paard valt mij aan.. wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solaria_Liz

paard valt mij aan.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 14:35

Ik heb nu sinds 2 maand een hele liefe ruin. Als ik de stal binnenkom hinnikt hij altijd naar mij
En als ik hem los in de bak of wei gooi komt hij zodra ik hem roep.

Gisteren gebeurde er echt iets heel raars.
Ik liet hem los in de bak en hij rende lekker rond. net als altijd.
Maar toen ik hem wou pakken, Deed hij zijn oren in de nek en steigerde hij naar mij. En maaide hem zijn voorbenen
Dit heb ik echt nog nooit mee gemaakt.

voer en hooi is niets verandert en hij komt elke dag buiten.

Ik heb echter wel het idee dat er nog iemand anders met mijn paard bezig is.
Het halster hangt elke keer anders en het ene moment mag ik hem aan de oren zitten en een dag laten niet meer.
en ik had vorige zelfs nog dat ik hem wou pakken en opeens stond hij achter in de hoek.
hij heeft geen ander paard in de beurt gekregen.

Ik heb hem nog nooit geslagen, alleen een tik gegeven als hij bijt, maar nog nooit heb ik dit meegemaakt.

Wie kan mij helpen om dit gedrag te verklaren, want het lijkt een totaal ander paard.

8nnemiek

Re: paard valt mij aan.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:41

Als eerste dacht ik, hij zal wel aan t uittesten zijn, dan doen heel veel paarden als ze een nieuwe eigenaar krijgen.
Maar omdat hij vaker zo angstig doet, en je halster verkeerd hangt.. Misschien toch iemand anders die inderdaad ermee bezig is geweest. Zet je hem zelf buiten, of wordt dat ook door iemand anders gedaan?
Persoonlijk zou ik t niet meer vertrouwen, en een andere stal zoeken Bloos
Kun je niet eens aan de rest van de stal vragen of iemand iets heeft gezien. Komen er ook wel eens onbekende mensen binnen?

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 14:45

ik ben de enige die hem uit de stal haalt.
De eigenaar van de stal doet de wormkuren en inentingen, maar daar ben ik altijd bij.

Ik heb meerdere malen aan stalgenoten gevraagd of ze iemand bij mijn paard hebben gezien, maar niemand ziet iets of let erop..

er komen wel eens onbekende mensen binnen, maar die aaien de paarden meestal.

En in het bezig dacht ik ook aan hij mij aan het uitproberen is, maar meteen vanaf het bezig kan ik echt bijna alles met hem doen.

Ik heb eerder een topic geplaats over hoe te handelen met zijn oorschuw, maar sinds 2 weken kan ik ook altijd aan zijn oren zitten.

het is echt een mystery

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:47

Vervelend zeg! Gebeurt het ook als je hem wilt opzadelen en zijn hoofdstel in doen? Het klinkt alsof hij ergens pijn heeft. Sterkte!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:48

Misschien kan je vragen aan een goede vriend of vriendin van de stal als zij ook een oogje in het zeil willen houden? En anders eventueel een cameratje op hangen? Als er niemand met je paard bezig is, denk ik dat het puur uittesten is...

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 14:51

shcmarathon schreef:
Vervelend zeg! Gebeurt het ook als je hem wilt opzadelen en zijn hoofdstel in doen? Het klinkt alsof hij ergens pijn heeft. Sterkte!

als ik hem opzadel is er niets aan de hand.
de dierenarts kwam vorige week om hem te enten en toen heb ik gevraagd of hij mijn paard meteen even wou controleren.
De dierenarts kon niets raars vinden

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:53

Hang in ieder geval je halster niet meer aan de stal.
Dan kunnen ze sowieso niks met je paard.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 14:56

Up_to_Date schreef:
Hang in ieder geval je halster niet meer aan de stal.
Dan kunnen ze sowieso niks met je paard.

ja dit was ik ook al van plan. Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:58

Én dan heb je ook niet de kans dat hij gaat hangen in stal. (halster aan op de weide of in stal is zoiezo gevaarlijk) Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:47

Misschien kun je iets aan de stal vastmaken waaraan je kunt zien of die open is geweest, bijvoorbeeld een doorzichtig touwtje vastknopen dat breekt bij het openen van de stal. Als het touwtje dan weg is dan weet je dat er iemand in is geweest Pling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:04

En als dat de staleigenaar is geweest om uit te mesten, of de deken goed te leggen?

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 18:35

Soet schreef:
Én dan heb je ook niet de kans dat hij gaat hangen in stal. (halster aan op de weide of in stal is zoiezo gevaarlijk) Lachen

In de stal heb ik nooit een halster om en in de wei heb ik hem om omdat de deken eraan vast moet

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 18:36

Cassidy schreef:
En als dat de staleigenaar is geweest om uit te mesten, of de deken goed te leggen?

dat is opzich juist het leukste..
dat doet hij niet. Hij zorgt alleen voor de wormspuiten en de entingen.

De stal doen we zelf en als de deken scheef zit... pech

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:14

Nu zijn niet alle paarden dol op entingen of wormkuren, en ik neem aan dat hij dat geeft in de stal ?
Is de staleigenaar misschien hardhandig of zo'n type boer die niets om paarden geeft en alleen graag zijn geld wil incasseren ?
Hij wordt niet toevallig buiten gezet door derden, misschien iemand die hem zielig vindt ?

( ook om aan te denken
> kom eens op andere tijden, leg je niet vast in een patroon waardoor men weet dat je altijd naar het paard kunt komen.
Daarmee bedoel ik ook s'ochtends vroeg en s'avonds of meerdere keren per dag ( iedere dag anders ), weet namelijk van een staleigenaar die graag na 21.00 uur niemand meer op stal wil.
Om 22.00 uur rijden ze graag zelf verschillende paarden, misschien ook die van jou ?? )

( bij gebrek aan halster pakt men heus wel een andere als ze je paard perse willen pakken, maar al je spullen achter slot en grendel zou mooi zijn.
Al is een halster bij je paard zijn stal wel zo prettig in geval van nood, in dat geval ongemerkt iets veranderen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:19

Misschien gebruikt iemand jouw halster?

Reneetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:29

Ik ken ook een pony waarbij je absoluut niet aan zijn oren mag komen. maar in de zomervakantie was het nog niet zo, (ik zie hem maar een paar keer per jaar) maar er is dus iets gebeurt waardoor hij niet wil dat je aan zijn oren komt, maar ik ben nu de enige die aan zijn oren mag komen, en waarbij hij niet probeert te ontsnappen als je het hoofdstel omdoet omdat hij anders bang is dat je hem pijn doet.

ik stel hem altijd gerust, en praat zachtjes tegen hem, tot dat ik aan zijn oren mag komen, en dan doe ik het hoofdstel in.

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:32

jeetje wat moet je daar nou mee misschien ind toch een andere stal,dit is toch wel een probleem

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:34

je komt er waarschijnlijk alleen maar achter om hem nogmaals los te laten, net als vorige keer. Kijk wat er nu gebeurd. Neem wel je voorzorgmaatregelen, lange zweep of leadrope mee de bak in en zorgen dat je direct de bak uit kan voor het geval dat. En zeker iemand erbij.
Mijn eerste idee is ook uitproberen en duidelijke signalen van het paard maar er kan ook iets anders spelen. Vreemd. succes ermee.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:37

lindaroxy schreef:
jeetje wat moet je daar nou mee misschien ind toch een andere stal,dit is toch wel een probleem

ik ben soms ook wel geneigd de oorzaak elders te zoeken, vooral als het zo vreemd is.
Maar ik ben er ondertussen wel achter dat wij vaak eerdere signalen niet opgepakt of gehoord hebben.
Dus plotsklaps vertrekken zou ik zeker niet doen, eerst kijken wat hier nu speelt en vraag desnoods hulp in van iemand met freestyle of soortgelijke achtergrond. succes

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:18

Inderdaad op wisselende tijden komen en je ervan vergewissen dat niet iemand anders met je paard bezig is. Maar het kan ook inderdaad uitproberen zijn. Bij veel paarden komt de werkelijke aard naar boven als ze zich goed thuis gaan voelen. Als ze nog moeten wennen, zijn ze niet per definitie heel onrustig of zenuwachtig. Een aantal paarden zijn juist heel braaf. Mijn vroegere instrukteur (en hele fijne paardenman die met elk paard overweg kon en er altijd heel rustig en prettig mee omging) zei dat je een paard pas echt leert kennen als je hem een half jaar tot een jaar hebt. Mijn oom (ook al echte paardeman en heeft zelf altijd paarden gehad) zei ook al zoiets en zelf ben ik ook tot die ontdekking gekomen. Ik heb eens een haflinger gehad die heel braaf was in het begin en na een week of 6 moeilijker werd. Het gedrag escaleerde steeds verder (dominant, aanvallen, niet te hanteren buiten) en ik heb er iemand bij gehaald met super veel ervaring en nergens bang voor. Die is bij hem in de wei geweest, heeft hem verzorgd en een buitenrit gemaakt. Haar conclusie : zeer heftig hengstengedrag. Heel vreemd, want het was een ruin. Althans... dat dacht ik. Bij controle bleek het een klophengst. Ik heb het paard niet gehouden want ik ben niet mans genoeg voor een heftige hengst en dat weet ik van mijzelf. Maar ik heb bij de verkoop toen wel erbij gezegd waarom ik hem wegdeed en dat hij een klophengst was, omwille van de toekomst van het paard (de mensen weten dan waar ze aan beginnen)
Uiteraard zal datzelfde niet met jouw ruin aan de hand zijn, maar ik bedoel hiermee eigenlijk dat het doorgaans heel goed mogelijk is dat het paard pas na langere tijd gaat kijken wat hij aan je heeft en je uittest.

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:17

misschien probeerd hij je een beetje uit.. maar dan zou hij dat vaker dan 1 kee rmoeten doen.. misschien heeft hij wel ergens pijn heb je daar wel is aan gedacht? succes! Clown

siouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:26

wel raar, ja, hij kan aan het uitproberen zijn dus hou hem maar goed in de hand. maar als je er echt zeker van bent dat je halster anders hangt zou ik toch ook maar eens een oogje in het zeil beginnen houden. je weet nooit eh. als je weet wat/wie of wat dan ook ga je het dan vertellen? vind het best wel spannend.
laat wel duidelijk zien wie de baas is! zeker als hij wat hengstachtig is als ruin. ik heb zelf een shet hengst en die moet toch aventoe op zijn plaats gezet worden! haal er wel altijd een ervaren persoon bij als je zoon dingen wilt gaan doen!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:33

ik sluit me ook helemaal aan bij het verhaal dat als een paard zich meer op zijn gemak en thuis gaat voelen er ook ander gedrag naar boven kan komen. Ik heb ook altijd deze ervaring gehad.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:49

Ik denk dat dit niets te maken heeft met of er iemand anders met je paard bezig is. Stel als dat al zo zou zijn...dan zou die wel hele heftige dingen moeten doen, wil je paard naar jou zo reageren.
Waarom zeg ik dat?
Ik werk op een paardenhouderijopleiding. Daar hebben we eigen paarden van school. Daar gaat Jan en Alleman mee om. Maar wij als docenten hebben geen last van ander gedrag, want de paarden kennen ons en zien ons als vast gegeven. Sommige paarden waar leerlingen moeite mee hebben, zijn door ons normaal te hanteren.
Kortom....je paard kent je heus wel na twee maanden, dus zal, stel dat er iemand anders was....naar jou reageren hoe hij naar jou altijd zal reageren. Daar is een andere nauwelijks van invloed op.
Ik denk dus dat je paard je aan het testen is. Hij voelt zich klaarblijkelijk voldoende op zijn gemak om nu eens even te kijken waar jouw grenzen liggen.
Wat je paard doet is zeer ernstig dominant gedrag! Een paard dat met de achterbenen uithaalt, doet dit als verdediging, uit angst en noem maar op. Uithalen met het voorbeen in combinatie met oren in de nek, doet een paard in de natuurlijke situatie om zijn vijand te doden!
Gloep!
Kortom...dit gedrag moet je niet accepteren. Zorg dat je nog dominanter ben in je hele lichaamshouding. Hier hoef je geen medelijden met het dier te hebben hoor...dit is een zeer grote overtreding naar jou toe. Wat denkt -ie wel niet....dat hij de baas is?
Als je hem dit grondig laat weten (en dat doe je met heel je lichaamshouding, desnoods een touw naar hem toe te slingeren, dus je hoeft niet te schoppen en te slaan, dat bedoel ik niet) en hem van je wegjaagt, dan maak je duidelijk dat dit onacceptabel is.
Ook al zou de oorzaak er zelfs in liggen dat een ander bij je paard is geweest...dan nog hoeft hij deze dominantie niet naar jou tentoon te spreiden.
Als hij weer toenadering zoekt op een normale manier, beloon je hem door hem weer toe te laten en te aaien.
Zo zou ik het aanpakken. Ik heb meer dan 20 jaar op een handelsstal/fokkerij gewerkt en had veel paarden ter correctie en ook jonge hengsten te beleren. Dan maakte ik dit gedrag ook wel mee. Oorzaak is op dat moment minder interessant....belangrijk is dat ze snappen dat ze dit gedrag nooit...maar dan ook nooit meer naar jou toe mogen vertonen.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Jitske_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:01

Ik heb een verzorpony gehad die dat ook deed, zodra je de wei in kwam rende hij op je af, hij rende ook echt over je heen.. poetsen ging ook bijna niet meer, ik was op dat moment toch bang, op een moment ben ik alles gewoon gaan doen en vond ik het een stuk minder eng, dit hielp heel goed en het werd een echt knuffel pony, dus probeer niet te laten zien dat je bang bent!