Maaien met voorbenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Maaien met voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 21:33

Mijn 2 en 1/2 jarige hengst wil nogal eens maaien met zijn voorbeen, bv als ie geen zin heeft om mee te lopen. Ik vind dit een hele irritante en gevaarlijke gewoonte. hoe kan ik dit het beste afleren. Het zal wel komen omdat ie hengst is en een beetje aan het puberen is. Ik dacht aan een tik op zijn been met de hand of een zweepje.

Jett_

Re: Maaien met voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:36

Kun je iets duidelijker zijn of heb je misschien een foto? Bedoel je met maaien hetzelfde als wat sommige paarden tijdens het bijv. draven doen met 1 been?

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:41

Ja als je iets duidelijker ben dan kunnen we je misschien helpen want mijn haffie doet ook wel is maaien met z'n hoef maar dat doet ie als ik haar alleen laat ------> aandacht trekken.. maar neem aan dat dat niet is wat jij bedoelt...

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:42

Het maaien wat ik bedoel in draf of een andere gang is niet te "verhelpen" wel iets te corrigeren met bijvoorbeeld een ijzertje ...

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:43

Ik denk dat hij zijn been in de lucht naar voren smijt. Doet mijn jaarling ook. Kan echt gevaarlijk zijn, vandaag had ik ook bijna een hoef/been in m'n gezicht, die kwam toen op m'n borst terecht. Doet nog steeds pijn.
Probleem bij mijn jaarling is dat hij nergens, maar dan ook echt nergens van onder de indruk is als je hem straft. Dus ik volg echt even. Misschien dat ik nog goede tips tegen kom.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:44

Ik denk dus dat ze het bedoelt als hij stil staat of iets niet wil oid. Doet mijn jaarling ook. Als hij bijv. te lang moet wachten of stil staan, hup been naar voren gooien in de lucht.

johana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:46

als die maait met ze voor been betekend dat die zig verveeld vaak zijn ook hengst streken Bloos

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:46

oke... dat is dus wat anders als maaien!!
Dan is misschien idd een corrigerende tik iets wat je kunt proberen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:44

Maaien is hengstengedrag en de eerste stap naar reacties van een hengst die nog erger kunnen uitvallen. Als je dit gedrag ongewenst vindt moet je het corrigeren, hou er alleen rekening mee dat een correctie een nog sterkere reactie van het paard teweeg kan brengen. Als er geen plannen zijn om met dit dier te gaan fokken zou ik laten castreren, voordat er ergere dingen gebeuren. En grondwerk met hem doen is sowieso niet verkeerd.

*Edit: een hengst van 2,5 is nog niet aan het puberen hoor, daar komen de hormonen net een beetje bij kijken. Een echt puberende hengst, daar heb je je handen vol aan....

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 10:52

Ik bedoel idd dat ie zijn voorbeen in de lucht staat als ie gewoon stil staat. Op zich is ie goed onder de indruk van straf dus ik denk dat het wle af te leren is. Mijn vriend heeft al een paar keer een trap van hem gehad dus het is best wel link. ik wil hem het liefst hengst houden, want mss dat ik nog met hem ga fokken, dus castreren is echt een uiterste optie. Hij weet al hele goed dat ie hengst is want hij heeft geprobeerd al merrie's te dekken. Bijten doet ie ook, maar dat gaat al beter, dan knijpen we hem in zijn neus. Verder is het een heel cool paard, hij probeerd ons alleen een beetje uit.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:09

Ik zou het diertje maar snel castreren, dit is puur hengestengedrag en moeilijk af te leren. Streker nog, het zal waarschijnlijk zelfs erger worden volgend voorjaar als hij ouder en sterker wordt en de merries hengstig zijn.
En over dat fokken, ik neem aan dat hij niet goedgekeurd is als dekhengst, dan kun je beter niet gaan fokken met zo'n dier.
Mijn advies is dat je hem beter kan castreren.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:12

Mijn jaarling is ondertussen ook gecastreerd en is er sinds kort mee begonnen. Dus of je er veel mee oplost...?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 18:28

Het is niet zo dat ie het elke dag doet, ik denk dat ik het wel kan afleren. Hij doet het eigenlijk alleen als ie geen zin heeft om mee te lopen. Hij doet het tot nu toe ook alleen bij mijn vriend, die heeft niet zo veel verstand van paarden.
Grondwerk ga ik binnenkort mee beginnen, moet eerst nog het een en ander er over lezen, want wil het wel goed doen.
Het is geen kwpn hengst maar een kentucky mountain horse, daar zijn er maar heel weinig van in Nederland, dus vandaar dat ik hem nog even hengst wil houden. Misschien dat ik er ooit nog eens een merrie bij koop nl.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:29

Mijn verzorgpaard (klophengst) doet dit idd ook. bijvoorbeeld wanneer hij bij een merrie staat. Dan doet hij het meer als stoer gedrag.

Maar ook wanneer hij lang moet wachten gaat hij met zijn hoef staan maaien/over de grond schrapen. Maar dit is slecht ook (wanneer het paard ijzers heeft) want dan kan het ijzer verbuigen.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:32

Ik heb een ruin die het ook doet/deed.
Hij deed het toen k hem net kreeg als ik bijv vliegenspray opdeed, dan sloeg hij gewoon met zijn voorbenen :X
Nu doet hij het eigenlijk niet meer zo, maar ben eigenlijk ook niet meer echt met hem bezig.
Als hij zoiets deed kon hij een niet zachte tik/klap wel verwachten.

Wendelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:51

Volgens mij kan je hem wel een tik geven. Hij doet het uit ongehoorzaamheid en als er mensen bij gewond raken...
En als er ook ruinen zijn die het doen is castreren dus ook niet dé oplossing.
Maar als hij het niet bij jou doet en je vriend heeft niet zoveel verstand van paarden, vraag ik me ook weer af of het wel een goed idee is, blijkbaar heb jij de overhand bij hem, anders zou hij het ook bij jou doen, maar je vriend niet en of hij een tik dan wel accepteerd, hengsten zij erg dominant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:22

Een kennis van mij had ook een paard, dat maaide met zijn voorbenen. Gericht naar je benen schoppen leek het wel. Superlink, die deed het altijd. Ze hebben hem een keer een tik met de zweep over het bewuste been gegeven. En daarna nog een tijd met de zweep hem naar het land of waar ook gebracht (na die eerste tik heeft ie nooit meer een tik gehad) De zweep werd een week na de tik ook achterwege gelaten, hij heeft het niet meer gedaan.
Ik ben totaal niet pro zweep of iets, maar als er dusdanige gevaarlijke situaties ontstaan, dan beter een keer een beste mep, dan 100 mini mepjes.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:37

Een tik met de zweep lijkt me wel een goed idee ja. ik neem toch al een zweep mee voor als ie weer eens niet wil lopen, dan werkt dat heel goed een klein tikje op zijn kont. Ik loop niet zo vaak met hem, dus mss dat ie het bij mij ook wel doet, dat komt omdat ik last van mijn rug heb (hernia) en dus niet zoveel kracht heb als mijn vriend.
Hij is gewoon ook nog niet zoveel gewend, hij komt uit Hongarije en ik geloof niet dat ze daar veel met hem gedaan hebben.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:06

ja idd tik met de zweep kan helpen, maar moet ik bij mijn ruin niet proberen, dan heb je de poppen helemaal aan het dansen.
Maarja, een tik met zweep accepteerd hij zowieso niet zomaar, hij trapt gewoon net zo leuk terug Nagelbijten / Gniffelen

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 21:27

Dat is lastig ja, dan moet je toch naar iets zoeken waar ie wel van onder de indruk is, mss ergens gemeen knijpen ofzo. Ik weet ook niet of bij mijn paard een tik met een zweep gaat helpen, ik weet niet of ie dat echt als een straf ziet. Voorlopig heeft ie zich de laatste tijd goed gedragen gelukkig

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:11

Tr3z3l_l0v3r schreef:
ja idd tik met de zweep kan helpen, maar moet ik bij mijn ruin niet proberen, dan heb je de poppen helemaal aan het dansen.
Maarja, een tik met zweep accepteerd hij zowieso niet zomaar, hij trapt gewoon net zo leuk terug Nagelbijten / Gniffelen

dat is dan duidelijk, correcties worden genegeerd of hij wordt boos. een paard dat onder jou staat in rang zal nooit boos worden als jij een duidelijke correctie geeft. dit geeft al duidelijk aan dat het paard meent boven jou te staan. ik zou dit probleem dmv grondwerk onder goede begeleiding oplossen, voor er ongelukken gebeuren. een jong paard opvoeden brengt meer mee dan wandelen aan een touwtje en voetjes geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 06:15

en toch vind ik die zweep nog steeds een hulpmiddel en geen stafmiddel Knipoog

heb ze vroeger wel verzorgd hoor en als er van die naar voren trappende paarden bij waren dan kregen ze een trap terug Haha!

ik waarschuw wel eerst hoor, paard schopt naar voren, ik schreeuw van "he dat mag niet ehh!!!"
doet ie het nog een keer dan krijgt ie een schop, niet te hard,maar net hard genoeg dat ie em even voelt.
heel simpel, ik zere tenen en hun een zeer been.

einde getrap Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 08:38

ellepel schreef:
en toch vind ik die zweep nog steeds een hulpmiddel en geen stafmiddel Knipoog

heb ze vroeger wel verzorgd hoor en als er van die naar voren trappende paarden bij waren dan kregen ze een trap terug Haha!

ik waarschuw wel eerst hoor, paard schopt naar voren, ik schreeuw van "he dat mag niet ehh!!!"
doet ie het nog een keer dan krijgt ie een schop, niet te hard,maar net hard genoeg dat ie em even voelt.
heel simpel, ik zere tenen en hun een zeer been.

einde getrap Clown

Ben ik het mee eens hoor, ik ben ook geen voorstander van de zweep, ik heb er een maar die ligt te verstoffen in een hoekje. Maar wanneer je hem gebruikt op het juiste moment heb je het misschien maar eenmaal nodig. Je moet hem ook niet zijn poten onder het lijf wegmeppen, maar hij mag gerust even weten wat totaal niet acceptabel is. Een schop kan ook, tenzij je stalen neuzen in je schoen hebt vanzelf.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:43

Mijn 1,5 jarige (net) ruin deed dit gister ineens dus ook. Ik stond met iemand te praten, en hij kreeg even geen aandacht. En begon dus ook te 'maaien'. Vervolgens geeft hij een schopje tegen mijn poetskist. Zo van; he ga is even door met poetsen jij. Toen heb ik heb terug op zijn plaats gezet, duwtje gegeven en toegesproken. Hopen dat hij me volgende keer niet voor schut zet.
Ik denk dat het is omdat jonge paarden zich niet lang kunnen concentreren en lang vast kunnen staan.

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:56

Mijn merrie doet het ook dus hengstengedrag...ik weet het niet.
Zij doet het met voeren als de shetlander probeerd bij haar hooi te komen.
Lijkt me eerder een vorm van dominantie en laten zien wie de baas is{dreigen}.
Gelukkig doet ze het verder nooit,zoals bij jou het geval is.
In elk geval duidelijk maken dat het ongewnst gedrag is en het voor het paard onaantrekkelijk maken als hij dit gedrag vertoond.