Hoe reageren jullie jonge paarden, of hoe zouden jullie handelen? Het lijkt wel of hij steeds vaker de rem erop zet en als er een ander paard meeloopt, loopt hij ook goed mee. Maar hij moet het natuurlijk ook zelf leren.
Tips zijn welkom
. Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.
) Als het iets "kleins" was, een enge brievenbus bv, dan gaf k hem een gerustellend klopje en stapte daarna gwn zelf door, en dan kwam hij altijd wel mee. Was het iets "groots", een eng hangbuikzwijn of een enge trein bv, dan liet ik hem gwn staan en wandelde zelf nr het enge voorwerp toe en gaf er een klop tegen ofzo, gwn om te tonen dat het totaal niet gevaarlijk was. Hij volgde me dan na een tijdje altijd naar dat voorwerp en dan beloonde k hem omdat hij toch zo dapper was
Ik ging altijd met hem wandelen aan de longe, zo kan ik zelf naar het enge voorwerp toegaan maar heb ik hem toch nog steeds onder controle. Ook de enkele keer dat hij dan besloot langs het voorwerp te stormen, kon ik hem dankzij de longe rustig en meteen terugnemen, zonder zelf gevaar te lopen. Zowiezo dus geduldig blijven, als hij een tijdje al stilstaand heeft kunnen zien dat er niks aan de hand is, komen ze vanzelf mee, zeker als jij dicht bij het enge voorwerp durft te komen.

. Ik loop bijvoorbeeld ook net iets voor hem. Hij schuilt inderdaad dan een beetje achter mij als het eng is. Maar als hij verstijfd en ik blijf staan. Dan gaat hij staan kijken en schrapen met zijn voet. Totdat ik uiteindelijk een rukje aan een halster geef en dan loopt hij weer (2meter!) mee en gebeurt het weer opnieuw. Ik beloon hem dan wel, maar soms lijkt het of hij juist probeert te treiteren haha. Ik negeer ook dit gedrag, en op zich houd hij ook wel vanzelf ermee op. Het verstijfen is alleen moeilijk, want soms rent hij ook gewoon er vandoor. (in de bak). Dan trek ik hem terug en doe ik het opnieuw, is dit de goede manier?

. Dus dat is een beetje lastig. Als ik dan verder loop dan blijft hij dus ook staan, maar een lang touw erbij heb ik nog niet geprobeerd. Ik probeerde hem een commando, kom maar, te leren en een klein rukje geven. Dit werkte altijd en nu niet meer Voor hengstenkettingen en al die dingen ben ik helemaal niet, dus ben ik blij met deze oplossing. Daar kan ik wat mee, ik kan het vanavond gelijk proberen in de bak
.
.
Dit parcoursje doen we nu regelmatig met ze en de oudste komt ook al stukjes op het pad en de weg. 
. Het is gewoon een kwestie van wennen denk ik dan maar, ik ga veel met hem lopen dus het went vanzelf denk ik. 
.