herkent een paard je?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fabiee

herkent een paard je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 18:38

Hallo,

Ik heb een vraag;
als ik helemaal achter in mijn tuin ben dan staan daar friezen, eentje daarvan heb ik al eens gepoetst enzo. Was toen echt vet lief en blij dat ie aandacht kreeg. Maar als ik dan in de tuin ben roep ik wel ns op ze enzo, maar als ik op de stoeterij(waar ze van zijn) eens ben zou die fries me dan herkennen en weten dat ik diegene ben wat ook altijd daar bij hun wei staat?
Herkennen ze me aan de stem ?
Ik vond dit wel interessant om te weten..

Groetjes,

cantecleer

Re: herkent een paard je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:45

Dat hangt ervan af in hoeverre je een band met het paard hebt opgebouwd en het paard met jou. Een voorbeeld, een manege paard zal niet al zijn ruiterjes herkennen maar wel zijn vaste verzorger.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 18:51

cantecleer schreef:
Dat hangt ervan af in hoeverre je een band met het paard hebt opgebouwd en het paard met jou. Een voorbeeld, een manege paard zal niet al zijn ruiterjes herkennen maar wel zijn vaste verzorger.

ja oke, maar ik bedoel dat paardje krijgt nooit echt veel aandacht en is meer voor de fok enzo.
maar ik zag toen ik hem poetste dat ie er helemaal van genoot &zoo.
dus ik weet niet maar tis wel een tijdje geleden en toen straks die oortjes echt meteen naar voor echt lief.
maar ik was me dr eens zo over aan het bedenken.. Knipoog

cantecleer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:39

Ik denk niet dat hij je na 1 keer herkent.

copper_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:48

Ik denk ook niet dat hij je na 1x herkent.
Maar als je je paard al langer kent en een echte band mee hebt of hebt gehad weet ik bijna zeker dat dit wel zo is.
Het paard dat nu bij ons staat hebben we nu ongeveer 4 jaar, zijn oude eigenaresse is nog wel is eens langs geweest.. Deze werd begroet met een grote hinnik en je kon merken dat ie haar echt herkende.
We gaan binnenkort een keertje daar rijden op het pension waar hij toen stond, benieuwd hoe hij daar op reageerd.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:52

paarden herkennen heel erg goed mensen. inderdaad aan geluid, maar ook aan hoe ze er uit zien hoor. ik heb wel eens gehoord van een heel erg op zijn baasje gericht paard, heel aanhankelijk, maar die moest niks meer van har hebben toen ze haar haar ineens van blond naar zwart had gekleurd...

mijn paard herkent de auto van mijn huisgenoot. als ze de motor hoort gaat t hoofd omhoog en rent ze naar het hek. terwijl er onwijs veel auto`s langs rijden iedere adg. ook hoort ze mij al van ver af aankomen met mijn scoot-mobiel...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:59

Als je elkaar een keer hebt gezien denk ik ook niet dat een paard je gelijk weer herkent, tenzij je een hele bijzondere indruk hebt gemaakt. Na een paar keer wil het soms wel lukken. Zo herkende het nieuwe paardje van een kennisje van mij me al na een paar keer. En dat terwijl ik nooit iets doe met dat paard en ik er ook niet zo vaak kom. Het kan ook zijn dat hij me alleen herkende aan mijn (met paardensnoepjes gevulde) rugzak Knipoog .
Wat ik ook wel heb meegemaakt en wat heel mooi was, was dat ik na een jaar of twee op mijn oude manege kwam kijken. Nadat ik me had losgerukt van de stalkat die op me af was komen rennen (vond ik al superlief), ben ik naar 'mijn' paardje gegaan. Dat paardje, een hafje, was mijn lievelingspony waar ik heel veel lol mee heb gehad. Toen ik bij haar stal kwam ging ik voor haar deur staan met de rug naar haar toe. Wat ze altijd deed als ik zo stond, was haar hoofd op mijn schouder leggen en dan samen zo staan. Deed ze dus toen weer, koppie op mijn schouder en daarna een hele diepe zucht....Logisch dat ik het toen niet helemaal meer droog hield...

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:10

Mijn verzorgpony die hinnikt zodra ze mijn stem hoort en/of mij ziet. Ik vroeg mij ook altijd af of paarden je kunnen herkennen. Maar ik denk dus van wel omdat ik het zelf ook ervaar. Maar niet elk paard is hetzelfde; ik heb ook eerder een verzorgpaard gehad maar die reageerde helemaal niet op mij als ze mij zag. Ik vind het zelf natuurlijk heel erg leuk dat mn huidige verzorgpony dat wel doet. Het geeft mij een vertrouwd gevoel. Al vraag ik me wel af wat ze dan precies denkt. Is het gewoon herkenning of is het herkenning + een soort van gevoel van dat is mijn baasje??

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:23

Mijn pony herkende mij al snel.. Ik heb eerst stage gelopen op de stal waar ze vandaan komt. Dan kwamen om de dag bij haar in de wei om haar bij te voeren. Toen liep ze iedere keer naar mij toe. Ik denk niet dat ze mij in de eerste week metteen al herkende maar ik trok haar op een bepaalde manier aan waardoor ze mij interessant vond. Maar in de 2e week begon ze steeds te hinikken als ik er aan kwam.. Er was dan ook metteen een klik waardoor ik haar gekocht heb.
Ik heb ook een tijd een pony verzorgt die me toen ik na een jaar weer eens langs kwam nog steeds herkende!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:27

Een paard zal weinig aandacht schenken aan iemand die dagelijks aan het randje van de wei en van een afstand naar hem staat te kijken. Daar is intensievere interactie voor nodig. Eenmalig poetsen is iig niet voldoende. Snoepjes geven of voeren daarentegen wel, maar bij paarden die niet van jezelf zijn niet aan te bevelen, je weet niet hoe de eigenaar daarop reageert, en of het paard extra dingetjes wel hebben mag. En ook dan moet je nog de enige zijn die met lekkers aankomt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:04

Ja hoor, paarden kunnen je zeker herkennen!
Mn ex-verzorgpaardje en mn verzorgpony hebben een tijd naast elkaar gestaan en stonden me dan allebei keihard te roepen (hinniken) als ik met de ander bezig was.. Of als ik door de stal loop en geen aandacht aan mn verzorgpony besteed dan gaat hij beledigd hinniken. Waar hij me nou aan herkent weet ik niet, sowieso mn stem, maar ook als ik stil voorbij sluip merkt hij me op Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:26

Paarden gaan je best herkennen, alleen heeft die stem of voetstappen vaak meer te maken met het lekkers dat je bij je hebt.
Maar hij verbind je stem algauw aan leuke dingen.

Bow_Hoefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:33

Ik denk dat een paard je wel herkent als je vaak komt en hem veel aandacht geeft,, enn hem wat lekkers geeft.. Dus als je een beetje zijn vaste verzorgster bent..
Maar als je zo afentoe eens langs zijn wei komt denk ik niet dat hij je herkent. Wel zit er een kans in dat hij je rugtas met paardensnoepjes herkent /RUIKT! Clown

miep23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:36

Mijn paard reageert altijd wanneer ik op stal kom. Het is zelf zo dat wanneer ik eens een paar dagen niet ben geweest, wat gelukkig niet vaak voorkomt, hij altijd erg chagerijnig is. Hij draait me dan zijn kont toe en is supervervelend. Mijn paard komt ook altijd aan galopperen als hij de auto hoort. Sla je de deur dicht dan rent ie naar de uitgang van de wei en begint te hinniken.

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:42

Mijn fjord herkent mij en jessica (mede-eigenaresse) al van verre. dan komt ze er al aangerend. Echt superleuk!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:47

Na 1 keer niet maar op den duur wel. Als mijn moeder vroeg in de ochtend op stal komt geven de beesten geen kick. Als ik op stal kom wel, want ze weten dat ze gevoerd worden door mij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:00

Cassidy schreef:
En ook dan moet je nog de enige zijn die met lekkers aankomt.

Dit klopt niet in mijn ogen...
Mijn pony herkent veel meer mensen dan alleen mij als eigenaar.
Iedereen die hem regelmatig verzorgt en aandacht en eventueel ook nog voert (liefde gaat grotendeels door de maag Knipoog) wordt herkent. In welke mate hij reageert verschilt met de band die hij met je heeft.

Hij hinnikt zachtjes of hard naar mij en heb laatst gehoord dat hij dat niet naar iedereen hier doet, maar dan weer wel komt kijken en om aandacht komt vragen. Mensen die hij niet kent reageert hij veel minder op.

toen ik hem alleen nog maar verzorgde herkende hij het geluid van de bus van die mensen, de brommer van die jongen zelf, (en hun persoonlijk ook natuurlijk) mijn fiets, mijzelf van een afstandje aan houding en stem of fluitje en kon dan heel enthousiast reageren.

Mijn pony heeft door de jaren heen verschillende verzorgsters en berijdsters gehad, maar allemaal herkende hij ze na een aantal keren komen, zolang er maar niet te veel tijd tussen zat dat ze niet kwamen.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:57

een paard herkent inderdaad mensen aan de stem en aan de geur, en bij ons herkennen ze zelfs onze auto Haha! . Wij hoeven maar aan te komen rijden en ze rennen meteen naar het hek toe tevens worden we meteen begroet met een vrolijke hinnek, voor ons het mooiste compliment die we dagelijks ontvangen. Knipoog

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:20

Wel als je echt een band met dat paard hebt.. maar als je het paard maar een keer gepoetst hebt en het paard roept enz.
Dan denk ik dat niet, er zijn zoveel mensen die een paard begroeten etc.

Ik heb 3,5 jaar een paard gereden waar ik echt een band mee had,
nu is ze verkocht.. maar wanneer ik bij haar ga kijken en ze hoort mijn stem dan kijkt ze wel direct op en komt ze naar me toe.

Die herkent mij dus nu zeker wel!

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:28

Na een keer meestal niet.
Na een langere tijd misschien wel.

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 13:27

ik denk wel dat een paard je herkent maar dan moet hij wel eerst kennis gemaakt hebben en dan moet je wel altijd aardig doen tegen dat paard en in de loop van de tijd kan er een grote kans zijn dat het paard je gewoon herkent en helemaal blij wordt enzoo...

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 13:35

Reken maar dat paarden je kunnen herkennen! Dat gevoel had ik al op mijn manege (moeilijke paarden die toch iedere week makkelijker werden), bij mijn verzorgpaard (op wedstrijd verliest hij mij niet uit het oog) en nu helemaal bij mijn eigen paardje. Hij is absoluut niet de makkelijkste, maar ik kon na enkele dagen al alles met hem doen. Bij anderen is hij nog wel eens een draak en laat hij zich niet vangen, maar zodra ik aan kom lopen en hem roep, staat hij bij het hek heen en weer te dansen.
100 procent zeker dat paarden je herkennen! Haha!

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:48

mijn paard herkent mijn stem.

Als ik de stal binnenkom en ik zeg tegen iemand hallo, dan hoor ik mijn paard al snel hinniken en dan zie je zijn neus tevoorschijn komen. Het is echt heel leuk.

En als hij op de wei staat met andere paarden. Als alle eigenaren/ verzorgers komen, komt mijn paardje altijd hinnikend naar mij toe en de andere mensen moeten naar hun paard lopen. Dat is echt heel grappig en heel hart verwarmend!!

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:44

Ik denk dat je verzorgpaard, of eigenpaard je wel zou herineren, aan je geur en manier van doen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:57

Mijn paarden herkennen mij wel degelijk, ik voer/rij en verzorg ze, samen met mn moeder zijn wij hun 'mens meerdere'.
Dat heeft een tijd geduurd voordat dit zo was, het ene paard is daar vlotter mee als de andere, maar het ligt vooral aan jezelf.

Mijn haflinger herkent mij als ik aan kom lopen zonder dat ik iets zeg, mijn oudere paard is bijna blind en die ziet het dus niet zo heldfer meer allemaal maar zodra ik iets roep of hij kan aan me snuffelen is het voor hem duidelijk, 'baasje' dus het is goed.

Jou situatie met de friezen is wellicht te oppervlakkig (tenminste dat vind ik) om daar conclusies uit te kunnen trekken, probeer het een keertje uit.
Bij mijn paarden is er meer voor nodig, vooral de voertaken zijn daarbij belangrijk en leiding geven in zn geheel.
Onze buurman loopt vaak in wei naast onze paarden, of hij is bezig met trainen van zn eigen paarden, maar ik denk als hij bij ons de stal in komt dat niemand als de buurman zal herkennen, dat is gewoon een vreemde, denk ik.
Het reukzintuig van een paard wordt door sommige misschien onderschat, deze speeld een grote rol in de situatie wbt herkenning!
Laatst bijgewerkt door cissie op 28-10-07 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt