Kuren? alsjeblieft help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saffierr

Kuren? alsjeblieft help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:12

een half jaar geleden was ik opzoek naar een pony. de eerste keer dat ik haar zag was ik meteen verliefd Bloos ! ik heb een heleweek op haar gereden en echt het is de liefste pony die ik me kon wensen! ze is pittig maar o zo betrouwbaar! Nergens moeite mee, kortom een pony waarvan je kunt dromen!

sinds een 4 weken denk ik daar een beetje anders over, haar KWPN gedrag begint boven te komen. ze word gemeen vervelend sterk en eigenwijs. ze trekt zich werkelijk nergens wat vanaan. toen ik 1 week geleden wou rijden bij de buurvrouw. daarmoet ik een stukje voor lopen wat normaal geen probleem is. ik kwam de uitrit nog niet af, bokken steigeren het hield maar niet op. ik heb haar weer op stal gezet en eens goed gekeken en er leek niks aan de hand, alles zat net zo als anders! dus hup ik er weer op en weer het zelfde liedje, me moeder geroepen die ismee gelopen en toen ze zo gestresst was ben ik op een land gewoon rustig in stap alles laten zien totdat ze weer rustig was. ben ik weer verder gelopen het ging wel weer redelijk, zonder enig enthousiastme maar ze ging.. en die pech op dat moment er kwam zo groot verkeer aan, iets waarvan ze normaal staat te kijken maar nooit voor weg zou lopen.. en ze ging me er toch vandoor.. bokken en weer raar doen.. dus ik haar weer dat land op gestuurd, maar niks mee te beginnen, dus op een ogenblik zonder beugels ben ik er ook van af gevallen . ik haar weer gepakt en er weer opgeklommen.. door gelopen op dat land en toen ze rustig was ben ik weer naar huis gelopen..

maar dit word een beetje een gewoonte.. en mijn grote vraag is: wat moet ik eraan doen? Kan dit aan het slechte weer liggen? misschien dacht ik aan een join-up? maar ik heb geen longeerring kan dit ook gewoon in een bak? ik heb al gekeken of het misschien aan haar benen lag.. maar ik kan niks vinden,, geen warmte niks..

iemand ideeen..? ik hoop dat je de moeite hebt om dit verhaal te lezen?

alvast bedankt

KiWiKo

Re: Kuren? alsjeblieft help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:14

het enige wat jij moet doen is een goede instructeur hierbij halen Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:24

K.W.P.N. gedrag??? Wat heeft het ras er nu mee te maken dat je paard ( pony?? ) vervelend is.
Waarschijnlijk staat ze nu veel minder buiten dan toen je haar net had gekocht, dat kan een oorzaak zijn. Ook ander voer of b.v de conditie van je paard kunnen een rol spelen. Verkeerde manier van rijden, zodat je paard last heeft ergens in zijn lijf. Maar ook uitproberen, net als een verkeerd passend zadel, bit dat niet goed ligt....
Eigenlijk denk ik dat je iemand moet zien te vinden die je ter plekke kan helpen, dus goede instructie.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:27

O En een join up zou ik toch ook maar iemand bij halen met ervaring. Dat kan n.l ook averecht uitpakken als je niet weet waar je mee bezig bent.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:31

Ben het met kiwiko en aerdenhout1 eens, deskundige erbij halen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:52

Waar woon je ergens, als ik vragen mag?
(Wat een kromme zin, maar je snapt het. Knipoog )

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:27

Mijn paard begon naar een paar maanden ook kuren te krijgen.
Kon er opeens niks meer mee beginnen,ben toen op zoek gegaan naar een instructrice.
Volgens haar gebeurt het wel vaker dat een paard naar dat eenmaal gewend is,en lekker op zijn plekje is je probeerd te testen.
Mijn paard miste mijn leiderschap als ik er op zat ,er naast was er niks aan de hand.
Raad het je ook echt aan om iemand te gaan zoeken,ik heb nu een heerlijk paard en geniet nog elke week van mijn les.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:30

Zoals Meliza zegt, paarden krijgen heeel vaak een uitprobeerfase nadat ze aan de omgeving zijn gewend. Ik zou er inderdaad ook zeker een ervaren iemand bijhalen, want zo te horen kom je heir in je eentje niet uit.
Is er wel genoeg afwisseling en beweging voor het paard, niet te veel voer? Goed passend tuig?
Wat ik verder een beetje jammer vind in je verhaal is dat je haar na de boksessie op stal hebt gezet, dat is natuurlijk de ultieme beloning.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:35

meliza schreef:
Mijn paard begon naar een paar maanden ook kuren te krijgen.
Kon er opeens niks meer mee beginnen,ben toen op zoek gegaan naar een instructrice.
Volgens haar gebeurt het wel vaker dat een paard naar dat eenmaal gewend is,en lekker op zijn plekje is je probeerd te testen.
Mijn paard miste mijn leiderschap als ik er op zat ,er naast was er niks aan de hand.
Raad het je ook echt aan om iemand te gaan zoeken,ik heb nu een heerlijk paard en geniet nog elke week van mijn les.

Erger nog, het is best gangbaar dat paarden dit gaan doen. De oplossing is zo simpel als hier al is gesuggereerd: neem les van een goed lesgeefmens! Einde probleem Knipoog

Saffierr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 16:02

Okeee bedankt!

davy_loverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:16

ik denk dat het inderdaad een slim idee is als je er iemand bij haalt die er wat meer verstand van heeft. Toen mijn pony eenmaal gewend was ging hij ook meer uitproberen, maar de pony van mijn vriendin had dat ook heel erg. Zij heeft er ook iemand bij gehaalt die les gaf en ze heeft er nu nog steeds les van. Nu gaat alles veel beter met haar maar hij blijft proberen. Maar het is iniedergeval stukke minder geworden. Ik denk dat het toch zijn tijd nodig heeft! Maar iniedergeval Veel succes ! Haha! Groetjes ! Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:54

davy_loverr schreef:
ik denk dat het inderdaad een slim idee is als je er iemand bij haalt die er wat meer verstand van heeft. Toen mijn pony eenmaal gewend was ging hij ook meer uitproberen, maar de pony van mijn vriendin had dat ook heel erg. Zij heeft er ook iemand bij gehaalt die les gaf en ze heeft er nu nog steeds les van. Nu gaat alles veel beter met haar maar hij blijft proberen. Maar het is iniedergeval stukke minder geworden. Ik denk dat het toch zijn tijd nodig heeft! Maar iniedergeval Veel succes ! Haha! Groetjes ! Clown

Mijn nieuwe paard heeft totaal geen pogingen ondernomen om uit te proberen. Hij is er nu ruim een jaar; heb ik nou een dooie of gewoon een superbrave? Haha!
Laatst bijgewerkt door ikke op 08-01-08 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:55

Hangt er mede vanaf in hoeverre jij de baas bent.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:01

Locanda schreef:
Hangt er mede vanaf in hoeverre jij de baas bent.

De baas zijn? Dat staat niet eens in zijn woordenboek Haha!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:02

Haha dat zegt al genoeg ikke Knipoog
Ik vraag me toch nog steeds af:

Lotte1990 schreef:
Is er wel genoeg afwisseling en beweging voor het paard, niet te veel voer? Goed passend tuig?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:07

Lotte1990 schreef:
Haha dat zegt al genoeg ikke Knipoog
Ik vraag me toch nog steeds af:

Lotte1990 schreef:

Tja, dat kan een factor zijn om rekening mee te houden.

Maar het siert TS dat ze niet tegen onze adviezen in lijkt te gaan. Ik hoop van harte dat we ook in de juiste richting denken en dat TS met goed les ook daadwerkelijk een verbetering kan bewerkstelligen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:56

ookmijn fjorden merrie (16 JR) die ik sinds oktober 07 heb is mij momenteel flink aan het uitproberen tijdens onze buitenrit (rij op een heel rustig weggetje) heb zelf helaas geen rijbak.. zij denkt te bepalen wanneer we weer gaan omkeren en terug gaan, ben blijven volhouden ondanks dat ze een flink aantal keren bokte en 1 keer zelfs een beetje steigerde toen ik dr weer goed had liep ze al heel geiriteerd met dr hoofd op en neer te zwaaien..

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:12

Ik heb al 5 join-up gedaan met veschillenden paarden , en het ging helemaal goed! je moet je pony gewoon in de bak los laten , en heb rondje laten rennen in de bak, of een deel van de bak ( kan je afzetten met iets , of je gaat gewoon in de longeerbak) , Zonder longeer lijn , met een halstertouw in de hand , je buitenschouder een beetje naar zijn kont , als hij deze teken geeft : Zijn binnen oor naar naar jouw gericht , zijn hoofd lager , een soort likken en kauwen met zijn mond en e.v.t trug naar de draf, dan ga je voor hem staan zwaait een beetje met het halster touw als hij niet vanzelf gaat, laat hem de anderen kant op galoperen , en dat wcht je weer op zijn tekens , dan als draai je je van hem af en kijkt naar de gond , wacht tot hij achter je staat draai je om , kijk nog steeds naar de grond en aai hem over zijn hoofd ,, dan loop je een paar rondje om te kijken of hij . zij volgt als hij / zij dit doet is het gelukt , als hij dit niet doen moet je hem gelijk voor de bak rond sturen en alles weer op nieuw doen , .... Zo doe ik het altijd, en dat werk wel ... Verder moet je gewoon oefenen met de staat op gaan , die maar als of hij opnieuw verkeers mak moet worden...

Succes...

Kus.. Sanne.. .. .

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:44

Indd ik ben het met kiwiko eens, zoek een goed instructeur (trice) En als je naar buiten gaat neem een ander mak paard mee. Ze is nu een paar weken bij je en ze gaat je zeker uitesten. Ik weet niet of je het zadel hebt van de oude eigenaar. zoniet misschien past jou zadel wel niet goed op haar en gaat het nu iriteren of pijn doen Verdrietig

Ik weet niet hoe houd ze is maar als zo rond vijf jaar is kan ze ook gaan puberen en dan heb je zeker iemand nodig met goede adviezen. maar het heeft zeker niks te maken met KWPN.

Misschien moet je meer afwisselen met rijden, longeren, of los longeren of gewoon lekker buiten laten spelen met vriendjes. Niet 7 dagen bij wijze van rijden. Knipoog Of springen of met longeren balkjes lopen. Veel verschillende dingen met je paardje doen.
(longeren kan gewoon in de bak als je maar niet op één plek blijft staan maar de hele bak gebruikt dus een paar rondjes daar en dan weer een stukje verder anders krijg je zo'n cirkel in je rijbak en dan gaan ze struikelen over de diepe cirkel met andere figuren maken.

succes Knipoog Pling

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:59

Ik vind uittesten zo'n vervelend woord.
Het paard/pony zoekt gewoon leiderschap en telkens als jij dit niet goed doet, wordt hij een stukje meer onzeker en neemt de leiding over.
Jij wil dat je pony voor je werkt, dan zal je de leider moeten zijn. Is jouw paard regelmatig leider, zal hij niet willen accepteren wat jij van hem vraagt, hij vertrouwt je immers niet als leider.

Goed in de spiegel kijken en zien hoe veel je nog moet leren, dan een goede instructeur nemen en in het begin véél les. Anders wordt jouw probleem alleen maar groter en duurt het langer voor je weer lekker kunt rijden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:06

Ik heb ook zoiets gehad met mijn vorige paard, toen hij er ongeveer een week of 3 /4 was begon hij ineens in de wei naar ons te steigeren, en toen moesten we van iemand die ons hielp uiteindelijk met een zweep de wei in. Toen we een week verder waren was er niks meer aan de hand en was het echt een schat.
Maar haal in ieder geval iemand erbij, zoals de rest ook al heeft gezegd

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:43

Tis altijd snel gezegt door iedereen; als je problemen hebt met je paard, er iemand bijhalen die je ermee helpt. Maar stel dat kan niet, en ik vind het ook een beetje raar want JIJ bent tenslotte diegene die elke dag met je paard bezig is, dus moet je het ook zelf op kunnen lossen! Ik vroeg ook vaak als ik iets niet kon doen met me paard de hulp van een vriendin, zij is tenslotte wat strenger dan mij. Maar ik heb ontdekt dat ik het zelf uiteindelijk moet doen, en dat paard merkt echt wel dat het iemand anders lukt, dan doet die het miss bij jou zelf wel gewoon als je er niks aandoet. Dus ik heb zoiets; probeer het zelf op te lossen en haal er niet te snel hulp bij, als het echtnie op te lossen is dan wel, maar probeer het gwn zelf zoveel mogelijk. Doe ik teminste altijd!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:02

Moelie schreef:
Tis altijd snel gezegt door iedereen; als je problemen hebt met je paard, er iemand bijhalen die je ermee helpt. Maar stel dat kan niet, en ik vind het ook een beetje raar want JIJ bent tenslotte diegene die elke dag met je paard bezig is, dus moet je het ook zelf op kunnen lossen!

Als je er niemand bij kan halen voor hulp, ben je imo geen paard waardig.
Natuurlijk moet je het zelf gaan leren, maar je leert sneller door hulp. Sommige zullen het zonder hulp
niet eens leren, want problemen kunnen snel groter worden. zo groot dat ze zelfs voor ervaren mensen moeilijker zijn op te lossen.

Tis niet eerlijk voor het paard als jij niet je uiterste best doet om je fouten te verbeteren. Zonder hulp doe je omo niet genoeg je best, want het kan sneller.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:19

Moelie schreef:
Tis altijd snel gezegt door iedereen; als je problemen hebt met je paard, er iemand bijhalen die je ermee helpt. Maar stel dat kan niet, en ik vind het ook een beetje raar want JIJ bent tenslotte diegene die elke dag met je paard bezig is, dus moet je het ook zelf op kunnen lossen! Ik vroeg ook vaak als ik iets niet kon doen met me paard de hulp van een vriendin, zij is tenslotte wat strenger dan mij. Maar ik heb ontdekt dat ik het zelf uiteindelijk moet doen, en dat paard merkt echt wel dat het iemand anders lukt, dan doet die het miss bij jou zelf wel gewoon als je er niks aandoet. Dus ik heb zoiets; probeer het zelf op te lossen en haal er niet te snel hulp bij, als het echtnie op te lossen is dan wel, maar probeer het gwn zelf zoveel mogelijk. Doe ik teminste altijd!

maar als iemand je helpt kan je van diegene wel wat leren en als het je de volgende keer dan wel lukt zelf, dan heb je al die tijd niet zelf aan hoeven modderen. En aanmodderen daar is je paard de dupe dan van. die persoon kan jou advies geven en helpen zodat jij ook de volgende keer weer iemand anders kan helpen. en de meeste mensen waarderen het wel om geholpen te worden door een vriend of professioneel. Knipoog En natuurlijk wil je alles zelf doen maar soms gaat dat niet. En iedereen wil toch een fijn paard of terwijl een goede band met zijn of haar paard. Pling

En uiteindelijk moet je het ook zelf doen, maar dat kan ook met goede adviezen of hulp zodat je kan zien wat je fout doet en hoe je het goed kan doen. En je probleem kan oplossen!!! Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:58

Moelie schreef:

Ik ken eerlijk gezegd maar heel erg weinig mensen die het zich kunnen permiteren om geen hulp in te roepen. Niemand kan zonder de kritische blik van een goed lesgeefmens! Zelfs Brent Brenderup gaat te rade bij anderen.............