Vraag : Verveling op stal &verliest controle over de ledemat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky2

Vraag : Verveling op stal &verliest controle over de ledemat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 11:55

Hallo allemaal!

Sinds mijn paard en ik vorige week in een meer zijn belandt, heeft hij boxrust en wordt hij steeds chagerijniger op stal. Hij verveelt zich uiteraard, hebben jullie tips waardoor hij zich wat meer vermaakt? Speeltjes kijkt hij helaas niet echt naar om. Ook hebben we het voeren wat meer over de dag verspreid. Ik heb ooit weleens iets gehoord van een fles ophangen met voer, hoe werkt dat precies?

En dan had ik nog een vraag. Zijn er oefeningen die het paard wat meer bewust maken van zijn benen? Misschien een beetje rare vraag. Maar elke keer als mijn ruin in paniek raakt verliest hij de controle over zijn ledematen en gaat 9 van de 10 keer onderuit. Met bijvoorbeeld het gevolg dat we vorige week samen in een meer zijn gevallen.
Dit heeft hij als ik erop zit, maar ook als hij los loopt in de bak of in het weiland.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt !

dierfysio

Re: Vraag : Verveling op stal &verliest controle over de ledemat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:57

verlies van controle over ledematen lijkt me niet zomaar iets: zou je de dierenarts niet eens bellen daarover?
wie weet heeft je paard toch schade opgelopen, waardoor hij zo reageert. kan ook het chagrijnige gedrag verklaren.

ik zou dus geen tijd verspillen hier, en snel bellen. sterkte!

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 12:01

Bedankt voor je reactie!
Maar dit verlies over de controle van ledematen heeft hij al een aantal jaren, niet pas na zijn val. Ook is hij helemaal op de foto geweest en was alles goed.
Het is ook wel een beetje een aparteling hoor, dus waarschijnlijk zit het gewoon in zijn hoofd. Elk paard reageert natuurlijk anders, zo gaat zijn buurvrouw zitten als ze schrikt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:02

Kan het zijn dat je paard last heeft van ataxie? Heb je dit laten onderzoeken?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:05

Ik heb wel vaker gehoord van paarden die zich laten vallen wanneer ze in paniek raken. Je bent dus iig niet de enige met dit lastige probleem. Knipoog

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 12:05

Nee ik heb dit nooit laten onderzoeken, heb hier ook eerlijk gezegt nooit van gehoord (even snel opgezocht op wikipedia;)).
Maar stel hij zou daar last van hebben, waarom heeft hij er dan alleen last van als hij in paniek is? En kan hij wel goed dressuren, springen en blijft hij wel in evenwicht als ik op hem aan het voltigeren ben?

iig bedankt voor je reactie !

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 12:07

Dat is iig fijn om te horen haha.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:35

Hoi, klinkt herkenbaar. Mijn paard had dit vroeger ook.
Ik heb er bijvoorbeeld eens onder gestoken terwijl ik gewoon aan het instappen was. Paard schrok van iets, links van haar. Draait haar hoofd om naar links om te kijken en wil stapje opzij doen naar rechts en boem, gaat tegen de vlakte. Met mij ertussen.
Ook wel eens op de weg. 1 keertje dat ze schrok van een koe die bewoog. (had ze niet verwacht, dat dat ding leefde.) Toen is ze op haar knieën gevallen. Beide voorknieën stuk.
Nog een andere keer steigerde ze omdat ze schrok van een vrachtwagen die achter haar optrok en 2 seconden later lag ze ook languit op de weg. (Ik stond gelukkig nog op m'n voeten. was er op tijd af Knipoog )
Op de wei in vrijheid trouwens ook. Ze was eens aan het donderjagen met haar weidemaatje. En ze steigerde. En plots zakte die als een pudding in elkaar, door haar achterbenen. Net alsof ze ze even niet meer kon gebruiken. En viel op haar flank in de omheining. Rolde nog door tot ze vastlag op haar rug tegen de waterpomp.
Ik stond 50 meter verderop aan de stal te kijken. En liep erheen (om haar indien nodig uit de draad te helpen) Was vreemd, toen ik naast haar stond, had ze nog niet bewogen. Duurde een poosje voor ze om zich heen begon te trappen. (En natuurlijk heel de omheining stuk trok Clown )
Toen gingen bij mij wel alarmbellen rinkelen eerlijk gezegd. (Toen ik haar zo duidelijk door haar achterbenen zag gaan.)
Mijn DA dacht dat ze atactisch was en heb haar daarom laten testen. (EMG) Maar die was helemaal ok. Niet atactisch dus.
In de kliniek begonnen ze toen over cataplexie. Dat zou zoiets als narcolepsie zijn, alleen blijven ze dan bij bewustzijn. Maar kan ervoor zorgen dat ze bij opwinding of schrikken ofzo (Sterke emotie, was het woord, denk ik), controle over hun ledematen verliezen.
Maar ik ben daar niet verder op in gegaan.

Het is blijkbaar uit zichzelf verbeterd. (Door training? Want ben wel fanatieker gaan rijden.) Want de laatste 2 jaar, is ze niet meer gevallen. (toch niet dat ik weet) Paard is ook wel een stuk rustiger geworden en dingen als steigeren enzo, doet ze niet meer. Kan er ook mee te maken hebben natuurlijk.

Ik heb me wel altijd afgevraagd, hoe normaal het eigenlijk is dat een (jong?) paard zo nu en dan eens 'valt'.
Ik heb het altijd normaal gevonden omdat mijn paard van jongs af aan (ook met longeren enzo) gergeld de grond kustte. Ik heb er nooit veel van gemaakt. Lompigheid? Maar van andere hoor ik dat hun paarden 'nooit' vallen.
Individuele verschillen of abnormaal?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:37

oei klinkt niet goed hoor. mijn paard is ook atactisch en heeft soms grote moeite maar is zeich meer bewust ondertussen als voorheen maar je moet weten wat te doen

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 12:47

Bedankt voor jullie reacties !

Luckystory : Zo wat een verhaal. Gelukkig heeft mijn paard het niet zo extreem als jou paard dat indertijd had. Mijn paard heeft het alleen als hij weg wil rennen, omdat hij schrikt.
Volgens de mensen om mij heen is het gewoon een paniekreactie van hem. Want voorderest valt hij eigenlijk nooit, al is hij wel een beetje lomp. Zo valt hij ook nooit als ik met hem aan het werk ben. Alleen weleens buiten als hij schrikt of als hij los loopt in de wei. Ook heeft hij het tot nu toe alleen in de winter gehad.

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:10

je zou kunen proberen meer over en tussen balken te lopen waardoor hij goed doorkrijgt waar zijn benen zitten maar je kunt ook (maar wel heel veel tijd en geduld) kleine rondjes over zijn benen draaien zodat je echt zijn hele been hebt gehad iedere spier ieder stukje en dat ongeveer 5 keer in de week dan krijgt hij echt een iedee waar zijn benen zitten
als je die rondjes over zijn benen draait is de bedoeling dat je alleen daar op concentreert op niks anders bij ieder rondje adem in , adem uit
ik hoop dat je er iets aan hebt
en nog veel succes

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:16

Jong en gek? De mijne is nu 5 en valt veel minder dan toen hij 3 was.

Kinderen vallen toch ook veel vaker dan volwassenen

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 09:56

emmy_ramzay schreef:
je zou kunen proberen meer over en tussen balken te lopen waardoor hij goed doorkrijgt waar zijn benen zitten maar je kunt ook (maar wel heel veel tijd en geduld) kleine rondjes over zijn benen draaien zodat je echt zijn hele been hebt gehad iedere spier ieder stukje en dat ongeveer 5 keer in de week dan krijgt hij echt een iedee waar zijn benen zitten
als je die rondjes over zijn benen draait is de bedoeling dat je alleen daar op concentreert op niks anders bij ieder rondje adem in , adem uit
ik hoop dat je er iets aan hebt
en nog veel succes

Super bedankt dat ga ik proberen!

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 09:56

Klara16 schreef:
Jong en gek? De mijne is nu 5 en valt veel minder dan toen hij 3 was.

Kinderen vallen toch ook veel vaker dan volwassenen

Daar heb je ook weer gelijk in. Al is die van mij al 9, maar hij is wel erg schrikachtig en speels.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:10

kun je niet een paddock regelen? dan kan hij in ieder geval iets bewegen. verder onbeperkt ruwvoer.

dat met die fles is volgens mij gewoon een fles op de grond leggen met voer er in. een gat in maken zodat er kleine beetjes bix uit komen als hij er tegen aan trapt... maar of dat nou ideaal is...

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 10:16

Nee hij mag/ kan niet lopen. Aangezien hij een gigantische wond in zijn achterbeen heeft en elke keer als hij loopt springt dit een stukje open en loopt hij meteen weer op drie benen. iig mijn dierenarts heeft geadviseerd om hem minimaal 2 weken boxrust te geven en alleen om zijn stal uit te mesten te verplaatsen..

hmm dat klinkt niet ideaal, ik dacht ook dat er manier was om de fles op te hangen.

iig bedankt voor je reactie!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:56

Misschien kun je hem wat kunstjes leren, zodat hij toch mentaal wat uitdaging heeft. Bijvoorbeeld emmer oppakken, meerdere voorwerpen opppakken en geven. Met clikertraining is een hoop te verzinnen

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:09

Hij valt alleen in de winter ?
Weet je zeker of hij geen vroegtijdige artrose of artritis heeft ...?
Mijn paard heeft namelijk in de zomer & in de lente (wanneer het dus warm is) ook nergens last van & in de winter gaat ze super veel struikelen. Ze heeft artrose in haar linker voorknie & de DA zei dat dat het struikelen verklaarde. Nu mijn paard kan zich elke keer op tijd herpakken. Ze is nog niet gevallen. Maar wel elke keer bijna. Want dan zie ik opeens de grond dichter komen & dan denk ik 'O NEE' maar elke keer kan ze net haar goed voorbeen op tijd neerzetten & dan loopt ze ook gwn meteen terug door alsof er niets is gebeurd. Mijn merrie doet dit alleen in de winter omdat ze lichte artrose heeft & de koude in de winter er op inspeeld. Maar in de zomer merk je er ook niets van ...
Artrose kan zich opeens ontwikkeld hebben ...Maar als je zegt dat hij nagekeken is zal het dat wel niet zijn ...?

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 13:16

pluisbeer schreef:
Misschien kun je hem wat kunstjes leren, zodat hij toch mentaal wat uitdaging heeft. Bijvoorbeeld emmer oppakken, meerdere voorwerpen opppakken en geven. Met clikertraining is een hoop te verzinnen

Vrijheidsdressuur lijkt me zeker leuk om te doen. Alleen lijk het me niet bevordelijk om dit op stal te doen. Over een week mag ik langzaam aan met hem gaan stappen, dus dan gaan we daar wel mee beginnen. Bedankt!

Niisj schreef:
Hij valt alleen in de winter ?
Weet je zeker of hij geen vroegtijdige artrose of artritis heeft ...?
Mijn paard heeft namelijk in de zomer & in de lente (wanneer het dus warm is) ook nergens last van & in de winter gaat ze super veel struikelen. Ze heeft artrose in haar linker voorknie & de DA zei dat dat het struikelen verklaarde. Nu mijn paard kan zich elke keer op tijd herpakken. Ze is nog niet gevallen. Maar wel elke keer bijna. Want dan zie ik opeens de grond dichter komen & dan denk ik 'O NEE' maar elke keer kan ze net haar goed voorbeen op tijd neerzetten & dan loopt ze ook gwn meteen terug door alsof er niets is gebeurd. Mijn merrie doet dit alleen in de winter omdat ze lichte artrose heeft & de koude in de winter er op inspeeld. Maar in de zomer merk je er ook niets van ...
Artrose kan zich opeens ontwikkeld hebben ...Maar als je zegt dat hij nagekeken is zal het dat wel niet zijn ...?

Ik weet niet hoe snel zoiets zich kan ontwikkelen?
Hij is nooit stijf als hij van stal komt of dat hij lang nodig heeft om op gang te komen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:22

Citaat:
Ik weet niet hoe snel zoiets zich kan ontwikkelen?
Hij is nooit stijf als hij van stal komt of dat hij lang nodig heeft om op gang te komen.

Daar heb ik ook geen idee van hoe snel het zich kan ontwikkelen. Ik weet wel dat je het niet kunt merken & dat je dan opeens merkt dat er iets niet pluis is.
Maar het zal dat wel niet zijn als hij niet stijf is. Want paarden met artrose zijn in de winter wel stijf.
Mijn paard minder omdat ze het alleen maar in haar linker voorknie heeft maar ik merk wel dat ze wel stijf is in die knie want nu heft ze dat been minder goed op waardoor ze struikeld.
Dus het zal dat wel niet zijn.
Hoe noemt die ziekte nou ook weer dat ze hun spieren op zo'n momment niet kunnen controleren ...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:23

O ja, je kan hem mss tegen de verveling op stal zo'n lik it houder omhoog hangen ...
Of zo'n voerbal aanschaffen & daar dan het deel van het voer in stoppen.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 13:25

Bedankt !

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:22

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:00

Die valpartijen klinken idd naar Ataxie, en Ataxie kan heel moeilijk aan te tonen zijn. Door wie heb je laten controleren?

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:32

Ik ga met Cassidy mee. Het klinkt mij alsof dit paard atactisch is, maar Ataxie is inderdaad vaak moeilijk vast te stellen. Er zijn een aantal zaken wat een indicatie kunnen geven dat een paard atactisch is, maar geven geen uitsluitsel!
Kun je de staart weerstandsloos optillen? Als je een van haar achterbenen optilt, dan de hoef op de andere hoef laat rusten en loslaat, laat ze deze dan staan? of gaat ze meteen weer op 2 benen staan? Als je hem kort draait in de gang of op stal, hoe plaatst ze haar achterbenen?
Dit kan een indicatie geven van ataxie, maar let op, dit geeft zeker geen uitsluitsel! hier zal echt een veearts naar moeten kijken.