Mag haar stal niet meer in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blizzie

Mag haar stal niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:27

Wij hebben sinds 2 maanden een nieuw paard erbij
een kruising welsh van 15 jaar
De eerste paar dagen kon je gewoon makkelijk haar stal inlopen om water en eten te geven en haar te pakken
Na 2 weken begon ze te schoppen naar je en haar kont te draaien en ook buiten begon ze vervelend te doen(steigeren en bokken tijdens het wandelen)

Ik wil haar gewoon normaal eten en drinken kunnen geven zonder het gevaar dat ze me trapt...
Iemand ideeen hoe ik dit af kan leren of oplossen?

Nou moet ik er ook bij vertellen dat ze bij haar oude eigenaar de laatste 2 jaar altijd buiten stond
is ze gewoon bang dat ze haar stal weer in moet leveren want ze vind het wel leuk in haar stal voor zover ik weet?

mirror666

Re: Mag haar stal niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:29

het paard staat nu de hele dag binnen?
kan het niet zo zijn dat het diertje energie over heeft dan? Lachen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:30

paard meer naar buiten gooien? Lachen
ik denk dat ze er graag uit wil ?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:30

als het dier altijd buiten heeft gestaan kan ik me goed voorstellen dat ze zo reageerd.
Waarom kan ze niet buiten blijven staan? wat krijgt ze voor voer, hoeveel? hoe vaak komt ze haar stal uit nu ?

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:32

Ze staat juist veel buiten min 8 uur per dag en ik longeer haar ook regelmatig om onze band op te bouwen dus denk niet dat het daar aan ligt?

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:34

timokyana schreef:
als het dier altijd buiten heeft gestaan kan ik me goed voorstellen dat ze zo reageerd.
Waarom kan ze niet buiten blijven staan? wat krijgt ze voor voer, hoeveel? hoe vaak komt ze haar stal uit nu ?

Ze krijgen hooi zoveel ze willen en 2 keer per dag biks en fruit/groente
Ik zou haar ook wel dag en nacht buiten willen hebben staan maar de nieuwe eigenaar(het is een van mijn verzorgpaarden) heeft een keer 's nachts een paard verloren door kinderen die hem opjaagde de sloot in....

injo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:35

Ik denk je het paard heel duidelijk moeten laten zien wie de baas is.
Volgens mij heeft dit paard het gevoel de baas te zijn en laat dit zo aan je zien.
Maak je groot, of geef desnoods eens een schop terug!

Succes ermee

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:36

FriesJitse schreef:
Ze staat juist veel buiten min 8 uur per dag en ik longeer haar ook regelmatig om onze band op te bouwen dus denk niet dat het daar aan ligt?

ik vind 8 uur nog niet echt veel (is alsnog 16 uur in de stal Lachen )
maargoed..
is het een dominant dier?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:36

24/7 buiten staan min 8 uur: is nog 16 uur op stal toch .Clown
Min de tijd dat je bezig bent met longeren, pak een uurtje. Hou je nog 15 staluren over. dat is een grote verandering voor een paard wat altijd buiten heeft gestaan.
Stond ze met andere paarden in de wei vroeger en nu ? Hoeveel biks krijgt ze ?

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:40

timokyana schreef:
24/7 buiten staan min 8 uur: is nog 16 uur op stal toch .Clown
Min de tijd dat je bezig bent met longeren, pak een uurtje. Hou je nog 15 staluren over. dat is een grote verandering voor een paard wat altijd buiten heeft gestaan.
Stond ze met andere paarden in de wei vroeger en nu ? Hoeveel biks krijgt ze ?

Dat is wel zo .....Ze stond met 5 schetlanders in de wei maar dat was niet zo een groot weitje
Ze krijgt 2 x per dag een halve schep uhm weet niet zeker hoeveel het is maar ik denk 100gr?

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:41

Naaltje schreef:
FriesJitse schreef:

ik vind 8 uur nog niet echt veel (is alsnog 16 uur in de stal Lachen )
maargoed..
is het een dominant dier?

Als ik naar m'n andere verzorgpaard kijk(een fries) dan vind ik eigenlijk van wel en helemaal als je met onze shetlander vergelijkt

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:44

Buiten de oorzaak van het gedrag om vind ik dat je het niet moet tolereren! Dreigen en schoppen accepteer ik niet van mijn paard (en dat is op stal ook geen doetje). Probeer dus in ieder geval de baas te blijven.
Dit paard heeft teveel energie over om ongein met je uit te halen.
Grondwerk helpt bij mijn paard goed om de verhoudingen duidelijk te houden. Ik laat haar bijvoorbeeld een paar stapjes achteruit gaan bij drammen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:45

FriesJitse schreef:
Nou moet ik er ook bij vertellen dat ze bij haar oude eigenaar de laatste 2 jaar altijd buiten stond
is ze gewoon bang dat ze haar stal weer in moet leveren want ze vind het wel leuk in haar stal voor zover ik weet?

Ik denk eerder het tegenovergestelde.
Het paard was gewend altijd buiten te zijn en wordt nu opeens opgesloten. Zou ik ook niet vrolijk van worden. Knipoog

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:50

Ik las net in een ander topic dat paarden chaggo kunnen worden van het paard wat naast hun staat nou staat de fries naast haar en die begint ook een beetje gedragsveranderingen te krijgen(steigeren naar het hek opvliegerig als zij eten krijgt en het andere paard loop achter de tralies erheen)
Alleen hebben 5 2 grote boxen(4x5) waar de fries en de x welsh in staan en een kleinere box (2x3) waar de shet is staat dus weet niet of ik het zou kunnen proberen of te wisselen? (dat de shet naast de fries staat) kwa ruimte?

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:52

JoviBan schreef:
FriesJitse schreef:

Ik denk eerder het tegenovergestelde.
Het paard was gewend altijd buiten te zijn en wordt nu opeens opgesloten. Zou ik ook niet vrolijk van worden. Knipoog

Ik kan wel proberen om de eigenaar over te halen haar buiten te laten maar dan kan ze alleen zomers buiten staan
Ze staat namelijk op een boerderijtje achter een woonwijk waar vaak mensen langskomen en die klagen al als er bij de schapen(kameroenschapen zonder wol) een klein beetje modder ligt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:56

blijft feit dat ze dus zuur is op stal en dat gedrag moet er uit Knipoog

laat haar naar jou toekomen, rammel desnoods met een emmer brokjes zodat ze zich omdraait en je haar kunt pakken, de beloning voor haar is dan een hap brokjes.
meeste paarden hebben dat snel door hoor.
Haha!
gebruik ook een commando er bij zodat ze daar naar leert luisteren?
dus als ze verkeerd om in de stal staat zeg je haar naam en "draai om"of "kom hier"
daarbij blijf je in de opening staan en rammelt even met een bak brokjes.
zodra je haar hebt doe je halster om en beloond haar ook heel erg met stem en aaien.

in elk geval niet in haar stal gaan poetsen of opzadelen of wat ook,die stal moet haar rustplek zijn

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:58

ellepel schreef:
in elk geval niet in haar stal gaan poetsen of opzadelen of wat ook,die stal moet haar rustplek zijn

Dat doe ik ook niet poets haar altijd op de zelfde plek en dat is op het erf...
Opzadelen zal ik daar ook gewoon gaan doen binnenkort...

En bedankt voor de tip ik ga er mee oefenen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:05

en dat steigeren en bokken tijdens het wandelen zal vast zijn omdat ze wat onwennig is en je uitprobeerd.
weet niet of ze bij de vorige eigenaar genoeg geleerd had?

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:13

ellepel schreef:
en dat steigeren en bokken tijdens het wandelen zal vast zijn omdat ze wat onwennig is en je uitprobeerd.
weet niet of ze bij de vorige eigenaar genoeg geleerd had?

Ik denk dat bij de vorige eigenaar(die had haar vanaf 2 jaar) alles te snel gedaan is
ik was een keer met haar wezen wandelen (en ook tijdens het logeren heb ik dat gemerkt)
met haar hoofdstel en een bitstukje daaraan een halster(of longeertouw) maar ze schrok van iets en wou daarom weg rennen en trok mij mee toen ik haar wou laten stoppen reageerde ze nauwelijks op het bit( ook tijdens het longeren reageerde ze daar nauwelijks op) volgens mij is ze er een beetje ongevoelig voor geworden door iets?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:15

ohw nou dat zou best kunnen!!!
aan jou dus om haar een her-opvoeding te geven die wel goed is,best wel een leuke uitdaging denk ik?

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:19

ellepel schreef:
ohw nou dat zou best kunnen!!!
aan jou dus om haar een her-opvoeding te geven die wel goed is,best wel een leuke uitdaging denk ik?

Haha dat wel maar alleen gaat het me niet lukken
kan je dat nog afleren dan dat ongevoeligheid in der mond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:57

FriesJitse schreef:

Ja, door (tijdelijk) geen bit te gebruiken.

Maar je kunt het paard sowieso gevoelig 'maken', door grondwerk met haar te gaan doen. Dan leer je haar op de meest lichte en subtiele signalen te reageren.
Daarbij is het zeker ook erg leerzaam voor jou, want jij leert die lichte en subtiele signalen te géven en een andere omgangsvorm te vinden met het paard.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:21

JoviBan schreef:
FriesJitse schreef:

Ja, door (tijdelijk) geen bit te gebruiken.

Maar je kunt het paard sowieso gevoelig 'maken', door grondwerk met haar te gaan doen. Dan leer je haar op de meest lichte en subtiele signalen te reageren.
Daarbij is het zeker ook erg leerzaam voor jou, want jij leert die lichte en subtiele signalen te géven en een andere omgangsvorm te vinden met het paard.

Kan je hier misschien verder uitleg bij geven?of voorbeelden ?
Zou hier echt wat mee willen doen aangezien ik haar dan beter kan leren kennen en zij mij en hierbij ook mijn plaats als leider "terug" kan krijgen
Bedoel je hiermee zoiets als leren wijken voor druk (paardnatuurlijk.nl) of ook nog iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:11

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:40

Thnx voor de tip ik ga dat boek is bestellen van grondwerk