zeer agressief paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_jiska_

zeer agressief paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 17:27

Mijn paardje is de laatste tijd weer teruggevallen in haar oude gedrag en nu naar vreemden(iedereen behalve ik) is ze echt gevaarlijk.
Ze valt aan, heeft al twee mensen keihard gebeten, ze trapt als je aan dr deken wilt komen en ze bijt opzij tijdens het wandelen(zodra je naast r gaat rennen word ze heel erg kwaad en gaat ze naar je gezicht bijten en op je in beuken). Als mensen bij haar in de weide gaan neemt ze een aanloop met dr oren in de nek, ze ramt ze dan tegen het hek aan en plet en bijt ze dan.
Als iemand dan een grote bek teruggeeft aan der, dan word ze nog kwader en word het echt heel erg gevaarlijk.
Ik heb inmiddels een 'vriendenband' met haar, oftewel, ik negeer haar buien en spring opzij als ze me trapt. Ik weet inmiddels namelijk dat boosheid bij haar averechts werkt want dan word ik in elkaar getimmerd door dr. En echt zo erg dat ik dan ook niet kan doorzetten om te kijken wie de baas is.
Join ups hebben eerder wel geholpen, maar ze mag nu niet rennen vanwege een peesblessure.

Wat kan ik doen hieraan?
Ze is 24 trouwens.

Fitch

Re: zeer agressief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:29

Hoe is ze met andere paarden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:34

In hoever is het nodig dat er mensen de wei in gaan, aan haar deken zitten en naast haar gaan rennen?
In hoeverre is het mogelijk dat anderen grondwerk met haar gaan doen, of wat meer undemanding time doorbrengen zodat ze niet vreemd meer zijn? En dit probleem aanpakken met een paard met een peesblessure is sowieso moeilijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:00

Cassidy schreef:
In hoever is het nodig dat er mensen de wei in gaan, aan haar deken zitten en naast haar gaan rennen?
In hoeverre is het mogelijk dat anderen grondwerk met haar gaan doen, of wat meer undemanding time doorbrengen zodat ze niet vreemd meer zijn? En dit probleem aanpakken met een paard met een peesblessure is sowieso moeilijk.

Wat Cassidy zegt. Ik zou in iedergeval maar zorgen dat ze verder niemand meer kan verwonden. Dus geen vreemden meer toe laten, tenzij noodzakelijk. En in hoeverre is het noodzakelijk dat mensen aan haar deken zitten en bij haar in de wei komen? Even tijdelijk een oplossing bedenken tot het echte probleem aangepakt kan worden.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:03

als je op een pensionstal staat dan zijn er altijd mensen die aan je paard zitten om hem te voeren of uit de wei halen, het zou geen paard voor mij zijn , als ze mij zou aanvallen dan denk ik dat ze een goede schop krijgt

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:37

Heeft ze mischien pijn?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:40

Klinkt als een paard met pijn.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:52

Ik ben het zowel met Cassidy als met de 2 voorgaande posts eens.

Beslis eerst in hoeverre het nodig is dat andere mensen met haar omgaan. En sluit alle mogelijke pijn uit!

Ik heb ooit een 4 jarige gekocht met wolfskiezen. Dit was mij niet bekend en van een paardentandarts had ik in die tijd nog nooit gehoord. Het paardje was bij de koop ontzettend braaf en rustig, is voorgereden voor mij en ik heb er zelf op gereden. Ze beheerste de oefeningen uit de L2 en deed dit met veel gemak. Eenmaal thuis heb ik haar eerst een weekje lekker laten wennen aan haar nieuwe omgeving en na die week zou ik voor het eerst gaan rijden. Ik heb dit heel rustig aangepakt, maar nog voor ik goed en wel zat vloog ze als een gek door de bak. Ik lag er naar een paar rondjes af met als gevolg een gekneusd staartbotje.

Na die val kon ik haar niet eens meer normaal een halster omdoen, dan vloog ze als een hysterisch beest door haar stal. Zo'n pijn deed deze kies haar.

Het is later gelukkig goed met haar gekomen. Wat ik hiermee wil zeggen (en dan vooral bij oudere paarden) is dat ik als ik jou was eerst een tandarts erbij zou halen, dit kan veel problemen oplossen mocht er iets zijn met haar gebit.

Als het gebit goed is kun je de dierenarts er eens bijhalen, om te kijken of ze misschien pijn aan haar rug of benen heeft (of eventuele andere pijn).

Als alle pijn is uitgesloten zou ik als ik jou was het heel voorzichtig aanpakken en vooral superconsequent blijven! Toen ik mijn huidige (die toen net 2 maanden gecastreerd was) paard kreeg was hij ook ontzettend dominant en hij dulde alleen mij in zijn box, maar ik mocht zijn hoeven niet uitkrabben dan mepte hij me de stal uit. Ik heb met veel geduld, maar zo consequent mogelijk de problemen opgelost. Ik gaf duidelijk aan waar mijn grenzen liggen en dat is dat ik de baas ben en dat ik geen getrap op gebijt accepteer. Een corrigerende tik heb ik af en toe gebruikt (niet hard en niet op plaatsen die gevaarlijk zijn) als hij echt gevaarlijk werd, maar het belangrijkste is je lichaamstaal en stem gebruiken (niet schreeuwen).

Nu is mijn paard een lief beest, dat als een mak lammetje los achter me aanloopt het erf van de manege over. Af en toe test hij me nog eens, maar hem met mijn stem corrigeren of eventueel even een klein rukje aan het halstertouw helpt dan weer.

_jiska_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 16:57

Met andere paarden is zo ook niet makkelijk, ze domineert ze vrijwel allemaal.
Ik ga aan de dierenarts vragen of ze inderdaad misschien ergens pijn kan hebben.
Vandaag wilde ik haar deken omdoen na het borstelen, maar ze werd zo link dat het niet is gelukt en ze heeft mij een rake trap op mn bovenbeen gegeven.
Ook probeerde zo op iemand te stijgeren die haar aan het aaien was...
Het word nu dus zo erg dat ik haar zelf haar deken ook niet meer om kan doen.
In januari gaan we voor controle van haar pees naar de kliniek, dan zal ik dat ook eens vragen aan de da.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:26

Misschien komt het door de winter en vind ze de deken ook niet echt geweldig, ken je het verleden van dit paardje??
Ik heb er ook een die zeker in de wintermaanden erg aanvallend is naar vreemde, zeg ook altijd blijf maar uit haar stal en haar wei,
Als ze in de zomer dag en nacht buiten staat is ze en stuk blijer.
Ook hebben sommige paarden echt een hekel aan een deken , dat op en af doen , misschien schuurt het ergens??
de eerste weken gaat het goed, maar naarmate je verder in de winter komt word het erger.
Mijn merrie loopt nu al een aantal jaren in haar blootje buiten ook in de winter en dat scheelt al een jas met haar gedrag.

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:15

Zoals anderen al zeggen zou het inderdaad zo kunnen zijn dat het paard ergens (veel) pijn heeft en daardoor agressief gedrag vertoond. Mede gezien de leeftijd van het paard zou het bijvoorbeeld best kunnen zijn dat het paard ergens een tumor heeft.

Van achter de computer is het verder moeilijk te zeggen wat je er aan zou kunnen doen.. behalve voorzichtig zijn en zorgen dat je zelf niet verongelukt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:17

[VN] Onderzoek naar overeenkomst ziekte van Cushing en Parkinson

op dit topic staat e.e.a. over cushing paarden, fargo heeft een stukje geschreven over het gedrag door gebrek aan stoffen in een paardenlijf. 2e blz.
mijn paard van 23 heeft mij deze zomer ook geheel onverwacht gebeten en goed ook in mijn arm, er was wel aanleiding maar deze reactie vond ik wel erg overdreven vooral omdat het absoluut niet past bij het karakter van het paard.

Ik vind jouw verhaal erg heftig en gezien haar leeftijd kan er ook iets hormonaals of iets anders spelen. Misschien heb je er wat aan.
Succes ermee en vooral wees voorzichtig !!

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:07

Een heftig verhaal! Ik denk dat je er verstandig aan doet haar helemaal door te laten lichten om lichamelijke problemen te detecteren. Mocht dit allemaal in orde zijn kan je er mogelijk een gedragsdeskundige bij betrekken om de situatie te verbeteren. De huidige situatie is namelijk voor jou en de mensen in de omgeving van het paard toch wel gevaarlijk. Het is tot nu toe goed gegaan, maar het gaat een keer (goed) fout. Wees voorzichting!!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:10

Het zou ook kunnen dat je paard cystes heeft, doet zeer, en krijgen ze enorme gedragsverandering door. Als je toch de veearts laat komen kun je het hem gelijk vragen( moet ie wel scannen)
Wel vervelend voor je hoor dit probleem, hoop dat je de oorzaak vindt.

mekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:16

bij ons op stal staat er ook zo een. het was idd iets met hormonen. na een hormonenkuur ging het veel beter.

oooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:01

meissielief schreef:
als je op een pensionstal staat dan zijn er altijd mensen die aan je paard zitten om hem te voeren of uit de wei halen, het zou geen paard voor mij zijn , als ze mij zou aanvallen dan denk ik dat ze een goede schop krijgt

Tja, wanneer dit paard boos op je word heb je geen tijd om een goede schop te geven, omdat je dan de trappen ontwijkt! Bovendien heeft het ook geen zin om het beest daarna te meppen, hij/zij is dan alweer vergeten waarom.
Voor mij zou 't ook geen paard zijn, ik zou met een paard dat naar mij schopt en bijt en beukt geen band kunnen hebben. Maar het is moeilijk om op te lossen voor jou, jij weet niet wat je moet doen en haar verkopen is toch behoorlijk lastig als ze al zo oud is.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:27

Even de medische oorzken uitsluiten, is het een gedragsprobleem zoek dan iemand die je kan helpen bij de correctie. Sterkte.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:37

drachtig? Tong uitsteken

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:40

zou zeker hulp gaan zoeken bij dit paardje.
En zou zeggen blijf gooed opletten voor ze zich ook tegen jouw keert.

jouri_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:45

als ze je wil bijten een tik op haar op zijn neus en late zien dat JIJ DE AAS BENT !!!!!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:42

jouri_lover schreef:
als ze je wil bijten een tik op haar op zijn neus en late zien dat JIJ DE AAS BENT !!!!!

Kort door de bocht. en heeeeel penny.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:00

_jiska_ schreef:
Met andere paarden is zo ook niet makkelijk, ze domineert ze vrijwel allemaal.
Ik ga aan de dierenarts vragen of ze inderdaad misschien ergens pijn kan hebben.
Vandaag wilde ik haar deken omdoen na het borstelen, maar ze werd zo link dat het niet is gelukt en ze heeft mij een rake trap op mn bovenbeen gegeven.
Ook probeerde zo op iemand te stijgeren die haar aan het aaien was...
Het word nu dus zo erg dat ik haar zelf haar deken ook niet meer om kan doen.
In januari gaan we voor controle van haar pees naar de kliniek, dan zal ik dat ook eens vragen aan de da.

Vreemd...Misschien is ze ergens gestresst om.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:33

jennylicious schreef:

Dit was ook wat ik mij af begon te vragen, opgemaakt uit jouw verhaal. Denk je dat het niet zoiets kan zijn?

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:55

Liseef schreef:
jennylicious schreef:

Dit was ook wat ik mij af begon te vragen, opgemaakt uit jouw verhaal. Denk je dat het niet zoiets kan zijn?

Dus denk dat je eerder gestresst paard hebt, dan een echte agressieve/kwaardaardige.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:00

pfoe een moeilijk probleem. idd eerst medisch uitsluiten en kunnen hormonale problemen zijn maar of dat zo heftig uitpakt weet ik niet.

succes