Pony gaat telkens 'hangen' als ik weg loop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Pony gaat telkens 'hangen' als ik weg loop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:27

Hallo medebokkers!

Ik hoop dat jullie mij enigzins kunnen helpen of tips kunnen geven!
Mijn shetlander heeft sinds vorige week weer iets nieuws. Zodra ik bij haar wegloop en iets ga pakken binnen ofzo, presteerd ze het iedere keer weer om aan haar halster en het touw te gaan 'hangen'. Ze doet dit sinds een week. vorige week is er kortsluiting geweest en ik kan me voorstellen dat ze toen een beetje in paniek isgeweest. De dag erna keek ik dus ook niet raar op. Maar ze blijft het doen!

Heeft iemand hier ervaring en of tips waar dit mee ophoud?

Johanna01

Re: Pony gaat telkens 'hangen' als ik weg loop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:08

Ik zou als ik jou was als jij weg loopt ervoor zorgen dat er iemand anders bij je pony staat

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:49

Ik denk dat je het gewoon even moet negeren. Als je er aandacht aan gaat geven wordt het waarschijnlijk erger en gebeurt het vaker. Dus ook niet kalmerend toespreken of ho maar zeggen. Gewoon net doen of niets ziet of hoort.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:50

eerst je spullen pakken die je nodig hebt, dan pas je pony halen.
zo hoef je hem/haar niet alleen te laten.
gr.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:53

dat kun je wel doen maar een pony moet ook gewoon kunnen blijven staan vind ik! ik dnek ook dat je het het beste kunt negeren.. misschien is het een vorm van aandacht vragen..
mijn shet deed het ook maar dan als ik zijn hoefjes uit ging krabben, ik heb het genegeert en bij mij doet hij het niet meer, wel bij anderen..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:17

Lynske78 schreef:
Ik denk dat je het gewoon even moet negeren. Als je er aandacht aan gaat geven wordt het waarschijnlijk erger en gebeurt het vaker. Dus ook niet kalmerend toespreken of ho maar zeggen. Gewoon net doen of niets ziet of hoort.

Je weet dat ze erdoor achterover kunnen klappen als touwtje het niet meer houdt?
Niet gewoon 'negeren' dus..
Ik zou het echt niet negeren hoor, misschien '' neutrale'' aandacht geven. Niet boosworden, maar ook niet van; Ho maar, rustig maar. Gewoon alleen er heen om hem te laten stoppen, en dan weer weglopen, maar zeker niet boos worden. Pony zal het echt niet '' leuk '' vinden hoor Bloos!

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:16

Mijn paard schrikt ook wel eens ergens van en dan hangt ie aan het halster in de 2 paniekhaken waar die aan vast staat. Maar hij doet het nooit langer als 20 a 25 sec. Mijn paard is best groot ongeveer 650 kilo. en hij heeft nog niks kapot getrokken. Ik denk inderdaad dat het wel een ander verhaal wordt als ze het voor een heel lange tijd doen maar ik denk dat dat wel mee valt en dat een shetje bijv. een goed halstertouw niet zomaar kapot trekt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:35

VSW-->OPG

Miss_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:49

ik denk dat het zo is dat eyt paard na die korsluiting wat geschrokken is(misschien)..en daarom liever niet aleen staat..Vast dan...
Misschien wilt het bij je blijven omdat hij/zij zich dan veiliger voelt..
ds het beste lijkt mij om te zorgen dat er of iemand anders ff wilt opletten als je de spullen pakt...of eerst de spullen pakken en dan pas het paard...
Want een paard blijft een kudde dier..en is misshien liever bij iemand als niemand...

Het kan best dat ik het fout heb..maar dat lijkt mij wel...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:51

hangen kan heel gevaarlijk zijn...spieren etc in de nek en hals kunnen behoorlijk blesseren dan.. Knipoog

zet haar anders een tijdje niet meer vast, gewoon een lang touw nemen en laat haar los staan.
sla wel een stuk door de ring of waar je haar ook maar vastzet maar laat haar gewoon los.
gaat ze achteruit om te hangen dan merkt ze dat dat niet kan en zal de paniek sneller wegtrekken.
zorg dat je je spullen vlakbij hebt zodat je niet al te ver weg hoeft.
na verloop van tijd komt vast het vertrouwen bij haar wel weer terug en kun je haar weer normaal vastzetten

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 19:14

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Het zou idd kunnen dat ze angstig is geweest bij de kortsluiting en het dus 'eng' vind om alleen en vast te staan. Maar aan de andere kant. Er staan 5 paarden om haar heen (wel in stal, dus kunnen haar evt. niet 'redden'). Ook als ik haar stal ga uitmesten, dan ben ik dus voor haar niet te zien maar wel te horen. Dan 'hoor' ik ook wel eens dat ze gaat hangen of een poging doet. Dan roep ik vaak wat naar der...en dan houd ze op.

Maar ik zou er graag achterkomen of het echt angst is, of gewoon iets van 'spelend'. Spelen is geen goed woord eigelijk...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:35

keer de zachte kant van de bezem tegen haar achterste door iemand anders als jij weggaat. Doet geen pijn maar geeft vaak wel een reactie naar voren toe. Dan belonen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 02:02

Heeft ze het halster of het halstertouw een keer met succes stuk kunnen krijgen? Zo ja, zorgen voor een stevig halster met touw, en in de gaten houden, niet ingrijpen. Zorg wel voor een zachte ondergrond. Hou wel een mes bij de hand als ze echt door het lint gaat om het halster los te snijden, je wilt echt niet dat ze stikt of beschadigingen aan haar nek oploopt.

Als ze een keer los heeft kunnen komen: zorg voor een zachte ondergrond. Lasso om de buik, via het halster vastzetten, maar zo dat de lasso door het halster heen gaat en het paard zich niet aan halster met halstertouw op kan hangen. Samentrekkend lasso om de buik is onaangenaam maar niet gevaarlijk voor nek, paard kan er ook niet door stikken. En laat het hem verder uitvechten.

Als ze nog niet heeft los kunnen komen: haal het touw door een lus en hou dat vast. Gebruik een touwhalster en hou druk tot ze toegeeft, daarna druk acuut laten vallen. Wegvallen van druk = beloning. Geleidelijk opbouwen. Realiseer je dat een touwhalster een werkhalster is en niet gebruikt moet worden om vast te zetten of los te gooien, maar ermee trainen kan wel.

Steef_Yelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:06

Mijn verzorgpaard ging ook altijd aan het touwhangen. hij was soor tvan bang om alleen te zijn. eerst gavn me hem toen wat hooi en dat gingen langzaam afbouwen. steeds was minder en nu geef ik hem wat lekkers (een wortel voor en na het wachten) en staat hij de hele tijd rustig alleen. hij weet als hij wat lekkers krijg dat hij dan rustig moet wachten en als hij dit doet datr hij dan wat lekkers krijgt. en hij heeft ook geen last meer van nekblessures.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:47

Negeren is goed, maar dan moet je indd een paniek haak aan je halster hebben. maar als ze blijft hangen kan je een tik op haar kont geven, ze moet toch weer leren stil staan als je wegloopt. Misschien kan je er een ander paard naast zetten zodat ze ziet dat er niks aan de hand is als je wegloopt. en indd met de zachte kant van de bezem kan ook, en daarna belonen als ze het goed doet. Knipoog

succes

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 17:32

Ik ga idd deze week nog voor een touw met paniekhaak kijken. Die heb ik op het moment nog niet. Zonder paniekhaak kan het ronduit gewoon gevaarlijk worden!

Toch vreemd dat het 'opeens' is ontstaan. Zou ze dan toch een 'trauma' hebben van de kortsluiting? Hoe ervaart een paard dat denken jullie?
Het stonk behoorlijk in de ' kantine' waar het gebeurt is, dus het zal ongetwijfeld ook bij de paarden flink gerookt hebben.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 17:34

Cassidy schreef:
Heeft ze het halster of het halstertouw een keer met succes stuk kunnen krijgen?

Als ze nog niet heeft los kunnen komen: haal het touw door een lus en hou dat vast. Gebruik een touwhalster en hou druk tot ze toegeeft, daarna druk acuut laten vallen. Wegvallen van druk = beloning. Geleidelijk opbouwen. Realiseer je dat een touwhalster een werkhalster is en niet gebruikt moet worden om vast te zetten of los te gooien, maar ermee trainen kan wel.

Nee is haar nog niet gelukt, gelukkig. En misschien een 'domme' vraag, maar wat bedoel je precies met bovenstaande? Ik bedoel de manier: doe het touw door een lus. Het touw wel vast aan halster en dan door een lus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:39

Ik denk dat ze idd behoorlijk is geschrokken, paarden moeten vluchten voor vuur en als je vaststaat kan dit niet. Het is een soort van paniekreactie, ze voelt zich kennelijk echt veilig bij jou en dat is goed. Maar haar reactie als je weg gaat is nogal 'overdreven', maar wel begrijpelijk na zo'n ervaring. Ik zou trouwens ook voor het eten gaan. Geef hem gewoon iets anders om aan te denken als je weggaat. Eerst kan je hem een pluk hooi geven tijdens het poetsen en dan ga je onopvallend weg. En dan ga je het afbouwen met wat minder eten.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:52

Sjeees, dat ze dan zo geschrokken is door die brand... ik vind het wel heel zielig dat ze nu zo angstig is. Ik heb verder geen tips voor je, heb er zelf geen ervaring mee, denk dat het misschien langzaam maar zeker terug moet komen, haar vertrouwen.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:42

Lynske78 schreef:

Negeren? Het kan gevaarlijk zijn voor een pony/paard als hij te lang hangt hoor.
Stel je voor als die Shetlander (die van nature al eigewijs zijn) het gewoon lekker een tijdje door blijft doen?

Eerst alles pakken wat je nodig hebt, dan pas je pony vastzetten.
Ben je toch iets vergeten? Laat iemand anders even een oogje in het zeil houden.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:19

Vorige week is op zich niet heel lang geleden. Misschien haar eens lekkers geven, en dan weglopen? Waarschijnlijk gaat ze dan eten i.p.v. hangen Lachen Dan went ze er wel weer aan. Een paniekhaak lijkt me dan wel verstandig trouwens. En inderdaad, sowieso een oogje in het zeil houden.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 17:14

Bedankt voor de reacties! Ik heb vorige week idd een touw met paniekhaak gekocht en sinds die tijd doet ze ook niet meer een poging om al te gaan hangen. Waarschijnlijk was ik dus net iets te laat ermee. Ik zet haar er overigens wel nog steeds mee vast enz. Voordat ze er weer mee gaat beginnen...

Goed nieuws dus! Haha!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:18

Ik zal der als ik jou was gewoon laten hangen. Stel dat er echt wat aan de hand is en jij zou niet weg kunnen...!!

Probeer dan voor de zekerheid, als je de keuze hebt gekozen om de pony te laten hangen, een extra sterk halster om te doen. Zo voorkom je ongelukken en weetje zeker dat het niet mis kan gaan doordat het halster/halstertouw knapt.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 17:45

'Gewoon laten hangen' is niet echt een goed idee denk ik zelf. Hierdoor is de kans tevens groot dat ze diverse blessures in o.a. haar nek kan oplopen (zoals al eerder genoemd).

Daarnaast...al zou er iets ergs aan de hand zijn (lees: paniek), dan laat ik mijn pony niet vaststaand achter maar laat ik haar los, zodat ze evt. kan 'vluchten'. Het voordeel is dat het erg helemaal is afgesloten en ze dus alleen het land op kan.

Maar gewoon laten hangen is dus geen optie, het is té gevaarlijk om 'doorheen te kijken'.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:50

De tijd dat je de pony alleen laat langzaam opbouwen, dus je loopt weg maar blijft tegen de pony praten en evt. kijken. Zo ga je steeds wat verder en langer weg zodat de pony vertrouwen krijgt.