Paard slaat zomaar om in een kwade merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IERTJE7

Paard slaat zomaar om in een kwade merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:08

Voor de mensen die Celéena kennen, begrijpen wat ik bedoel.
Ze is een echte, nukkige merrie. Ze kan zo verschrikkelijk lief zijn, maar met de andere minuut slaat ze om en zet ze haar oren plat in haar nek en doet alsof ik haar pijn gedaan heb. Grote ogen, neus in een kwade stand, en hoofd omhoog. Als ze de kans krijgt, bijt ze me ook. Terwijl ik dan gewoon aai, vriendelijk tegen der praat, of ik raak haar niet eens aan. En ja, ze is heel gevoelig, maar het lijkt wel alsof ze bang is. Het kan ook een super lieve merrie zijn, en ik weet dat ik al heel veel bereikt met haar heb.
Haar kuren zijn natuurlijk erger geworden doordat ze 24 uur per dag op stal moet staan, i.v.b met haar hoefkatrol. Ik ben echt consequent met haar, dus ze neemt niet een loopje met me.

Ik weet echt niet wat ik hiermee zou kunnen doen, hoe kan ik erachter komen waarom ze zulk gedrag vertoont? Ik wil haar graag helpen, maar op zo'n manier gaat dat gewoon niet langer. Ik heb zeker wel een band met haar.

Ik hoop dat jullie me een eind op weg kunnen helpen.

Twinklebel

Re: Paard slaat zomaar om in een kwade merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:12

Doet ze dit sinds ze boxrust heeft. Mijn merrie is ook tijdens een lange tijd boxrust veranderd van een vrolijk paard in een apathisch, depressief en chagrijnig paard. Helaas heeft ze er tijdens het opbouwen een blessure bij gerkregen, en moest ze weer op rust. Ik heb besloten haar een jaar op het land te zetten en nu is ze na 6 weken weer helemaal het oude vrolijke paard. Sommige paarden kunnen er gewoon niet tegen opgesloten te worden.

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:16

Zij vertoont dit gedrag al eigenlijk de eerste minuut dat ik haar zag. Dus ook al bij de vorige eigenaar. Ik had wel zoiets van, dat gaat wel over. Ik heb haar nu een jaar. Het is allemaal heel lastig uit te leggen, als je het ziet denk je echt, waarom doet ze zo? Het ene moment staat ze met puppy oogjes naar iets te kijken, en opeens een "Pisnijdige"Merrie.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:23

Dat is vreemd, misschien een reactie op pijn?

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:28

Dat zou je denken, maar ze doet het zelfs als ik gewoon met haar sta, en haar amper aanraak. Ik zou niet weten hoe ik zoiets kan achterhalen, wat ze hiermee bedoelt. Natuurlijk ze is kwaad/bang, maar waarover?Wat goed dat je paard lekker op de weide kan, Hopen dat die goed geneest!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:35

IERTJE7 schreef:
Dat zou je denken, maar ze doet het zelfs als ik gewoon met haar sta, en haar amper aanraak. Ik zou niet weten hoe ik zoiets kan achterhalen, wat ze hiermee bedoelt. Natuurlijk ze is kwaad/bang, maar waarover?Wat goed dat je paard lekker op de weide kan, Hopen dat die goed geneest!

Dat hoop ik ook, en anders mag ze blijven als fokmerrie. Helaas staat ze een flink eind bij me vandaan (ruim 200km) en kan ik dus niet zo vaak erheen als ik zou willen. maar ze heeft het daar goed, en daar gaat het om. Hier in de buurt is het gewoon niet mogelijk om haar s'winters buiten te laten lopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:35

Het kan natuurlijk gewoon een chagerijntje zijn. En dat is ze natuurlijk nu extra omdat ze zelf niet lekker uit de weg kan. Misschien kun je haar wat afleiding bezorgen voor in de stal?

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:41

Jessix schreef:
Het kan natuurlijk gewoon een chagerijntje zijn. En dat is ze natuurlijk nu extra omdat ze zelf niet lekker uit de weg kan. Misschien kun je haar wat afleiding bezorgen voor in de stal?

Het is en blijft een merrie, tuurlijk zit ze wat minder lekker in haar vel, maar voordat we erachter kwamen dat ze een HKO had, was ze ook al zo, zie: sinds de minuut dat ik haar zag. Ik houd haar ook lekker bezig, een bal waar je wortels en ander voer aan kan hangen Trucjes leren enzovoort. Dit is erg lastig uit te leggen. Maar het gaat om het feit dat ze eerst lekker staat te kijken, met mooie heldere grote oogjes, oren naar voren, en dan 10 seconden later oren in de nek, neus gespert, en echt zo kwaad/angstig ademhalen.

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:42

Twinklebel schreef:
IERTJE7 schreef:

Dat hoop ik ook, en anders mag ze blijven als fokmerrie. Helaas staat ze een flink eind bij me vandaan (ruim 200km) en kan ik dus niet zo vaak erheen als ik zou willen. maar ze heeft het daar goed, en daar gaat het om. Hier in de buurt is het gewoon niet mogelijk om haar s'winters buiten te laten lopen.

Goed dat je haar zal houden, en dat je zoveel moeite doet voor je paard om het naar zijn zin te maken!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:05

IERTJE7 schreef:
Jessix schreef:

Het is en blijft een merrie, tuurlijk zit ze wat minder lekker in haar vel, maar voordat we erachter kwamen dat ze een HKO had, was ze ook al zo, zie: sinds de minuut dat ik haar zag. Ik houd haar ook lekker bezig, een bal waar je wortels en ander voer aan kan hangen Trucjes leren enzovoort. Dit is erg lastig uit te leggen. Maar het gaat om het feit dat ze eerst lekker staat te kijken, met mooie heldere grote oogjes, oren naar voren, en dan 10 seconden later oren in de nek, neus gespert, en echt zo kwaad/angstig ademhalen.

Nou je doet in iedergeval goed je best voor haar. Dan heeft ze het wel met je getroffen. Lachen Verder zou ik het ook niet weten waarom ze zulk gedrag vertoont. Ik heb een ruin die altijd een beetje chago is en heel ongedurig. Maar die is eigenlijk wanneer hij wat mankeert juist weer heel aanhankelijk. Ik heb hem al bijna 14 jaar en het is gewoon een onwijze drammer. Ook hij heeft 1x stalrust gehad en daar werd hij helemaal gek van. Ik heb hem toen in een inimini weitje gezet (net zo groot als de stal) maar wel naast andere paarden. Toen ging het meteen beter. Maar jij kent jouw paard zelf het beste.. Succes in iedergeval!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:11

Als ze van het ene moment op het ander omslaat zal jij wel wat hebben gedaan dat haar niet zint. Ik zou grondwerk met haar doen om de verhoudingen recht te zetten. Het paard heeft een uitdaging nodig om goed in het vel te zitten, lichamelijk en geestelijk. Wat betreft haar HKO, wat wordt daar aan gedaan? Anders beslagen, of anders gereden? Of staat ze echt op rust en de hele dag op stal?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:17

Het klinkt mij meer als een getraumatiseerd paard in de oren, dat een slecht verleden heeft gehad. Dan hoeft ze het niet te menen richting jou, maar is de gewoonte er wel in gesleten om bij bepaalde aanrakingen zo te reageren.
Hebben haar vorige eigenaren haar van veulen af gekend? Of weet je zelf meer over haar verleden?

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 23:22

Dat kan. Ze staat echt 24 uur per dag, behalve met het poetsen en wandelen waarbij ze maximaal 2 x 20 minuten mag bewegen, en ik doe dat met verschillende paadjes voor zover dat kan. Hiervoor deed ze het ookal, en we hebben zeker een goede band. Ze is juist veel vrolijker geworden sinds ze hier staat. Ze staat lekker met paarden buiten, en rijden ging goed. (dit was voor de diagnose.) Ik weet niet wat jij precies onder grondwerk verstaat, maar voordat de HKO vastgesteld werd, deed ik veel join ups. Ze is dus nog herstellende, en we hebben nog 2weken te gaan. Ze staat nu op silliconen, maar ik ben over natuurlijk bekappen aan het nadenken.

Ze deed dit al sinds de eerste minuut dat ik haar zag.

Natuurlijk is het nukkigheid, en zal het best wel een beetje in haar karakter zitten, maar ze heeft zo'n plotselinge angst, en ik wil haar daarmee helpen voor zover dat kan. Ik weet alleen niet wat de opties ervoor zijn.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:27

Mijn merrie sandy die doet dit ook, Het ene moment is ze zo lief en het andere moment staat ze met dr oren in dr nek. Dit heeft ze altijd al gedaan, erg nukkig is ze gewoon... Het is wel minder geworden en in de winter is het het ergst dus k denk dat het het zelfde probleem is!

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 23:28

Grobegni schreef:
Het klinkt mij meer als een getraumatiseerd paard in de oren, dat een slecht verleden heeft gehad. Dan hoeft ze het niet te menen richting jou, maar is de gewoonte er wel in gesleten om bij bepaalde aanrakingen zo te reageren.
Hebben haar vorige eigenaren haar van veulen af gekend? Of weet je zelf meer over haar verleden?

Daar zat ik ookal aan te denken. Ik heb contact gehad met de mensen die haar de eerste 8 jaar hebben gehad. Over deze mensen ben ik huidig ervan overtuigd dat zij goed met hen paarden omgaan. Ze zijn nog steeds nieuwschierig over Celéena en zijn echt bereid om informatie te geven. Maar bij hun was ze al wat nukkig, maar niet zoals ze nu is. Bij de mensen waar ik haar vandaan heb. Dus de mensen die celeena gekocht hebben van de mensen die haar de eerste 8 jaar hebben gehad, waren wat anders ingesteld. Zij waren meer van de strenge methodes. Ze gebruikten Thiedemans Bandages enzovoort. Ik zeg niet dat dit verkeerd is. Maar ze waren ook erg wedstrijd gericht en streng. Ik zeg echt niet dat het verkeerde mensen zijn, maar ze hebben meerdere dingen verborgen gehouden. Zoals haar navelbreuk, en haar tumor.

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 23:29

Mii_Jessica schreef:
Mijn merrie sandy die doet dit ook, Het ene moment is ze zo lief en het andere moment staat ze met dr oren in dr nek. Dit heeft ze altijd al gedaan, erg nukkig is ze gewoon... Het is wel minder geworden en in de winter is het het ergst dus k denk dat het het zelfde probleem is!

Ja, inderdaad. Heb je enig idee of er bij jou paard een aanleiding voor is, of is het gewoon haar karakter?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 07:19

Je hebt het over een tumor? Waar zit sie? Kan ze daar pijn door hebben?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 07:29

het gaat over een merrie he?
kan ze niet last hebben van de hormonen??
hoe is de hengstigheid bij deze merrie en hoe is ze dan?

en inderdaad....wat voor tumor heb je het over?

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 08:22

IERTJE7 schreef:
Mii_Jessica schreef:

Ja, inderdaad. Heb je enig idee of er bij jou paard een aanleiding voor is, of is het gewoon haar karakter?

De preciese aanleiding weten we het niet en het zal ook wel deels in dr karakter zitten maar san heb 8 jaar lang op een weilang gestaan erg weinig mens contact enzo. Toen we dr kregen had ze ook geen vertrouwen in de mens dat heb ze nog steeds niet echt

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 08:29

ik lees dat je paard een tumor heeft of heeft gehad. Ik zou je verhaal even voorleggen aan een da. Misschien is er wel iets uitgezaaid en zit t bijv. in haar hoofd waardoor haar gedrag ineens omslaat. Of een soort van pijnprikkel. Een da kan dit voor je uitsluiten.

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 08:38

Haar Tumor zit op der buik, en die kan ik gewoon aanraken, heeft ze geen pijn aan.
van de Zomer is die groter geworden en stond die zeg maar, heel ranzig gezegt, op knappen. Toen hebben we uiteraard de veearts erbij gehaald, en hebben we haar bult uitgespoten, en is die bijna weg. Het zou inderdaad kunnen dat die ergens anders weer op komt duiken. Dus jullie denken dat die tumor bult de oorzaak kan zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 08:38

IERTJE7 schreef:
Ik weet niet wat jij precies onder grondwerk verstaat, maar voordat de HKO vastgesteld werd, deed ik veel join ups. Ze is dus nog herstellende, en we hebben nog 2weken te gaan. Ze staat nu op silliconen, maar ik ben over natuurlijk bekappen aan het nadenken.

Als je je wilt verdiepen in grondwerk, zou je eens kunnen kijken naar Parelli. Het boek Grondwerk van Inge Teblick kan je ook helpen. Join Ups doen en blijven doen is niet de manier om een betere band met dit paard te krijgen en vooral te blijven houden, en dit nukkige gedrag de kop in te drukken. En misschien lukt dat ook met Parelli wel nooit helemaal. Ik heb een merrie gekend die zelfs door Parelli instructeurs als bijzonder lastig werd ingeschaald.

Als ik je iets mag adviseren: je klinkt als iemand die het beste voorheeft met zijn paard maar geen duidelijke lijn kan trekken of een ingeslagen weg volledig kan bewandelen. Kijk eerst wat de zooltjes doen, geef dat de tijd voordat je weer iets heel anders probeert.

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 08:40

ellepel schreef:
het gaat over een merrie he?
kan ze niet last hebben van de hormonen??
hoe is de hengstigheid bij deze merrie en hoe is ze dan?

en inderdaad....wat voor tumor heb je het over?

Het gaat inderdaad over een merrie. Met hengstigheid valt het reuze mee. Ze is wat oplettender, maar niet extreem. Je merkt er bijna niets van.

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 08:44

Cassidy schreef:
IERTJE7 schreef:
Ik weet niet wat jij precies onder grondwerk verstaat, maar voordat de HKO vastgesteld werd, deed ik veel join ups. Ze is dus nog herstellende, en we hebben nog 2weken te gaan. Ze staat nu op silliconen, maar ik ben over natuurlijk bekappen aan het nadenken.

Als je je wilt verdiepen in grondwerk, zou je eens kunnen kijken naar Parelli. Het boek Grondwerk van Inge Teblick kan je ook helpen. Join Ups doen en blijven doen is niet de manier om een betere band met dit paard te krijgen en vooral te blijven houden, en dit nukkige gedrag de kop in te drukken. En misschien lukt dat ook met Parelli wel nooit helemaal. Ik heb een merrie gekend die zelfs door Parelli instructeurs als bijzonder lastig werd ingeschaald.

Als ik je iets mag adviseren: je klinkt als iemand die het beste voorheeft met zijn paard maar geen duidelijke lijn kan trekken of een ingeslagen weg volledig kan bewandelen. Kijk eerst wat de zooltjes doen, geef dat de tijd voordat je weer iets heel anders probeert.

Oke.
Ik denk dat het op jou over is gekomen, dat ik alles maar hupla ga proberen. Nee. Ik ga zeker afwachten hoe en wat ze reageerd. Daarna ga ik pas echt me verder verdiepen in andere mogelijkheden. Ik ga me zeker verdiepen in Grondwerk, maar hier heb ik op dit moment echt geen mogelijkheid toe. Ik zit zelf met mijn been die van boven tot onder in het gips, en paard mag alleen op een bepaalde ondergrond stappen. Ik ga hier zeker iets mee doen.

Edit: Nog even over haar tumor, ze had hier eerst wel heel erg last van, en vond het ook niet prettig als je er aan zat. Nu het uitgespoten is, heeft ze er zoals ik al zij geen last van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 08:48

Als je al niets actiefs met je paard kunt doen, kun je je wel theoretisch voorbereiden.

Ik kan je het boek van Pat Parelli: Natural Horse-Man-Ship adviseren. Is via Mediaboek tegenwoordig ook in het Nederlands te verkrijgen. Biedt voldoende handvaten om weer met je paard aan de gang te gaan op het moment dat jij je gips kwijt bent en zij weer wat mobieler is.

http://www.mediaboek.nl/product/17668_N ... e-Man-Ship