Ik word soms bang van haar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Ik word soms bang van haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 20:30

Ik heb misty nu ongeveer een maandje en ik ben superblij met haar.. alleen ze word snel bokkig, als je iets doet wat haar niet aanstaat dan draait ze zich om en gaat ze trappen, ze heeft me nu 1 keer geraakt.. maar ik vind het echt niet leuk als ze dat doet.. en ik word een beetje bang van haar als ze dat aldoor doet.. ook als ik met haar loop dan schiet ze er soms opeens vandoor.. zonder reden.. ik ben echt bang dat ze me in de toekomst nog een keertje echt raakt, of dat er een keertje echt iets gebeurt.. hoe kan ik haar dit afleren? want ik word straks nog echt bang voor dr.

horse_girl

Re: Ik word soms bang van haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:33

Heeft mijn verzorgpaard ook gehad. Moet je niet bang van worden, moet je kwaad van worden. Trappen (en jou raken) is onder geen voorwaarde toelaatbaar! Vaak is een flinke schreeuw al een schrik voor die paarden, maar ik heb mn vz ook wel eens een klap verkocht, met de hand of met halstertouw. Met wegrennen idem dito. Ik had haar dan aan de longeerlijn, wel kort vasthouden, als ze dan wil rennen trek je haar in een kleine volte en een flinke ruk aan het touw. Echt belangrijk, als het niet lukt zou ik iemand erbij halen die het vaker heeft meegemaakt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:34

Dit was toch nog een jong dier of heb ik de verkeerde voor me.
Wanner doet ze dat, wanneer begint ze met dreigen.
Je moet in ieder geval heel streng zijn en consequent het is alleen makkelijker gezegd dan gedaan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 20:40

Ja ze is 3,5 jaar.
ze doet het in het weiland als ze los staat.. als we dan bij haar komen, als ik haar dan bijv een voetje wil laten geven, dan word ze boos en keert ze haar kont naar me toe, of als ze gewoon geen zin meer heeft in getuttel, als ik haar dan te veel knuffel ofzo.. maar kijk dat terugschoppen,, dat durf ik juist niet.. want als ze me dan trapt staat ze los en heeft zij veel meer macht.. dus ik ben bang dat als ik haar dan straf dat ze mij nog harder gaat trappen ofzo..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:43

Misty heeft duidelijk lak aan je, je zou heel goed met grondwerk en loswerken kunnen beginnen. Voest, Parelli, whatever. Dan leer je spelenderwijs hoe een paard denkt en reageert, en zelf de leiding over te nemen.

Edit: met de zoekfunctie naar grondwerk kom je volgens mij al een heel end. Knipoog

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:44

Je moet haar ook niet schoppen. Ik zou er voorlopig niet mee bezig gaan voordat je haar aan een halstertje met touw vasthebt. Dan kun je reageren als ze wat doet. Zorg dat er iemand anders bij is, zodat de een haar vasthoud en de ander het voetje optilt. Als ze trapt en ze gewoon kan wegrennen kun je er niks tegen doen. ik zou met zulke dingen haar ook uit de wei nemen, dan weet ze dat in de wei het speelgebied is en buiten de wei moet ze naar je luisteren.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:46

Precies! Dit is duidelijk een dominantie probleem!
Door middel van grondwerk, leer je haar weer respect voor jou te krijgen!
Vraag iemand die hier ervaring mee heeft of die jou wil helpen!
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:48

Als ze los staat zou ik der ook niet gaan schoppen nee want dan ken zij zowiezo alle kanten op, wel zou ik al is het je gelukt der te pakken haar belonen en meteen weer loslaten.. het ken zijn dat ze niet met je mee wilt omdat je heletijd met der zit te tutten en dan denkt zovan ja maar als zei komt neemt ze me alweeeer mee ofzo ? al heb je der vast en ze probeert je te trappen zou ik der terug trappen.. in ieder geval heel erg streng zijn. Wel aan je eigen veiligheid denken voor de rest ..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 20:49

Maar ze doet het alleen maar als ze los staat.. als ik er een halstertouw aan vast maak is ze zo mak als een lammetje.. ik weet echt niet wat dat is..
en ik kan haar ook altijd gewoon heel makkelijk pakken.. maar als ze los staat in het weiland vind ik haar gewoon een beetje eng..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:51

maar waarom zou je perse voetje enzo willen laten geven in het weiland ? dan ken je der toch mee nemen aan een halster of ergens even aan vast maken als ze dan wel rustig is ?
mischien wil ze dan wel gewoon even lekker eten in het weiland.. en al wil je perse in het weiland dingen ondernemen zou ik gewoon een aantal keer naar der toe gaan en meteen weer weg lopen, zodat ze weet dat je niet altijd komt om der te storen met eten en der voetjes etc laat geven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-11-07 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 20:53

ja maar dat is gewoon een voorbeeldje, ik doe dat ook niet meer, maar ik deed dat en toen wou ze me trappen..

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:59

Een keer onmeunig op dr flikker geven.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:59

Sodeletuut schreef:
Maar ze doet het alleen maar als ze los staat.. als ik er een halstertouw aan vast maak is ze zo mak als een lammetje.. ik weet echt niet wat dat is..
en ik kan haar ook altijd gewoon heel makkelijk pakken.. maar als ze los staat in het weiland vind ik haar gewoon een beetje eng..

Waarom wil jij een paard los hebben staan?
Bovendien de wei is haar territorium, waar ze altijd mag doen wat zij wil. Dan is het niet zo gek dat ze jou domineert. Juist doordat jij je bang (lees onderdanig en klein maakt) zal zij al helemaal niet doen wat jij van dr vraagt! Op deze manier breng je jezelf alleen maar in gevaar!
Alleen als heel duidelijk is wie leider is, kun je dit doen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 22:31

waarom ik een paard los wil hebben staan? dat is meestal zo in het weiland, en als we dan bij haar komen gaan we bij het weiland in om haar te knuffelen

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:41

Oke dan snap ik m!
Dat was niet helemaal duidelijk in je vraag 1e instantie vandaar!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 22:47

ow ja oke, ik snap het Lachen

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:48

Ik ken het probleem. Deed mijn Hafje ook wel eens. Nu niet meer, nam gewoon een zweepje mee het land in. Iedere keer als ze ook maar ging dreigen, kreeg ze een tik. Nu is ze zo mak als een lammetje, ook mede dankzij grondwerk. Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 22:49

OKee,, maarja. ze moet ook nog wel wennen enzo want ik heb haar nog maar een maandje

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:56

Jullie moeten elkaar gewoon nog leren kennen joh!
Ze probeert je gewoon uit! Wees duidelijk naar haar wat je wel tolereert en wat niet!
Wordt de band alleen maar sterker van! Niet bang zijn, je groot maken en grenzen aangeven.
Jaag haar maar eens een x weg, wel op een vriendelijke manier uiteraard anders wordt ze misschien bang voor je!
Succes!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 23:04

Ja daar ben ik dus ook bang voor, dat ze mij eng gaat vinden, dat ze gaat denken van: owja dat is diegenen die mij wegjaagt.. en dat wil ik echt niet.. ik het is heel moeilijk wanneer je nou boos moet worden en wanneer niet en daar zijn de meningen ook erg verschillend over volgens mij.. maargoed ik zal het morgen ook wel eens aan mijn instructeur vragen Lachen maar bedankt voor je tips Lachen

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 23:07

Ik bedoel 'wegjagen' ook door middel van grondwerk.
Bij je weg sturen en weer naar je toe halen, kun je het beste doen in een klein afgezet stukje wei anders neemt ze de benen en gaat verderop naar je staan 'lachen' en steekt ze de tong naar je uit van nananana! Tong uitsteken

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 23:10

wahha okee Lachen nou gelukkig hebben we voor een klein weilandje waar bijna geen gras in staat. dus daar kan ik gaan oefenen, daar longeer ik ook altijd.. eigk is misty best raar, ze heeft ook 'startproblemen' met het longeren. dan als ik wil beginnen met longeren gaat ze eerst even protesteren, even steigeren en bokken.. en dan pak ik haar heel ff aan en dan loopt ze heel braaf Tong uitsteken

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 23:14

Heeft ze misschien niet ergens pijn waarom ze dat dan doet?
Past het zadel wel goed oid, heeft ze geen last van dr gebit?
Soms willen paarden wel eens in protest gaan, om je iets duidelijk te maken.
Laat er eens iemand naar kijken die daar verstand van heeft!
Succes!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 23:23

Klinkt als een zeer dominante dame die niet van plan is zomaar te doen wat jij wilt. Ook al staat ze in de wei, jij komt de kudde in en bent kuddeleider, basta. Het kan zijn dat ze eenhekel heeft aan geknuffel in de wei, dan moet je dat respecteren, maar ik vind wel dat je haar gewoon moet kunnen vangen en vastmaken. Ik zie niet in waarom ze een voetje moet geven als je haar knuffelt?
Maak duidelijk onderscheid tussen rust: stal/weipaddock; als ze door los staat geef je haar in principe rust en komt er vooral om haar te halen en voeren.
Borstelen op de poetsplaats (of op stal, wat je gewend bent) maar wel vast.
Werken is werken, in de bak oid.

Zo maak je een duidelijke structuur in je dagen en in haar leven.
In al die momenten ben jij de baas, je respecteert wel haar ongenoegen voor los knuffelen maar accepteert geen gedreig of wangedrag meer.
Oefen het lopen aan de hand in de bak totdat ze op kleine handgebaren stopt of meekomt. Waarom zou je risico's opzoeken?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 23:27

Ik kan haar wel normaal pakken en vast maken, alleen in de wei is ze gewoon bokkig.. ik weet niet wat dat is maar volgens mij heeft ze dan geen zin in geteutel omdat ze dan liever gras wil eten ofzoo.. maar idd je hebt wel gelijk dat ik onderscheid moet maken tussen rust en werk. daar zal ik op letten:) dankjewel! en ik zal niet meer tuttelen in het weiland want dat vind ze gewoon niet leuk..

bedankt Lachen