paard los in de bak.....valt aan/speelt???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nati

paard los in de bak.....valt aan/speelt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 16:41

hallo,

ik heb een beetje een appart iets:
als ik mijn ruin in de bak heb staan, dan komt hij als een dolle stier op je af rennen, of je nou in de bak staat of dat je langs de bak loopt....
Toen hij een groot trailer probleem had ben ik met hem bij iemand geweest, die veel freestyle doet, dus hebben hebben we ook veel in de bak gedaan, loswerken etc. toen deed hij het ook, later wel wat minder.

Zijn vorige eigenaar zei dat hij het ziet als spelen?????
Maar ik zie het niet als spelen, ik vind het ronduit gevaarlijk, en is dat dan gewoon dominatie?
Hij is ook best aan de grote kant, dus het is best wel beangstigend.....
Heeft iemand ervaring met dit soort dingen?

catalyst1

Re: paard los in de bak.....valt aan/speelt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:47

Het ligt er denk ik aan wat zijn uitdrukking is als hij dit doet.Maar of het nu spelen of aanvallen is...je moet respect voor hem hebben...maar hij nog veel meer voor jou.Jij bent tenslotte de "dominante merrie in zijn kudde" . Hij mag zich nooit in jouw "ruimte "indringen en dit moet je hem dan ook meteen afleren. Hoe is hij aan de hand?loopt hij dan tegen je aan of houdt hij netjes afstand. Ga er in ieder geval mee aan de gang of vraag advies aan iemand die er verstand van heeft, want anders kun je wachten tot het een keer mis gaat.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 16:52

als ik in de bak sta maakt zijn rug/lichaam naar mij hol, maar draait zijn hals en hoofd naar mij, hij rent dan op me af met zijn oren naar voren, maar als hij op twee meter afstand is draait hij zijn oren naar achter en doet boos,

aan de hand heeft hij sinds kort geleerd dat hij braaf schuin achter me blijft lopen, dit was voorheen tegen me aan of steeds voor me uit willen lopen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:19

Kwaataardig of niet, als jij het niet wil mag hij het niet doen.
Maak je groot en stuur hem weg. Maar wel altijd op blijven passen voor rondvliegende benen.

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:53

Voor mij klinkt dit toch niet als spelen......
Ik zou hem dan ook onmiddelijk wegsturen als hij dit doet. Geef een schreeuw, doe een stap in zijn richting, eventueel gooi je het uiteinde van een touw naar hem toe (niet om hem te slaan!!). Alles wat maar nodig is om hem duidelijk te maken dat je dit niet accepteerd!!!

Probeer er om te denken dat je in geen geval een stap terug deinst, want dat is voor hem een teken dat hij kan proberen bhoven je te komen qua rang. Is erg moeilijk, want ja, er komt wel zo'n paard op je af gedendert, maar daarvoor helpt die stap voorwaarts juist (fight or flyght syndroom: OF ej rent weg, of je vecht, maar stilstaan en afwachten is niet mogelijk).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:56

De mijne heeft dat ook een paar keer gedaan, en toen nam ik een zweepje mee en gaf hem daar een lel mee.Het toen snel over,dit is geen speels gedrag.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:10

Ik zie hetzelfde gedrag bij mijn haflinger als het voedertijd is en hij de shetjes wegstuurt. Hij is de leider van het groepje. Dus nee... het is geen spelen. Het is dominantie. Wegsturen kan, maar hou rekening ermee dat hij het dan verder kan doordrijven door een tegenaanval. Persoonlijk zou ik dat risico zoveel mogelijk vermijden en beginnen met grondwerk met dominantie oefeningen, waarbij hij moet wijken voor jou. Hou het wel leuk en zorg dat je precies van te voren weet wat je gaat doen en hoe je het hem aan gaat leren. Maar goed... ik kies altijd voor de veiligste weg, want ik weet dat ik anders problemen krijg. Ik ben niet zoiemand die altijd is opgewassen tegen een paard met weinig goeds in de zin en dat weet ik van mijzelf, dus voorkom ik het liever. Hoe dat met jou is, kan ik niet inschatten...

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:14

Ik ben het wel met je eens liljebo, en ik bedoelde ook zeker niet dat ze dit op moet gaan zoeken. Maar op het moment dat hij het doet, MOET ze reageren. Doet ze dat niet, heeft al het grondwerk wat ze doet geen zin.

Maar grondwerk is zeker een goede basis in dit geval.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:20

Lelijke gezichten en een paard dat zijn waarde achterwerk naar je toe draait is zeer zeker een teken van dominantie, en dan moet je ingrijpen.Zoals al eerder is aangegeven kun je de verhoudingen rechtzetten met behulp van grondwerk, en doorloop daarbij de fases zoals je paard die nodig heeft. Zo zacht als het kan, zo hard als het moet.

mijntje1232

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:06

ik heb best wel veel ervaring mee want mij verzorg shet deed het ook ik heb het hem af geleerd door bijvoordbeeld hem weer wegsturen of weglopen als hij naar je toe komt stormen. je kunt hem inderdaad aan tikken met een halster touw of iets dergelijks maar dat kan er ook voor zorgen dat hij er bang voor word en dat is niet de bedoeling. je kunt hem ook iedere keer belonen als ie het niet doet zodat hij weet dat hij het goed doet als hij gewoon naar je toe komt. maar het kan er ook aan liggen hou oud het paard is, mischien als hij best wel oud is dat hij slechte evaringen heeft met dingen die mensen met hem deden toen hij naar ze te kwam en dat hij dat doet als een waarschuwing voor jou dat je voorzichtig met hem moet doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:12

weglopen zou ik niet doen als hij op die manier op je afkomt. Want dan stel je je op als lagere in rangorde. Hij stuurt jou dan weg. Of hij slechte ervaringen heeft is nog maar de vraag. Meestal is zoiets gewoon een kwestie van uitzoeken wie de leiding heeft. En dan zul je toch duidelijk moeten zijn.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 21:44

grondwerk doe ik ook met hem, ben ook met hem in training daarvoor geweest, dat doet hij best goed, maar hij blijft dit gedrag doen en blijft het proberen en alle keren maak ik me groot en doe een stap naar hem toe en ''gooi'' een keer met me touw....maar hij doet het elke keer weer......en nou van de week met longeren pobeerde hij het zelfs ook, ik had massel dat ik een lange zweep bij me had Huilen

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 21:46

hij is btw 14, de vorige eigenaar van hem ging altijd mee ''spelen'' en dus uitlokken.....want die zagen het echt aan voor spelen Frusty

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 08:42

Ja dan heeft hij niet geleerd om respekt te hebben voor de mens. Stom. Nu mag jij het opknappen. Misschien grondwerk verder uitbreiden of iemand met veel ervaring om assistentie, aanvullende ideeën aan te dragen? Blijkbaar gelooft hij nog niet dat nu echt een mens de leiding denkt te moeten nemen...

Figadoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:34

marleen_usar schreef:
De mijne heeft dat ook een paar keer gedaan, en toen nam ik een zweepje mee en gaf hem daar een lel mee.Het toen snel over,dit is geen speels gedrag.

Is natuurlijk wel handig dat hij er meegestopt is, maar toch... waarom meteen een lel ?
Natuurlijk is het onrespectloos als een paard zo doet, maar moet je dan het goede voorbeeld geven, of onrespectloos reageren ?

Maar goed, ik ga verder niet inzitten over een manier van handelen als jij er geen problemen mee hebt.

Mijn paardje doet precies hetzelfde, ze maakt me af en toe gewoon bang wanneer ze op me af komt. Nu ben ik erachter gekomen dat ze bang is van paraplu's, dus hou ik voortaan altijd een paraplu in mijn handen. Ik doe er verder niets mee, en drijf gewoon aan met de longeerzweep. Wilt ze dan toch op me af komen, dan hoef ik de paraplu maar een beetje te schudden, en is ze weer weg.
Ik gebruik geen geweld, en toch blijft het veilig voor beiden.
Maarja, mocht het zo zijn dat jij wedstrijden ofzo gaat rijden met hem, dan is dit natuurlijk geen optie.

Succes iniedergeval !

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:35

nati schreef:
hallo,

ik heb een beetje een appart iets:
als ik mijn ruin in de bak heb staan, dan komt hij als een dolle stier op je af rennen, of je nou in de bak staat of dat je langs de bak loopt....
Toen hij een groot trailer probleem had ben ik met hem bij iemand geweest, die veel freestyle doet, dus hebben hebben we ook veel in de bak gedaan, loswerken etc. toen deed hij het ook, later wel wat minder.

Zijn vorige eigenaar zei dat hij het ziet als spelen?????
Maar ik zie het niet als spelen, ik vind het ronduit gevaarlijk, en is dat dan gewoon dominatie?
Hij is ook best aan de grote kant, dus het is best wel beangstigend.....
Heeft iemand ervaring met dit soort dingen?

Heb je foto's filmpje van hoe hij doet? Of kan je beter uitleggen HOE hij doet? Want van af dit verhaaltje kunnen we je niet echt goede tips geven.
Iig ik ga wel even dit zeggen Lachen straf het niet met "geweld" af. Jij zei dat je dit al heftig vond en je wilt juist niet dat hij geweld gaat gebruiken dus zou ik het zelf ook niet doen. Dat zou een slecht voorbeeld geven. Gebruik lichaamstaal en laat zien dat je dit niet wilt hebben.

johnannet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:36

nati schreef:
als ik in de bak sta maakt zijn rug/lichaam naar mij hol, maar draait zijn hals en hoofd naar mij, hij rent dan op me af met zijn oren naar voren, maar als hij op twee meter afstand is draait hij zijn oren naar achter en doet boos,

aan de hand heeft hij sinds kort geleerd dat hij braaf schuin achter me blijft lopen, dit was voorheen tegen me aan of steeds voor me uit willen lopen.

Kon onze ijslander wel zijn Haha!

Ik heb dit opgelost door gewoon te blijven lachen en te blijven staan, weliswaar het paard niet aankijken en hem op 2 meter afstand een zwaai met de longeerlijn te geven. Dan rustig omdraaien en weglopen alsof er niets gebeurt is Clown

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:42

marleen sorry hoor maar dat is echt dom! Geen andere woorden voor. zomaar een paard een tik geven omdat jij denkt dat hij gevaarlijk doet? Denken mensen ook nog eens aan het paard?
Lichaamstaal misschien? En wat denk je dat het paard je wou duidelijk maken?

johnannet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:49

Loowis schreef:
marleen sorry hoor maar dat is echt dom! Geen andere woorden voor. zomaar een paard een tik geven omdat jij denkt dat hij gevaarlijk doet? Denken mensen ook nog eens aan het paard?
Lichaamstaal misschien? En wat denk je dat het paard je wou duidelijk maken?

Wat denk jij wat een ander paard zou doen als een ander paard op hem afgestormt zou komen ? lichaamstaal is aardig tussen paarden onderling maar is voor ons mensen bijna ondoenbaar.Dom is idd een paard agressief benaderen en slaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:52

Ik dreig er mee ik sla er niet mee,ik laat me niet omver lopen door een paard.Weg rennen moet je al helemaal niet doen, dus dit werkt perfect.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:54

haha ik val hier echt bijna van mijn stoel johnannet Clown
ooit er van gehoord? 1000en mensen die het doen! Waaronder ik ook Haha! en het gaat beter dan ooit! Paarden doen net als veel alles met een reden. Je kan die niet zomaar negeren en doen met het beest wat jij zelf wil.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:55

Je kan ook netjes vragen of hij op wil houden, maar ik ben bang dat je dan al omver gelopen ben.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:58

tja dat ligt er vaak aan hoe je het vraagt he...
is je paard gewent dat je lichaamstaal gebruikt en gebruik je het eerlijk, goed en duidelijk? dan zal je paard maar eerst kijken voordat hij wat doet! Lachen

johnannet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:47

Loowis schreef:
haha ik val hier echt bijna van mijn stoel johnannet Clown
ooit er van gehoord? 1000en mensen die het doen! Waaronder ik ook Haha! en het gaat beter dan ooit! Paarden doen net als veel alles met een reden. Je kan die niet zomaar negeren en doen met het beest wat jij zelf wil.

Van onze Ijslander vallen wij elke dag opnieuw van onze stoel Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:55

Het hangt ervan af hoe de ruin op je af komt. Heb een hengst staan die in volle rengallop op je af komt stormen 5 cm voor je tenen op de rem gaat, omdraait flinke bok geeft en 20 meter verderop staat te kijken van : kom je nou? Dit is voor hem echt speels bedoeld en zal mij niet raken. Van mij mag hij en speel ik even lekker met hem mee.

Maar heb ook een hengst staan die hetzelfde doet alleen met een totaal andere uitdrukking op zijn smoel. Oren plat, tanden bloot etc. Dit accepteer ik dus never nooit. Zijn bedoelingen zijn van een totaal andere orde, nl imponeren en zijn gezag proberen te laten gelden. Bij hem ga ik met een zweep in de bak en zodra hij het weer probeert krijgt hij een tik, net zolang tot hij braaf blijft staan zonder mij te willen imponeren. Ik ben de baas en een paard als hij dient dat ook te weten. Anders gebeuren er ongelukken.

Bekijk dus wat je paard er mee bedoeld en handel daar ook naar.