Hij is veel te dominant

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horse_adorer

Hij is veel te dominant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 08:43

Ik weet niet zeker of het hier goed staat.

Bijna een jaar geleden (11 maanden) heb ik een tweede paard gekocht aangezien de andere een peesblessure had. Ik heb hem twee keer proef gereden en het klickte meteen. Hij reed alles op M niveau, dus het zou een goed leer paard voor mij worden. Al snel bleek het dat hij bang is voor water waardoor hij sloten bij het springen niet doet en het water bij een cross(training) ook niet in loopt. Ik krijg hem dat ook echt niet vooruit. Ik heb het op een vriendelijk manier geprobeert aangezien ik het zelf niet zo fijn vind om de zweep te gebruiken, maar iedereen zei dat ik gewoon heel boos moet worden, dus dat heb ik ook geprobeert maar dat werkt dan al helemaal niet meer. Hij wordt dat echt heel dominant en je krijgt hem dan voor geen meter meer vooruit. Als andere mensen (goede ruiters) op hem rijden duurt het vaak ook heel lang voordat hij eindelijk over een slootje heen springt of het water in gaat.
Het is niet alleen het water, maar ook heel veel andere (simpele) dingen die hij weigert te doen. Hij wordt zo dominant en steigert en bokt alleen maar. Andere mensen slaan hem dan heel veel maar ik heb zelf het idee dat dit niet werkt. Ik heb totaal geen vertrouwen meer met hem en zie het eigenlijk ook helemaal niet meer zitten.
Op stal zeggen ze dat het minstens een jaar duurt voordat ik dat vertrouwen met hem krijg en dat ik dan pas een band met hem krijg, maar met onze ponies ging dat veel sneller, en met deze lijkt het alleen maar veel erger te worden elke keer. Ik vind het rijden eigenlijk niet leuk meer met hem.
Ik heb ook vaak last van hem uit de stal te krijgen, dan blijft hij heel sterkt op zijn plaats staan, en de trailer in krijgen is ook een ramp geweest (duurde een keer een uur). De trailer heeft hij inmiddels ook behoorlijk kapot getrapt.

Heeft iemand hier ook last van een te dominant paard? En wat doen jullie eraan?

Sorry voor het verwarende verhaal maar ik moest het gewoon even kwijt want ik zie het rijden nu gewoon niet meer zitten.

Monster

Re: Hij is veel te dominant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:49

deed hij dit al vanaf het begin, of altijd al?

er staat niet of de vorige eigenenaar met het paard dresuurde of sprong. lijkt mij dat een spring paard met M niveau over een slootje kan springen,
is het niet gewoon aanstellerij? uitproberen? want als hij steeds meer streken krijgt lijkt mij dat hij eens flink op zijn plaats gezet moet worden.
Mischien kan je informeren bij de vorige eigenaren?

horse_adorer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 09:11

Hij heeft dit eigenlijk altijd al gedaan (volgens de vorige berijder) alleen toen ik hem kocht wist ik dit niet. Hij staat nu nog steeds bij de vorige berijder (eigenaar reed hem niet), dus die kent hem goed en daar krijg ik ook les van. Hij stelt zich inderdaad gewoon erg aan, maar het wordt alleen erger. Hij deed zowel dresuur als springen als SGW op M niveau, daarom verbaast het mij dat hij niet in de buurt wil komen van water (ook niet als de vorige berijder er op zit)

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:34

Vaak wordt dit soort gedrag gezien als zeer dominant. Toch zou ik hem eens met andere ogen gaan bekijken. Zoals je zegt wil hij niet door water. Een paard wat dominant is (lees sterke persoonlijkheid) zal uiteindelijk echt wel door water gaan. Mij lijkt het eerder dat hij een stukje angst verbloemd door stoer gedrag. Dan ga je met slaan en veel straffen juist niets bereiken. Dan gaat hij overcompenseren door te laten zien hoe stoer hij is ( wat hij dus in feite niet is, een paard wil zijn zwakheid niet laten zien). Draai de boel eens om en begin met uitgebreid te belonen. Zelfs voor de normaalste en kleinste dingen. Makkelijk zijn dit soort paarden niet, maar als je eenmaal de "knop" hebt gevonden zal hij waarschijnlijk een zeer prettig en betrouwbaar paard worden.

Succes!

horse_adorer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 09:37

Bedankt voor de reactie. Ik merkte zelf inderdaad ook dat klappen geven geen nut heeft. Ik heb het zelf op een vriendelijke manier geprobeert maar dan komen mensen van stal aan en geven hem alsnog klappen. Hij is wel 8 jaar hengst geweest, en hij gedragt zich nog echt als een hengst, maar ik denk toch dat je gelijk hebt dat hij misschien zijn angst verbergt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:42

Paarden die lang hengst geweest zijn kennen vaak de truukjes om mensen te overbluffen.
Heb zelf een jonge hengst staan die hetzelfde gedrag vertoont. Dan moet ik regelmatig op mijn kiezen bijten hem niet te hard te straffen, maar juist het goede te belonen. Het werkt echt, maar gaat langzaam. Het paard dient te beseffen dat meewerken hem positievere zaken oplevert dan vechten.
Wel dien je iedereen te instrueren op dezelfde manier met hem om te gaan. En dat is meestal een groter probleem dan het paard zelf.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:48

Pensionnetje schreef:
Vaak wordt dit soort gedrag gezien als zeer dominant. Toch zou ik hem eens met andere ogen gaan bekijken. Zoals je zegt wil hij niet door water. Een paard wat dominant is (lees sterke persoonlijkheid) zal uiteindelijk echt wel door water gaan. Mij lijkt het eerder dat hij een stukje angst verbloemd door stoer gedrag. Dan ga je met slaan en veel straffen juist niets bereiken. Dan gaat hij overcompenseren door te laten zien hoe stoer hij is ( wat hij dus in feite niet is, een paard wil zijn zwakheid niet laten zien). Draai de boel eens om en begin met uitgebreid te belonen. Zelfs voor de normaalste en kleinste dingen. Makkelijk zijn dit soort paarden niet, maar als je eenmaal de "knop" hebt gevonden zal hij waarschijnlijk een zeer prettig en betrouwbaar paard worden.

Succes!

Angst lijkt mij heel onwaarschijnlijk. Bij een jong paard, ja. Bij een onervaren paard, ja. Maar een paard dat SGW niveau M gelopen heeft, heeft al meer dan één keer de waterbak van kortbij gezien en er ook zonder al te veel problemen doorgegaan.
Volgens mij is het eerder een kwestie van uitproberen. Paard is dominant, weigerd om over een sloot te gaan, ruiter gaat er niet al te zwaar op in omdat ze straffen met de zweep niet juist vind, paard voelt zicht heer en meester want hij heeft zijn zin kunnen doordrijven. Eén keer gelukt, tweede keer nog eens proberen. En elke keer zal dat gedrag erger en erger worden, zolang jij er niet eens deftig tegenin gaat. Ja, een goeie ruiter gaat daar nu ook problemen mee hebben, omdat hij zo gewend is van zijn zin te krijgen. Ook bij een goeie ruiter gaat hij uitproberen. Na een tijdje zal hij echter wel doorhebben dat het niet meer pakt, en gewoon doen wat die ruiter hem vraagt.

Mijn tip? Probeer zo consequent mogelijk te zijn. Tot op het extreme af. Zelfs in omgang. Wil hij niet meer vooruit als jij hem vooruit vraagt? Eventjes een zweepje erbij, en als hij vooruit gaat (desnoods springt of loopt) beloon je hem uitgebreid. Wil hij niet opzij op jou vraag? Begin eens serieus te roepen en duw hem desnoods aan de kant. Als hij een pas in de goeie richting gezet heeft: uitgebreid belonen.

Zo blijf je bij alles bezig. Een paard mag af en toe eens een pas verkeerd zetten, maar als ze daar een gewoonte van beginnen maken, dan mogen ze van mij ook geen enkele pas meer verkeerd zetten. Als ze de juiste passen gezet hebben moet je belonen, maar ook geen seconde vroeger.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:52

Dan verschillen we duidelijk van mening. Alle signalen zijn aanwezig, niet de stal uit willen, problemen met trailer laden, niet door water willen etc etc..... Harder aanpakken leidt tot nog meer verzet en frustratie. Het dier is overduidelijk niet alleen slim maar ook gevoelig. Motiveren werkt beter dan demotiveren dmv continue straffen. Duidelijke regels zijn echter on-ontbeerlijk, maar deze hoeven niet altijd met harde hand gezet te worden. Met consequent zijn (slimmer te zijn) kan men even zoveel bereiken. Een paard dat prettig in zijn vel zit, werkt graag!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:10

Pensionnetje schreef:
Dan verschillen we duidelijk van mening. Alle signalen zijn aanwezig, niet de stal uit willen, problemen met trailer laden, niet door water willen etc etc..... Harder aanpakken leidt tot nog meer verzet en frustratie. Het dier is overduidelijk niet alleen slim maar ook gevoelig. Motiveren werkt beter dan demotiveren dmv continue straffen. Duidelijke regels zijn echter on-ontbeerlijk, maar deze hoeven niet altijd met harde hand gezet te worden. Met consequent zijn (slimmer te zijn) kan men even zoveel bereiken. Een paard dat prettig in zijn vel zit, werkt graag!

Ik zeg ook niet dat je continue moet straffen. Je moet consequent optreden als hij niet doet wat je vraagt, en daarmee bedoel ik niet dat je hem halfdood moet slaan, maar als hij echt niet vooruit wil? Klein tikje achter zijn schouder... Als hij het dan wel doet moet je uitgebreid belonen.
Als hij zijn stal niet uitwil, hoe ga jij dat aanpakken dan? (ik ga er vanuit dat je hem niet lekker gaat belonen?)

Mijn paard had dezelfde signalen. De stal niet uitwillen, de poort niet doorwillen, de camion niet op willen (trouwens niet uit angst. Puur verzet. Uiteindelijk met vier poten op de laadklep krijgen, en nog niet willen verderlopen. Eenmaal erin was er geen probleem, paard rustig met oortjes naar voor), niet door water willen (maar dan bv wel geen probleem maken van de grote plassen water in de wei),...
Van de moment dat ze haar zin kreeg werd het gewoon erger. Opeens bang krijgen van dingen, als ze moe werd gewoon gaan stil staan en geen pas meer verzetten,.. Door gewoon extreem consequent te zijn is mevrouw nu een lammetje dat mij overal volgt. Geef haar aan iemand die haar haar zin laat doen, en het is weer naar de vaantjes. Geef haar aan een man met een heel luide imponerende stem en een heel imponerende leidershouding, en het is weer een lammetje..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:22

Volgens mij heeft pensionnetje absoluut gelijk. Het is namelijk al gebleken dat slaan niet werkt. Waarom niet gewoon van vooraf aan beginnen? Grondwerk, door plas water stappen, klein hindernisje. Babystapjes en elke keer als het goed gaat, uitgebreid belonen en lekker weer in de wei zetten.
Stalgenoten die hem dan alsnog slaan? Ik zou ze echt wel iets anders vertellen hoor.
Met slaan los je niets op.
Het probleem wordt alleen erger en het paard krijgt een hekel aan je. Uit alles blijkt dat het paard er steeds minder zin in heeft en dat wil je niet bereiken.
Jij bent zijn baas en als je zijn leider wilt zijn, zul je hem in de eerste instantie ervan moeten overuigen dat hij veilig bij je is en dat hij op je kan vertrouwen en niet en dat hij dan niet ook nog eens door stalgenoten wordt belaagd.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:56

tantjeuh schreef:
Ik zeg ook niet dat je continue moet straffen. Je moet consequent optreden als hij niet doet wat je vraagt, en daarmee bedoel ik niet dat je hem halfdood moet slaan, maar als hij echt niet vooruit wil? Klein tikje achter zijn schouder... Als hij het dan wel doet moet je uitgebreid belonen.
Als hij zijn stal niet uitwil, hoe ga jij dat aanpakken dan? (ik ga er vanuit dat je hem niet lekker gaat belonen?)

Mijn paard had dezelfde signalen. De stal niet uitwillen, de poort niet doorwillen, de camion niet op willen (trouwens niet uit angst. Puur verzet. Uiteindelijk met vier poten op de laadklep krijgen, en nog niet willen verderlopen. Eenmaal erin was er geen probleem, paard rustig met oortjes naar voor), niet door water willen (maar dan bv wel geen probleem maken van de grote plassen water in de wei),...
Van de moment dat ze haar zin kreeg werd het gewoon erger. Opeens bang krijgen van dingen, als ze moe werd gewoon gaan stil staan en geen pas meer verzetten,.. Door gewoon extreem consequent te zijn is mevrouw nu een lammetje dat mij overal volgt. Geef haar aan iemand die haar haar zin laat doen, en het is weer naar de vaantjes. Geef haar aan een man met een heel luide imponerende stem en een heel imponerende leidershouding, en het is weer een lammetje..

Een paard dat echt niet vooruit wil, doet dat ook niet met een "tikje achter de schouder". Zo'n dier blijft aan de grond genageld staan, gaat en blijft loodrecht omhoog gaan, loopt achteruit, maakt niet uit hoelang of waar tegen aan, gaat desnoods liggen of valt in extreme situaties zelfs aan. Geen tikje achter de schouder dat dát gaat verhelpen. Dan zijn er twee opties, sterker zijn of slimmer zijn.
Als mens zijn we nimmer sterker, tenzij we met grof geweld gaan meppen etc. Slimmer zijn is voor vele ook niet een makkelijke opgave Haha! maar voor sommige is het een goede en bruikbare optie.

Een paard dat niet zijn stal uit wil? Een paard dat zijn stal niet uit wil heeft een verdomd goede reden.
Rotwerk? Te veel afstraffing, geruk of getrek in zijn mond tijdens de arbeid , angst voor iets buiten zijn stal, etc etc....
Hoe op te lossen? Tja, je kunt em natuurlijk zijn stal uit sleuren, slaan of schoppen.
Of laat hem de keuze, deur open, er niet uit? Deur weer dicht en morgen pas weer opnieuw proberen.
Lekker de rest van de dag hem zijn overwinning gunnen, maar wel alleen op stal terwijl de rest heerlijk buiten speelt. De meest "verknipte" die ik ter heropvoeding kreeg heeft het als langste vol gehouden, om precies te zijn 3 dagen! Toen was meneer het beu , en heeft het niet weer gedaan.
Hij had nl. zijn les geleerd, zonder grovere maatregelen maar door gewoon nét even slimmer te zijn.
Bovendien kreeg hij op deze wijze langzaam het besef dat mensen ook wel eens leuk dingen met je kunnen ondernemen. Voila, zijn motivatie om te willen "pleasen" was ook weer aangewakkert.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:08

Pensionnetje schreef:
tantjeuh schreef:

Een paard dat echt niet vooruit wil, doet dat ook niet met een "tikje achter de schouder". Zo'n dier blijft aan de grond genageld staan, gaat en blijft loodrecht omhoog gaan, loopt achteruit, maakt niet uit hoelang of waar tegen aan, gaat desnoods liggen of valt in extreme situaties zelfs aan. Geen tikje achter de schouder dat dát gaat verhelpen. Dan zijn er twee opties, sterker zijn of slimmer zijn.
Als mens zijn we nimmer sterker, tenzij we met grof geweld gaan meppen etc. Slimmer zijn is voor vele ook niet een makkelijke opgave Haha! maar voor sommige is het een goede en bruikbare optie.

Inderdaad, in het begin werkte dat tikje ook niet. Toen was het begrenzen achteraan, zodat ze niet achteruit kon lopen. En pootje per pootje vooruit. (letterlijk.. poot opheffen, en vooruit zetten) Een tikje toen zorgde voor immense uitbarstingen (je kon slaan, maar dan sloeg zij wel terug), dus daar werd nog eens niet aan gedacht.

Geloof me, dat op de camion gaan, daar hebben we toen alles voor geprobeert. Gaande van slaan, longe achter haar achterste, beginnen met grondwerktoestanden, lokken met eten, héél veel geduld hebben, mensen die er echt wat van weten erbij gehaald... Enige dat echt hielp was het consequent naar voren denken. Pas per pas, en elke pas belonen. Pas achteruit en mevrouw kreeg zwaar onder haar voeten, pas vooruit werd ze beloond.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:13

Geloof me, dat op de camion gaan, daar hebben we toen alles voor geprobeert. Gaande van slaan, longe achter haar achterste, beginnen met grondwerktoestanden, lokken met eten, héél veel geduld hebben, mensen die er echt wat van weten erbij gehaald... Enige dat echt hielp was het consequent naar voren denken. Pas per pas, en elke pas belonen. Pas achteruit en mevrouw kreeg zwaar onder haar voeten, pas vooruit werd ze beloond.

Dit is precies wat ik bedoel, het positieve belonen is vele malen een krachtiger middel dan dwang.
Slaan, longe etc etc werken slechts zeer kort nl. net zolang totdat je paard weer iets nieuws heeft verzonnen. Elimineer de dwang van het paard om met je het gevecht aan te gaan, maak de ommekeer naar dat het paard graag voor je werkt en alles gaat als vanzelf! Maar dat geef je dus in het bovenstaande eigenlijk zelf al aan....

horse_adorer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 18:50

Heel erg bedankt voor alle tips. Maar moet ik nou het 'stoute' gedrag negeren? Dus als hij bijvoorbeeld weigert voor een sloot, wat zouden jullie doen? Ik denk zelf ook dat de zweep tegen werkt, en daar ga ik het ook even over hebben met mijn instructrice, want ik heb zelf het idee dat als ik zonder zweep rij dat hij ook wat werkwilliger is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:33

Met slaan los je het probleem op dat moment misschien op zodat hij toch springt maar het dieper liggende probleem los je er niet mee op.
Doe eens iets wat hij leuk vind en combineer dat stukje bij beetje met ieds dat minder goed gaat.
Dus dat het minder leuke wordt beloot met wat leuks.
Neem misschien les van iemand anders zij legt misschien teveel nadruk op de minder leuke dingen, daardoor raak jij gefrustreerd en dan krijg je een cirkel.
Ik zeg het nu heel makkelijk maar dat is het zeker niet.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:55

horse_adorer schreef:
Heel erg bedankt voor alle tips. Maar moet ik nou het 'stoute' gedrag negeren? Dus als hij bijvoorbeeld weigert voor een sloot, wat zouden jullie doen? Ik denk zelf ook dat de zweep tegen werkt, en daar ga ik het ook even over hebben met mijn instructrice, want ik heb zelf het idee dat als ik zonder zweep rij dat hij ook wat werkwilliger is.

Ik denk dat je nu al een beetje in een cirkel terecht bent gekomen, hij is je de baas en jij hebt er geen plezier meer in en meschien zelfs al wat angstig om hem te rijden, ik denk dat je er goed aan doet om meschien een ander paard te kopen eentje die bij je karakter past.
Waarschijnlijk is je paard best lief en oke maar zolas je al aangeeft te dominant, iedere keer als je toegeeft wordt het erger.
Meschien moet je voor jezelf wat dingen op een rij zetten, wil je dit gedrag of wil je een paard die meer bij jou karakter past.
Helaas komt het karakter van paarden pas echt goed naar voren als je ze al enige tijd hebt, zij tasten jou net zo goed af als jij hun.
Tuurlijk kun je dit gedrag veranderen, gewoon niet toegeven.
Slaan helpt zeker niet, niet bij honden, niet bij kinderen en niet bij paarden, klaar.
Het probleem is dat je hem moet laten zien dat jij de baas bent.
Omdat hij niet over een slootje springt, tja dat kan best angst zijn, maar wil meneer zijn stal niet uit dan zegt hij eigenlijk tegen jou, bekijk het maar ik blijf hier en weet toch wel dat ik mijn zin krijg.
Jij moet dan niet opgeven en net zolang proberen tot hij wel de stal uitkomt al duurt het bij wijze de hele dag.
Negeer slecht gedrag en beloon het goede gedrag.
Het enigste waar ik me zorgen over maak is(ik verkoop paarden en heb hier helaas veel ervaring mee)
dat als hij dit dominante gedrag voortzet en jij er niet tegen opgewassen bent hij steeds erger wordt en de situatie gevaarlijk wordt, voor jou , en voor hem.
Stel dat hij onder het buiten rijden steigert en je valt eraf, brrrrr moet er niet aan denken.
Wil je hem niet kwijt, vraag dan professionele hulp, maar dan moet zowel jij als je paard er hard aan gaan werken.
Hij moet leren gehoorzamen en jij moet je over je angst heen zetten en hem aan durven te pakken.
Nou in ieder geval succes.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:52

horse_adorer schreef:

Ik zou behoorlijk wat stappen achteruit zetten. Figuurlijk dus. Het heeft geen zin om bij die sloot te blijven vechten. Begin bij het begin en doe eerst eens dingen die goed gaan en leuk zijn. Beloon hem uitgebreid als het goed gaat. Daardoor krijg jij weer wat meer plezier in het rijden en het paard ook. Begin dan met een heel klein beetje water. Waterplasje of zoiets. Iets in de richting van de sloot, maar dan in sterk verkleinde vorm. Doe leuke dingen, doe het waterplasje, geultje of wat dan ook en ben enthousiast. Gaat het goed? Meteen stoppen en flink belonen. Doe de dag daarna weer leuke dingen. En dan weer het minimale slootje en bouw het zo beetje voor beetje op. Wissel ook af met grondwerk, schrikparcoursje of wat je maar kunt verzinnen. Als de instruktrice erg prestatiegericht is, zou ik les vragen van iemand met meer geduld en invoelingsvermogen. Persoonlijk kan ik ook erg achter de ideeën van pensionnetje staan. Zorg vooral dat het weer leuk wordt voor jullie allebei. Als je voor een goed welzijn van het paard zorgt, voorkomt dat andere hem afrossen en hem serieus neemt en grondwerk met hem doet met spelletjes die de dominantie voor jou bepalen, dan worden de verhoudingen tussen jullie vanzelf anders. Maar stel hem niet onmiddellijk daarna weer bloot aan onredelijke eisen, mensen die met zwepen meppen en massa's dwang, want dan ben je weer terug bij af.

horse_adorer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 09:16

Ik ga, zoals jullie zeggen, bij het begin weer beginnen. Lijkt mij ook verstandig. Ik denk toch dat hij een soort angst heeft, en dat die angst alleen maar erger wordt. Zo vinden wij het beiden niet meer leuk, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Bedankt voor de hulp!!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:19

Veel succes! En laat je niet ontmoedigen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:21

Ik zou aan grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten en het vertrouwen van je paard te krijgen. Om leider te kunnen zijn moet je welk zijn respect verdienen, en dat krijg je niet door slaan en schoppen. Vanaf de grond kun je dan uiteindelijk dingen als water mee gaan nemen, voordat je meteen je paard met complexe crosshindernissen confronteerd. Maak er een project van. paarden zien niet hoe diep een waterplas is, en hun instinct waarschuwt ze dat in de buurt van waterplekken ook heel vaak roofdieren zitten die het op ze gemunt kunnen hebben. In het water zijn ze een stuk minder snel dan op het land. Dus door water heen? Niet als het niet pertinent nodig is. Ze konden weleens in een heel diep gat stappen.

Er zijn al een paar topics geweest over watervrees bij paarden. Even een quote uit eerder topics (scheelt weer tikwerk)

Cassidy schreef:
Er zijn verschillende NH-ers die watertraining aanbieden, maar dat houdt wel in dat je bepaalde stappen in die methode moet hebben doorlopen.

Twee tips voor je: Pat Parelli heeft een video over problemen met water:

Afbeelding

Er gaat echter een heel programma aan vooraf, zodat je dit hoofdstuk niet kunt doornemen zonder dat je de basis van Parelli volgt.

De tweede is van Clinton Anderson: in de serie "problem solving on the trail" komt ook het probleem water aan bod. Paarden zijn bang voor water, omdat ze de grond niet kunnen zien. Wat Anderson in de video laat zien is dat je het probleem op twee manieren kunt aanpakken: vanaf de grond en vanuit het zadel. De video toont eerst de aanpak vanaf de grond: hij begint met grondwerk, aansluitend stuurt hij het paard door een droge greppel heen, en laat het paard halverwege stilstaan. Het paard moet langzaam door die greppel heen, niet met een mega-sprong. Hij moet nadenken.
Aansluitend begint hij met een greppel waar een heel klein stroompje doorheen gaat...zelfde verhaal. Paard moet er langzaam doorheen, mag zelfs halverwege stilstaan. Als hij drinken wil, dan laat je hem. Als hij gaat maaien in het water dan laat je hem (alleen uitkijken, bij sommige paarden is dat een teken dat ze willen gaan liggen, niet zo'n succes).
Aansluitend de oplossing onder het zadel: hier zoekt hij een wat grotere plas op met stilstaand water, waar een breed stuk zand voor ligt. Hij laat het paard een stuk langs de waterlijn lopen, draait daarna op de achterhand om (draait richting water) en gaat hetzelfde stuk weer terug. Iedere keer weer, stukje heen, stukje terug. Op een gegeven moment komt het paard per ongeluk in het water terecht, maar daar maakt Anderson geen punt van. Schrikreacties van het paard negeren, ook niet belonden als hij er wel in stapt. Je gaat iedere keer het stukje heen en weer terug, herhalen. Op het moment dat het paard merkt dat het water geen kwaad kan, laat hij hem er wat vaker inlopen. Hij laat hij hem ook een keertje in het water staan, hoofd naar beneden, water drinken, maaien met zijn voorbeen.

Overigens is het belangrijk dat je hem aan het werk houdt op het moment dat je langs de waterlijn rijdt. Zijn energie omzetten door zijn voeten te bewegen. Zijn focus weghalen van het water en op jouw laten richten. Herhalen, herhalen, en nog een keer herhalen. Al moet je honderd keer van de ene naar de andere kant langs die waterlijn...doorgaan. En als je omdraait, altijd naar het water toedraaien. Op een gegeven moment zal hij merken dat het water niet zeer doet.

Andere manier van aanpak is advance and retreat (methode die gebruikt kan worden op smalle ruiterpaden waar je niet heen en terug kunt) . Je loopt recht op het water af, en als je weet dat hij na 9 passen stopt, stop jij na 8 passen en zet je hem hetzelfde stuk achterwaarts weer terug. Geef hem de indruk dat je het water helemaal niet inwilt, niet door blijven pushen op het moment dat hij er net voorstaat. Gaandeweg naar voren tasten, tot hij met een voet in het water staat, en dan weer terug. Op het moment dat hij met twee voeten in het water staat (of er met vier voeten helemaal in) laat je hem stilstaan als beloning. Rust is beloning. Aansluiten rij je er doorheen, en als je er eenmaal doorheen bent, draai je om en ga je terug. Ook dit herhalen, tot het paard op zijn gemak is als hij door die plas moet. Als je paard helemaal niet in de buurt van die plas wil komen, dan zoek je een startpunt op. Al is dat 50 meter verder.

Bij plassen helpt het ook om er rondjes omheen te rijden. Als je niet in de buurt van de plas komt, groot cirkeltje er omheen. Desnoods in draf. Regelmatig van hand veranderen door hem een wending om de achterhand te laten maken, maar altijd richting water. Cirkel gaandeweg kleiner maken, tot hij er ook een keer per ongeluk in stapt, doen alsof je niets hebt gemerkt en gewoon doorgaan.

Grootste fout die mensen kunnen maken is dat ze niet omkeren als een paard bijv. op een buitenrit eindelijk door die plas is gegaan. Een grote jump er overheen en ze kunnen door. Nee, omdraaien en er weer doorheen/overeen, desnoods 100 keer, tot het paard op zijn gemak is. Zo sluit je positief af en leer je hem niet bang te zijn voor water...

Enne, nog iets. Als je paard zijn achteruit niet beheerst, heb je iig iets waar je aan moet werken voordat je het water aan kunt gaan pakken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:53

Inderdaad... voor een paard is het helemaal niet vanzelfsprekend om water/sloot te vertrouwen. Ook cassidy geeft hele goeie tips. Veel succes ermee en vergeet vooral ook niet om er weer plezier in te krijgen. Paardrijden is tenslotte een hobby. Dat betekent dat je er vooral ook lol aan moet hebben. Liefst allebei, dus jij en je paard. Hou ons op de hoogte

miep23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:20

Probeer eens horsemanship. Werkt geheid!

miep23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:21

Idd Pat Parelli

horse_adorer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 17:55

Horsemanship zou inderdaad ook een goed idee zijn. Ik ga ook de tips van Cassidy proberen.
Ik ben nu begonnen met het rustig aan doen en vooral het respect en vertrouwen terug krijgen van mijn paard. Op stal begrepen ze niet dat ik zonder zweep wil proberen, al begrepen ze wel dat de dwang (bij hem) al helemaal niet helpt. Ga toch maar proberen te bewijzen dat zonder zweep ook gaat. Haha!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 06:28

Super... maak het weer gezellig voor jou en je paard. Als jullie dadelijk weer samen lol hebben, staan ze met de mond open te kijken. Moeilijke dingen kunnen wachten. Als het vertrouwen er is, komt dat stapje voor stapje.