Hoe het beste te reageren op paar die bijt tijdens aansingel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Hoe het beste te reageren op paar die bijt tijdens aansingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 22:17

.
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 08-01-26 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Auky

Re: Hoe het beste te reageren op paar die bijt tijdens aansingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:44

Eigenaar erop wijzen dat er naar de oorzaak moet worden gekeken. Symptoombestrijding is niet het juiste middel.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 06:42

.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 07:00

Het paard zal vast niet zonder reden bijten dus idd eerst het probleem oplossen. Of het is gewoonte geworden door ervaring van vroeger, dat kan natuurlijk ook. Het enige wat jij kan doen is het melden, en verder natuurlijk niets.

Ik denk dat je het gedrag het beste zoveel mogelijk kunt negeren, desnoods iemand hem vast laten houden als je aansingelt zodat hij niet kan bijten. Volgens mij ben je dus gewoon goed bezig! In ieder geval niet boos worden want dit komt vrijwel altijd voort uit pijn of ongemak (nu of in het verleden). Steeds gaatje voor gaatje zachtjes aansingelen wil ook nog weleens helpen, maar omdat je niet de enige bent die dit paard opzadelt zal dat weinig zin hebben.....volgende keer wordt de singel misschien weer in één ruk 'aangehesen'.

Het is lastig, vooral omdat je het probleem niet kunt oplossen maar ik denk dat je niet meer kunt doen dan je nu al doet. Gewoon rustig blijven en het gedrag negeren én dus het probleem aan de eigenaar melden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 07:34

Auky schreef:
Eigenaar erop wijzen dat er naar de oorzaak moet worden gekeken. Symptoombestrijding is niet het juiste middel.
Dat is eigenlijk de enige juiste oplossing.
Verder het gedrag zoveel mogelijk negeren.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 19:14

.

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:31

ik denk dat de beste mee toden is afstraffen.. tikje op de neus... het moet natuurlijk niet overdreven worden..
als hij het blijft doen mischien een schopje onder de buik.. maar allemaal niet te hardd.. Clown

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:37

mijn paard begon ook met singelnijd toen zijn zadel niet goed paste (kwam ik helaas pas later achter) dus misschien even het zadel laten nakijken... Voor de rust rustig proberen aan te singelen en niet in één keer de singel aantrekken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:45

singel;nijd kan een directe reden hebben , dus het doet nu pijn /is oncomfortabel
maar op den duur is vaak de oorzaak al weg , aar is het wel een gewoonte geworden doordta het niet fijn was...en het misschien wel weer niet fijn zou kunnen zijn

grotendeels negeren en zo aansingelen dat ze je niet direct kan raken ... als ze haar tanden wel in je zet zou ik even corrigeren ...
"nee" met een tikje, of wegduwen en verder weer negeren en doorgaan waar je me bezig was, eventueel met wat gezellig geklets erbij zodat de sfeer ook gewoon ontspannen blijft

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:47

tja dat is lastig

Flighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:44

Rustig gaatje voor gaatje aansingelen, maar dat zou iedereen die er op rijd dan ook moeten doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:47

MiloFriendly schreef:
ik denk dat de beste mee toden is afstraffen.. tikje op de neus... het moet natuurlijk niet overdreven worden..
als hij het blijft doen mischien een schopje onder de buik.. maar allemaal niet te hardd.. Clown

Dit meen je toch hoop ik niet??? Verward
Het feit dat veel paarden op die manege drukplekken/witte haren hebben, zegt mij al meer dan genoeg, helaas..... Verdrietig
Ik zou daar persoonlijk niet meer willen rijden, als ik dat zou zien. Sterkte ermee, TS. Mijn ervaring is dat een manege er meestal niet aan wil om passende zadels e.d. aan te schaffen. Boos!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:55

Het echt afstraffen lijkt me zeker geen probleem, het is, zoals gezegd vaak een teken van ongenoegen (welke oorzaak dan ook).
De manier waarop je bezig bent klinkt goed en begripvol! Helaas, zoals gezegd, is het niet mogelijk dit een paard af te leren wanneer de oorzaak niet is bekeken en vanwege het feit dat je niet de enige bent... Ik hoop dat de eigenaar je serieus neemt!

Bij de manege waar ik nu les heb is er ook een paard met singelnijd (althans, van de andere paarden weet ik het niet).
Wat ik bij haar altijd doe is natuurlijk rustig aansingelen (al hoort dat bij ieder paard te gebeuren natuurlijk!) en houd ik de rechterteugel vast met mijn linkerhand tijdens het aansingelen, zodat ze me in ieder geval niet kan raken wanneer ze wil bijten. Verder wanneer ik zie dat ze de neiging wel heeft zeg ik rustig Nee.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 21:47

.
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 08-01-26 20:22, in het totaal 2 keer bewerkt

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:51

Mijn merrie doet dit ook. Zadel is nagekeken en is niet echt een reden te vinden waarom ze het doet.
Ik singel nu heel rustig aan, en gaf haar in het begin na elk gaatje een snoepje en praat heel vrolijk tegen haar dat ze braaf is etc....Nu geef ik minder snel een snoepje maar praat nog wel heel vriendelijk met haar, en nu staat ze constant lief en met haar oortjes naar voren te wachten op haar snoepje. Ik ben er niet zo voor om alles met snoepjes etc op te lossen, maar liever op een positieve manier een oplossing zoeken dan slaan en schoppen, waarvan ik dat laatste helemaal uit den boze vind.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:07

Ik denk dat je goed bezig ben, het is een lastig verhaal, omdat er nou eenmaal veelsteveel mensen zijn die in 1x de singel aantrekken pfffffffffff, als ik het zie vraag ik altijd vriendelijk of ze dat ook bij hunzelf doen als ze een riem dragen, vaak wordt ik dan raar aangekeken, maar als je dan wat uitleg geef begrijpen ze meestal wel wat je bedoel, en de meeste "weten"niet beter en denken dat je in 1x moet aansingelen, maar ik zou idd het probleem aan de eigenaar voor leggen en dan kijken wat hij er mee gaat doen.
Veel succes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:32

MarliesR schreef:
En over niet meer bij die manege willen rijden wanneer er paarden met drukplekken staan... Ik vrees dat er dan geen maneges overblijven... Ik ken niet ALLE maneges hier in Drenthe, maar ik heb nog nooit een manege gezien zonder paarden met drukplekken. En als ik deze manege dan vergelijk met sommige anderen dan staan de paarden hier heel wat beter. Ik zou als ik de keuze had ook liever helemaal niet op een manege rijden. Maar ik heb helaas nu eenmaal nog geen geld om zelf een paard te kopen en een verzorgpaard heb ik ook nog niet. En vind les wel belangrijk....

Ik snap best dat het voor sommigen lastig is om deze keuze te maken, maar ik kan het niet en ben daarom jaren geleden al gestopt met het lessen op maneges en huren van paarden. Gelukkig zijn hier zoveel paarden in de buurt en was het zoeken naar een bijrijdpaard e.d. niet moeilijk. En inmiddels heb ik mijn eigen paard gekocht. Ik kon en kan er niet meer tegen en ik wilde daar gewoon niet meer aan meedoen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:51

Nadya schreef:
MiloFriendly schreef:

Dit meen je toch hoop ik niet??? Verward
Het feit dat veel paarden op die manege drukplekken/witte haren hebben, zegt mij al meer dan genoeg, helaas..... Verdrietig
Ik zou daar persoonlijk niet meer willen rijden, als ik dat zou zien. Sterkte ermee, TS. Mijn ervaring is dat een manege er meestal niet aan wil om passende zadels e.d. aan te schaffen. Boos!

gelukkig iemand die nadenkt... een paard geeft dit signaal niet voor niets. in 99% van de gevallen waarin een paard bijt bij het aansingelen/ opzadelen/ opstijgen is er iets mis met het zadel, en in veel gevallen daarvan heeft het paard lichamelijk ergens last van. het is zaak dit te onderzoeken, ipv het dier af te straffen.

persoonlijk zou ik niet op zo'n dier gaan rijden als de oorzaak niet bekend is. mocht het iets van het verleden zijn wat er gewoon muurvast inzit, dan is het een ander verhaal. die kans is echter zeer klein, heel veel paarden worden verkeerd gezadeld/ aangesingeld en er lopen ook een hoop paarden met slecht passende zadels.

zelf ben ik na 7 lessen op de manege gestopt, klein als ik was. ik wilde nooit anders, maar ik vond er niets aan. de paarden hadden geen plezier, en op die manier kon (en kan) ik geen plezier hebben aan/ met het paard. bijten is een heel duidelijk signaal, dat beslist serieus genomen moet worden. mijn paard had een maatwerkzadel gekregen, waarbij ik er vanuit ging dat het goed was, maar na een paar keer rijden reageerde hij ook onprettig bij het opleggen van het zadel (hij beet nog niet eens, het waren kleinere signalen). daarop heb ik het nogmaals laten onderzoeken, en inderdaad, het maatwerkzadel bleek niet goed. inmddels heb ik een ander zadel en mijn paard heeft die reactie niet meer laten zien.

stel nou dat ik hem een mep gegeven had, 'hou eens op met je oren in de nek leggen!', of op een andere manier afgestraft. dan had mijn paard nu met een pijnlijk zadel gelopen, al wekenlang. grote kans dat hij inmiddels ook al blessures gekregen zou hebben door het zadel, en noem maar op. ik kan me niet voorstellen dat ook maar íémand dat op zijn geweten wil hebben.

als je dus de oorzaak voor een gedrag niet weet, straf het dan ook niet af! in een geval zoals ik hier beschrijf, mag ik blij zijn dat mijn paard het op tijd aangegeven heeft, denken jullie ook niet? neem de signalen van je paard daarom altijd serieus, en doe er iets mee!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:31

Precies, merrieveulen. Ik zie helaas maar al te vaak dat mensen de signalen die een paard geeft totaal negeren of afstraffen. Met alle gevolgen van dien. En vervolgens maar miepen dat het een rotpaard is, terwijl ze zelf eigenlijk een r..mens zijn, aangezien ze vanuit de mens blijven denken en het verrekken om eens goed naar het paard te kijken. Paarden doen zoiets niet zomaar, daar is altijd een reden voor. Onwetendheid of niet, als je met paarden omgaat, doe dan tenminste je best om je in het paard te verplaatsen. Zo zie ik het.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:19

Groot gelijk Nadya en Merrieveulen. De TS probeerd er nog wat aan te doen en denkt er over na. Dat vindt ik al heel wat.

1 van mijn oud verzorgpaarden deed dit ook erg heftig, ik ben uit eindelijk gewoon gestopt met haar te rijden... ze werd ook al ingezet als fokmerrie. Het viel me gewoon op dat ze in het rijden zelf totaal geen lol meer had... knuffelen en poetsen vond ze best.
Slaan helpt niet, is een vorm van onmacht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:26

Adriana schreef:
Groot gelijk Nadya en Merrieveulen. De TS probeerd er nog wat aan te doen en denkt er over na. Dat vindt ik al heel wat.

1 van mijn oud verzorgpaarden deed dit ook erg heftig, ik ben uit eindelijk gewoon gestopt met haar te rijden... ze werd ook al ingezet als fokmerrie. Het viel me gewoon op dat ze in het rijden zelf totaal geen lol meer had... knuffelen en poetsen vond ze best.
Slaan helpt niet, is een vorm van onmacht.

Heel goed van je dat je zo naar dat paard gekeken hebt. Petje af!!! Lachen

Leoontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:22

Flighty schreef:
Rustig gaatje voor gaatje aansingelen, maar dat zou iedereen die er op rijd dan ook moeten doen.

idd

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:33

Leoontjuh schreef:
Flighty schreef:

idd

Dat is ook een goede oplossing. Maar waarschijnlijk weet niet iedereen die er op rijdt dat dus dan een brijfje bij de stal hangen ofsoww.. Knipoog

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:29

Idd gaatje voor gaatje aansingelen en absoluut negeren. Als die dit nooit heeft gedaan zou ik hem na laten kijken.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:30

Hoi, klees ff mee..heb ook n paard met singeldwang/nijd...woest bijten en lelijk doen... Boos!