Hij heeft zo z'n buien, maar vandaag was het wel heel extreem... Hij deed wel braaf wat ik van 'm vroeg en het rijden ging best lekker, maar hij liep wél continu te mokken. Toen ik 'm weer bij de kudde in de wei zette heeft hij binnen een paar minuten drie keer naar andere paarden geslagen, zonder echte aanleiding.
Nou snap ik best dat niet ieder paard continu met z'n oortjes naar voren rondsjouwt en alles maar leuk vind, maar ik merk dat hij dingen de afgelopen tijd steeds minder vindt worden en ik wil wél dat hij het zelf ook leuk blijft vinden. Of in ieder geval, dat ik aan het eind van de rit (of zo af en toe) iets met hem kan doen waar hij een flinke opkikker van krijgt.
Probleem: ik kan helemaal niks vinden wat hij leuk vind. Hier een lijstje van wat ik, dingen onder het zadel uitgezonderd, al heb geprobeerd;
* Vrijspringen, alleen en met andere paarden (eerste keer ging hij door het lint zo'n plezier had hij, maar een paar weken later liet het hem koud en vond hij er niks meer aan)
* Losgooien/gek doen, alleen en met andere paarden (nooit wat aangevonden, staart standaard omlaag en oortjes naar achter)
* Politietraining (zat al vooruitgang in... Hij bleef vrij onverschillig. Inmiddels ben ik al wel door m'n enge objecten heen)
* Voetballen (vond hij ook niks aan)
* Vrijheidsdressuur (hij blijft als een blok beton op het midden staan, no way dat hij van z'n plek komt)
* NH-achtige taferelen met instructrice (hij snapte het en het ging perfect, maar of hij het leuk vond...)
* Kroelen (alleen leuk als er snoepjes bij betrokken zijn)
* Gewoon rustig in de wei laten staan (zelfs dan kijkt hij alsof er net iemand dood is gegaan.
)Onder het zadel:
* Springen (lijkt hij wel aardig te vinden, ik ben er helaas niet zo'n ster in en om nou continu te springen is ook zo wat... Vrijspringen: zie hierboven.)
* Dressuur (pakt het bit vast en zet het op een lopen)
* Voetballen (maakt ook geen verschil met erop of ernaast)
* Politietraining (maakt ook geen verschil met erop of ernaast)
* Buitenrijden (ik mag niet alleen naar buiten dus kom er zelden, maar als ik er met hem ben is hij erg gemeen naar andere paarden toe en probeert tijdens zo'n rit ook alleen maar uit te halen ipv wat anders)
* Caroussel (zie bovenstaand commentaar, hij houdt niet van andere paarden dus dit is al helemaal een drama)
* Spelletjes, alleen en met andere paarden (estafette, letterrace, barrelrace, noem het maar op. Terwijl de rest van de paarden het niet meer heeft van de lol, wordt hij hier écht heel erg kwaad van. Oren plat in de nek en frontaal op de rem.)
* Cross (dit vindt hij wel leuk, we hebben twee crossweides op stal en in de zomer is dit zeker een alternatief. Echter, alles is nu nat en glad...)
* Rijden zonder zadel/hoofdstel (geen verschil met de normale situatie)
Ik weet het echt even niet meer, dus ik leg bij deze de vraag bij jullie neer of jullie misschien nog ideeën hebben. Ik heb zelf het idee dat hij dingen wel leuk vind, maar héél kort. Vrijspringen vond hij de eerste keer ge-wel-dig, hij bokte er zelfs bij. Daarna had hij er geen interesse meer in.
Laatst zijn we samen voor het eerst op ander terrein wezen rijden, een SGW-wedstrijd ook nog. Dit vond hij in alle opzichten super, hij vergat zelfs zuur te doen naar andere paarden. Maar ja, toen we de tweede keer in de inrijbak waren vond hij de inrijbak al direct niks meer aan wat resulteerde in meer gehap en vals gedoe. Dit bevestigt me nog meer in het idee dat hij alles wat nieuw is, leuk vind. Niet zo gek voor een manegeknol die al z'n hele leven rondjes sjouwt in de bak, dat wordt op den duur natuurlijk wat saai.
Maar ja, mijn nieuwe dingen zijn op en ik wil wel proberen om hem een beetje uit z'n sleur te halen of in ieder geval nieuwe dingen te bieden, tot nu toe helaas met weinig succes. Of misschien probeer ik het te hard... Sorry voor de enorme lap tekst, maar alleen met deze hoeveelheid tekst kon ik een beeld schetsen van de complete situatie.
Als er nog iets mist, vraag er gerust naar.Bedankt voor het lezen in ieder geval.

.
Misschien kunnen we ze laten daten?
). Zo van, ah, jij doet 't niet meer leuk dus dan neem ik wel een ander paard. Hij doet echt z'n best, en dat waardeer ik enorm dus dan wil ik ook m'n best voor hem doen.