Paard veranderd in gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_June

Paard veranderd in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 09:43

Sinds een jaartje heb ik een nu 5 jarige merrie. Tot september stond zij op een stal waar ze ong. 3 uurtjes in een paddock stond en voor de rest stond ze op stal. Was een heel rustig, nuchter paard daar. Vriendelijk voor alles en iedereen. In september heb ik haar verhuisd naar een andere stal, hier staat ze overdag op de wei in een grote kudde en 's nachts op stal. De eerste tijd ging het goed.
Nu had ze zo'n 6 weken stil gestaan, i.v.m. verhuizing, ziekte etc. En vorige week ben ik rustig aan weer begonnen met longeren. Ze is nu al een stukje rustiger tijdens het longeren maar op stal is ze echt vervelend. Ze maakt constant ruzie met het paard naast haar, vliegt regelmatig in de tralies en heeft mij al 2x gebeten (uit frustratie?!). Ik vind dit erg vervelend want zo ken ik dit paard niet, het was altijd 'de sukkel' van stal.

Ze komt nu lekker veel buiten, krijgt goed en genoeg te eten. Heeft d'r 'vriendjes' in de kudde. Dus ik snap niet waarom ze dit doet. Zou het komen doordat ze een tijdje weinig aandacht heeft gehad?

timokyana

Re: Paard veranderd in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:49

Zou het gewoon niet kunnen dat ze niet overweg kan met het paard naast haar en daardoor zo chaggie is.
Kun je ze verplaatsen of omwisselen met een ander paard om te kijken of dit invloed heeft op haar gedrag?

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 09:55

Er heeft een tijdje een ander paard naast haar gestaan, nja een pony'tje Knipoog. En die moest ze ook niet... Maar het was niet zo extreem als bij dit paard.

Zit eraan te denken om een plank o.i.d. tussen de tralies te maken bij de voerbak. Zodat ze elkaar iig niet kunnen zien tijdens het eten etc.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:58

pubertijd?

vervelend probleem, misschien klikt het met een ander paard beter en zou je met de stalbaas kunnen overleggen of ze niet verplaatst kan worden.
in de winter zijn veel paarden wat drukker/anders dan 'zomers, dat kan ook een reden zijn. Heb je al eens naar het voer gekeken, heeft ze niet te veel energie, die ze niet kwijt kan?

succes ermee!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 10:07

juval schreef:
pubertijd?

vervelend probleem, misschien klikt het met een ander paard beter en zou je met de stalbaas kunnen overleggen of ze niet verplaatst kan worden.
in de winter zijn veel paarden wat drukker/anders dan 'zomers, dat kan ook een reden zijn. Heb je al eens naar het voer gekeken, heeft ze niet te veel energie, die ze niet kwijt kan?

succes ermee!

Pubertijd zou ook kunnen, al gaat ze er dan wel 'ver' in. Ze kunnen lastig worden, maar veranderen vaak niet van karakter. Ze is nu gewoon echt gemeen...

Ze krijgt 2x per dag 1,5 kg onderhoudsbrok en 's avonds wat hooi/kuil. Staat van 's morgens tot 'etenstijd' op de wei. Komt verder niet druk of overdreven wakker over..

Met minder brok wordt ze mager en lui. Ik zal eens overleggen of ik haar kan verplaatsen idd! Of iig een plank maken ter hoogte van de voerbak, want daar vliegt ze steeds de tralies in.

Hoor net dat het paard naast haar over 2 weken weggaat, dan komt er een pony te staan. Hoop dat het met deze wel klikt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:14

Heeft ze in die 6 weken ook 2x 1,5 kg gehad? want dat is best veel.
Het kan zijn dat, nu ze in de kudde staat, ze voor haar eten moet vechten. Kan zijn dat ze dat op stal ook doet. Probeer haar respect terug te winnen met grondwerk; jij bent de baas.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 10:37

@Alicia2u: Ja dat kan idd ook, zou het schelen als ze tijdens het eten het paard naast haar niet kan zien?

Zodra ze haar halster omheeft en ik haar vastheb is er niks meer aan de hand, buiten ook niet. Alleen als ze los in haar stal staat en ik er voor/in sta...
Heb d'r een tik gegeven als ze me beet, d'r genegeerd. Maar dat werkte niet.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:41

Ken het een beetje.
De mijne was ook een brave sul maar nu ie intensief gereden word,is afgevallen en met meerdere paarden op stal staat ook een bom.
De vorige eigenaar kon er met alleen een hoofdstel mee naar buiten.
Als ik alleen maar de stal uitloop naar de rijbak word ie af en toe al knetter.
Ook met rijden kan ie opeens ervandoor gaan,met als gevolg dat ik nu spit in mn rug heb.
Wij hebben hem al op minder voer gezet en gaan kijken wat we nu nog verder kunnen doen.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 11:55

@Meetje: Hmm, ik hoop dat het een tijdelijk oplosbaar iets is. Als je iets hebt gevonden dat werkt, dan hoor ik dat graag Lachen

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:00

Ja is goed ik hou je op de hoogte.
Het voer is bij mij op 2 maal daags een kwart kilo gezet.
Ik ga nu nog een jollybal ophangen tegen de verveling.
De mijne vind het namelijk ook wel grappig om zn buurvrouw over de kling te jagen Haha! en misschien houd ie zich dan meer met zichzelf bezig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:31

Is het ook geen voedernijd?

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:29

Het lijkt idd wel op voedernijd. Als ze aan het eten is, is het héél erg. Na het eten vliegt ze de buurman aan als hij aan 'haar' kant komt. Snap alleen niet waarom ze mij dan bijt. Kan zijn omdat ik d'r wel eens wat lekkers geef, of gewoon pure frustratie. Want wanneer ze zich niet aan d'r buurman irriteert is ze voor mij weer helemaal de oude...

@Meetje: 1/4 kilo? De mijne werd met 1 kg al wat schraal en lui. Krijgt ze sport/prestatiebrok of gewoon onderhoud?

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:33

@Meetje: Ohja, zo'n jollybal heb ik al gehad op mijn vorige stal, die hing te verstoffen. Ze heeft kuil/hooi op de grond liggen, er hangt een zoutblok, een mineraalblok, ze heeft genoeg te zien. Dus in principe hoeft ze zich niet te vervelen die paar uurtjes op stal lijkt me. Ze stond op die vorige stal zo'n 20 uur per dag op stal en daar was er niks aan de hand. Ga straks eerst eens met de pensionhouder overleggen of er zo'n plankje naast de voerbak mag Lachen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:55

staat ze ook in de wei met het paard naast haar?, het heeft soms langer de tijd nodig om de rangorde te bepalen , mischien draafd ze een beetje door op stal?? Bloos

Hopen dat het idd met het andere pony'tje wel gaat. Pling

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:45

_June schreef:
@Meetje: 1/4 kilo? De mijne werd met 1 kg al wat schraal en lui. Krijgt ze sport/prestatiebrok of gewoon onderhoud?

Geen flauw idee.
Er word door de staleigenaar gevoerd,maar schijnt wel speciaal aangemaakt te zijn.
Hij heeft wel de hele dag hooi tot zn beschikking.
2 maal 1/4 kilo lijkt weinig maar toch is het een forse meneer hoor Haha!
Dit is de dinosaurus in kwestie:

Afbeelding

Afbeelding

Dus niet bepaald schraal te noemen Haha! Haha!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:45

Het kan allemaal verschillende dingen zijn je bent verhuisd, ze is ziek geweest toen heeft ze een paar weken stil gestaan en toen naar mijn idee ook te veel eten gehad toen ze stil stond en is ze daar nu aan gewent. misschien kan je haar proberen twee keer één kilo te geven en wat meer kuilgras geven en dan wat muesli geven na het rijden. En merries hebben er toch vaker last van dat ze hun buren niet mogen. Wij staan met 65 paarden op stal in we zien dit heel vaak. Soms lukt het om een ruin naast de merrie te zetten en dan gaat het beter. En misschien heeft zij gewoon langer nodig om aan haar buren te wennen. En ze kan zeker ook gaan puberen daar heeft ze wel de leeftijd naar. Blijf concequent maar ook veel geduld hebben.

en in de winter tijd zijn de paarden toch vaker wat druker en vervelender omdat ze meer binnen staan dan s'omers.

succes ermee!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 13:23

Kingsley2 schreef:
Het kan allemaal verschillende dingen zijn je bent verhuisd, ze is ziek geweest toen heeft ze een paar weken stil gestaan en toen naar mijn idee ook te veel eten gehad toen ze stil stond en is ze daar nu aan gewent. misschien kan je haar proberen twee keer één kilo te geven en wat meer kuilgras geven en dan wat muesli geven na het rijden. En merries hebben er toch vaker last van dat ze hun buren niet mogen. Wij staan met 65 paarden op stal in we zien dit heel vaak. Soms lukt het om een ruin naast de merrie te zetten en dan gaat het beter. En misschien heeft zij gewoon langer nodig om aan haar buren te wennen. En ze kan zeker ook gaan puberen daar heeft ze wel de leeftijd naar. Blijf concequent maar ook veel geduld hebben.

en in de winter tijd zijn de paarden toch vaker wat druker en vervelender omdat ze meer binnen staan dan s'omers.

succes ermee!

In de tijd dat ze ziek was (droes) en stilstond kreeg ze maar 1/2 kg per keer. Daarna kreeg ze 1kg per keer, maar bleef ze schraal en lui. Met 1,5 kg per keer ziet ze er goed uit, gezonde dosis energie. Durf haar eigenlijk niet zo goed terug in het voer te zetten aangezien ze er nu in alle opzichten (behalve haar stalgedrag) super aan toe is. Ik geloof dat het pony'tje een ruin is, dus hopen dat dat scheelt... iig bedankt voor je reactie!! Ik kijk het dalijk met de nieuwe pony en het 'plankje' even aan. En anders ga ik proberen haar voerschema wat aan te laten passen Lachen

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 13:33

Meetje22 schreef:
_June schreef:

Geen flauw idee.
Er word door de staleigenaar gevoerd,maar schijnt wel speciaal aangemaakt te zijn.
Hij heeft wel de hele dag hooi tot zn beschikking.
2 maal 1/4 kilo lijkt weinig maar toch is het een forse meneer hoor Haha!
Dit is de dinosaurus in kwestie:

Afbeelding

Afbeelding

Dus niet bepaald schraal te noemen Haha! Haha!

Dat is idd een flinke! Ziet er op de 2e foto ook erg vriendelijk uit!

Dit is mijn monster Knipoog Geen betere foto's, ben op m'n werk.
Maar i.m.o. ziet ze er zo goed uit!

Afbeelding

Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:40

Ik denk dat je het moet zoeken in de stal.
Minder voer zal de voernijd misschien wel doen toenemen.
Zorg dat ze een rustige stal krijgt!
Nu is ze misschien wel frustie heel de dag en zul je met "werken" ook merken.

Ik zou het ernstig opnemen, dat ze niet happy is.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 13:45

superwoman schreef:
Ik denk dat je het moet zoeken in de stal.
Minder voer zal de voernijd misschien wel doen toenemen.
Zorg dat ze een rustige stal krijgt!
Nu is ze misschien wel frustie heel de dag en zul je met "werken" ook merken.

Ik zou het ernstig opnemen, dat ze niet happy is.

Ja, dat doe ik ook zeker! Daarom probeer ik het nu met een plankje op het voorste gedeelte van de tralies. Dan ziet ze haar buurman/vrouw iig niet aan de kant van haar eten. En mss scheelt het als ze dalijk een nieuwe buurman krijgt en anders maar even verder proberen. De stal is op zich heel rustig!
Ze staan daar met z'n 10en. Aan de ene kant heeft ze een muur en aan de andere kant dus haar vijand Knipoog. Er komen geen gillende kinderen, drukke mensen etc. En ze staat van zonsopgang tot zonsondergang op de wei.

Ik hoop dus dat het met deze 2 veranderingen opgelost is...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:07

1 plankje zal denk ik niet voldoende zijn......
Ik help het je natuurlijk wel hopen Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:09

Oké aan het voer ligt het dan niet toen ze ziek was want toen kreeg ze dus netjes minder. Maar toen ze ziek was, was ze dus lui en mager droes is ook niet zo maar iets daar heeft ze lang tijd voor nodig om weer fit te worden. En ze heeft 6 weken op stal gestaan daar wordt een paar geiriteerd van. Nu mag ze weer naar buiten en s'nachts naar binnen ze heeft ook gewoon geen plezier in het binnen staan, misschien een reactie van toen ze die zes weken binnen moest staan en een nieuwe stal.

Met minder voer hoeft de voernijd niet erger te worden, want als je haar minder kracht voer geeft en meer kuil. Is haar buik ook goed gevuld. En dan die muesli na de arbeid en met vitamines en mineralen daar knapt ze misschien ook van op. En je bent nog opbouwend in je werk met haar ziek zijn heeft zijn tijd nodig om te herstellen.

Ik geef zelf liever mueslie met vitamines en mineralen of een vitamine shot. dan een zoutblok en of mineralensteen want ze krijgen er een hele viese stal van. Mijn king ging er veel van plassen zijn stal was echt vies. nu ik ze niet meer heb hangen is zijn stal schoon.

Nou succes Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:12

Het zou ook seizoensgebonden kunnen zijn. Mijn paard eigen ik nu al bijna 4 jaar en elke winter is het weer hetzelfde liedje.
Word ze strontvervelend en in de lente is het weer voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:12

Je paard staat nu in de kudde begrijp is? Moet ze voor zichzelf opkomen en dan idd worden ze iets anders. Ik merk dat ook met mijn paard. Voorheen was hij heel erg op mij gericht, nu is hij heel beschermend naar mij toe als ik in de stal sta, dan bijt hij ook de tralies eruit en maakt een gooibeweging tegen het schot als het paard in die stal alleen maar kijkt.... Haha! gewoon negeren, niet straffen, je paard moet assertief zijn naar haar kuddegenootjes. De hogere in rang hebben daar minder last van zie ik bij ons op stal. De rivaliteit onderling is nu groter.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 18:59

russel schreef:
Je paard staat nu in de kudde begrijp is? Moet ze voor zichzelf opkomen en dan idd worden ze iets anders. Ik merk dat ook met mijn paard. Voorheen was hij heel erg op mij gericht, nu is hij heel beschermend naar mij toe als ik in de stal sta, dan bijt hij ook de tralies eruit en maakt een gooibeweging tegen het schot als het paard in die stal alleen maar kijkt.... Haha! gewoon negeren, niet straffen, je paard moet assertief zijn naar haar kuddegenootjes. De hogere in rang hebben daar minder last van zie ik bij ons op stal. De rivaliteit onderling is nu groter.

Het ergste vind ik dat ze af en toe ook richting mij hapt en ook echt bijt, kan natuurlijk ook zijn omdat ik dan in de 'weg' sta.
Gisteravond ging het beter, ben expres niet aan de kant van de buurman geweest en heb haar alleen wat lekkers buiten de stal gegeven. Ze heeft niet één keer naar me gehapt. Dus ik denk dat ze bang was dat haar buurman wat lekkers krijgt en zij niet, continu vechten voor eten. Dat idee kreeg ik gisteravond iig!