paard wil niet alleen het bos in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fleurriee

paard wil niet alleen het bos in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 11:53

Hallo iedereen,
aangezien dit mijn allereerste topic is hoop ik dat ik alles een beetje goed doe

ik heb 4 weken geleden een nieuw paard gekocht, het is een hartstikke lief beest alleen hij wil niet alleen het bos in
de eerste keer ging het nog wel redelijk, maar de 2de keer ging hij na ongeveer 500 meter niet meer verder,hij draaide om en ik kon hem echt niet meer de andere kant op stuurde, als ik dat wilde doen dan ging hij half stijgeren..dus ik ben er af gestapt en toen was hij zo rustig, toen liep hij gewoon de goede kant op..ik snap het niet. als ik erop zit wil hij niet meer verder, en als ik eraf stap dan is hij zooo rustig en dan is er niks aan de hand.

gisteren is er iemand meegefietst het bos is, en dan is mijn paard ook heel braaf. hij volgt gewoon de fiets, als de fiets een bochtje maakt dan maakt mijn paard ook een bochtje. en toen ik gisteren de 1ste keer wilde galloperen toen stopte hij opeens kei hard omdat de fiets achter hem was..de 2de en 3de keer galloperen ging gewoon wel goed...

mijn paard is 9 jaar en ik heb hem van een handelaar en de handelaar zei dat hij altijd met een haflinger heeft gestaan..
heeft iemand tips voor mij want ik zou wel gewoon graag alleen het bos in willen

alvast bedankt!
groetjes, fleur

p.s misschien dat hier meerdere topics over zijn? ik heb bij zoeken gekeken maar ik kon niks vinden...(ik ben nog niet zo handig in bokt)

Silence

Re: paard wil niet alleen het bos in

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:57

Het klinkt alsof je paardje zich erg optrekt aan een leider.
Ik vind het zowieso niet slim om alleen met een paard het bos in te gaan.
Zeker als jullie elkaar nog niet kennen.
Dus ik zou gewoon iemand meenemen op de fiets en dan langzaam opbouwen dat de fiets steeds verder achter jullie komt te rijden.
Wat natuurlijk niet wegneemt, dat ik het slim vind dat je daarna alleen gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:57

mijn fjordje vond het in het begin ook erg spannend, alleen weggaan. ik ben begonnen met wandelen, niet rijden. dan kon hij zich wat beter even 'verschuilen' als iets eng was Haha!
steeds zo stukje verder. eerst alleen de straat heen en weer (bijv na rijden in bak om uit te stappen). is ie dapper *braaaaaf stoere jongen* , bij bang gedrag negeren. op die manier konden we na paar weken wandelend het hele bos door, daarna ben ik er op gegaan, eerst erop, dan wandelen en zo ook het rijden steeds langer maken en de wandeltijd korter. Duurt dus even voor je een hele buitenrit echt rijdt, maar ik heb er wel een hele brave poownie aan overgehouden buiten Lovers

fleurriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:03

@silence
ik weet dat ik hem nog niet zo lang heb maar ik weet wel dat hij er nooit zomaar vandoor zal gaan, zo'n gevoel heb ik gewoon bij hem. hij zal dan eerder stokstijf stil blijven staan oid
en ik zou over een tijdje wel alleen het bos in willen, er staan wel mensen op stal maar die gaan op andere tijden rijden en die gaan nooit het bos in..dus dan kan ik nooit het bos in, en ik vind het af en toe wel lekker om alleen naar het bos te gaan..kijk je kunt er wel af vallen oid maar dat kan ook als je met zn 2en of 3en bent. dus ik wil graag wel alleen naar het bos.

@suze
dankje!dat ga ik eens proberen:)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:05

Maar als je met 2 of 3 bent, is er altijd iemand extra voor jou en/of je paardje.
Alleen kun je weinig beginnen.
En je weet niet wat je paardje doet.
Ik heb deze zomer zelf mee mogen maken hoe snel alles kan gaan.
En als ik alleen was geweest, had het heel erg lang geduurd voor ik weer terug op stal was.

fleurriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:08

@silence
ja dat klopt, het is niet dat ik elke dag naar het bos ga hoor, ik ga meestal alleen in het weekend naar het bos, maar dat gaat nu dus niet omdat hij het bos niet inwil;) maarja. komt goed, ik heb hem pas net dus daar ga ik even hard aan werken

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:09

Je hoeft niks met de tips te doen hoor........
Maar dan straks ook geen topic openen dat het zo gigantisch fout is gegaan.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:10

Misschien als je eerst heel vaak met iemand samen gaat, zodat je paard vertrouwen krijgt in jou en in het buitenrijden, dat hij dan later wel alleen durft.

Maar ik ben het met de anderen eens; alleen het bos in vind ik ook link, ik neem altijd iemand mee, desnoods te voet. Ik stap dan alleen of draaf zelf een rondje terwijl de begeleider me tegemoet komt.
Laatst bijgewerkt door pearlie op 30-12-07 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:11

Ik vind het juist heel belangrijk dat je ook alleen de bossen in kunt. Stel, je bent veilig met z'n 2en, er gebeurt iets met je mederuiter en jij kunt zelf ook niks wat ja, hij kan niet alleen???

Ik ben hier vrij hard in Bloos , zoek een ruiter die het WEL kan en laat die het een tijdje oefenen (niet kijken Knipoog ). Die ruiter kan je zeggen of het angst is of gewoon etteren, en hoe ie er doorheen te rijden is. Ga hier niet te lang zelf mee modderen, het wordt van kwaad tot erger, zeker als je afstapt of erger nog: omdraait en naar huis gaat. Probeer als je met meer man gaat rijden (en het dus blijkbaar beter gaat) het voortouw te nemen, niet er achteraan te hobbelen.

Ik weet waar ik over praat Knipoog en heb nu een paard wat prima alleen naar buiten gaat. Mijn paard was echter wel jong, dus gemakkelijker te overtuigen, jij weet natuurlijk ook niet wat er eerder met je paard gebeurd is.

fleurriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:12

@silence
het is MIJN keus dat ik alleen naar buiten ga daar moeten mensen zich niet mee gaan bemoeien

@pearlie
ja dat is misschien wel verstandig ja, dankje voor de tip

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:13

Nee, is goed. Zeg niks meer.
Maar zoals ik al zei, als je geen tips aan wilt nemen, moet je straks ook geen topic openen hoe fout het wel niet is gegaan.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:15

Mijn paard had nog nooit buiten gereden toen ik hem 9 maanden geleden kreeg. We hebben het dus langzaam opgebouwd:
Eerst achter een ander paard aan aan de hand. Toen dat eenmaal goed ging alleen wandelen.
Daarna achter een ander paard erop met iemand ernaast. Dat ging al vrij snel goed, dus toen kon de persoon ernaast thuisblijven. Eerst altijd achter het andere paard, later ernaast en enkel bij enge dingen erachter. Nog later voorop.
Daarna achter paard met koets aangereden en in één sessie ging hij ook daarbij zelfs voorop.
Nu kunnen we over de weg met iemand erachter (voor de zekerheid). Denk dat we binnenkort dan eindelijk alleen kunnen. Heeft wel 9 maanden geduurt.
Zorg dat je op de ergste situatie voorbereid bent; kun je je paard houden als hij echt schrikt zonder ander paard erbij?

fleurriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:16

@ellen
hm..dat is handig, ik vraag het wel aan mijn lesgever, die mag er wel even op. en het is echt etteren hoor, hij vind het echt níét eng..dat vind ik nog gewoon het stomste..dat het gewoon etteren is..

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:19

annder loop je er eerst nog even langs voordat je erop gaat zitten. het kan ook gespeel zijn.. moet je even op letten. dat zie je wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:20

ik vond alleen naar buitengaan juist altijd heerlijk en het lijkt mij toch wel handig als een paard dit kan.

en wat is er mis met afstappen? als je daarmee een paard net even weer wat meer vertrouwen geeft lijkt mij dat beter dan erop blijven zitten.

als je een paard langer kent weet je vanzelf of iets angst is of beetje etteren.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:20

Alicia2u schreef:
kun je je paard houden als hij echt schrikt zonder ander paard erbij?

Vaak gemakkelijker als met een ander paard erbij, die vaak nog eens gezellig mee gaat staan "bang zijn".
Super belangrijk dat je paard leert ook buiten naar JOU te luisteren, en niet naar zichzelf of een ander paard Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:21

IKbenEllen schreef:
Alicia2u schreef:

Vaak gemakkelijker als met een ander paard erbij, die vaak nog eens gezellig mee gaat staan "bang zijn".
Super belangrijk dat je paard leert ook buiten naar JOU te luisteren, en niet naar zichzelf of een ander paard Knipoog

Ja

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:22

fleurriee schreef:
@ellen
hm..dat is handig, ik vraag het wel aan mijn lesgever, die mag er wel even op. en het is echt etteren hoor, hij vind het echt níét eng..dat vind ik nog gewoon het stomste..dat het gewoon etteren is..

Echt, zoek hulp, zelf niet kijken en gaan met die banaan. ZEKER als het etteren is niet afstappen: dan zal ie blijven weigeren op die plek.
Niet aanmodderen: dan wordt het alleen maar erger en erger.

fleurriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:23

@ellen, ja dat is het juist! ik ging met een ander paard vorige week naar buiten, we liepen lang een huis waar hij anders nooit bang voor is..dat ene paard werd bang en toen werd hij ook bang..grrr daar kan ik echt niet tegen

ja hij moet zeker naar mij luisteren, maar ik heb hem nog niet zo lang dus dat word gewoon veel oefenen en een goede band opbouwen en daar zijn we hard mee bezig:D

fleurriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:25

oke is goed..ik ga het aan mijn lesgeven vragen! bedankt!

btw..jullie doen allemaal met: fleurriee schreef: (in een blok met grijs.) hoe doe je dat?(A)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:25

Mijn oude paard was wat dat betreft een perfecte begeleider voor met weigeraars op pad te gaan, als die ander begon te springen ging zij erbij staan van nah zijn we klaar, kunnen we verder Haha!
Maar ook dat heeft ze geleerd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:26

op het quote knopje drukken fleurriee Haha!

braaf oud paard erbij is echt super als begeleider ja Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:28

IKbenEllen schreef:
Alicia2u schreef:

Ja, ik ga natuurlijk niet met een angsthaas als leidpaard op pad, maar met een bomproof beest waar hij de kunst goed van af kan kijken. In het begin sprong hij nog wel eens weg, niet meer dan logisch, maar dan zag hij al snel dat andere paard kijken 'wat doe jij nou gek' en bleef het bij een sprong of 2. Nu kan ik hem zonder probleem voorop zetten, en heb ik al maanden de controle niet meer verloren.
Bovendien is onze band een stuk versterkt voor grondwerk te doen, dat helpt ook een heleboel.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:28

fleurriee schreef:
oke is goed..ik ga het aan mijn lesgeven vragen! bedankt!

btw..jullie doen allemaal met: fleurriee schreef: (in een blok met grijs.) hoe doe je dat?(A)

In het vlakje wat ik nu getypt heb onderin rechts staat "quote", als je dat aantikt krijg je dus eerst het bericht wat je quote in die grijze balk. Weten mensen waar je op reageert, soms gaat het zo snel Haha!

In welke buurt woon je, mocht het je instructeur niet lukken, dan weet ik een heeeeeel goeie Haha!
Maar dan moet je wel in ZO Brabant wonen Haha!

fleurriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:30

ik woon in breda......is dat ZO? Tong uitsteken