Dringend hulp gevraagd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dienetje

Dringend hulp gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 11:20

Sinds de zomervakantie rij ik met mijn VZ. haflinger lessen bij de vereniging op het dorp. Na lang oefenen boeken we nu eindelijk vooruitgang.

Alleen de terugweg is een ramp. Sinds 2 weken zet de de boel op stelten. Ik ga er lopend heen dat is ong. 20 min.. Halverwege komen we de hangjongeren tegen die hem al gaan opjutten. En wanneer die eindelijk voorbij zijn begint die als een gek te hinneken te trekken mij te duwen. Het vervelendste is denk ik dat zijn maatje op stal reageerd.

Gisteren heeft die zelfs zijn hoofdstel kapot getrokken en mijn neus gekneusd (en lichte hersenschudding). Allemaal door een fliksze kopstoot

Als er iets niet duidelijk is hoor ik het wel.

Mariska_28

Re: Dringend hulp gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:38

Loop je ernaast op zit je erop?

Als je er naast loopt is het belangrijk dat hij het commando HO kent. Dit kun je onderweg oefenen door het commando te gebruiken en stil te staan. Hij moet dan ook direct stil staan, zo niet zet je hem achteruit tot waar je het zei, en beloon je hem kort. Door dit steeds te herhalen kan hij op het commando HO direct stilstaan (zelfs die lompe stinkers van mij hebben het heel snel geleerd). Desnoods loop je een stukje de verkeerd kant op als ie blijft drammen. Wat ook heel goed is om te leren is als je bij de stal aankomt je eerst een stukje verder doorloopt, en als ie rustig is pas echt teruggaat en het erf op gaan (en anders gewoon een paar keer voor de oprit heen en weer lopen totdat ie begrijpt dat drammen geen zin heeft..

Dit alles werkt alleen als je het heel consequent toepast, en afhankelijk van hoe hij is zou je het met een hengstenketting kunnen doen. Succes!

Skaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:36

ik zou een touwtje door de bitringen halen zodat je niet weer je hoofdstel sloopt als hij te hard trekt.
verder idd oefenen op het erf vooral met het terug lopen.
sterkte ermee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:37

ga er dan opzitten Lachen erop heb je er veel meer over te vertellen.......

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:53

KiWiKo schreef:

Dit vind ik persoonlijk ook maar je moet ook normaal je paard aan de hand kunnen begeleiden.
Het enige is goed oefenen met mee te lopen aan de hand zoals @Mariska_28 zegt.
En aan de hand met een halster (kan je evt onder je hoofdstel doen).
Vooral niet naar je paard kijken dit voorkomt een kopstoot, rustig blijven en doorlopen alsof er niets gebeurt, passeerd hij jou "ho" laten houden.
Veel succes ermee en beterschap.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:41

Ik ben het helemaal met blensink eens.
Rustig doorlopen, kalm blijven zodat je paard voelt dat er niks aan de hand is Lachen

Heel veel suc6 en beterschap!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:55

Misschien reageert hij ook een beetje op jou. Als jij denkt ojee daar heb je die hangjongeren weer die gaan klieren. Dan voelt hij aan dat er iets engs komt en begint dan alvast gek te doen.
En niet trekken heb het idee dat jij gaat trekken en hij terug gaat trekken gewoon doorlopen en niks van hem aantrekken. Dus geen oogcontact maken en praten gewoon doorlopen en anders toch erop gaan zitten. Als je hem gaat troosten of aaien in een keer geef je volgens mij ook weer de boodschap er komt iets engs aan.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:56

Is er niet iemand die met je mee kan, jij er op en iemand anders er naast, tot dat het goed gaat en dan alleen proberen?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:58

KiWiKo schreef:

Ik hoor dat wel vaker, maar kun je me uitleggen waarom dat zo is? Ik heb nl. een Tinker, waar ik naast echt meer over te vertellen heb dan er op.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:25

Wat een vervelende situatie, en ik begrijp dat het van kwaad tot erger gaat.
Het begint een gewoonte te worden en het zal steeds moeilijker worden om het af te leren als er niet snel iets verandert.
Het lijkt mij verstandig om iemand te vragen met je mee te lopen, het is veiliger en het is voor jezelf misschien wel een fijn idee dat je er niet alleen voor staat.
Op dit moment wandelt het paard met jou ipv andersom.
Om de gewoonte te doorbreken kun je misschien eens een andere route nemen.
En je kunt thuis oefenen met meelopen en stilstaan wanneer jij dat wilt.
Verder moet je zien te voorkomen dat je gaat trekken, korte ferme rukken werken veel beter.
Je kunt een hengstenketting gebruiken of het touw over de neus doen, zorg er voor dat je een extra lang halstertouw bij je hebt.
Het uiteinde van het touw kun je eens voor zijn hoofd langsswiepen als hij je voor bij wil.
Mocht hij een kopstoot willen uitdelen of op een andere manier in jouw ruimte komen dan zou ik hem eens een beste knal verkopen.
Niet te zacht zijn want dit moet indruk maken.
Je moet heel erg consequent werken en nooit toegeven, jij bent op dit moment niet voldoende leider en daardoor begint dit geklier.
Let dus heel erg op je eigen houding.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:31

Koop een hengsten ketting die je door de bitringen haalt. Niet hangen als hij gaat hangen, maar een flinke ruk met commando NEE. Belonen en direkt de hengsten ketting ontspannen als hij weer braaf is natuurlijk. Een ketting over de neus ben ik geen voorstander van.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:33

Het is inderdaad niet de bedoeling dat je de ketting over de neus doet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:42

Nee dat begreep ik ook uit je berichtje diesel!! Was geen aanval tegen jou, maar meer in het algemeen, omdat het best vaak gebeurd n.l.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 19:01

Hetja schreef:
Is er niet iemand die met je mee kan, jij er op en iemand anders er naast, tot dat het goed gaat en dan alleen proberen?

Volgende week gaat zijn eigenarese mee als het goed is.

Ik ga er niet op omdat die dan helemaal niet te houden is. We wandelen ook heel vaak en dan doet die het niet.

Ik ga op stal eens speuren naar een hengstenlijn, licht er vast wel want er licht heel veel troep.

@diesel een andere route is niet echt een optie, Het gebeurd op de dijk, en de dijk is recht toe recht aan.

Maar ik ga zeker aan de slag met deze tips. En hoop volgende week zonder hersenschudding terug te komen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:44

Misschien dat je eerst een paar keer beter kan oefenen gewoon lekker wandelen over een rustig weggetje, als hij weg wilt gaan, kan je eerst proberen met druk en HO! zo niet een flinke ruk, ook kan je met het uiteinde voor zijn hoofd langs gaan, als ie t dan nog niet doet een flinke knal/tik! Nog veel succes en ik hoop voor je dat het binnekort beter gaat!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:47

je loopt er naast als je naar les gaat??

kun je anders geen longeerbit stukje vastmaken aan het bit en dan een touw eraan en zo wandelen?
want neem aan als je dan toch naar les gaat je ook hoofdstel er om hebt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:58

Diablo schreef:
KiWiKo schreef:

Ik hoor dat wel vaker, maar kun je me uitleggen waarom dat zo is? Ik heb nl. een Tinker, waar ik naast echt meer over te vertellen heb dan er op.

omdat je erop je benen, handen, gewicht, stem, en zithulpen hebt Lachen

ernaast heb je niks Lachen

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 20:01

ellepel schreef:
je loopt er naast als je naar les gaat??

kun je anders geen longeerbit stukje vastmaken aan het bit en dan een touw eraan en zo wandelen?
want neem aan als je dan toch naar les gaat je ook hoofdstel er om hebt

Heb ik maar dan gaat die rondjes om me heen lopen.

Balko schreef:
Misschien dat je eerst een paar keer beter kan oefenen gewoon lekker wandelen over een rustig weggetje, als hij weg wilt gaan, kan je eerst proberen met druk en HO! zo niet een flinke ruk, ook kan je met het uiteinde voor zijn hoofd langs gaan, als ie t dan nog niet doet een flinke knal/tik! Nog veel succes en ik hoop voor je dat het binnekort beter gaat!

Ik loop vaak met hem een lekkere wandeling hond mee en een uurtje lopen. Dat is het vervelende dan doet die het niet.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:47

KiWiKo schreef:

Ben ik het 100% mee oneens. Als op dit moment op mijn pony ga zitten heb ik niks te vertellen over meneer, omkeren, weg rennen, hij is niet tegen te houden, begrijp me niet verkeerd, hij is niet gemeen, maar als ik er naast/achter (lange lijnen) loop gaat het wel prima. En ik weet het vertrouwen, vetrouwen, vertrouwen, oefenen oefenen oefenen, maar hij reageert gewoon nergens op als ik er op zit in tegenstelling tot alles wat we op de grond al bereikt hebben met z'n tweetjes...

@ TS, blijven oefenen, zorg dat hij op jou gaat vertrouwen zodat hij de dran om weg te vluchten niet meer heeft. Daar zijn veel methodes voor en dat is voor elk paard verschillend
Fijn dat de eigenaar volgende keer mee gaat, misschien heeft die nog goede tips.
Elk paard is anders en elk paard reageert anders en ik denk dat de eigenaar daar een betere kijk op heeft dan wij hier achter onze computers.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:54

Ben het ook helemaal met kiwoko eens.
Ik heb jarenlang op een stal gestaan waar ik via een drukke weg naar de manege toe moest, als ik erop zat had ik vele malen meer te vertellen dan ernaast. Ben dan ook geen voorstander van ernaast lopen.
Verder is het belangrijk dat jij goed ontspannen blijft. Het minst geringste stukje spanning, vangt een paard al op.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:57

dienetje schreef:
Ik loop vaak met hem een lekkere wandeling hond mee en een uurtje lopen. Dat is het vervelende dan doet die het niet.

Heb toch het idee dat jij nerveus bent om dit groepje jongeren te passeren.
Jij word onzeker en dat voelt of ziet je paard en aangezien jij zijn leider bent mag je dit niet aan hem tonen (lichaamstaal) daardoor wil hij vluchten.
Probeer voor jezelf te denken dat je gewoon op wandeling bent en die hangjongeren weg te denken.
Loop zoals je altijd doet en ik denk dat je dan geen verschil merkt.
En niet naar je paard kijken, laat het paard rustig achter je aanlopen.
Makkelijk gezegt hé.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:58

ladymagic schreef:
KiWiKo schreef:

Ben ik het 100% mee oneens. Als op dit moment op mijn pony ga zitten heb ik niks te vertellen over meneer, omkeren, weg rennen, hij is niet tegen te houden, begrijp me niet verkeerd, hij is niet gemeen, maar als ik er naast/achter (lange lijnen) loop gaat het wel prima. En ik weet het vertrouwen, vetrouwen, vertrouwen, oefenen oefenen oefenen, maar hij reageert gewoon nergens op als ik er op zit in tegenstelling tot alles wat we op de grond al bereikt hebben met z'n tweetjes...

.

Tjsa, kan je een conclusie uit trekken Lachen Lachen Lachen

Ik zit er liever op Lachen

Chrisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:23

Net wat er al vaker gezegd is denk ik dat jij in de verte die hangjongeren ziet en al denkt ohhhh jee en nu??? jouw paardje voelt dat haarscherp aan en reageert op jou onzekerheid en denkt HELLLUPPP wegwezen!!

Hoe moeilijk ook probeer veel te wandelen en ook te oefenen dat als jij stopt zij niet door je heen loopt onder geen enkele voorwaarde doet ze dat wel zet 'r dan weer terug. Niet vergeten daar een stemhulp aan te koppelen bijvoorbeeld inderdaad HO. Pas daarbij wel op dat als je erop zit en je zit in draf of galop en je zegt HO dat HO dan ook HO is en je niet raar moet kijken als ze ineens in de ankers gaat en ook stil staat. Haha!

Misschien ben ik met sommige dingen in herhaling gevallen, hoop toch dat je er iets aan hebt.

Veel suc6

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 08:53

KiWiKo schreef:
Tjsa, kan je een conclusie uit trekken Lachen Lachen Lachen

Ik zit er liever op Lachen

Ik trek er ook geen algemene conclusie uit, op mij komt het alleen over alsof je er van overtuigd bent dat je op alle (ingereden) paarden er op er meer over te vertellen hebt dan er naast, gezien je reactie naar Diablo.
Ik wilde aangeven dat dat gewoon niet altijd opgaat, in het geval van TS wil ik daar geen uitspraak over doen want ik weet niet wat voor haar beter werkt. Er zal een reden voor zijn dat ze er naast loopt maar die weet ik niet...

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:00

Ik ben niet zo voor de tips van Blensink.
Een paard moet naast je lopen en niet achter je.
Als een paard achter je loopt dan kun je hem niet voorwaarts houden, of je moet gaan trekken. Paard zal dan in de meeste gevallen terug gaan trekken.
Bovendien heb je kans dat als hij schrikt hij zo over je heen dendert.
Je kunt een paard dat naast je loopt veel meer in de gaten houden en meer hulpen geven.
Ook begrijp ik de opmerking, "niet naar je paard kijken, dat voorkomt een kopstoot" niet helemaal.
Als een paard een kopstoot uitdeelt dan heeft hij volgens mij niet door wie er de leiding heeft.