Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

merrieveulen schreef:staat ie 24/7 buiten? als hij veel binnenstaat kan dat de reden zijn waarom hij energie over heeft. kijk eerst wat de oorzaak is van het gedrag. ben jij wel zijn leider, of wil hij jou de baas zijn? of heeft hij gewoon zóveel energie over dat hij het overal maar lukraak op loslaat? is het wellicht kinderlijke speelsheid (denk aan paarden die in een wild spel tegen elkaar opsteigeren)?
ga niet straffen voor je een oorzaak hebt, wellicht is het iets wat je je paardje niet kan aanrekenen. blijf zelf rustig, en laat je niet leiden door emoties als schrik of boosheid, in zo'n staat kan je je paard onmogelijk nog eerlijk behandelen. zoek de oorzaak op, en ga daarmee aan de slag.
let wel: op je steigeren kan gevaarlijk zijn (lees: is bijna altijd gevaarlijk), als hij dat doet zet je hem rustig terug, laat hem halthouden en beloon voor het halthouden! negeer het steigeren op zich, elke reactie van jou (hoe boos ook) is er één, en dat kan averechts werken.

Cassidy schreef:Ga grondwerk doen, leer je paard je te respecteren. Dan is dat steigergedrag ook snel over, en zal hij ook niet meer zo snel gaan happen.

PonyBonnie schreef:Heej allemaal,
Ik heb je shet ruin van 8 jaar,
maar telkens als hij naar de longeerbak loopt of naar de rijbak,
begint hij tegen mij aan te stijgeren en gaat hij op mijn rug hangen en
het wordt steeds erger. En het is niet zo dat hij iets doen niet leuk vind
want als ik eenmaal ga rijden of longeren doet hij echt heel goed zijn best,
waarschijnlijk komt het door de winter dat hij heel veel energie heeft en dat
niet kan uiten, maar telkens in de winter doet hij het weer, en weet het nu echt
niet meer, want hij doet me ook echt pijn. Maar het raarste nog is dat hij er ook geen
rede voor heeft, want rijden vind hij leuk, maar zou het dan door die energie komen?
En wie weet een oplossing?
merrieveulen schreef:Cassidy schreef:Ga grondwerk doen, leer je paard je te respecteren. Dan is dat steigergedrag ook snel over, en zal hij ook niet meer zo snel gaan happen.
mee eens.
verder: naar buiten met dat dier. waarom moet ie binnen? een shet kan prima dag en nacht buiten, mijn dieren hebben niet eens een schuilstal en hebben nergens last mee.
hou er ook rekening mee dat het rijden hem last kan bezorgen, je bent erg lang voor hem. en in je profiel zie ik een zadel dat op de schouder ligt, dat mag nooit! het zadel hoort achter de schouder, op deze manier doe je je pony pijn.

annemarieke1 schreef:Ik lees nu al een tijdje mee op bokt en ben er achter gekomen dat de meeste mensen wel voor het grondwerk enzo zijn. Daar is absoluut niks mis mee, ik doe het zelf ook van tijd tot tijd. Maar bij deze reactie breekt toch echt mn klomp! De pony steigert TEGEN haar aan, dat kan levensgevaarlijk zijn. Dat mag een paard dus NOOIT doen maakt niet uit wat de oorzaak is. Zulk gedrag moet keihard afgestraft worden! Ik ben het dus geheel met Wiesje eens, geef hem eens gigantisch op zn donder!

Bonita_Bon schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het 'probleempje' was....
annemarieke1 schreef:Ik lees nu al een tijdje mee op bokt en ben er achter gekomen dat de meeste mensen wel voor het grondwerk enzo zijn. Daar is absoluut niks mis mee, ik doe het zelf ook van tijd tot tijd. Maar bij deze reactie breekt toch echt mn klomp! De pony steigert TEGEN haar aan, dat kan levensgevaarlijk zijn. Dat mag een paard dus NOOIT doen maakt niet uit wat de oorzaak is. Zulk gedrag moet keihard afgestraft worden! Ik ben het dus geheel met Wiesje eens, geef hem eens gigantisch op zn donder!

De zweep mag niet gebruikt worden om respect af te dwingen. Wel om het paard te corrigeren als het niet reageert op stem.
pharagirlke schreef:dat is niet zozeer respect kingsley, maar dat is wel het dier duidelijk maken dat dat gedrag niet gewenst is.De zweep mag niet gebruikt worden om respect af te dwingen. Wel om het paard te corrigeren als het niet reageert op stem.
Cassidy: maar hij doet het nu al. Met grondwerk kan je corrigeren en deels oplossen maar in dit geval vind ik dat er sneller een oplossing moet komen om alvast dit probleem aan te pakken.