Hij trekt zich echt nergens wat van aan!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Hij trekt zich echt nergens wat van aan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 20:07

Ik heb 2 verzorg pony's > Hele lieve snoepigen beestjes , 2 shetjes , heel leuk , ik rij op de ene en mij zusje en soms vriendin op de anderen , de pony waar mijn zusje op rijd is op stal heeeel lief , maar met rijden >> Verdrietig Hij trek zich negens van aan!!! hij staat allen maar , en je krijg hem niet in beweging > we rijden trouwens allen maar buiten op het terijn van hun iegenaaren > niet heel groot .. Maar je krijg hem echt niet in beweging , allen als je naast hem loopt , je kan hem aan sporen , proberen op te jagen , lokken , of een tik geven , het kan hem niks schelen!!!!!!

ik weet niet wat ik moet doen , hij is gewoon niet geintereseerd!!!!

Ik weet echt niet wat ik moet doen , hij wil gewoon niet .. Verder is heel een hele lieve pony , en hij staat samen met 1 anderen pony en ze zijn hele goede vriendjes.. je kan hem echt niet laten lopen ..!
hoe hard je hem ook een tik geeft hij doet niks!!! En ik vind het al zo er om hem een tik te geven , want ik wil het liefst gewoon NH met hun bezich zijn..

Help ?????

Kus
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-01-08 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel.

Virginia123

Re: HIJ TREK ZICH ECHT NEEEEERRRRRRRRRGGGEEEEENNSS wat van aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:09

Is er niets zadel niet goed, bit misschien niet goed. (niet passend) Niets aan zijn benen. Blessure of wat dan ook?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:11

Rijd je met of zonder zadel? Als het met is knelt het zadel misschien wel ergens of etc.
En wat voor bodem heeft het terrein?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:11

Ga anders eens wat leuk met hem doem om zijn aandacht te krijgen. Kan me voorstellen dat hij hier gewoon niks aan vind.\

Ga wat wandelen met hem of grondwerk of een buitenrit maken als dat kan.

Is het terrein verhard of een bak of wat waar jullie nu rijden?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:13

Misschien ben je te groot of zit het tuig niet goed.
Of hij neemt je in de maling (ivm te weinig rijervaring?)

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:13

istie wel ingereden Clown als t beest geen benul heeft van wat er van m verwacht word...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:16

Ah, ik heb er ook zoeen gehad!! Ik had toch best wel wat ervaring na twee jaar jonge paarden trainen maar thuis, met mijn eigen kleine shet, kon ik níets.

Toch volhouden hoor. Ik ben nogal van het grondwerk, en uiteindelijk hadden we ineens de klik. Dat heeft echt heel lang geduurd, maar daarna nooit meer problemen gehad.

Vaak liggen de verhoudingen niet helemaal goed en moet het de pony gewoon even duidelijk worden wat de bedoeling is.

natuurlijk is het wel verstandig eerst bovenstaande adviezen even na te kijken (zadel passend, zit alles goed....etc)

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:17

idd is hij wel ingereden Clown ? of neemt hij je in de maling? ben je bv een keertje afgestapt toen t niet lekker liep toen hij zo moeilijk deed, paarden zijn slim hooor: als hij in de gaten krijgt dat hij met dit gedrag wint en weer lekker op stal of in de wei mag zal hij daar mogelijk gebruik van kunnen maken..
hij is misschien wel een spelletje met jou aan het spelen Knipoog en hij is de winnaar...

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:21

We hebben ooit met een Shet dat probleem gehad, die bleek gewoon nooit echt ingereden te zijn (gewoon alleen wat opgezeten zonder zadel), in een bak met ene zadel en hoofdstel in, tja pony had geen idee wat er van hem verwacht werd en snapte de hulpen gewoon niet... en het zadel en al vond hij ook maar raar en dan nog in een binnenbak!
misschien moet je met iemand ernaast lopen is proberen.
EN probeer goed met je kuiten te drijven, dat is natuurlijker voor een pony om op te reageren, en misschien kun je wel goed op stemcommando's aan de longeerlijn leren lopen, en dan met het rijden deze gebruiken, dat kan ook goed helpen!
succes!

MarRic

Re: Hij trekt zich echt nergens wat van aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:25

Zoals al meteen gezegd werd, vind ik dat je eerst goed moet kijken of er geen fysieke oorzaak is.
Het kan namelijk heel goed zo zijn dat het paardje gewoon pijn heeft, dit kan door het zadel komen of door bijvoorbeeld problemen met de rug, benen of hoeven.

Als dit echt uitgesloten is, dan is het volgens mij niet zo moeilijk om antwoord te geven aangezien je het zelf al aangeeft:

sannekeee schreef:
hij is gewoon niet geintereseerd!!!!

Nou, maak het dan interessant!
Doe wat leuks, leg een balkje neer, een bal, pionnen, een zeiltje, enzovoorts. Bedenk wat.

Verder zeg je met NH bezig te willen zijn, ik neem aan dat je daarmee Natural Horsemanship bedoelt?
Natural Horsemanship is ook een manier van denken, informatie, die je moet begrijpen anders kun je het nooit uitvoeren zoals het bedoelt is.
Ik kan je echt aanraden om je daar inderdaad wat meer in te verdiepen want dat zal heel erg veel helpen om dit probleem op te lossen, je moet namelijk eerst begrijpen waarom het paard iets doet anders is het moeilijk de juiste oplossing te vinden Knipoog .

Heel veel succes en ik hoop dat je wat aan mijn berichtje hebt.
Groetjes,

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 13:38

ik rij er zelf niet op maar mijn zusje , we rijden buiten , gewoon op zand , we rijden zonder zadel en mij zusje rijd nog niet super goed , maar als ik er op ga zitten en ik rij 7 jaar lang , dan doet hij nog niks!!! Ik weet niet of hij wel goed in gereden is , want voor dat ik kwam , werd er volgens my niet op gereden...
Ik kan wel eens proberen iets nieuws met hem te doen , dat is wel een goede tip ja...Ga ik zeker proberen > wie weet een leuke grondwerk opdracht , want daar bij is hij ook niet echt geinteresseerd..!!!! Boos! Volgen my is hij helemaal gezond , maar hij is mijn verzorgpony dus ik beslis niet of de dierenarts hem na kijkt !!! ik hem lessen in NH gehad...ik ben er al 4 jaar mee bezig dus dat lukt wel , bij alle anderen paarden die ik heb gereden en verzorg ging het prima..Maar bij hem is het echt een raadsel..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:59

Als hij van iets lekkers houdt, (en de meeste pony's van dit type houden daarvan... ik heb er ook zoeen) dan weet ik wel een goede oef. Deze pony's zijn vaak enorm voedselgeorrienteerd. Daar kun je gebruik van maken. Hou goed in de gaten dat hij zelf een reden moet zien om het gevraagde te doen. Met geweld bereik je bij zo'n paardje niets of iets wat je niet wil bereiken. Maak dus gebruik van zijn interesse... eten.
De oefening: Begin met leiden... Leg iets wat ie heel lekker vindt op een omgedraaide emmer of steen of zoiets dicht bij de pony. Niet op 1 plek, maar op verschillende plekken van de bak. De eerste moet heel dichtbij zijn. Dan ga je leiden. Gebruik het commando wat je later ook wilt gebruiken om hem voorwaarts te krijgen en probeer hem met geduld naar dat plekje te leiden. Belonen als hij het bereikt heeft (paar stapjes) en rustig zijn lekkers laten opeten. En dan ga je naar het volgende objekt met lekkers. Ook nog niet te ver. Waarschijnlijk heeft hij het heel snel in de gaten en loopt hij al snel met je mee. Doe het niet te lang. Als dit na een paar keer oefenen goed gaat, kun je de afstanden groter maken en later naast hem gaan lopen (eerst bij zijn hals en dan bij de buik waar de ruiter zit) , commando voorwaarts geven wat je dus steeds hebt gebruikt, evt zachtjes tikken met een stokje thv het kruis totdat hij in beweging komt en weer zijn eerste beloning kan genieten. En zo dus weer van beloning naar beloning werken. Hij heeft het gegarandeerd snel door en dan wordt het interessant voor hem. Als je merkt dat ie wat gretiger wordt, maak je de afstanden groter en kunnen de beloningen wat minder worden. Doe dit ook gewoon buiten, bv van lekker graasplekje naar een ander lekker graasplekje. Heb veel geduld en laat hem steeds ff rusten en genieten van zijn beloning. Verder kun je hem spelenderwijs leren wijken voor druk. Ook handig als hij later bereden moet worden.
Als het grondwerk goed gaat (in de bak en daarbuiten leiden, drijfspelletje, wijken voor druk, achterwaarts) kun je je zusje er voorzichtig opzetten, maar hou er rekening mee dat de pony het misschien niet gewend is. Dus begin met even en doe evt gewoon voorgaande grondwerk, maar nu met het zusje op de rug. Eerst leiden en na een paar keer ga je er dus weer naast lopen. Dan laat je je zusje drijven. Benen aandrukken, commando voorwaarts geven... doet ie het, meteen belonen, stoppen. En zo opbouwen. Met dit soort pony's heb je verschrikkelijk veel geduld nodig, maar persoonlijk vind ik het wel een uitdaging en deze paardjes zijn meesten wel zeer betrouwbare bomvaste pony's als ze goed worden behandeld. Bij slechte of oneerlijke behandelingen kunnen het regelrechte krengen worden (en geef ze maar eens ongelijk)

ElSalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:05

Ik heb ook vier jaar twee shetten verzorgd. Een ervan vertikte ook alles. Na van alles geprobeerd te hebben besloten dat hij niet bereden meer werd omdat hij het echt niet wilde. Daarna veel gewandeld gepoetst en geknuffeld. dat ging wel. Sommige shetten vinden bereden worden gewoon niet leuk. Kan je doen wat je wil maar werkt niet. Wij gingen toen naar dingen zoeken die hij wel leuk vond zoals wandelen en veel poetsen en kroelen. kregen we een stuk vrolijkere shet door omdat hij alleen nog leuke dingen deed en niet gedwongen werd iets te doen dat hij niet wilde.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:10

Ik heb er ook zo 1...

Ze vind alles prima, is heel opgewekt ect. maar zodra ik weg van huis ga is het gebeurd. Dan gaat ze stilstaan en dan kun je doen wat je wilt, maar ze doet NIKS (ze doet hooguit een paar pas achteruit). Ik blijf maar gewoon een kwartier lang zitten en doe niks.. Uiteindelijk is haar geduld op en gaat ze (eindelijk) weer lopen.. Iets beters heb ik op het moment nog niet gevonden.

En ook bij mij is alles goed als je er naast loopt, dan loopt ze gewoon netjes mee Nagelbijten / Gniffelen .

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:38

>Ik ken dat probleem dus. Zoals ik al vertelde heb ik er ook zo een en je moet in zo'n geval accepteren dat het nu eenmaal zo'n karakter is. Dit komt meer voor bij shetten en sommige andere rassen.(ff voor alle duidelijkheid. Niet alle shetten zijn zo. Mijn andere shet is ook eigenwijs, maar op een hele andere manier en toch goed aan te zetten tot het doen van oefeningen ed) Hempfling zou hem tot de oertypes rekenen en Parelli tot ze extreem leftbrain en introvert. Voor deze pony's is het helemaal niet vanzelfsprekend om te doen wat je zegt omdat ze zeer onafhankelijk zijn en zeer moedig (ze bieden overal weerstand aan maar zijn meestal dus ook nergens bang voor) Het komt voor dat mensen dit met geweld proberen op te lossen, maar dat is de beste manier om zeer gefrustreerd te raken en een hele zure pony te krijgen (in sommige gevallen een agressieve pony) Met respekt voor zijn aard kun je echter toch wel een eind komen en een superlieve kameraad eraan hebben. Ik werk met mijn tommy nu ook op bovenstaande manier (komt van parelli af) en hij wil nu verschrikkelijk graag mee als ik hem kom halen. Het gaat steeds beter en hij is echt mijn kleine vriendje. Hij is io alles en iedereen dominant, behalve tegen mij. Bij mij komt hij altijd gezellig lekker neuzen (alleen jaagt hij andere paarden weg als die ook bij mij willen komen staan Bloos )
Ik weet zeker dat ik hem op een dag zover heb dat hij voor een klein wagentje kan om lekker ontspannen ritjes te maken. Het zal lang duren, maar als we zover zijn, doet hij het zeker met plezier. Daar zorg ik wel voor (veel lekker grazen tussendoor,) Haha!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:57

Ik ben nu aan het trainen met hem , aan de hand rennen , met comando's en dat gaat tot nu toe goed,ik heb mijn zusje er gisteren opgezet en zelf naast hem gelopen , en hij draafde zelfs.! over een 4 dagen gaat er weer iemand op...Ik hoop dat het dan goed gaat..!!! Cool Er moet nog veel werk gedaan worden , maar het gaat de goede kant op... .. Bedank voor jullie advies Bloos , .. Ik hoop dat nog meer mensen tip's geven , zodat ik sneller vooruitgang kan boeken!!! Knipoog

En ik heb nog 2 vraagjes aam jullie , hoe veel kilo vinden jullie dat op een shet van 84 cm kan?
En hoeveel kilo op een shet van 97 cm ?

Kus Sanne Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:04

Als je rijdt op het terrein van de eigenaar, en misschien ook in een weiland waar hij normaal zijn gang mag gaan, is dat voor een paard best wel lastig te begrijpen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:48

ik zou lekker bij de basis beginnen, een relatie opbouwen en grondwerken. leer hem enkele commando's, zoals 'kom', 'stap', 'draf', 'galop' en 'halt'. als de pony nooit eerder bereden is, welke kans groot is, dan begrijpt hij niets van jouw aansporen en slaan. hij weet niet wat je van hem wilt, en is door zijn verwarring misschien wel bang om het verkeerde te doen.

targetten is hierin ook een fijne, je kunt er de pony mee leren meedenken, en hem als het ware vragen stellen waarop hij zelf het antwoord kan zoeken. maak datgene wat je doet te begrijpen, want als ik het zo lees heeft de pony gewoon geen idéé wat je nou precies van hem wilt.

harder slaan gaat je hierin beslist niet helpen, hooguit om je relatie door onbegrip flink verstoord te krijgen. als jij een vraag stelt waar het dier nooit een antwoord op geleerd heeft, kan je er donder op zeggen dat hij óf een verkeerd antwoord geeft, of helemaal niet durft antwoorden. en eerlijk gezegd kan ik dat goed begrijpen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 11:19

Merrieveulen je heb wel gelijk , maar ik heb mijn pony 2 keer een tik geven en daarna nooit meer !!! Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:23

sannekeee schreef:
Merrieveulen je heb wel gelijk , maar ik heb mijn pony 2 keer een tik geven en daarna nooit meer !!! Bloos

nou dat scheelt dan wellicht, echter bij paarden is het altijd belangrijk dat je verstaanbaar bent. een paard wordt niet geboren met begrip voor rijhulpen, zoals kuit en zweep. dit zal hij eerst moeten leren. daar is longeren geschikt voor, maar je kunt ook nog rustiger aan de hand beginnen. leer hem eerst wat het woordje 'stap' betekent voor je erop gaat en het hem vraagt op een manier die hij niet kan begrijpen. als hij het woordje 'stap' goed kent, zal hij het ook doen als je erop gaat zitten. wanneer je dan de beenhulpen toevoegt zal hij ook die leren begrijpen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 11:27

We zijn nu alleen nog met hem aan het lopen / rennen aan de hand , als hij dat goed doet ga ik er iemand op zetten!!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 11:27

MerrieVeulen > mooi profile > mooie foto's en mooie paardjeees..!!!!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 17:14

Ik heb vandaag Grond werk met hem gedaan..En het ging heel erg goed !! hij liep na 15 min achter mee aan , en ik heb met hem aan de hand een minni sprongetje gesprongen.. Lachen

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:43

Gaat 't om Bartje of Bart? Als ik zo naar de foto's in je profiel kijk vind ik je (niet beledigend bedoeld) eerlijk gezegd veel te groot voor de Shetlanders. Misschien vindt de pony 't gewoon te zwaar?? Verder leuke pony's!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:32

inderdaad, als het om die ponies gaat kan je er echt niet meer op. het is gewoon te zwaar werk voor ze. dat is wat ze je willen vertellen met het niet lopen, afgezien van dat ze het niet geleerd hebben. ze redden het gewoon niet.