Ik dwing mijn paard nergens toe, is dat zo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nettieejj

Ik dwing mijn paard nergens toe, is dat zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 13:00

Hallo,

Ik had een discussie met een vriendin, en ik over dat rijden wel of geen dwingen is, en ik vind dat rijden niet echt dwingen is, maar zij zei van wel, want ik kan heel goed merken aan mijn pony of hij het ergens mee eens is of niet, en hij heeft heus geen problemen met rijden, en ik rij gewoon met zachte hand, en absoluut niet gemeen.
Want natuurlijk is mijn pony wel eens vervelend, en moet hij echt even goed luisteren, maar buiten gaan we gewoon samen ons gangetje, ik heb hem gewoon bij me, en hij luisterd ook, maar hij mag zelf ook wel uitmaken of we links of rechts gaan, en hij gaat heus niet altijd terug naar huis, en in de bak, ja dan moet hij wel echt luisteren, en doen wat ik zeg, maar buiten is voor onze lol, en mag hij ook wat uitmaken met wat we gaan doen! En sinds ik zo tegen mijn pony doe, is de band veel sterker!

Wat denken jullie, is rijden dwingen, en dwing ik mijn pony? Of is rijden alleen dwingd als je hem iets laat doen wat hij écht niet wilt?

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal en eventueel een reactie!

Groetjes

amorlover1

Re: Ik dwing mijn paard nergens toe, is dat zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:05

He dit is opzich wel een goede discussie.
Ik hou dit topic even in de gaten ben eigenlijk ook wel benieuwd wat andere ervan denken Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:35

ik denk toch dat rijden wel een soort van dwingen is. ik denk niet dat als een paard echt mag kiezen hij voor rijden zou kiezen, maar voor in de wei staan met andere paarden. maar aan de andere kant, als je het je paard zo aangenaam mogelijk maakt en hij het ook leuk vindt, is het weer geen dwingen, iig niet in de zin van het echte dwingen. lastig onderwerp iig.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:05

dolor schreef:
ik denk toch dat rijden wel een soort van dwingen is. ik denk niet dat als een paard echt mag kiezen hij voor rijden zou kiezen, maar voor in de wei staan met andere paarden. maar aan de andere kant, als je het je paard zo aangenaam mogelijk maakt en hij het ook leuk vindt, is het weer geen dwingen, iig niet in de zin van het echte dwingen. lastig onderwerp iig.

Ik heb serieus meegemaakt dat een paardje huppelend achter me aan de wei uitliep, terwijl ik heel duidelijk een halster (= werk) bij me had. Vervolgens bleef ze los in de bak staan toen ik er met het zadel bijkwam. Tot het laatste moment heeft ze kunnen en mogen kiezen om weer de wei in te gaan, wat ze niet deed. In plaats daarvan bleef ze netjes bij het hek staan terwijl ik haar zadelde en het hoofdstel omdeed.

Maar het is idd een lastig onderwerp. Zoals ik het zie dwing je ergens je paard wel. Als ik er eentje uit de stal haal (of uit het landje) bepaal ik uiteindelijk wat er gebeurd en wanneer het gebeurd. Als ik aan het buitenrijden ben bepaal ik welke kant we uitgaan, of het paard het er mee eens is of niet. Wil niet zeggen dat ik kost wat kost mijn zin wil doordrijven. Als het paard aangeeft iets echt niet te willen of kunnen houd ik daar rekening mee. Maar weer ben ik dan diegene die bepaalt wat er gebeurd...
Ergens is alles wat je met een paard doet dwang. Als je het dier in een landje zet staan daar ook hekken omheen, dus dwing je het dier op één plaats te blijven.
Wat dat betreft denk ik dat het beter is te discussieren over hoever je moet/mag afdwingen en in hoeverre dat goed of slecht is voor het paard. Het is natuurlijk ook zo dat een paard een leider is óf geleid wordt, vanuit dat perspectief is dwang niet onnatuurlijk. Als je je daarbij dan ook bewust bent van wat je met het paard doet en in hoeverre het dier het aankan, denk ik dat je je niet al te druk moet maken over dwang...

Als voorbeeld; bij ons op stal 'dwingen' we ook de paardjes om vanalles te doen, en toch lopen ze zelf het halster in als ze het zien. Imo een teken dat we toch niet helemaal verkeerd bezig zijn en dat ze lol hebben in wat we van ze 'afdwingen'. Hoe slecht kan dat zijn?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:12

Maar worden wij zelf eigenlijk ook niet gedwongen? Nou ja we "moeten" werken om onszelf in onderhoud te kunnen voorzien. Zonder geld geen eten. Bij sommigen houd dat weer in dat ze gedwongen zijn om fulltime te werken en anderen kunnen met parttime genoeg hebben. Aan de andere kant is het ook weer zo dat een paard bij wijze van 22 uur per dag op wei kan staan en dan meestal max. een uur aan het werk moet. Bij een mens zijn dat al snel 8 uur per dag aan het werk.

Als het paard maar niet te zeer gedwongen wordt en dus alles tegen zijn zin moet doen lijkt het me niet verkeerd voor ze. Soms vinden ze het juist leuk om te werken om samen met het baasje wat te gaan doen. Zo vindt die van mij het leuk als we eens in een groep gaan rijden in de bak. Maar goed elk paard is anders, de een wilt hard werken en de ander is liever lui dan moe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:33

Rijden is heel onnatuurlijk, en wij leren een paard om dat gewicht op zijn rug te dulden. Wij vragen van een paard gehoorzaamheid in alle situaties waarin wij bij hem zijn. Wij maken ongewenst gedrag moeilijk en corrigeren/straffen dan, wij maken gewenst gedrag makkelijk en belonen hem daar ook voor.

Een paard is een dier dat over het algemeen heel erg snel berust in dat wat er van hem gevraagd wordt. Maar er zal geen enkel paard uit zichzelf aangeven op het moment dat hij ingereden moet worden, dat hij wil dat jij op zijn rug kruipt. Dat hij, als hij eenmaal beleerd is, wel of niet zin heeft in het werk en dat ook duidelijk aangeeft is tweederangs.

Ja, wij dwingen paarden tot dat wat we met ze doen. Een paard heeft ons niet nodig (ware het in deze civilisatie niet om voor eten en drinken en huisvesting te zorgen) maar wij het paard om zo meer.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:04

Tuurlijk is het een vorm van dwingen, maar de leider in de kudde dwingt ook en dan vinden sommige mensen een tikkie wel zielig, maar als ik zie wat voor een klappen er in de wei voorbij komen valt dat nog best wel mee (zeg daarmee niet dat ik het goedkeur, maar af en toe beter 1 tikkie dan een paard dat denkt dat ie de baas is, want dat is meestal een stuk gevaarlijker!).

Wanneer je echter traint op een begripvolle en rustige manier en begrijpt wat er met je paard is (dus niet: stom paard wanneer hij ineens bokt wanneer je hem aan het werk zet, maar denkt: he, hij doet anders, wat kan er (lichamelijk) met hem zijn?) denk ik dat de werkelijke dwang wel mee valt. Wanneer je een echte leider bent voor je paard hoef je je paard niet te dwingen, maar kan je meestal af met vragen...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:10

Ik had laatst ook zo'n discussie met iemand die er heilig van overtuigd was dat ze d'r paard niet dwong. Dan is mijn vraag: als jij naar links wil, en jouw paard wilt naar rechts, hoeft hij dan niet naar links?

Alles wat wij met paarden doen is dwang, ze moeten van ons binnen een voor ons bereikbare ruimte blijven, met ons omgaan, dingen op hun rug, etc.. Dat wil niet zeggen dat het gelijk slecht is, paarden zijn dieren die dwang eigenlijk vrij goed op lijken te pikken, de meesten hebben het liefst een sterke leider, dan weten ze waar ze aan toe zijn. Maar dwangloos met paarden omgaan is eigenlijk hartstikke onmogelijk. Lachen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:11

Ik vind het ook een vorm van dwingen, maar dat betekend niet meteen dat het ook als vervelend wordt ervaren door het paard.
Een paard wil graag duidelijkheid en een goede leider, hij zal die leider dan ook vertrouwen als die van hem vraagt om te gaan rijden.

marle_sheila

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:49

Je zou het inderdaad kunnen opvatten als dwingen. Ik vind het dwingen zodra de pony er geen plezier in heeft. Over het algemeen vind ik dat ik niet dwingend rijd. Ja, hij moet over het algemeen doen wat ik zeg, maar er moet altijd een leider zijn. Als je het op die manier bekijkt is rijden inderdaad dwingen. Maar dan is koeien in een stal houden ook dwingen, zelfs in een weiland.
Over het algemeen genomen vind ik rijden dus niet dwingen, zolang je pony het leuk blijft vinden en je hem, zoals de TS ookal zei, soms ook laat kiezen.

Goede discussie Lachen

Wendelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:57

Op het verhaal van pluizebolpum na (en wat andere uitzonderingen). Ik denk dat een paard niet (altijd) voor zijn lol met een zwaar iemand rondjes in een grote zandbak loopt terwijl hij ook lekker in de wei kan gaan staan grazen.

Dus ja, ik vind dat paardrijden dwingen is.

_Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:03

ik denk dat paardrijden wel een soort van dwingen is.
maar dat is denk ik net zoiets als naar school gaan ofzo.
ik denk dat een paard ook wel plezier heeft bvb tijdens buitenritten lekker crossen en dat soort dingen, dressuur is denk ik niet echt het leukste voor een paard maar het hoort er nou eenmaal bij.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:14

een erg moeilijke discussie,
ik denk ook dat wij paarden dwingen, met dressuur enzo moet het paard toch netjes lopen? dat wil je van hem doet hij dat niet blijf je net zolang trainen tot hij het wel doet. met springen is het net zo, wij willen dat paarden over een hindernis springen, sommige paarden vinden het leuk om te doen (als je bijvoorbeeld een hindernis in de bak zet een paard los laat, ik ken een pony die er dan uit zichzelf overheen springt) maar als ze het niet leuk vinden doen ze het ook niet. het is denk ik een beetje dubbelop als je paard het leuk vind hoef je hem niet te dwingen maar als een paard moeilijk doet dwingen we hem in een goede houding, we dwingen een paard dat luchtzuigt om dat niet meer te doen met halsbanden enzo terwijl als je ze op het land met vriendjes zet doen ze het ook niet meer, maar soms kan dat niet en dan dwingen wij mensen
dit is overgens mijn mening Knipoog ik heb er wel 2 ideeen over, ben benieuwd wat meer mensen ervan vinden Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:22

Anouar belt mij niet op met de vraag of we gezellig een rondje in het bos gaan rijden. Dat bedenk ik en ik leg hem dat op. Dus het is in zekere zin wel dwingen.

Maar ik heb nu 4 weken niet gereden en merkte echt dat hij het vrezelijk zat was (de bedoeling was 6 weken) Hij begon Macy te klieren, gaten te graven, door de wei te crossen en ik kwam niet meer van hem af als ik in de wei was.
Normaal is hij best wel op zichzelf, maar nu liep hij maar achter me aan.

Van het weekend ben ik weer begonnen met rijden en na het rijden gaat hij gewoon weer lekker grazen ipv malle dingen doen.
Dus hij vind het rijden echt wel fijn

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:22

Natuurlijk is rijden een vorm van dwang!
Wij mensen, de kuddeleider, leggen het paard een zadel op, doen hem een bit in en gaan erop zitten. Daarna laten we hem luisteren naar onze been-, zit- en teugelhulpen. Wegspurten voor een tractor mag niet. Hij moet aan de teugel. Hij moet zijn achterhand gebruiken. Hij moet aan het werk, ook al heeft hij zijn dag niet!

Dus dwang: JA!

Maar altijd vervelend: NEE! Want door de band tussen ruiter en paard, en door het begrijpen van elkaars taal, kunnen er hele mooie momenten zijn. Uren in het najaarszonnetje over de hei. Schitteren op een wedstrijd. In galop over het strand.
En dat allemaal omdat we onze paarden hebben gedwongen te luisteren... Lachen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:25

Ik denk dat dwingen en respect bij elkaar horen.
Misschien raar dat ik het zeg, maar dwingen is respectloos, maar je kan het ook zo vragen, dat je dier respect voor je heeft.

(klinkt erg raar... ik kan het niet anders verwoorden op het moment.)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:22

mijn dieren willen alledrie graag mee. ik ben streng, ja, absoluut. en consequent. maar dat is nou precies wat een paard prettig vindt. grenzen aangeven, duidelijk en eerlijk zijn. mijn jonge merrie is pas in het tuig beleerd, ze vind het prachtig om hard te gaan met de wagen, maar uiteraard kan dat niet overal en mag het niet overal. ze MOET stilstaan bij het inspannen, en braaf haar mond openen voor het bit. in zekere zin is dat dwingen, op die momenten moet ze goed doen wat ik wil, voor haar eigen veiligheid en die van anderen. ze heeft er totaal geen problemen mee, ik geef aan wanneer iets niet goed gaat en anders moet, maar ben ook heel duidelijk in wat ze goed doet. ze vindt het mennen geweldig, en sinds we dat doen is ze veel enthousiaster naar mij toe wanneer ik het erf op kom.

mijn paard is nog extremer, die houdt nog meer van rijden dan ikzelf. in de zes jaar dat hij nu onder het zadel is, heeft hij nog maar één keer echt aangegeven geen zin te hebben. die dag heb ik hem lekker laten grazen op de picknickplaats. misbruik maken van? welnee. hij vindt het rijden heerlijk. in de bak trainen we meestal serieus, hij moet in de goede galop aanspringen, netjes voorwaarts en in tact lopen, zjn rug lekker gebruiken en fijn aan het bit zijn. daarnaast wil ik directe reactie op mijn hulpen, en als meneer loopt te dromen tik ik hem bij. op zo'n moment wil ik dat hij iets doet voor mij, en daar ben ik duidelijk in. wanneer hij het goed doet krijgt hij dat ook te horen, en als hij erg lekker loopt verkorten we de training en gaan we lekker het bos in.

mijn jaarling begint het meer en meer te krijgen. tot dusver was onze basis eigenlijk vaststaan, meelopen (wandelen) en alles wat daarbij hoort (pasje achteruit, stap, draf en halthouden aan het halster), voetjes geven en netjes staan bij het poetsen. een week of wat geleden zijn we speels begonnen met wat grondwerk. meneertje loopt dan lekker los in de bak, en ik vraag hem dingen. simpele dingen die eenvoudig en duidelijk zijn. alles wat goed gaat, wordt beloond. wat niet goed gaat, wordt genegeerd. hij doet geen dingen nog waarbij correcties nodig zijn, ik hoef hem niet aan te pakken. wat we doen zijn dan ook heel simpele spelletjes.

ik hoef bij mijn dieren nooit geweld te gebruiken, ze weten waar ze aan toe zijn, weten wanneer ik tevreden ben, en wanneer niet. hun 'will to please' is groot, en dat vind ik belangrijk. zij moeten net zo goed plezier hebben in wat we doen als ikzelf, anders vind ik er geen lol aan. toch MOETEN ze wel eea, en in die zin is dat dwingen. echter, doordat ze weten wat ik van ze wil, ik het simpel en dus begrijpelijk houd, hoef ik nooit écht te dwingen. ik vraag iets, en soms moet ik wat doorvragen of wat strenger vragen. is dat dwingen? ja in zekere zin wel. ik leg ze immers iets op.

imo is er met deze vorm van dwingen niets mis, mijn dieren gaan niet in verzet en hebben plezier in wat ze doen. een paard volgt van nature graag, dat maakt het ook zo lekker makkelijk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 07:57

Dwingen is een moeilijk woord vind ik persoonlijk.
Je doet iets met je paard wat niet natuurlijk is voor hem/haar. Omdat een paard de mogelijkheid heeft om zich aan te passen aan situaties accepteren ze makkelijker dingen.
Rijden kan je leuk maken door het af te sluiten met oefeningen die ze kunnen bij bijv. dressuur.
Maak je je paard het altijd moeilijk en vindt hij/zij het been bal meer aan dan zal je je paard wel moeten dwingen om dat voor je te doen wat je vraagt.
Mijn paard komt altijd, ookal staat hij net in de wei (half uur) en ik roep dan komt hij, ga poetsen en dan het bos in, de oortjes erop en is dan lekker voorwaarts. Dwang kun je dat denk ik niet noemen.....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:55

EngeltjeS schreef:
Ik denk dat dwingen en respect bij elkaar horen.
Misschien raar dat ik het zeg, maar dwingen is respectloos, maar je kan het ook zo vragen, dat je dier respect voor je heeft.

(klinkt erg raar... ik kan het niet anders verwoorden op het moment.)

Snap wat je bedoeld...... Knipoog

"Dwingen" heeft een negatieve betekenis, terwijl het rijden van je paard zowel voor de ruiter als het paard helemaal niet negatief is of hoord te zijn, ik denk dat je je paard niet "dwingt' tot iets maar 'vraagt' om iets te doen.
Het ligt aan de reactie en interactie tussen het paard en de ruiter of dit overslaat naar Dwingen, dat hoeft natuurlijk niet, maar ik denk dat iedereen die paardrijd wel eens een paard heeft gedwongen om iets te doen en dat is niet leuk, dus probeer je dat te voorkomen en HOE je dat doet daar zijn TIG discussies over op bokt.

Ik heb een haflinger die ALTIJD gedwongen werd om iets te doen, want uit zichzelf kwam er nul komma nul reactie, toen ik dr kocht kwam ik er snel achter ik met dwang niks met haar kon bereiken, sterker nog het versterkte haar negatieve gedrag.
Gelukkig vond ik een instructrice die mij leerde om zonder dwang iets van je paard te verlangen, in mijn opzicht kan je rijden en omgaan met je paard zonder dwang, mijn haflinger doet echt helemaal niks onder dwang, dan verstard ze en staat genageld aan de grond, heel soms merk ik dat ik druk (dwang) op haar leg, gelukkig is zij er dan om dit gelijk duidelijk te maken zodat ik mezelf kan corrigeren.
Daarnaast is ieder paard anders, de ene zal meer overtuiging en misschien wel lichte dwang nodig hebben de andere totaal niet!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:59

Ik vind het rijden op zich meer een samenwerking. Maar je dwingt hem wel ertoe dat hij mee moet en een zadel op zijn rug moet hebben. Het is een beetje een grijs gebied tussen het "echte werk" (rijden) en hoe je daar komt. (ja lekker vaag...)

Interresant topic Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:04

Wat ik me dan afvraag zien vele de omgang en rijden met hun paard(en) dan als constante dwang? van het uit de wei /stal halen tot het rijden.

Ik bedoel als ik 'wil' (klinkt als dwang) gaan rijden roep ik mn paard en die komt aan lopen, in mijn ogen dus nog geen sprake van dwang.
Ik poets hem wat hij erg prettig vind en dus ook uit zichzelf blijft staan (nog geen dwang), ik leg het zadel erop en doe zn hoofdstel in, vervolgens is meneer nog snelleer bij het hek dan ik om om te gaan rijden (nog geen dwang), het is denk ik maar net WAT je onder dwang verstaat, iedereen interperteerd dit verschillend vermoed ik.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:33

Paarden kunnen inderdaad veel plezier aan de omgang met en het werken voor mensen beleven. In die zin is er geen sprake van dwang. Dwang is wanneer je je paard iets laat doen waar hij zich duidelijk in verzet.

Een voorbeeld van dwang onder het zadel vind ik een slof die verkeerd wordt gebruikt, of het "over een hindernis slaan". Zolang je eerlijk omgaat met je paard, luistert naar wat hij jou te vertellen heeft en rekening met hem houd, vind ik niet dat je kan spreken van het dier dwingen tot gedrag.

Daarnaast, als je je paard echt constant ergens toe dwingt zal hij het uiteindelijk echt niet meer voor je doen!

Ik vind dus duidelijk wél dat paardrijden samenwerken is.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:05

Het is maar net wat je precies onder dwang verstaat. Zie je dwang als je paard iets laten doen waar het zich tegen verzet, dan dwing ik mijn paardjes in principe niet (behalve voor VA enzo).
Maar toch, he, als ik bv balkjes ga rijden met Jack, zal ze netjes over die balkjes gaan omdat ik het aan haar vraag. Uit zichzelf zal ze waarschijnlijk niet over een balk lopen (ze zal het hooguit opeten of vernielen), tenzij die balk tussen haar en haar eten ligt. Tenzij er een medisch of andersoortig probleem is wat er voor zorgt dat ze dat niet kan, zal ik blijven vragen haar over de balken te laten gaan tot ze het doet en totdat ik vind dat het genoeg is (maar daar valt dan alweer over te 'discussieren' met het paardje). Ergens blijf ik het dan toch een vorm van dwang vinden (ik wil dus het gebeurt). Een heel vriendelijke vorm van dwang, dat wel; verzet van het paard is voor mij reden om na te denken over waar we mee bezig zijn en daar zo goed mogelijk op te reageren.
Maar wat anderen ook al zeggen, het kan ook mooie momenten opleveren of gewoon lollig zijn, voor allebei. En reken maar dat die paardjes dan af en toe blij zijn dat ze 'gedwongen' worden.
Aan de andere kant, ik word net zo goed 'gedwongen'; om hun mest op te ruimen, te zorgen dat de stalletjes netjes zijn, dat ze naar buiten kunnen, veilig en gezond zijn en dat ze gevoerd worden. En ik kan nu niet echt zeggen dat ik dat echt heel erg vind. (sterker nog, ik doe het met liefde; wat je erin stopt komt er ook weer uit en dat geldt niet alleen voor het voer Knipoog )

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:08

het is wel een vorm van dwang. Maar waarom zijn sommige paarden dan zo heerlijk sjaggo als ze niet mogen lopen door kreupelheid ofzo.?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:11

Tja, Pluizebolpum als je het zo bekijkt worden we allemaal gedwongen... Ik bijvoorbeeld om een keer te stoppen met bokt en mijn klusjes en schoolwerk te doen.

We maken de paarden gewoon deel van onze "maatschappij" en daar komt voor die dieren een hoop fijns bij kijken, maar ook een stukje "dwang" als je het zo wilt formuleren... Maar ik vraag mij af of het woord "dwang" niet een te grote lading draagt tegenover wat wij van de paarden willen/verwachten...