeft gedaan wat je vroeg.
Suc6 Knipoog

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:12

Ik zou een touw om zijn hals doen.en dan het uiteinde rond zijn neus.dan heb je hem iig vast en kan je daarna het halster erover heen doen. en dan gaan oefenen. Ja kan ook zijn halster aanlaten en oefenen met een andere erover te doen..

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:21

Wat betreft het halster, rustig omdoen en belonen.
Het andere probleem van de kleinere pony;
Ik heb 1 verzorgpony en die staat bij nog een ander paard, van dezelfde eigenaar.
De eigenaar zei; als jupiter alleen staat met arthur (mijn verzorgpony) is alles goed.
Maar, als je geen aandacht aan jupiter geeft, dat kan ie gewoon niet hebben.
Gaat ie lopen klieren, bijten, trappen, galoperen achter arthur aan.

Oren;
Als hij zit te eten gewoon zijn oren maseren heen en weer doen, op een gegeven moment geeft hij zich over en mag je er gewoon aankomen.
Je moet je paard gewoon nog alles leren, omdat hij voordat jij hem had niet veel of niets met hem is gedaan.

Veel succes ermee.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 15:42

Goed nieuws, het is gelukt. Had mijn paardensnoepjes ergens opgehaald dus ik ging het daarmee proberen, ik legde het snoepje op mijn hand en daar hield ik het halster bij. Uiteindelijk zat het op zijn neus en toen liep die weg maar ik pakte toen zijn hoofd vast en liep gwn mee. Hehe, wat een opluchting.. Maar nu laat ik um voorlopig toch ff om voor de zekerheid en probeer het over een tijdje wel weer, eerst us ff alle basisdingen aanleren.. zoals stil blijven staan met poetsen Knipoog
Verder vind die het niet zo erg als ik aan zijn oren vind, alleen nog wel een beetje eng naar mijn idee.. maar dat is al stukken minder. Ik aai um daar gwn steeds, dan weet die op een gegeven moment wel dat het niet eng is. Bedankt voor alle tips!!

Taarislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:32

een snoepje onder zijn mond houden?

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:33

Moelie schreef:
Goed nieuws, het is gelukt. Had mijn paardensnoepjes ergens opgehaald dus ik ging het daarmee proberen, ik legde het snoepje op mijn hand en daar hield ik het halster bij. Uiteindelijk zat het op zijn neus en toen liep die weg maar ik pakte toen zijn hoofd vast en liep gwn mee. Hehe, wat een opluchting.. Maar nu laat ik um voorlopig toch ff om voor de zekerheid en probeer het over een tijdje wel weer, eerst us ff alle basisdingen aanleren.. zoals stil blijven staan met poetsen Knipoog
Verder vind die het niet zo erg als ik aan zijn oren vind, alleen nog wel een beetje eng naar mijn idee.. maar dat is al stukken minder. Ik aai um daar gwn steeds, dan weet die op een gegeven moment wel dat het niet eng is. Bedankt voor alle tips!!

Als ik jouw was zal ik het halster niet omlaten dat is hartstikke gevaarlijk!

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:09

Silfanoo schreef:
Moelie schreef:

En waarom is dat dan wel gevaarlijk?
Licht eraan of er scherpe stukken zijn en prikkeldraad.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:15

Als hij het nou vervelend blijft vinden om van voren bedanderd te worden en zo'n ding om zijn neus te krijgen, kan je ook proberen om een halster om te doen die je via het kopstuk moet vast maken. Als hij het goed vind dat je naast hem kunt staan, kriebel je een beetje op zijn schoft, met het halster in je hand, en dan kriebel je steeds verder naar boven, waarbij het halster aan de andere kant van de manenkam hangt. Dan doe je voorzichtig met je andere hand de lus van de neus over zijn neus, terwijl je tegelijkertijd met je andere arm en hand over zijn manenekam het halster vasthoud, en dan van boven vastmaken. Snap je hem nog. Zo "vang" ik ook altijd veulentjes die het halster nog niet zo goed kennen.
Veel jonge paarden vinden het namelijk nogal bedreigend als je van voren naar ze toe stapt.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:13

ik zou het halster indd niet omlaten. heb je een halster die je over zn oren heen moet trekken? of 1tje die je boven met een gespje vast kunt maken? het laatste lijkt me fijner voor je pony.

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:33

Liiesjjj schreef:
Silfanoo schreef:

En waarom is dat dan wel gevaarlijk?
Licht eraan of er scherpe stukken zijn en prikkeldraad.

Paarden krabben met hun benen wel eens aan hun hoofd, en stel je voor hij doet dat, dan kan hij blijven hangen in zijn halster, en ik zeg je, dit heeft nare gevolgen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:37

3Hearts schreef:
Een hand op de neus houden, (en stevig vasthouden)! Dan vliegensvlug halster er om doen, maakt niet uit of het gedraaid zit dat kan je later wel weer veranderen Lachen.

Oke dus als jij iets niet wilt moet ik je ook dwingen en in de houdgreep komen houden Duivel

Gewoon rustig blijven leg het halster in zijn voerbak laat hem zich bekent worden met het halster. En dan rustig stapje voor stapje opbouwen, en niks forseren

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:53

Er zijn al veel tips gegeven. Ik vind het altijd handig om een halstertouw om de hals te doen, om de neus te halen en zo wat 'grip' te hebben. Rustig het halster over zijn hoofd doen en belonen. Alles heel kalm doen, neem er de tijd voor.
Vaak vinden ze het eng als je aan de oren zit. Je kunt dit oefenen door de oren lekker te masseren.
Een halster omlaten kan wel degelijk zeer gevaarlijk zijn.
De jaarling van een kennis van mij heeft zich aan haar halster in de stal opgehangen aan een boutje wat misschien maar 2 centimeter uitstak...

Wall_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:42

Alet schreef:
Er zijn al veel tips gegeven. Ik vind het altijd handig om een halstertouw om de hals te doen, om de neus te halen en zo wat 'grip' te hebben. Rustig het halster over zijn hoofd doen en belonen. Alles heel kalm doen, neem er de tijd voor.
Vaak vinden ze het eng als je aan de oren zit. Je kunt dit oefenen door de oren lekker te masseren.
Een halster omlaten kan wel degelijk zeer gevaarlijk zijn.
De jaarling van een kennis van mij heeft zich aan haar halster in de stal opgehangen aan een boutje wat misschien maar 2 centimeter uitstak...

Hier ben ik het mee eens.
En vooral; Geduld hebben. Lachen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 20:49

Tuurlijk is het niet gevaarlijk om het halster om te laten? Ik heb de stal gecontroleert en hij kan nergens aan blijven hangen, dus wrm niet?! Als paarden ergens aan blijven hangen met het halster is het de schuld van de verzorger/eigenaar.. die moet tenslotte de stal en wei nakijken voor dingetjes waaraan die kan blijven hangen Knipoog En ik heb de mijne nagekeken, nergens waar die aan kan blijven hangen, dus dan is het ook geen probleem om um aan te laten.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 20:53

Ik wil um nu gewoon nog niet elke keer uitdoen, en dat gevaar dattie met zijn voorbeen zijn hoofd krabt en dan aan het halster blijft hangen houd je altijd. Sorry hoor, maar dit is een beetje overdreven. Dus dat zou betekenen dat iedereen het halster bij hun paard/pony of moet doen, ook als ze in de wei lopen en dan zeker uren achter je paard aanrennen in de wei om zijn halster om te doen? Haha, dacht het niet! Dus ik laat um voorlopig gewoon om.
En ik denk ook niet dat hij zo makkelijk met zijn hoef tussen zijn halster komt Knipoog

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:18

oOoKellyoOo schreef:
3Hearts schreef:

Oke dus als jij iets niet wilt moet ik je ook dwingen en in de houdgreep komen houden Duivel

Gewoon rustig blijven leg het halster in zijn voerbak laat hem zich bekent worden met het halster. En dan rustig stapje voor stapje opbouwen, en niks forseren

Tuurlijk mag dat ! Haha!
In de tekst komt het op mij over dat het paard het als een spelletje ziet, dan kan je hem het beste een paar keer te slim af zijn en hem dan de hemel in belonen. Als het voortkomt uit angst moet je het uiteraard heel anders aanpakken Lachen

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:41

Moelie schreef:
Ik wil um nu gewoon nog niet elke keer uitdoen, en dat gevaar dattie met zijn voorbeen zijn hoofd krabt en dan aan het halster blijft hangen houd je altijd. Sorry hoor, maar dit is een beetje overdreven. Dus dat zou betekenen dat iedereen het halster bij hun paard/pony of moet doen, ook als ze in de wei lopen en dan zeker uren achter je paard aanrennen in de wei om zijn halster om te doen? Haha, dacht het niet! Dus ik laat um voorlopig gewoon om.
En ik denk ook niet dat hij zo makkelijk met zijn hoef tussen zijn halster komt Knipoog

Normaal gezien hoef je ook geen uren achter je paard te lopen in de weide ookal heeft die zijn halster niet om...
De pony die ik rij wou vroeger ook erg lastig zijn met het uit de weide halen, toch vond ik het normaal dat ook bij haar het halster gewoon uitging. Je kan nooit weten immers, en of je dat nu wil of niet, in een weide zijn er sowieso zaken waar een paard kan aan blijven hangen, anders moet jij me maar eens uitleggen hoe jouw omheining er uitziet, wrs wel met schrikdraad ervoor ofzo? Waar hangt die schrikdraad mee vast denk je? toch echt met iets waar je paard kan aan blijven hangen.

Ik begrijp echter ook dat je het tijdelijk nog wil aanhouden, maar in mijn ogen is de basis eerder het accepteren van een halster en dit dus braaf laten aandoen ipv stilstaan bij het poetsen, want daarvoor moet het halster immers aan. Ipv het stilstaan te oefn zou ik dus het aandoen van het halster gaan oefn, zonder dwang maar wel vast beraden.

Veel succes

speedy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:09

Jouw haflinger moet eerst acclimatiseren voordat je er vanalles mee kunt doen. Vertrouwen opbouwen want er is heel weinig mee gedaan bij de vorige eigenaar dus hij is gewoon angstig en moet leren dat jij niet akelig bent maar aardig.

Ik zou em ook een tijdje in een andere stal zetten met die kleine pony want dat is ook niet bevordelijk voor de gewenning.

Mijn paard is zo door een ander paard verknalt om met een halster en touw aan de tralies van hun stallen vast te zetten. Het paard wat daar gestald stond trok aan het touw van mijn paard wat ik op dat moment vast gebonden had om te poetsen en trok dus net zo lang en hard zodat mijn paard met zijn snoet constant tegen de tralies getrokken/gestoten werd. Sommige paarden of pony's zijn dus heel inventief om iets stouts met jouw paard te doen. Vandaar misschien wel die angst en ontwijking van het halster?

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:16

Fijn dat het gelukt is!
Ik zou het halstertje toch wel afdoen, redenen staan hierboven al. Ik dacht ook altijd bij mn verzorgpaard dat ze nergens aan kon blijven hangen (denk aan ronde buis als omheining) geloof me, ze krijgen het voor elkaar!!
Je hafje moet het halstertje uiteindelijk ook zonder paardensnoepje om kunnen, dat is dus gewoon heel veel oefenen en rustig wennen. Ik zou het halstertje niet daarvoor omhouden..leren moet hij het uiteindelijk toch en een halster om is wel heel belangrijk om de rest aan te leren!
Daarna komt het stilstaan bij het poetsen ed wel..! tuurlijk kan je daar wel mee beginnen! Maar je hebt alle tijd! beter te langzaam dan te snel!!
Veel succes en vooral veel plezier!!