en toen ging t knopje om en flipte mn paard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sabby

en toen ging t knopje om en flipte mn paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 22:48

Ik hoop op adviezen of herkenning omdat ik geen idee heb wat ik hiermee aan moet.
Ik vind het ook moeilijk om mn verhaal neer te zetten omdat ik bang ben dat ik dingen weglaat die misschien wel van belang zijn..maar omdat ik niet weet wat er aan de hand kan zijn weet ik niet wat relevant is..
duidelijk he Bloos Het wordt een lang verhaal Bloos .

Het gaat om mijn 2.5 jarige haflinger merrie. Even wat over haar karakter:
Ze is niet de makkelijkste, nooit geweest ook trouwens; zit een behoorlijk karaktertje in, en suuuuper slim. Das niet omdat het mijn paard is, objectief gezien is ze een van de slimste paarden die ik ooit gezien heb (helaas).
Ze staat sinds een jaar op deze stal en staat daar met 6/7 paarden vanaf 3.5 jaar tot rond de 15 jaar. Een mooie kudde dus.
Nu vind ze zichzelf het meest geweldige paard op de hele wereld (daar heb ik zelf aan bij gedragen natuurlijk), en vind ze dat er niets kan doorgaan zonder dat zij erbij is. Ze wil zich echt met alles bemoeien..en nu ze in deze kudde staat is het erger dan ooit.
Ze is verder (dacht ik) wel doodbraaf en goudeerlijk. Je kan er onder, op en aan gaan hangen en ze geeft nergens iets om.

ik ben met haar bezig met grondwerk. Ze is zoiezo altijd al wel in de hand geweest > ze heeft altijd bij andere paarden gestaan maar nooit in de opfok, dus er regelmatig even uit voor een stukje wandelen, poetsen of wat dan ook.
Nu merkte ik een hele tijd terug dat ik haar geen plezier deed door haar maar te laten staan dus ik doe af en toe eens grondwerk met haar: zeiltjes lopen, stilstaan, achterwaarts, poetsen, over vlonders heen, spelen met de bal etc etc..
het moet leuk blijven maar ze doet wel iets..

Nu heb ik met de regelmaat van de klok een dip met haar..dat ik het idee heb dat ze me niet ziet staan en ik er voor jan doedel sta, want dan heeft ze gewoon geen aandacht voor me. Vervelend, maar ach ze is jong natuurlijk.
Eens een reading laten doen en daar kwam uit dat ze inderdaad niet makkelijk was, waarschijnlijk maar 1 iemand op haar rug zou dulden en het echt vechten zou worden voor ze iets voor me zou gaan doen, want ze zag me nu als speeltje.
Au! maar wel waar Bloos Ik probeer consequent te zijn (iets wat ik echt niet ben van nature), want geef je haar je vinger neemt ze je arm erbij. (echt haflinger misschien haha)

Vandaag waren we weer op stal en wilde ik even met haar gaan spelen; was de bak aan t halveren met lijnen zodat ik me niet rot hoefde te rennen en zij stond los. Zoals zo vaak eigenlijk.
Ze had al 3 keer met haar volle gewicht tegen de bakrand gehangen en daar kreeg ze voor op haar kop van mn vriendin/stalgenootje omdat ik bezig was..
Ineens zonder waarschuwing knalt ze door die houten (3 balken dikke) afsluiting heen - die echt goed dicht zat!!! De poort gaf mee (maar krakte wel), en zwiepte daarbij tegen mn vriendin aan die erachter stond . mn pony sprint naar de wei terug, ontwijkt de poorten die schuin openstonden, duikt onder de draad door en is terug bij 'haar kudde'!
Dit alles zonder aarzelen en zonder angst, dwang, paniek of wat dan ook. Gewoon gepland zeg maar Boos!
Dit vond ik al vreselijk want dat betekent dat ze niet meer los kan als ik even iets ga halen, we voorlopig niet meer kunnen spelen of wat dan ook..
weg vrijheid wat dat betreft!! en waarom??????
Van de schrik bekomen , weer mn pony gaan halen..
ze kwam al kijken, is braaf meegelopen en we wilden hier natuurlijk wel iets tegen doen. Dit kon immers niet!
Ipv join up (want ze kon ook niet meer los natuurlijk) hebben we haar 'gewoon' aan t werk gezet aan een touw. En maar lopen en hopen dat ze ander gedrag liet zien. Nee dus!
Ze werd steeds bozer en bleef scheuren en dreigen met haar achterhand. Tuurlijk werd dat afgestraft maar maakt geen enkele indruk.
Als ik de lijn pakte werd het nog 10 x erger en echt lomp (aangezien haar achterbenen los zitten en ze ze echt gebruikt), dus mn vriendin is echt LAng met haar bezig geweest! Geen teken van overgave.. blijven rennen en steeds erger blijven piepen en dreigen!
Het is moeilijk te beschrijven maar wat ik gezien heb is gewoon een lijpe, gevaarlijke pony die probeerd te trappen of eronderuit probeert te komen. Zooo booos! en niet alleen om t lopen hoor, maar gewoon in t algemeen. Dat is ze helaas wel vaker maar deze keer had ze dus echt zoiets van; 'flikker op!'
Mn vriendin was op gegeven moment zooo moe van haar ontwijken en proberen haar op t juiste 'spoor' te houden dat het niet meer ging.
Alsof ze hierop gewacht had keerde ze haar kont..gooide haar hoofd tussen haar benen (ik dacht dat ze wilde gaan liggen Boos! ) en dreigde zooo gemeen dat we echt schrik hadden dat ze doelgericht zou gaan trappen! ze draaide zichzelf in de knoop en 'raakte daardoor in paniek' (onzin naar mijn mening) en ging rennen . mn vriendin moest loslaten en het ging daarna niet meer.
Iedereen over de zeik en een pony die 'gewonnen' had.
Ze was echt echt een gevaar voor zichzelf en voor anderen vandaag!! en aangezien er geen enkele aanleiding/oorzaak voor was vraag ik me af of dit 'in mn pony zit' of 1malig was?
ik heb er geen vertrouwen in. Ze is 9 van de 10 keer suuuper braaf, maar die 10e dus levensgevaarlijk..
iemand een idee hoe je dit oplost.
Ik ben vast veel vergeten en heb aan de andere kant veel te veel getypt, dus sorry.
Ik ben al blij dat ik t kwijt ben.
hoop op advies of tips....

PussInBoots

Re: en toen ging t knopje om en flipte mn paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:52

Ik heb het idee dat je inmidels met een behoorlijk dominantie probleem zit met een wel erg jonge pony. Ik zou haar nog een half jaartje "jong" laten en dan een professional inschakelen, hier komen (ernstige) ongelukken van.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:55

Misschien vind ze de arbeid juist nu iets te veel, je vertelde zelf al dat ze niet graag alleen op de wei staat maar misschien is het haar nu gewoon iets te veel ?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:57

he
vind het erg jammer voor je maar zou ook zeker professionele mensen inschakelen voordat er iets heel ergs gebeurt.
xxxx

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 22:59

klopt! dit gaat echt fout..als t zo door zou gaan wat echt echt niet te hopen is..
t probleem is wel..wat was dat dan met dat hek?
dat kun je wel relateren aan t feit dat ze dus niet met mij bezig was...maar goed; ze is nog nooooit eerder zo maar door dat hek gedenderd!
zonder paniek, zonder wat dan ook..gewoon zomaar.
Vandaar dat ik zoiets heb van; wanneer zou ze dit weer zomaar bedenken? is dat een knpje dat omgaat?

en het jong laten..tuurlijk klinkt dat super logisch. En ze hoeft er ook niet zo vaak uit hoor. Plus dat ze niet echt aan t werk moet. Maar alle mensen die haar gezien hebben (waaronder mensen die zelf in aanraking zijn geweest met 'probleemgevallen, maar ook in contact staan met mensen die er professioneel en beroepsmatig mee omgaan) hebben zoiets van;
als je dit nog een half jaar of jaar laat staan kom ter een monster van de wei.
dus niet te veel vragen, maar genoeg om duidelijk te maken wie waar staat. Nog langer laten staan betekent nog grotere ongelukken.'
Ik ben er normaal ook geen voorstander van om heel vroeg te gaan starten, maar als je mijn pony kent denk je er wel anders over vreemd genoeg.

maar bedankt voor je reactie. ik zit nu met mn handen in het haar Bloos

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 23:03

GirlyMelis schreef:
Misschien vind ze de arbeid juist nu iets te veel, je vertelde zelf al dat ze niet graag alleen op de wei staat maar misschien is het haar nu gewoon iets te veel ?

hoe bedoel je dat? ik zou willen dat het dat was..
maar alleen al het feit dat ze uit die wei moet zorgt voor problemen.
Nu snap ik dat ik er dan voor kan kiezen om haar te laten staan, maar het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat ze 'besloten' heeft dat ze hoe dan ook niet uit die kudde kan?
En als ze alleen op de wei staat (met nog 5 anderen Knipoog ) kopieert ze gewoon wat ze ziet..
als je bij haar bent gaat ze kunsten vertonen bijvoorbeeld omdat er 1 paard op stal getraint wordt in vrijheidsdressuur...
zonder het te leren kan ze al vanalles doordat ze kopieert..
ze wil dus graag van alles maar t moet wel op haar initiatief, en dat kan ik niet toestaan natuurlijk. Zij bepaalt op die manier wat er wel of niet gebeurt.
En t is geen veulen meer he..ze is 2.5 dus was dat betreft oud en wijs genoeg Clown

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 23:06

Nou nou, jouw paard ging inderdaad uit haar stekker! Gelukkig is het nog redelijk goed afgelopen en zijn er geen gewonden gevallen. Ik denk dat je pony in een soort neerwaartse spiraal is beland, ze was zo opgefokt, veel adrenaline e.d. Misschien was het handiger geweest als je haar eerst even had laten "relaxen". Door haar meteen weer flink aan het werk te zetten kwam dat opgefokte weer naar boven.

Ik heb zulk soort gedrag eens meegemaakt met een Welsh. Ik kon haar rijden tot ik er bij neerviel...maar ze werd niet rustiger ofzo. Ze bleef rennen, bokken en haar nek naar beneden gooien. Energie wekt energie op bij paarden.

Toen ben ik overgegaan op een andere aanpak, dus paard helemaal "relaxen" (zo noem ik het zelf)
Gewoon achter de oren beginnen met aaien en dan het hele lichaam afgaan (incl de benen) richting de staart. Je moet je maar inbeelden dat je alle negatieve energie eruit wrijft.
Daarna heb ik aan de hand volg-spelletjes gedaan. Als ik stop, stop jij. Als ik ga lopen, ga jij lopen, als ik naar rechts ga moet je mij volgen. Gewoon heel simpel. Als ze dan braaf is rustig gaan longeren. Niet te lang doorgaan, als het goed gaat belonen en terug zetten in de wei.

Probeer zelf ook helemaal relaxt te worden en begin met een schone lei. Misschien komt het een beetje zweverig op je over wat ik beschrijf maar het heeft bij mij (en de pony) toen echt geholpen.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 23:12

nee ik snap precies wat je bedoelt en ben het er volledig mee eens.
Tis inderdaad niet zoals we vandaag gedaan hebben maar dit was zoiets belachelijsk dat we misschien uberhaupt niet echt meer dachten.
welk paard gaat nou door 3 lagen hout heen voor de lol?

en t stomme is dus dat we wat jij beschrijft allang gedaan hebben...
ik dacht dus dat we ondertussen zover waren..doordat ik een hele tijd geleden (maanden heb ik t over) die knop inderdaad heb omgezet en het anders ben gaan doen.
Juist met rust en consequent zijn..
het volgen gaat perfect..ze loopt normaal als een hondje achter me aan.
Daarom is dit voor mij zo onbegrijpelijk! en daarom wilde ik zo graag advies haha..

ik ken de cliche's van 'zet haar op de opfok', en 'wacht er nog mee' > sta ik achter, maar niet wat mijn pony betreft.
Ik bouw t super relaxed op..overvraag niets, en sta juist op een stal waar heel bewust met de paarden wordt omgegaan.
Dus..als dit een spontane actie was? Mag ik er dan nog meer verwachten?
Daar kan helaas niemand antwoord op geven maar dat maakt t verrekte lastig Boos!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 23:20

zo eentje hebben wij ook. ze was vijf toen mijn zusje haar begon te verzorgen, en na een half jaar hebben we haar gekocht. behoorlijk verpest, verwend met lekkers, eigenwijs, uitermate slim en bijzonder dominant.
door eerlijk, duidelijk en consequent handelen is het nu een erg fijn dier geworden, wegrennen heeft ze niet meer gedaan, sterker nog, ze vertoont geen enkel kwalijk gedrag meer. het explosieve, dus 9 keer zo mak als een lam en de 10e keer ineens kwalijk gedrag vertonen, is iets wat dit dier ook deed. neem maar van mij aan, het is PUUR OPVOEDING! ik kende deze haf al vanaf dat ze twee was, en ook de vorige eigenaar ken ik goed. zodoende weet ik precies waaraan het gelegen heeft.

ik denk dat, hoe hard het ook klinkt, je hier en daar de nodige fouten hebt gemaakt in haar opvoeding. dat hafjes slim zijn tov het gemiddelde paard, is algemeen bekend. ze zijn zelfstandiger en daarmee eigenwijzer, en dat heeft te maken met hun afkomst en het feit dat ze relatief dicht bij de natuur staan. dit geldt ook voor bijvoorbeeld shetten.
het gebruik van de JU in dit verband begrijp ik absoluut niet. uit het verhaal maak ik op (correct me if I'm wrong) dat je deze al eerder hebt toegepast. je dier is 2,5, een peuter dus. de JU is een geestelijk agressieve methode, en aangezien je pony al duidelijk aangaf liever bij de groep te zijn, heb je dit gevoel bij haar bevestigd. het enige wat je ermee bereikt is een agressieve reactie, imo eerder uit verdediging dan uit agressie op zich. het dier begrijpt je niet, raakt steeds opgefokter, en daarom slaagt de JU ook niet. de JU is niet iets wat je zomaar even doet, het vereist een hoop kennis en ervaring, het is niet iets wat je van een DVD of boekje kan leren.

het feit dat je naar de JU grijpt geeft al aan dat je aardig met je handen in het haar zit. mag ik vragen wat je precies met haar doet, hoe haar leerprocessen gaan etc?

eerlijk, dit 'zit niet in je pony', was geen 'spontane actie', dit kwam vanuit degene die met haar bezig is/ was. je hoeft niet bang te zijn dat ze vanuit het niets ineens explodeert, of agressief kan worden zonder aanleiding. de fout is te vinden in haar opvoeding, het is goed dat ze in de groep staat anders zou het denk ik nog vele malen erger zijn. ik zou hier dan ook zeker niet verder mee aanmodderen zelf, want het is duidelijk dat je niet voldoende kennis en ervaring hebt om dit op te lossen. ik zeg dit niet om je aan te vallen of af te kammen, maar ik heb er meer zo de fout in zien gaan.

mijn advies is om (nu of over een jaartje weide) deskundige hulp in te roepen, en daar heel veel van te leren.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 23:23

jou paard heeft echt een dominatieprobleem, ze voelt zich duidelijk meer dan jou en anderen en dat kan tot hele gevaarijke toestanden leiden Nagelbijten / Gniffelen

kan je haar niet bij een andere dominant paard zetten ? zodat die haar het een en ander bij kan brengen ?

en hoe zit het eigenlijk met je paardje, heeft ze ooit in opfok gestaan ? ik betwijfel dit namelijk als ik je verhaal zo lees Lachen

ik heb ook een dametje van een haflinger, ze was 2.5 toen ze bij mij kwam en ook totaal onopgevoed, geloof me we (mijn vriendin en ik) hebben hier een hele kluit aan gehad, maar we plukken nu de vruchten van onze consequente aanpak (ze is nu 4 )

ik ben bang dat jullie dit zelf niet meer "goed" krijgen en er echt een prof bij zullen moeten halen, de verhouding mens/dier is zo te horen wel heel erg verstoord....

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 23:36

ik ben de eerste die toe zal geven dat ik fouten maak en heb gemaakt..
maar dat ze niet (goed) is opgevoed is het zeeeeer zeker niet!
als je haar normaal bekijkt zou je zeggen dat ze 6 (of wat dan ook) is ipv 2.5
Ze 'kent' alles - alleen al doordat ze iets 1 keer ziet en het vervolgens kopieert, heel maf) zoals netjes tilstaan, voetjes, meelopen..
los in de bak is ze geweldig; ze volgt..ik rennen, zij rennen..ik stoppen, zij stoppen..op de kleinste vingerbeweging van hand veranderen etc..
dat hebben we juist aangepakt en consequent 'getraind' (voor zover je dat kan zeggen van zo'n jonkie)
we kunnen geweldig samen spelen (met of zonder bal) en kleine kunsten vind ze super om te doen..
ik doe niet anders dan mezelf een spiegel voorhouden en me afvragen of ik goed bezig ben , en daar dan ook advies over vragen aan mn stalgneoten die (beter dan ik) zeeer zeker weten waar ze mee bezig zijn..

een ieder die het normaal zou zien zou absoluuut niet geloven dat ze zo jong is (en dat zeg ik niet op te patsen want dat zou redelijk contradictie zijn he Knipoog )

ik geloof wel dat ik haar nog duidelijk moet maken dat zij 'moet' doen wat ik zeg ten allen tijden en niet alleen als ze daa zin in heeft.
das het enige wat ik soms mis..de interesse. Ik ben nog steeds niet altijd intereassnter als 'de kudde' of de omgeving.
Geen goed teken natuurlijk dus daar moet aan gewerkt.
Maar zijn dat redenen om zo uit je plaat te gaan als je paard bent? dat geloof ik dus niet eigenlijk..

'normaal' gedraagt ze zich wel zo (als een draak) als ze hengstig is maar dat was ze al een week niet meer...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 00:07

het kan alsnog met bepaalde hormonen te maken hebben, vergeet dat niet. het is bij een merrie niet een kwestie van wel of niet hengstig zijn, er zit ook nog heel wat tussenin.

maar goed, je schrijft dat ze zeker goed opgevoed is. ze zal ongetwijfeld een hoop dingen voor je doen, voetjes geven en volgen zijn eenvoudige basisdingen die onderdeel zijn van de opvoeding. het feit, dat ze gericht uithaalt (om wat voor reden dan ook) geeft anders aan. de verhouding is niet 100%, daarom ziet ze je nog niet als gelijkwaardig aan de kudde. een paard zal altijd meer waarde hechten aan zijn kudde dan aan 'de baas', en dat is ook alleen maar goed, en heel natuurlijk. anders zou zo'n paard dus uit de wei breken om de baas te volgen wanneer deze naar huis gaat.

de nuances van het leiderschap zijn nog niet voldoende aanwezig, ze vertrouwt je, maar niet voor 100%. waarschijnlijk omdat je onduidelijk bent. dit staat los van het consequent aanleren van bepaalde dingen. het erdoor gooien van die JU is een voorbeeld. je bent rustig bezig, je paard maakt een fout, wordt opgehaald, en wordt vervolgens zwaar bestraft voor 'iets'. je paard heeft op dat moment geen idee waarom ze weggestuurd wordt.

het is zaak om je dier aan te leren dat jij betrouwbaar, berekenbaar en eerlijk bent, en daarvoor moet je ten allen tijde duidelijk en consequent zijn. ben je dat niet, dan breng je je paard in verwarring en ontstaat miscommunicatie, zoals het geval was in je beschreven stukje.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 07:41

Persoonlijk zou ik iemand erbij halen die zeer deskundig is op dit gebied en waarin je het volste vertrouwen hebt. Laat die een tijdje met je paard werken en kijk toe. Tussen jullie is het ergens fout gelopen. Vaak weet je zelf niet waar. Veel paarden blijven dan toch braaf totdat het emnertje volloopt en om dat nu weer goed te maken is verschrikkelijk moeilijk, eerlijk gezegd nogal onmogelijk om dat alleen te doen. Met zeer deskundige hulp geef je het paard en jezelf een nieuwe kans. Laat hem of haar met het paard werken en neem dan beetje voor beetje de stukjes weer over. Ik denk dat er anders een zeer gevaarlijke situatie kan ontstaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 07:42

ps. alleen een zeer deskundig persoon die het paard kent en jou kent kan gerichte adviezen geven. Ik denk dat een dergelijke situatie niet via een forum op te lossen is. succes.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:02

Dit is natuurlijk erg moeilijk en gevaarlijk.
Ik zou wel proberen om haar af en toe even bij de kudde weg te halen en haar wat poetsen en haar wat eten geven en weer terug zetten bij de kudde.
Totdat je merkt dat dit echt geen probleem meer is.
En laat het alleen bij het voeren als je 'm bent aan het poetsen geen gesnoep tussendoor.
Hiermee kweek je vaak verwende nesten.
Ik zou niet als een gek gaan longeren daar is ie naar mijn mening ook wat jong voor.
Doe de dingen die wel goed gaan en af en toe iets dat minder goed gaat en beloon dat weer door wat leuks te doen en geef dan pas wat lekkers als hij klaar is met z'n werk.
Zeeeer consequent zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:20

Een nul voor de pony. Je hebt door al je "grondwerk" nu wel bereikt dat ze weet dat ze je daarin niet meer serieus hoeft te nemen, als er weer iemand met haar aan het werk gaat zal hij harder moeten ingrijpen dan in het begin nodig zou zijn geweest. Wees blij dat je geen join up hebt geprobeerd, die poging had ook nog heel verkeerd met deze pony kunnen aflopen. Verder werken met deze pony gaat moeilijk worden, ik zou haar uit handen geven voor verdere opvoeding, opleiding en correctie en verder een zero tolerance beleid hanteren. Laat haar in de groep staan, ga verder niet meer met haar keutelen, en als ze klaar is om echt beleerd te worden, laat je haar oppakken. Niet meer zelf proberen te doen. Ik vind het nog te vroeg om te zeggen dat jullie geen toekomst samen hebben, dat zal de tijd leren, en het zal er van afhangen wat jij in die tussentijd hebt bijgeleerd en hoe die pony wordt aangepakt.

Wat heb je verkeerd gedaan? Je bent met deze pony te vroeg en verkeerd bezig gegaan. Je bent aan het werk gegaan terwijl ze los stond. Hebt leider willen spelen over een pony die zelf al aardig hoog in rang staat, en dat heeft ze op dat moment niet gepikt. Je wist op het moment dat ze je leiderschap ging aanvechten niet hoe je reageren moest. Dergelijke dominante paarden behoor je niet los aan te pakken, maar daar moet je grondwerk mee gaan nemen terwijl ze vast zitten met een touwhalster en een leadrope. Voordeel van het werken aan een leadrope met touwhalster is dat je bij dreigen van de achterhand het hoofd naar je toe kunt gaan halen, en ze je zo met hun achterbenen niet kunnen raken. Gebruik je een stick? Een stik is het verlengde van je arm, maar je kunt hem ook gebruiken om je paard van je af te houden. Als ze met oren in je nek op je aflopen om je aan te vallen als je ze aan de rope hebt,kun je en moet je haar raken waar je haar raken kunt.

Om te voorkomen dat er ergere dingen gebeuren zou ik zeggen: beperk het contact met dit paard, laat hem oppakken door een professional, en werk aan jezelf om je kennis in omgang met paarden wat op te vijzelen. En bereid je er op voor dat deze pony misschien te moeilijk voor je is.

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:27

oei, dat is echt een probleem, ik zou haar ook nog een tijdje in de wei laten staan, maar als je met haar een het werk gaat dan zou ik er een professional bij halen want als je dit alleen gaat aanpakken dan krijg je ongelukken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:27

ik ben het hierin eens met Cassidy. deskundige hulp lijkt me nu zowiezo stap één, al is het maar een rij instructeur die weet hoe dit aangepakt moet worden. ga er zeker niet verder zelf mee aanklooien, de kans dat je er zelf uitkomt is heel erg klein nl., de kans dat het erger wordt daarentegen is aanzienlijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:53

ook ik ben het helemaal met cassidy eens (en dat terwijl ik nogal eens de neiging heb om te discussiëren Haha! ) Ga zelf niet aanklooien, maar laat het door een zeer deskundige persoon verder over en kijk daarna verder. De persoon in kwestie zal later ook kunnen vertellen of jullie samen verder kunnen en zo ja, onder welke voorwaarden en zo nee, waarom niet....
Maar gewoon zelf verder proberen met wat tips uit het forum is niet alleen voor jou levensgevaarlijk, maar ook voor je paard. Want als het werkelijk helemaal mis gaat (en die kans is bepaald niet klein) kom jij in het ziekenhuis en het paard... tja... wat denk je als een paard de naam krijgt vals te zijn (Wat dus nogal eens gebeurd als de achtergrond niet bekend is en mensen hem niet begrijpen) Je kunt je wel voorstellen wat er dan met hem gebeurd...

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:32

Even een reactie van die vriendin Knipoog

Ik werk al jaren met paarden blabla en heb ook wel wat 'probleemgevallen' gezien. Probleemgevallen tussen haakjes omdat dat dus normaal gesproken komt door de opvoeding. Dat is bij dit paard dus NIET het probleem. Dit paard is ernstig dominant en ik denk dat het niet zomaar een dominant paard is, maar echt een alfa merrie. We hebben meer dominante paarden op stal, deze vertonen dit echter niet tegen ons. Abby (de haf) staat dus echt op de op een na laatste plek in de rang. Ik heb alles bij elkaar heel wat uren in de wei naar de paarden zitten kijken, hoe ze met elkaar omgaan en hoe het met de rangen is. Abby staat net boven de oudere shetlander die niet bij de kudde hoort. Ze denkt wel dat ze hoger staat, maar ze word door iedereen hard en goed op dr plaats gezet. Maar opgeven nooit! Hoe meer trappen ze krijgt, hoe harder ze terug rent naar de voerbak.

Als je met haar werkt, allemaal leuk en aardig, ze vind het geweldig om mee te mogen, wil altijd als eerste, zelfs als ik (als niet baasje) een ander paard wil pakken, staat zij vooraan. Bij dr baasje is dit natuurlijk nog veel erger, ze word echt zwaar boos en geirriteerd als die een ander paard meeneemt.

Met abby is altijd goed omgegaan, ze ging er mee langs de weg wandelen en poetsen, toen ze oud genoeg was is Sas begonnen met grondwerken, dus stilstaan als zij stilstaat, achteruit als zij achteruit loopt etc, gewoon het normale grondwerk dus. Daarbij komt ook nog dat ze best wel veel te dik is Bloos dus daarom is het baasje begonnen met loswerken in de bak, zegmaar freestyle training, echt vanalles doet ze er mee, tussen balkjes laten lopen, met de bal spelen, ze lijkt alles prachtig te vinden. TOT dat het haar even niet meer uitkomt, dan komt dr andere kant tevoorschijn. Wat ze dus gister heel duidelijk heeft laten zien. Zoiezo heeft ze losse achterbeentjes en een steekje los ergens (sorry dat ik het zo uitdruk sas) als veulen sprong ze al uit de stal omdat ze het daar niet mee eens was. Als een paard of mens niet doet wat zij wil dat ze doen, draait ze dr kont en dreigt ze, normaal haalde ze alleen echt uit als ze hengstig was, maar gister dus ook eigelijk continu. Ik heb er mee gewerkt gister, wilde een join up bereiken. Ze heeft nadat ze uit de bak gebroken was, eerst nog een half uur op de wei gestaan omdat baasje een beetje over de zeik was, die was zich doodgeschrokken. Dus die rust heeft ze zeker gehad. Sas heeft dr weer gehaald en ik zei: ga er gewoon mee doen wat je van plan was om te doen. Euh dat kon dus al niet, want ze wilde dr loslaten, maargoed dan hetzelfde aan een lijn. Het was me al eerder opgevallen dat abby de neiging heeft om wel stil te willen staan, maar alleen met dr hoofd in de richting van de paarden. Dus op haar manier, de andere kant lukte niet, en het paard werd steeds vervelender, piepte er als een gek op los en was amper te houden. Dus toen moest er wel iets gebeuren, het werd steeds gevaarlijker. Toen heb ik het overgenomen en ben met haar gaan werken, heb dr kont ontelbaar keer van heel dichtbij gezien, terwijl het enige wat ik vroeg was rond mij heen lopen, net als longeren dus. En ja ik wilde er een join up van vragen uiteindelijk (en NEE ik ga hier niet nogmaals de discussie voeren over een join up, ik werk hier mee, en voor mij werkt het perfect, hierdoor kan ik weer normaal met mn draver rijden, dus ieder zijn ding en dit is het mijne!) Ze gaf echter niks toe, het enige dat ze deed was met haar volle gewicht aan mijn armen gaan hangen (ik had haar dus ook liever los gehad, maarja..) net zolang tot de blaren op mn handen stonden en mn armen zowat van mn romp afvielen. Zij was moe en ik was moe, en toen begon het echte gezeik pas. Daarvoor was het enige het trekken en me proberen verrot te stampen, toen kwam het draaien en het springen. Ze stapte op een gegeven moment heel bewust over de lijn heen en toen moest ik loslaten. Ik wil niet dat ze dr benen breekt. Nouja toen maar op stal gezet en heel hard nadenken wat nu wat nu. Sas wilde haar een deken op, maar dit was niet echt veilig meer. Uiteindelijk op de wei gezet, wat dus ook nog volledig misging. En dat van zo'n lieve goedzakkerige pony wat het normaal gesproken is. Kijk we weten allemaal dat ze ontzettend slim is, veel slimmer als alle andere paarden die ik ooit gezien heb, neem dat vrijheidsdressuur paard, ze ziet hem stijgeren, en stijgerd vervolgens zelf ook, ze ziet hem liggen en gaat vervolgens op hetzelfde commando liggen! Zo zijn er nog meer dingen die raar zijn.
Heb ooit wel ook zo'n super gemeen paard meegemaakt, maar die is niet te vergelijken met abby. Die had vanalles meegemaakt, veulen verloren etc etc. Abby heeft niks meegemaakt, er is niks geks gebeurd, ze is ontzettend dominant en laat dit niet merken zolang alles in haar straatje past, nouja gister was het dus schijnbaar ONTZETTEND belangrijk om bij de kudde te zijn, dan krijg je zoiets.
Ja, leuk, als je er mee om kan gaan, maar het zusje van sas moet hier dus ook mee kunnen werken, en die heeft niet zo veel ervaring met paarden. Dit gedrag moet er dus wel uit.

Ik heb het opgegeven, vind het heel heel erg, maar dit paard is te slim voor mij. Denk dat een professioneel iemand er ook een zware kluif aan heeft, omdat ze dus wel braaf kan meewerken, tot de bom barst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:42

Je hele verhaal laat zien dat jullie gigantisch veel fouten hebben gemaakt. De periode dat ze een half uur in de kudde kon staan omdat baasje geschrokken was, de periode dat jullie haar op stal hebben gezet omdat jullie moesten nadenken, zijn in ogen van de pony de beloning geweest voor haar gedrag. In een situatie waarin het hard op hard gaat, mag je zulke dingen gewoon NIET doen! Je moet meteen kunnen ingrijpen op momenten dat dingen uit de hand lopen, je kunt bokt niet opduiken of een boek ter hand nemen om te kijken wat trainer X of Y daarop te zeggen hebben. Je moet zelf voldoende ballast hebben om dit paard aan te kunnen pakken, en geen gevecht uit de weg gaan, ook al stapt paardlief bewust over het touw heen.

Nogmaals mijn nadrukkelijke advies om een prof in te schakelen, deze pony hoort niet in de handen thuis van amateurs.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:45

En bedankt Lips are sealed

Dat op stal staan is geen beloning voor haar geweest, ze haat op stal staan.
Daarbij komt dat de wei misschien wel 2km lopen is, om het paard weer te vangen, al hadden we dat gelijk gedaan, had ze nog 10 min/kwartier op de wei gestaan, lekker in dr kudde.

Maargoed ik ben het met je eens dat wij dit niet op kunnen lossen, dat staat ook in mijn post. Sas is druk op zoek naar een geschikt iemand Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:49

eerlijk is eerlijk, als de opvoeding van begin af aan écht goed was geweest, zou dit gedrag niet eens voorkomen. ook het gedrag wat je in de kudde beschrijft is niet abnormaal, zeker niet voor een paard van deze leeftijd. veel paarden proberen eea rond deze leeftijd, mijn eigen paard deed dat ook, en dat werd veroorzaakt door door mij gemaakte fouten in zijn basisopvoeding. ik heb het wel op kunnen lossen, en met andere paarden heb ik het ook nooit meer gehad. doordat mijn paard zich zo gedroeg MOEST ik wel leren hoe ermee om te gaan, en hoe je een paard dus wél opvoedt. allemaal geweldloos.

wat ik nog wel even wil zeggen over de JU, is dat de vergelijking met jouw paard er niet toe doet. ieder paard is anders, en waar voor de één de JU goed werkt, is het bij de ander niets waard. het feit dat het jouw paard geholpen heeft garandeert niets voor dit paard. het is duidelijk dat de JU zoals jij hem uitvoert bij dit dier echt niet werkt.

dit dier heeft een probleem met de opvoeding, je schrijft dat dit al op zeer jonge leeftijd is begonnen, met uit de stal springen. eigenzinnige paarden zijn nou eenmaal moeilijker op te voeden, en veel haflingers zijn zo. doordat er zoveel al mee gedaan is heeft het dier de mens leren kennen, en weet het nu ook hoe het van de mens af kan komen. jullie worden beiden niet als ranghogere geaccepteerd, dat ligt niet aan het paard, maar aan de benadering. dat dit dier makkelijk zelf de leiding wil nemen, en niet zomaar iedereen als leider accepteert moge duidelijk zijn, echter je moet het leiderschap verdienen. dat is zeker niet onmogelijk, en nogmaals, het ligt aan de benadering.

dat ze zo tekeer gaat tegen jullie is omdat ze het kan. ze komt ermee weg, en wordt er zelfs in zekere zin voor beloond. ze is jullie hierin steeds een stap voor, ze is jullie te slim af en dat weet ze.

nogmaals, zoek er professionele hulp bij, dit lossen jullie zelf echt niet op. verder ben ik het wederom eens met cassidy.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:58

xtostarlight schreef:
Dat op stal staan is geen beloning voor haar geweest, ze haat op stal staan.

Niet antropomorfisch gaan denken. Paard denkt niet in beloning/straf (sta op stal dus ik heb straf). Rust is voor een paard de grootste beloning. En die rust heeft ze gehad, dat half uur op het land, en die periode in de box. Had je het goed aangepakt had je het paard niet met rust gelaten totdat hij het gewenste gedrag had laten zien, ongeacht zijn reactie daarop. Stoppen met vragen van dat gewenste gedrag en paard wegzetten om ZELF na te denken hoe je nu verder moet is in ogen voor het paard de bevestiging en beloning van zijn protestgedrag.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:02

Pfff, moeilijk hoor... Kan me voorstellen dat je goed schrikt als zoiets gebeurt.

Het enige wat ik kan bedenken, is dat je te vroeg ben begonnen met het opeisen van te veel aandacht voor jou.
2,5 is geen veulen, maar ook geen volwassen paard. Ik heb 1 van mijn ponies zelf gefokt, en wat ik bij mijn pony heel erg heb gemerkt heb tijdens het opgroeien is dat ze in het eerste jaar na 10 minuten haar concentratie kwijt was, in het tweede jaar duurde het ongeveer een kwartier a 20 minuten voor ze haar concentratie kwijt was en dat bouwde heel langzaam uit na 30 minuten bij het 3rde jaar.
Wat ik helemaal heb geleerd toen, is dat ik beter al voor ze haar concentratie kwijt was kon stoppen, daar werd ze het minst vervelend van en bleef onze 'verstandhouding' goed.

Toch zou ik inderdaad gaan zoeken naar proffesionele hulp als het al zo erg is, en als dat lukt zou ik zelf daar ook even in de leer gaan. Met zo'n moeilijke pony is dat wel heel erg van belang dat je zelf heel goed bewust bent van welke signalen je bewust/onbewust afgeeft...

Sterkte Ach gut