paard wil bit niet innemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AH_scim

paard wil bit niet innemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 19:17

Ik weet dat velen nu gaan zeggen tanden nakijken, maar er is niks mis ermee.

Ik heb sinds kort een verzorgfries waar ik strak op mag rijden. ik heb nu een aantal ker gelongeerd, maar elke keer moest er iemanda nders voor mij het hoofdstel omdoen. Nu moet zei gewoon elke keer mee omdat ik het niet alleen kan. Het gaat om een fries en die gooit bij der hoofd zover in de lucht dat ik er niet bij kan Clown En zei is wat groter en dat gaat net.

Iemand verder tips hiervoor? met eten heb ik el geprobeert.

nickyu

Re: paard wil bit niet innemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:20

hoe oud is de fries?

bit met honing insmeren?
bit past wel goed?

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 22:00

nickyu schreef:
hoe oud is de fries?

bit met honing insmeren?
bit past wel goed?

ze is 5.

het bit past wel,

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:37

De eigenaar van mijn verzorgpaard heeft het trucje om een snoepje in dr hand te doen bij de hand waar ze het bit in heeft... Als ie het snoepje wil moet ie eerst het bit innemen Haha!. Dat werkt meestal wel....

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:39

evdpanne schreef:
De eigenaar van mijn verzorgpaard heeft het trucje om een snoepje in dr hand te doen bij de hand waar ze het bit in heeft... Als ie het snoepje wil moet ie eerst het bit innemen Haha!. Dat werkt meestal wel....

Maar iets op het bit smeren lijkt mij dan beter. Eten met bit, en zeker zo'n groot snoepje vind ik toch wel gevaarlijk hoor. Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:51

5 jr -> 4 t/m 5 jaar; De buitenste tanden wisselen van blijvende en de haaktanden zijn doorgebroken. Een vijfjarig paard heeft een compleet gebit
dat is net als bij kinderen de een is sneller als de ander
kan dus best zijn dat ze OF aan het wissellen is
OF dat ze net klaar is maar dat er tijdens die periode
iets minder subtiel met het bit geweest is
zie het als je zelf een prikje krijgt
je weet dat het niets voorsteld en toch heb je zoiets van au
komt die naald
zo kan je paard nu iets hebben van au komt dat bit

dus toch maar even gebit na laten kijken en of het bit nog wel goed past
en als ze al klaar is en bit past netjes kan je dus
overstappen op lekkere jam of honing op het bit te smeren
of een roestig (zonder scherpe delen!goed nakijken!) bit te gebruiken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:37

Nu met het koudere weer zou je het bit even in je hand kunnen houden voordat je het in doet dan is het al wat warmer dus aangenamer.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 02:21

Ik zou ook ff goed kijken of het bit recht hangt, niet te hoog en niet te laag hangt.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 09:53

Als het paard het bit niet in wil heb je grote kans dat hij ergens last van heeft. Misschien last van zijn tanden, maar misschien heeft het bit hem pijn gedaan. Kijk inderdaad even of het goed zit en of het geschikt is (een dikke snaffel is normaal gesproken het meest zacht voor de mond van het paard). Voor de rest komt het neer op geduld. Houd je rechterarm met in je hand het hoofdstel tussen zijn oren en laat zo het bit zakken tot net onder de mond. Dan doe je met je linkerhand je duim en wijsvinger (van onder de kin) in de mond van het paard (precies daar waar geen tanden zitten). Dan doet het paard zijn mond gewoon open (wel met zachtheid en geduld doen, niets forceren). Als je dan op hem zit probeer het bit zoveel mogelijk met rust te laten. Als er iets is waar hij last van heeft maak je het anders namelijk alleen maar erger. De oorzaak moet je zo snel mogelijk proberen op te sporen en weg te nemen. Als het paard daarna merkt dat het hem geen pijn meer doet zul je zien dat het stukje bij beetje gemakkelijker gaat.
Of, probeer eens een poosje bitloos te rijden.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 09:58

mijn paard deed dit ook. Hij is 1.77 en als hij dus zijn hoofd hoog doet kan ik er niet meer bij. Alle tips heb ik geprobeerd maar 1 is voor mij DE tip geweest. Ik laat mijn paard een paar bokjes biks inhappen tegelijk met t bit. Als ik erbij "zakken" zeg komt ie ook al lager met zijn hoofd. Hij weet nu niet beter en kan bijna geen geduld opbrengen om zijn bit in te happen. Er zijn zat mensen die niet willen dat je zoiets voor elkaar krijgt met voer maar ik heb er geen moment spijt van.
Laatst bijgewerkt door sandr0 op 18-11-07 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:00

kennisen van mij hadden ook zoiets Knipoog
hun hadden het bit ingesmeert met appelstroop o.i.d.
doen nam hij het bit wel in even sabbelen en voila Clown nu doet hij het zonder appelstroop maar ze blijven hem wel belonen met een klopje ofzo als hij het bit inneemt

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 20:38

Macusa schreef:
Als het paard het bit niet in wil heb je grote kans dat hij ergens last van heeft. Misschien last van zijn tanden, maar misschien heeft het bit hem pijn gedaan. Kijk inderdaad even of het goed zit en of het geschikt is (een dikke snaffel is normaal gesproken het meest zacht voor de mond van het paard). Voor de rest komt het neer op geduld. Houd je rechterarm met in je hand het hoofdstel tussen zijn oren en laat zo het bit zakken tot net onder de mond. Dan doe je met je linkerhand je duim en wijsvinger (van onder de kin) in de mond van het paard (precies daar waar geen tanden zitten). Dan doet het paard zijn mond gewoon open (wel met zachtheid en geduld doen, niets forceren). Als je dan op hem zit probeer het bit zoveel mogelijk met rust te laten. Als er iets is waar hij last van heeft maak je het anders namelijk alleen maar erger. De oorzaak moet je zo snel mogelijk proberen op te sporen en weg te nemen. Als het paard daarna merkt dat het hem geen pijn meer doet zul je zien dat het stukje bij beetje gemakkelijker gaat.
Of, probeer eens een poosje bitloos te rijden.

op deze manier doe ik het ook. Bitloos ga ik niet proberen, ik heb er nog nooit opgezeten en ze is nog vrij niks kennend Knipoog

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:07

Hey,

Ik heb dit probleem ook gehad. De eerste keren dat ik een bit indeed bij mijn paard was er geen probleem. Ze is pas van juli beleerd. Maar vanaf het moment dat ze besefte dat het bit gelijk stond aan werken, was het gedaan met mondje openen.

Wat ik gedaan heb is eigenlijk volgehouden. Ook al draaiden we samen rondjes, ik heb volgehouden. Ze was ook al onderzocht door de paardentandarts, dus ik wist zeker dat het geen medisch probleem was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:28

Goodgirls schreef:
Hey,

Ik heb dit probleem ook gehad. De eerste keren dat ik een bit indeed bij mijn paard was er geen probleem. Ze is pas van juli beleerd. Maar vanaf het moment dat ze besefte dat het bit gelijk stond aan werken, was het gedaan met mondje openen.

Wat ik gedaan heb is eigenlijk volgehouden. Ook al draaiden we samen rondjes, ik heb volgehouden. Ze was ook al onderzocht door de paardentandarts, dus ik wist zeker dat het geen medisch probleem was.

Sorry, maar ook wanneer een paardentandarts de mond heeft bekeken, kan er wel degelijk van alles in de mond aan de hand zijn.
Veel paardentandartsen hebben namelijk geen anatomische kennis van de paardenmond en kijken alleen naar het gebit. Terwijl wel/geen acceptatie van het bit ook te maken heeft met bijvoorbeeld de tong, de wangslijmvliezen, de lagen, het rooster etc.
Het is maar net hoe de mond gebouwd is en of het paard daardoor wel of geen hinder tot pijn van het bit ondervindt.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:33

Een goede vriend van mij heeft dit jaar een paardje gekocht een 7jarige merrie maar ze was nog maar een dik jaar zadelmak.
Men vriend is vrij klein en in verhouding is zijn paard vrij groot. Maar de merrie wou gwn het bit niet aanpakken van hem ze ging volle bak naar achter kop omhooog zodat hij er niet aankon. De merrie wou alleen het bit aannemen van een meisje van jongens moest ze niks weten. Nu blijkt dat ze zadelmak is gemaakt door een meisje en dat ze nooit echt "contact" had met jongens.
Raar paard Tong uitsteken
En anders zou ik tog maar eens laten kijken naar haar gebid enzo
greetz

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:00

Ik weet wel dat een paardentandarts geen wonderdokter is Lachen. Elk geval is anders. Bij mij was het geen medisch probleem.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:29

Wij doen altijd bij onze paardjes zeker als ze voor de eerste paar keer een bit inkrijgen. Een hand bix en daarop het bit. Zeker weten dat ze het bit innemen Ja en kwijlen als de gekke!

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 17:47

Vandaag heb ik een nieuwe manier aangeleerd die wel werkt. Eerst gewonhet hoofdstel omdoen met het bit los aan 1 kant, en als ze het hoofdtel om heeft (wat ze gewoon goed vind) dan het bit pas in der mond en vastmaken.

Frank1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:40

Druk bij dit soort problemen altijd een beetje in de mondhoeken, niet pijnlijk ofzo hoor, maar het is natuurlijk dat ze dan de mond een beetje open doen. Lastiger wordt dat als je er niet bij kan idd Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 01:03

heb je enig idee waarom ze het bit niet in wil? het gedrag wordt ergens door veroorzaakt, geen zin hebben (geen plezier in het werk?), pijn hebben (hoeft niet te maken te hebben met tanden oid, kan ook een ander lichaamsdeel zijn)... wat voor bit gebruik je, en hoe werk je ermee?

ik zou een paar stappen terugdoen, en het bit opnieuw introduceren. bijvoorbeeld: bit in, bakje voer, bit uit. that's it. op een gegeven moment weet ze dat wanneer het bit ingaat, ze een bakje voer krijgt. het bit gaat vooraf aan iets leuks (je laat het bit dus ook in tijdens het eten, geef niet teveel maar wel genoeg), en wordt op die manier met iets positiefs geassocieerd. als ze het bit eenmaal makkelijk aanneemt, kan je het als volgt doen: bit in, bakje voer, tien min. longeren, bit uit.

bouw het zo uit, en behalve het bakje voer is het ook raadzaam om haar een belonend woord aan te leren. neemt ze het bit aan? 'braaf!' en bakje voer. op een gegeven moment geef je wat minder voer, dat bouw je af. blijf het netjes aannemen van het bit wel belonen.

maak van het hele bit iets positiefs, je paard zal het dan ook als zodanig ervaren en geen problemen meer hebben met het aannemen van het bit.

let wel op: dit werkt alleen als je het bit zelf juist gebruikt, als het bit (of iets wat daarmee geassocieerd wordt) pijn doet of saai of vervelend is, weegt het bakje voer of de beloning niet meer op tegen de aversie tegen het bit. het héle bit moet leuk worden, en dat houdt in dat het juist gebruikt wordt, goed past, geschikt is voor dit paard (er zijn immers vele soorten bitten/ mondstukken, en niet ieder mondstuk/ bit is voor elk paard geschikt), en natuurlijk dat het paard verder vrij is van ongemakken.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:01

Hoi wanneer zijn de tandenen kiezen na gekeken want binnen een half jaar kunnen er al weer haaken op zitten. En anders zou ik het ook proberen met een snoepje, en eerst op warmmen van zijn bit en ook zorgen dat je met je andere hand zijn hoofd goed naar beneden houd. Of wat denk je er van om het te proberen om op een krukje te gaan staan.

En ik neem aan dat zijn baasje wel weet of de andere mensen die je helpen of er een goed bit in hangt.

nou succes met je verzorpaardje

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:54

Kingsley2 schreef:
Hoi wanneer zijn de tandenen kiezen na gekeken want binnen een half jaar kunnen er al weer haaken op zitten. En anders zou ik het ook proberen met een snoepje, en eerst op warmmen van zijn bit en ook zorgen dat je met je andere hand zijn hoofd goed naar beneden houd. Of wat denk je er van om het te proberen om op een krukje te gaan staan.

En ik neem aan dat zijn baasje wel weet of de andere mensen die je helpen of er een goed bit in hangt.

nou succes met je verzorpaardje

het gros van de rijdende mensen in NL heeft geen enkel idee welk bit geschikt is voor het paard. voor aanschaf van een bit wordt er niet gekeken naar de binnenkant van de mond, hoe zijn tong en lagen? en bijvoorbeeld wangen en gehemelte? allemaal factoren die een rol spelen. gek genoeg wordt er bij het inrijden van een paard meestal nog steeds een dikke, lichtgewicht enkel gebroken water- of bustrens genomen... zonder de mond ooit grondig bekeken te hebben.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:56

Als je het met eten gaat proberen (en hiermee bedoel ik niet siroop ofzo) zou ik voor een suikerklontje gaan, dit smelt namelijk.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:23

Mijn vorige pony deed het ook nog wel eens lastig. Ik legde altijd een suikerklontje op mijn hand onder het bit zodat ze het bit wel in moest nemen voor ze het suikerklontje wilde.. Beetje hetzelfde idee als meer mensen al zeggen, al deed ik het nooit met brokjes of snoepjes omdat ze daar zo'n vieze mond van krijgen en bovendien lossen suikerklontjes snel op en gaan ze er lekker van schuimen!

zannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:22

je bit insmeren met iets wat hij lekker vind of misschien doe je iets verkeerd dat je perongeluk tegen zijn tandvlees aan drukt