Paard lijkt he-le-maal niks meer leuk te vinden... Help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FirebirdM

Paard lijkt he-le-maal niks meer leuk te vinden... Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 16:41

Ik lease nu ongeveer een jaar een manegepaard, het kent z'n ups en downs maar hij is voor zo lang ik hem ken altijd al zuur geweest. Naar andere paarden toe, onder het rijden, je kunt het zo gek niet bedenken.

Hij heeft zo z'n buien, maar vandaag was het wel heel extreem... Hij deed wel braaf wat ik van 'm vroeg en het rijden ging best lekker, maar hij liep wél continu te mokken. Toen ik 'm weer bij de kudde in de wei zette heeft hij binnen een paar minuten drie keer naar andere paarden geslagen, zonder echte aanleiding.

Nou snap ik best dat niet ieder paard continu met z'n oortjes naar voren rondsjouwt en alles maar leuk vind, maar ik merk dat hij dingen de afgelopen tijd steeds minder vindt worden en ik wil wél dat hij het zelf ook leuk blijft vinden. Of in ieder geval, dat ik aan het eind van de rit (of zo af en toe) iets met hem kan doen waar hij een flinke opkikker van krijgt.

Probleem: ik kan helemaal niks vinden wat hij leuk vind. Hier een lijstje van wat ik, dingen onder het zadel uitgezonderd, al heb geprobeerd;
* Vrijspringen, alleen en met andere paarden (eerste keer ging hij door het lint zo'n plezier had hij, maar een paar weken later liet het hem koud en vond hij er niks meer aan)
* Losgooien/gek doen, alleen en met andere paarden (nooit wat aangevonden, staart standaard omlaag en oortjes naar achter)
* Politietraining (zat al vooruitgang in... Hij bleef vrij onverschillig. Inmiddels ben ik al wel door m'n enge objecten heen)
* Voetballen (vond hij ook niks aan)
* Vrijheidsdressuur (hij blijft als een blok beton op het midden staan, no way dat hij van z'n plek komt)
* NH-achtige taferelen met instructrice (hij snapte het en het ging perfect, maar of hij het leuk vond...)
* Kroelen (alleen leuk als er snoepjes bij betrokken zijn)
* Gewoon rustig in de wei laten staan (zelfs dan kijkt hij alsof er net iemand dood is gegaan. Scheve mond )

Onder het zadel:
* Springen (lijkt hij wel aardig te vinden, ik ben er helaas niet zo'n ster in en om nou continu te springen is ook zo wat... Vrijspringen: zie hierboven.)
* Dressuur (pakt het bit vast en zet het op een lopen)
* Voetballen (maakt ook geen verschil met erop of ernaast)
* Politietraining (maakt ook geen verschil met erop of ernaast)
* Buitenrijden (ik mag niet alleen naar buiten dus kom er zelden, maar als ik er met hem ben is hij erg gemeen naar andere paarden toe en probeert tijdens zo'n rit ook alleen maar uit te halen ipv wat anders)
* Caroussel (zie bovenstaand commentaar, hij houdt niet van andere paarden dus dit is al helemaal een drama)
* Spelletjes, alleen en met andere paarden (estafette, letterrace, barrelrace, noem het maar op. Terwijl de rest van de paarden het niet meer heeft van de lol, wordt hij hier écht heel erg kwaad van. Oren plat in de nek en frontaal op de rem.)
* Cross (dit vindt hij wel leuk, we hebben twee crossweides op stal en in de zomer is dit zeker een alternatief. Echter, alles is nu nat en glad...)
* Rijden zonder zadel/hoofdstel (geen verschil met de normale situatie)

Ik weet het echt even niet meer, dus ik leg bij deze de vraag bij jullie neer of jullie misschien nog ideeën hebben. Ik heb zelf het idee dat hij dingen wel leuk vind, maar héél kort. Vrijspringen vond hij de eerste keer ge-wel-dig, hij bokte er zelfs bij. Daarna had hij er geen interesse meer in.

Laatst zijn we samen voor het eerst op ander terrein wezen rijden, een SGW-wedstrijd ook nog. Dit vond hij in alle opzichten super, hij vergat zelfs zuur te doen naar andere paarden. Maar ja, toen we de tweede keer in de inrijbak waren vond hij de inrijbak al direct niks meer aan wat resulteerde in meer gehap en vals gedoe. Dit bevestigt me nog meer in het idee dat hij alles wat nieuw is, leuk vind. Niet zo gek voor een manegeknol die al z'n hele leven rondjes sjouwt in de bak, dat wordt op den duur natuurlijk wat saai.

Maar ja, mijn nieuwe dingen zijn op en ik wil wel proberen om hem een beetje uit z'n sleur te halen of in ieder geval nieuwe dingen te bieden, tot nu toe helaas met weinig succes. Of misschien probeer ik het te hard... Sorry voor de enorme lap tekst, maar alleen met deze hoeveelheid tekst kon ik een beeld schetsen van de complete situatie. Knipoog Als er nog iets mist, vraag er gerust naar.

Bedankt voor het lezen in ieder geval. Lachen

Judje

Re: Paard lijkt he-le-maal niks meer leuk te vinden... Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:54

In ieder geval super dat je al zoveel hebt geprobeerd om je leasepaard het naar zijn zin te maken!

Wat ik echter niet uit het verhaal kan halen is of jij de enige bent die dit paard rijdt of dat hij ook nog voor manegelessen wordt gebruikt.
Daarnaast ben ik benieuwd of je zeker weet dat zijn zadel goed past en of je er zeker van bent dat hij medisch helemaal in orde is, want zulke gevallen voelen zich vaak niet lekker en worden daarom narrig.
Mij lijkt het ook het verstandigst om zo spoedig mogelijk het paard na te laten kijken (weet niet hoe dat in jou leasecontract is geregeld, maar nagekeken zou ie toch echt moeten!) voordat je het paard als vals of chaga aanziet. Pas wanneer je zeker weet dat hij medisch helemaal in orde is kan je kijken of hij de dingen echt niet leuk vindt of dat hij toch ergens pijn heeft (en dan straks hopelijk had).

Misschien zit het paard wel erg vast (zoals veel manegepaarden) en is ie daarom zo chaga, ik hoop echt dat je het paardje kan helpen! Veel succes ermee!

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 17:08

@Judje - Dank je. Lachen

Nee, het is een fulltime manegepaard, parttime leasepaard. Wat betreft zijn zadel en het medisch in orde zijn, daar heb ik inderdaad ook aan gedacht. Maar omdat het in eerste instantie gewoon een manegepaard is, heb ik daar niks over te zeggen. Ik zal het wel aankaarten bij de manegehouder, dat was ik sowieso al van plan.

Het ligt wel in zijn aard om bozig te doen, het is een veulen dat op deze manege gefokt is en hij is minder oud dan ik daar rondloop. Knipoog Hij is altijd al vrij narrig geweest, ook voordat hij bereden werd maar het loopt de laatste tijd de spuigaten uit.

Hij kán ook heel vrolijk zijn, zoals met de SGW-wedstrijd en in de tijd dat we net begonnen (hij voelde zich helemaal de koning in z'n eentje in de bak). Het is niet altijd zo dat hij mokt, maar het begint nu echt op te vallen. Zonder zadel zit er ook geen verbetering in, dus vandaar dat ik wel m'n vraagtekens plaats bij het gezondheidsidee, om het zo te noemen.

Maar ja, zal eens vragen of het mogelijk is of hij een keertje onderworpen kan worden aan een bodycheck. Kan nooit kwaad natuurlijk. Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:12

En hoe vaak in de week (per dag) moet deze jongen werken??

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 17:19

@aerdenhout1 - Vrij vaak, hij moet hard werken voor de kost en loopt normaal gesproken 6 dagen in de week en in het droge seizoen op zondag nog ruiterbewijs erbij. (Nu dus 6 dagen in de week, met af en toe een dag vrij)

Op een gemiddelde dag loopt hij dan 1 of 2 uurtjes.

Ik realiseer me dat dat voor hem veel is, mede daarom maakt het me op dit moment echt niet meer uit of hij wel of niet moet werken en of ik er op zit dan wel er naast loop of helemaal niet in the picture ben en hem lekker met rust laat, zolang hij er maar plezier aan beleefd.

Hij staat voor de rest hele dagen en nachten chagrijnig te kijken met de kudde in de wei, maar hij speelt ook niet met de andere paarden en ik zie hem verder ook nooit socializen (hooguit in de negatieve zin) dus ik heb niet het idee dat hij het nou zo veel leuker vindt als ik 'm maar lekker laat staan...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:26

Ik vind je sowieso al een hele lieve meid ( je bent toch een meisje?) dat je er af en toe niet eens op gaat zitten omdat je dat beter vind voor het paard.
Waarschijnlijk is dit paard een beetje "manege moe" en zit daardoor niet echt lekker in zijn vel. Dat kan heel veel oorzaken hebben.

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:26

Het is jammer dat hij ook in de lessen moet lopen, anders had je hem lekker vakantie kunnen geven. Mijn merrie had ook nergens meer lol in, toen ze na 3,5 maand bij de hengst (helaas niet drachtig) terug kwam was ze een heel ander paard, en sindsdien vind ze alles leuk. Dus als het weer eens voorkomt weet ik wat ik met haar moet doen. Even lekker paard laten zijn.

Verder zou ik het niet weten, behalve wat de rest al gezegd heeft.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 17:30

@aerdenhout1 - Klopt, haha. Dankjewel. Lachen Dat idee heb ik inderdaad ook, maar het lukt me maar niet om er doorheen te breken... Ik ga in ieder geval kijken of ik nog wat tips uit dit topic kan halen, ik geef niet op!

@Berdientje - Bedankt voor je reactie. Lachen Helaas is dat inderdaad geen optie. Op het moment zijn er wel drie manegepaarden op vakantie, maar dat zijn de paarden die sowieso al niet veel ingezet konden worden om wat voor reden dan ook.

Helaas is hij mateloos populair onder de volwassen ruiters en sinds kort helaas ook nog onder de kinderen en brengt hij zijn stal dus dubbel en dwars op, ik zie dit nog niet gebeuren...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:00

Hier ga je niet even doorheen breken, dit paard is zoals Berdientje al zei, aan een lekkere vakantie en een andere baas toe. Een andere vraag Dieu...waar woon jij??

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:06

Dieu ik ken ook zo'n paard, alle dingen die andere paarden leuk vinden vind hij maar niks. Een echte zuurpruim, gelukkig heeft hij een baasje die helemaal gek op hem is! En hoeft hij niet meer in manegelessen te lopen daar vond hij ook niks aan (begrijpelijk natuurlijk) Helaas voor de eigenaresse houden bijrijders het ook niet lang vol, er is nooit een klik...Tja mensen zijn ook erg verschillend en niet altijd vriendelijk en sociaal, ik neem aan dat er ook paarden zijn die het liefst met rust gelaten worden. Wel heel goed dat jij zo hard geprobeerd hebt om het zo leuk mogelijk te maken voor dat paardje! Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:16

Ik ben bang dat het niet echt zal verbeteren zolang hij manege paard is en zelfs daarna is het vaak moeilijk. Die paarden worden vaak ongeinteresseerd uit zelfbescherming. Dat is heel jammer, maar wel noodzakelijk voor zelfbehoud. Manege paarden hebben dan ook vaak een afwezige blik in hun ogen en een heel economische manier van bewegen. Ik herken het ook altijd bijna direct als iemand een ex-manepaard gekocht heeft. Een vakantie zou hem in ieder geval waarschijnlijk wel goed doen.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 18:39

@aerdenhout1 - Ik stuur je even een PB.

@Miryamk - Fijn dat dat paard goed terecht gekomen is, en jammer dat mensen hem direct afschrijven als 'geen klik'. En inderdaad, dat soort paarden moeten er ook zijn. Ik vind ze stiekem altijd wel leuk, dat soort stoïcijnse paarden maar deze overdrijft het wel heel erg. Nagelbijten / Gniffelen

@Sizzle - Dat klinkt niet als een fijn vooruitzicht... Ik was zelf ook al tot de conclusie gekomen dat het manegepaard-zijn niet echt meehelpt, maar helaas kan ik daar niks aan veranderen. Ik (of beter gezegd mijn ouders) heb niet het geld of de voorzieningen om hem te adopteren, laat staan te kopen maar ik hoop echt dat het over een tijdje weer iets minder stroef gaat. Hij hoeft niet blij als een kind door de wei te dartelen, maar ik ben ook niet van plan om hem dan maar gewoon te rijden en te doen alsof er niks aan de hand is als hij zo duidelijk laat blijken dat hij er niet blij van wordt ook al toont hij geen echt verzet. We zitten nou eenmaal samen in deze situatie, en ongeacht of deze helemaal te redden is of niet wil ik er toch graag het beste van maken. We hebben na een jaar best een redelijke band opgebouwd (hij komt vaak uit zichzelf als ik 'm wil pakken in de wei en hij volgt me overal) dus ik geloof dat hij er ook nog wel wat vertrouwen in heeft. Althans, dat hoop ik dan maar...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:44

Klinkt inderdaad alsof hij gewoon echt manegemoe is. Veel zure manegepaarden knappen ongelooflijk op als ze gewoon 1 baasje hebben ipv elke dag een ander op hun rug.

Wat dat betreft denk ik dat je al heel goed bezig bent en alles uit de kast aan het halen bent, maar zolang hij manegepaard is zul je er weinig aan kunnen veranderen Scheve mond.

Jammer dat je hem niet kunt kopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:47

Wie weet ben jij wel zijn redding om zijn leven een beetje dragelijk te houden. Ik zou alleen denk ik juist niet te hard proberen om hem uit zijn routine te halen. Juist het moeten combineren van emoties en het stoicijns accepteren van je lot kan slopend zijn. Het ene moment lijkt het of je leven leuk wordt en het volgende moment zit er weer zo'n stuiterende zak hooi op je rug. Ik denk als je hem gewoon lekker zijn aandacht geeft en hem laat merken dat je geen gekke digen van hem verwacht dat dat juist heel rustgevend kan werken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:51

Dat kan ook nog zo zijn ja. Beestje leeft helemaal op om daarna harder neer te vallen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:53

ik vind je wel een erg lief persoon,TS,dat je wel zoveel intresse hebt in het welzijn van je lease/manege paardje. klasse!

sizzle geeft denk ik wel een goede tip,en hem lekker extra verwennen en vertroetelen!

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 18:58

@Apple - Bedankt voor je reactie... Ik weet niet, mijn moeder was vandaag mee voor het eerst in een behoorlijke tijd en die schrok echt van hoe hij aan het slaan was naar de rest van de paarden. Ik heb toen ook uitgelegd dat hij de laatste tijd niet lekker in z'n vel zit en dat ik denk dat dat door verveling of andere invloeden van het manegeleven komt. Ze heeft het woord 'kopen' wel in de mond gehad maar ik denk simpelweg niet dat dat haalbaar is...

@Sizzle/Apple - Die insteek heb ik nog niet geprobeerd, dankjewel! Misschien dat ik inderdaad ook wat meer dingen 'gewoon' moet doen, terwijl hij zich nog wel een beetje speciaal oid blijft voelen (als paarden dat al kunnen voelen). Mijn aanpak heeft tot nu toe, een paar momenten uitgezonderd, nog niet veel uitgehaald dus het is zeker het proberen waard. Het is natuurlijk ook niks als je als paard opeens een geweldige zondag hebt met veel nieuwe, leuke indrukken en maandag weer een aantal uur in de manegeles rondsjouwt. In mijn enthousiasme heb ik daar overheen gekeken.

Aan de andere kant zat ik te denken, misschien dat hij wat uitdaging zoekt (omdat hij zo goed reageerd op nieuwe dingen) en dat ik kan proberen om hem wat nieuws te leren, kijken of hij daar de lol van inziet. Een 'eenvoudige' galopwissel (eenvoudig, eenvoudig, het is maar hoe je het wil noemen...) ofzo, dat kan hij nog niet. Ik ben alleen echt geen Anky, maar ik denk dat mijn instructrice daar best mee wil helpen. Lachen

@Snoevie - Dank je, ik zie het alleen wat somber in de laatste tijd...
Laatst bijgewerkt door FirebirdM op 07-11-07 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:00

Ha! Heb ik jou even gevonden!

Jammer alleen om te lezen dat het niet zo lekker gaat met je paardje Boos! .

Ik heb zo 1,2,3 ook niet echt een oplossing voor dit probleem. Het paard van mijn zus had het ook, maar sinds mijn merrie hengstig is, is hij weer helemaal zijn vrolijke zelf (ruin met hengsten'streken'). Clown Misschien kunnen we ze laten daten? Nagelbijten / Gniffelen
Hij vind actie in elk geval leuk, dus ik zou proberen dat soort dingen zoveel mogelijk in het programma te houden. Ik weet niet wat voor hindernissen je hebt staan met vrijspringen? Ik heb zelf altijd gewoon 1 stijltje staan. Laatst zag ik een enorme stellage van in uitjes ed staan hier in de bak. Een reeks met een stuk of 4 sprongen achter elkaar (in-uitjes afgewisseld met hindernissen met 1 galopsrong ertussen), met de balken schots en scheef. Paarden hadden echt de grootste lol ermee. Misschien kan je het een keer proberen, onder het zadel of los...
Tsja, dan zit je wel weer aan het springen ja... Boos! .

Ik weet niet of het evt een mogelijkheid is met de manege, maar misschien zou hij het al afwisseling wel leuk vinden om eens voor een sleep of kar te lopen. Kar is misschien hoog gegrepen, die moet je dan ook maar tot je beschikking hebben, maar langelijnen werk, of slepen met een band vind hij misschien ook wel leuk. Ik krijg wel de indruk dat hij inderdaad graag bezig is met nieuwe dingen, en hard gaan, daar heeft hij ook lol in.

Ik zal eens gaan brainstormen of ik nog ideetjes voor je heb;) .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:04

Misschien zou een keertje bloedprikken ook niet onverstandig zijn

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 19:07

@eilleen333 - Ja, post ik 'ns een keer, heb je dit weer. Het was vandaag echt prut, zo balen...

Vrijspringen vond hij echt geweldig toen hij dat de vorige keer mocht proberen (ik heb hem nog nooit zo uitzinnig gezien) dus ik dacht 'm vandaag toen hij in zo'n baggerhumeur was een plezier te doen door een sprongetje neer te zetten. Vond hij opeens niks, één keer weigerde hij zelfs en trapte hij als ik het goed heb gezien gericht. Daar schrok ik ontzettend van, ik wist niet dat hij zó slecht in z'n vel zat want hij heeft nog nooit echt gemeen gedaan. Daarna was hij wel weer 'gewoon' aanhankelijk en is hij nog een keer over het sprongetje geweest om niet verkeerd af te sluiten. Hij bleef er niet in hangen gelukkig maar het was voor mij wel een teken aan de wand dat het zo niet door kan.

En inderdaad, stal begint binnenkort als het goed is met menlessen en er is maar één paard dat tot nu toe voor de kar kan. Met zijn haflingerbouw zou hij daar best geschikt voor zijn, maar aan de andere kant word ik er ook niet vrolijk van als hij nóg meer moet doen. En hij denk ik ook niet...

@Sizzle - Waar denk je dan aan?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:09

Dat lijkt me inderdaad wel verstandig. (bloedprikken)
Ook een osteopaat kan wonderen doen. Het kan best zijn dat hij een lichamelijke klacht heeft, en dat uit in zuur gedrag.

Met het voor de kar lopen krijgt hij inderdaad extra werk. Misschien is het te overleggen dat hij dan minder lessen loopt? Ik denk dat het heel goed voor hem zou kunnen zijn om die afwisseling, en wat compleet nieuws te introduceren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:12

Ik weet het niet precies, maar het kan natuurlijk een tekort zijn van iets (ijzer bijvoorbeeld). Stel dat blijkt dat er iets in de bloedwaarden niet goed is dan weet je in iedergeval zeker dat het niet aan jou ligt. Ik weet natuurlijk niet hoe de eigenaar er tegenover staat.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 19:16

Over zijn zorg heb ik niks in te brengen, maar ik zal er eens met de staleigenaar over praten. Ik kan in ieder geval mijn bezorgdheid uiten, maar dan is het aan hen om er wel of niet iets mee te doen... Hij loopt al z'n lessen braaf en zoals ik al eerder zei is hij een goede bron van inkomsten. Hij mankeert nooit iets en iedereen rijdt er zo mee weg, dus ik weet niet of ze de noodzaak er van inzien.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:18

Naja, in principe ben jij ontevreden over het paard waar je wel voor betaald.
Ik hoop voor je dat ze er iig naar willen laten kijken Lachen .

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 19:20

Dan neem ik toch een ander paard om te leasen...

En daar zit 't 'm nou juist in, ik wil 'm niet 'in de steek laten' (zonder Penny-bijbedoelingen overigens Tong uitsteken). Zo van, ah, jij doet 't niet meer leuk dus dan neem ik wel een ander paard. Hij doet echt z'n best, en dat waardeer ik enorm dus dan wil ik ook m'n best voor hem doen.