Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jepsica

Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 23:14

Ik heb een vraag over paarden met 2 kruinen op hun hoofd zoals op de onderstaande foto

Afbeelding
De kruinen liggen tussen de ogen, bij dit paard boven elkaar maar ze kunnen ook naast elkaar liggen, belangrijk is dat ze echt aansluiten aan elkaar...

Ik wil hiermee niet een discussie oplaaien over het wel of niet waar zijn van de theorie achter karakteranalyses. Ik wil alleen ervaringen horen over mensen met een paard met 2 kruinen.

Ik heb een aantal analyses al laten maken door bokker superroos van http://www.karakteranalyses.tk en nu dus een analyse van dit paard met 2 kruinen...

Uit de analyse komt dat 70% van de paarden met 2 kruinen sterker en emotioneler reageert dan gemiddeld, ze kunnen op zeer onverwachte momenten van streek raken zonder enige aanwijsbare reden. wanneer zo'n paard zijn zelfbeheersing verliest is het belangrijk hem even te laten gaan en dan weer tot rust te laten komen. straffen helpt niet en versterkt het ongewenste gedrag alleen maar, het paard zal onwilliger worden.
vaak kunnen ze ook slecht tegen stress

Natuurlijk hangt de inwerking af van de overige eigenschappen en dat is bij elk paard verschillend, paarden met 2 kruinen kunnen geweldige paarden zijn, enkele van linda tellington jones's (de vrouw achter de theorie) beste wedstrijdpaarden hadden 2 kruinen

Wat ik dus graag wil weten van de mensen die ook paarden met een dergelijke kruinencombinatie hebben, hoe het gedrag is?
of je het stukje van de 2 kruinen herkent en hoe zich dat uit...
Of dat het zich misschien helemaal niet uit.
Ook zou ik het geslacht en de leeftijd van je paard willen weten.

Gaat het bijvoorbeeld om gedrag van gewoon schrikken van 'niks' of zijn er serieusere problemen zoals bijvoorbeeld omhoog komen bij het rijden, rodeo's houden, slecht te stallen en slecht te trailerladen, dit zijn allemaal problemen namelijk die qua percentage vaker voor lijken te komen bij paarden met 2 kruinen..

(maar zoals eerder gezegd, overige eigenschappen kunnen de werking verminderen waardoor dergelijk gedrag niet voorkomt)

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden..

Gr jepsica
Laatst bijgewerkt door jepsica op 24-12-07 23:17, in het totaal 2 keer bewerkt

ikke20

Re: Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:16

ik heb stage gelopen bij een dierenarts. toen zijn we een keertje en veulen tegen gekomen met 7 kruinen. wat ik toen hoorde wa dat die een erg moeilijk karakter hebben. verder geen ervaring mee

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:20

Mijn gelderse ruin die ik had, had ook 2 kruinen alleen naast elkaar..
Maar hij was eigenlijk superbraaf in alles, en lekker koel in zijn hoofd...
Dus hier zou dat niet op gaan!!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:25

ikke20, 7 kruinen is een mooie zeldzaamheid, waarschijnlijk een hele interessante persoonlijkheid, maar moeilijk te bestuderen omdat er dus zo weinig van zijn..

femmefatale, mooi dat het voor jouw paard niet op ging, ik ken meerdere paarden idd die dus in die 30% vallen waarbij de inwerking van de 2 kruinen helemaal wordt terug genomen door overige eigenschappen...
misschien heb je nog een duidelijke foto van dat dier..
ik verwacht dan een dier met mooie grote kaken, oren die bovenaan wijder uit elkaar staan, een mooi groot, vriendelijk en zacht oog en fijn gevormde lippen en neusgaten, die dingen staan namelijk allemaal voor stabilteit en evenwicht en staan dus voor het tegenovergestelde als de 2 kruinen..

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:29

Ja hier nog een!

Ik heb een merrie verzorgd met 2 kruinen (zie profiel, schimmel, Nikita, onderste link van paardengedeelte als het goed is Tong uitsteken )
in het begin is het echt een heel erg gevecht geweest (ze was ook heel dominant) maar toen zij eenmaal wist dat ze dat bij MIJ niet meer kon doen was het over en was het echt een pony die voor me door het vuur ging!

Dit was een arabier X welsh, merrie van toen 15 jaar oud.
Haar 2 kruinen uitte zich vooral toen zij nog boven mij stond met steigeren, aanvallen.. met rijden is ze eigenlijk nooit overeind gekomen bij mij..
weet wel dat ze dat nu bij haar nieuwe eigenaresse wel doet..

Ik denk dat als je sterk in je schoenen staat en het wel goed klikt met het paard verder en je er echt voor wilt gaan, dat het dan wel goed komt..

Imo zijn paarden met 2 kruinen, die érg heftig kunnen reageren, wel paarden die, wanneer ze je respecteren, ook echt voor je gaan (maar dat kan een verkeerde interpretatie zijn hoor Knipoog )

succes iig, als je nog vragen over deze pony hebt mag je altijd pm'en!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:30

Ik heb wel een foto, maar daar zijn de kruinen niet goed te zien...
Ze zaten precies op de overgang van zwart-wit..

Afbeelding
Afbeelding

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:33

mijn ruin heeft ook twee kruinen en zijn karakter past erg bij de door de ts beschreven karakterbeschrijving

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:37

Er is ook nog een verschil in karakter met kruinen die onder elkaar staan en naast elkaar...

Maar dat staat in boeken beschreven, weet alleen zo niet welke dat zijn...

Mijn merrie van bijna 5 jaar, heeft 2 kruinen naast elkaar.
Ze is moeilijk op de trailer te krijgen, maar heeft dan ook iets meegemaakt op de trailer, voorheen ging ze er wel goed op Ja

jepsica schreef:
Uit de analyse komt dat 70% van de paarden met 2 kruinen sterker en emotioneler reageert dan gemiddeld, ze kunnen op zeer onverwachte momenten van streek raken zonder enige aanwijsbare reden. wanneer zo'n paard zijn zelfbeheersing verliest is het belangrijk hem even te laten gaan en dan weer tot rust te laten komen. straffen helpt niet en versterkt het ongewenste gedrag alleen maar, het paard zal onwilliger worden.
vaak kunnen ze ook slecht tegen stress

Mijn merrie is snel onder de indruk van dingen. Je hoeft niet te boos te worden want dan begrijpt ze het niet meer. Als ik mijn hengst een tik verkoop waar zij bij is, moet ik haar geruststellen. Zomaar van streek raken doet ze niet. Wel is ze doodongelukkig (letterlijk) geweest toen ik haar in de opfok achter liet.
Als ze haar spanning niet onder controle kan krijgen (druk terrein, trailers etc) helpt straffen niet, dwingen evenmin. Ze 'freezed' dan Ja

jepsica schreef:
Natuurlijk hangt de inwerking af van de overige eigenschappen en dat is bij elk paard verschillend, paarden met 2 kruinen kunnen geweldige paarden zijn, enkele van linda tellington jones's (de vrouw achter de theorie) beste wedstrijdpaarden hadden 2 kruinen

Ze is een arabier met mooie dressuurgangen, dus ik hoop indd dat het een leuk wedstrijdpaard wordt, mits ze haar spanning onder controle kan houden Knipoog

jepsica schreef:
Wat ik dus graag wil weten van de mensen die ook paarden met een dergelijke kruinencombinatie hebben, hoe het gedrag is?
of je het stukje van de 2 kruinen herkent en hoe zich dat uit...
Of dat het zich misschien helemaal niet uit.
Ook zou ik het geslacht en de leeftijd van je paard willen weten.

Gedrag is: heel sensible, snel onder de indruk van dingen, wel braaf, vertrouwt heel erg op mij, niet iedereen kan er iets mee, zeker niet als je er geen contact mee legt (dan kom je er bijv niet op ), leert heel snel, spanning niet onder controle kunnen houden, pfff de rest weet ik zo ff niet.
Ze is een merrie van april 2003.

jepsica schreef:
Gaat het bijvoorbeeld om gedrag van gewoon schrikken van 'niks' of zijn er serieusere problemen zoals bijvoorbeeld omhoog komen bij het rijden, rodeo's houden, slecht te stallen en slecht te trailerladen, dit zijn allemaal problemen namelijk die qua percentage vaker voor lijken te komen bij paarden met 2 kruinen..

Geen van bovenstaande problemen aanwezig, behalve het trailerladen maar dat heeft een oorzaak naar mijn idee Ja

Voor voorbeeldje: [END] Spanning en jong paard in endurance?

Overigens is de band die ik met haar heb echt uniek, meerdere mensen bevestigen het. Nog nooit heb ik dit met een dergelijk paard gehad, ook niet met mijn andere arabier, of andere paarden die ik tot mijn beschikking heb gehad

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:37

ff, super Ja je hulp zo..
de kenmerken die ik beschreef die de 2 kruinen dus stabiliseren die zie ik idd terug bij je paard, mooi om te zien...

voor mij ook erg fijn want dat kan ik dus toepassen in analyses, dankjewel!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:38

missnynke schreef:
mijn ruin heeft ook twee kruinen en zijn karakter past erg bij de door de ts beschreven karakterbeschrijving

kan je een aantal voorbeelden noemen van wat typisch gedrag bij hem is?
misschien heb je ook een goede hoofdfoto van hem met een halster om of vrij?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:39

griebels schreef:
Er is ook nog een verschil in karakter met kruinen die onder elkaar staan en naast elkaar...

2 kruinen die aaneengesloten liggen van elkaar, of ze nou boven elkaar of onder elkaar liggen hebben dezelfde inwerking..

pas als ze los van elkaar liggen...

of bv de onderste kruin 1 hele lange verticale is en de bovenste een stipje is de werking anders..

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:40

Ik ga dit even volgen Bloos

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:42

griebels schreef:
Mijn merrie is snel onder de indruk van dingen. Je hoeft niet te boos te worden want dan begrijpt ze het niet meer. Als ik mijn hengst een tik verkoop waar zij bij is, moet ik haar geruststellen. Zomaar van streek raken doet ze niet. Wel is ze doodongelukkig (letterlijk) geweest toen ik haar in de opfok achter liet.
Als ze haar spanning niet onder controle kan krijgen (druk terrein, trailers etc) helpt straffen niet, dwingen evenmin. Ze 'freezed' dan Ja

Dit hoort allemaal ook typisch bij een 2 kruinen paardje maar in een veel lichtere vorm dus..
ben dit soort persoonlijkheden eerder tegen gekomen in de analyses...
waarschijnlijk is je benadering heel zacht ook naar haar door de gevoeligheid die ze heeft waardoor jullie het gewoon goed onder controle hebben...

de stess bij de opfok is dan ook typisch zoiets.. wij hebben een 2 kruinen paardje in de wei dat gilt de hele boel bij elkaar als 1 paard er af is en de rest van de kudde nog bij hem staat bijvoorbeeld..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:48

Ik heb gelezen in een boek over karakters dat de ligging van de kruinen wel degelijk verschil maakt. Ik heb een foto proberen te zoeken maar ze zitten bij haar net boven haar ogen, in de bles en heel erg dicht naast elkaar (kleintjes dus). Je ziet het dus niet als je niet weet dat ze er zitten

Ik kan mijn merrie niet alleen laten staan, niet in de stal, en niet in de wei

Mijn benadering is indd zachter, maar ook consequent. Ze heeft minder nodig dan mijn andere paard om te luisteren. Ook is ze een braaf paard wat niet snel iets zou doen wat niet mag

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:50

Hier een foto...
Haar kruintjes zitten schuin boven de inham in haar bles...
Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:53

bedoel je nu de ligging van waar op het hoofd of boven of naast elkaar....

ik heb het boek al jaren namelijk en ken het zo ongeveer uit mn hoofd...
bij de animatieplaatjes wordt voor beiden dezelfde uitleg gegeven, valt onder plaatje 4a en 4b dan dezelfde uitleg...

pas bij de werkelijke foto's wordt het in andere woorden hetzelfde uitgelegd

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:54

prachtig dier griebels, zo te zien hebben jullie een fijn evenwicht gevonden Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:56

In het boek stond dat kruinen onder elkaar een 'moeilijker' karakter weergeven, kruinen naast elkaar betekende niets. Maar ik kan me wel in heel veel dingen vinden die hier beschreven worden.
Kun je de kruinen zien?

Thanx voor je compliment Ja
Zie je dat van die foto af of is dat stiekem een stukje wat karakteranalyse Haha!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:02

griebels schreef:
In het boek stond dat kruinen onder elkaar een 'moeilijker' karakter weergeven, kruinen naast elkaar betekende niets. Maar ik kan me wel in heel veel dingen vinden die hier beschreven worden.
Kun je de kruinen zien?

Thanx voor je compliment Ja
Zie je dat van die foto af of is dat stiekem een stukje wat karakteranalyse Haha!

welk boek had je dan, ik haal het dus uit de persoonlijkheid van uw paard...

bij de animatieplaatjes staat gewoon voor kruinen zowel naast als onder elkaar de uitleg die in het begin van dit topic staat...

bij de echte foto's staat bij kruinen naast elkaar:
70% van de gevallen reageren paarden met dit patroon slecht onder stress

bij boven elkaar:
bij 70% van de gevallen is dit een waarschuwing want deze paarden zijn gevoeliger en raken sneller van streek....

ik kijk echter nooit naar de betekenissen bij de foto's omdat die veel korter zijn en er veel minder op in wordt gegaan dan bij de animatieplaatjes...

verder ben ik in de 600 analyses die ik nu ongeveer gemaakt hebben echt onwijs veel 2 kruinenpaardjes tegen gekomen, of ze nou onder of naast elkaar lagen die dergelijk gedrag in meer of mindere mate vertoonden..

elk paard wat ik op een foto zie dat analyseer ik eigenlijk automatisch... wat betekenen de vormen, wat is mijn gevoel erbij, is het paard open of is het afgesloten en verkeerd begrepen, heeft het pijn etc.. (zelfs de laatste kan je vaak makkelijk uit een analyse halen)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:05

Het boek is door een vriendin van me gekocht op Equitana. Het zou goed het boek van Linda kunnen zijn omdat het wel bij zo'n Parelli stand was als ik me niet vergis. Ik heb dus dat stuk over kruinen gelezen (niet alles onthouden) en daar stond dus in dat naast elkaar geen speciale betekenis had. Maar ik geloof je meteen nu ik dit zo lees...

Analyse doen van mijn paarden of ken je ze daar te goed voor (van bokt)?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:10

niet om te ja maren of over te komen of ik alles zo goed weet hoor, maar misschien vergis je je in het verschil met 1 of 2 kruinen...
1 kruin is meestal ongecompliceerd, maar heeft veel minder invloed dan een gecompliceerdere kruin zoals 2 naast of onder elkaar..

op mijn site lees je hoe analyses in zijn werk gaan, ik vraag er een kleine bijdrage voor namelijk die in mn eigen paardenpotje gaat, ik steek er veel energie, tijd en studie in namelijk.. en de wachtlijsten waren niet tegen te werken natuurlijk haha want als het gratis is, maakt iedereen er gebruik van Lachen doe ik zelf ook Clown haha

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:15

Ik heb je site al bekeken Knipoog
Ik heb ook geen haast, want ik ken mijn paarden heel goed. Maar wil weleens kijken of ik goed zit. Readings doe ik altijd naar aanleiding van iets specifieks, en dat gevoel klopt altijd. Ik voel mijn paarden dus uiterst goed aan Ja

En nee, dat is echt wat ik gelezen heb. Ik weet dat zeker omdat ik er verbaast onder was omdat Sabiha indd 2 kruinen heeft en ik altijd gehoord had dat hun karakter wat gecompliceerder was en daar stond dat het in haar geval niet zo was

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:20

apart zeg, kan je nog erachter komen welk boek het is, dan ga ik kijken Haha! haha

nouja, als je serieus interesse hebt moet je maar eens pben of mailen Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:21

Zal ik zeker doen...
Ik kan er wel achter komen maar pas in het nieuwe jaar. Vriendin is op vakantie. Hopelijk vergeet ik het niet te vragen

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:24

Mijn pony heeft een kruin op haar hoofd en eentje op haar hals.. ik weet niet of dat nog iets betekend? Het is een best opvallende kruin die op haar hals, hij zit dicht bij het begin van haar manen.