Paard & Kerkhof

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bella

Paard & Kerkhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 20:15

Misschien een heel apart topic, maar ik reed laatst met mn merrie langs een kerkhof. Niet wetende dat het een kerkhof was, tot ik er langs reed en opzij keek. Maar het viel me wel op, dat mn merrie wat alert werd toen we er langs reden (was ook de reden dat ik opzij keek en achter de heg een kerkhof zag). Ze was niet bang, niet vluchterig, maar ook niet zo ontspannen als daarvoor...ze wist zelf eigenlijk niet goed wat ze moest doen. Eenmaal voorbij was er ook weinig meer aan de hand en sjokte ze vrij zelfverzekerd verder.

En nu bedacht ik me zonet, dat wanneer ik het andere paard hier rijdt, deze ook áltijd even sterk en wat dribbelig wordt, als hij alleen langs het kerkhof loopt en daarna is het ook altijd weer goed.
Eerder hebben we ook eens een bruiloft met hem gereden, waar we ook een tijd moesten wachten bij de kerk met omringend kerkhof en daar stond ie ook steeds wat te draaikonten en brulde zo nu en dan eens flink.

Ik had nooit echt die link gelegd voorheen, maar hij doet het eigenlijk vrijwel altijd dáár.
Maar nu vroeg ik me af, doen meerdere paarden dit en is er iéts wat ze aanvoelen rond zo'n kerkhof (dood en verderf bijv.) of is het gewoon hardstikke toevallig, puur toeval???

Ben benieuwd of dit nu even een zweverige kronkeling van mij is, of dat er meerdere paarden reageren.

_Jorien_

Re: Paard & Kerkhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:17

Ben hier ook wel benieuwd naar. Heb ook wel is langs 't kerkhof gereden, daar trok die helemaal naar 't midden van de weg, van 't kerkhof af. Bij een ander kerkhof hier (al wel heel oud), daar doet 'ie niks aparts..

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:17

Ik weet wel dat ze in de buurt bij slachterijen dit doen enz.. maar kerkhof? ben benieuwd,..

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:20

ben vandaag lang 2 kerkhoven gelopen en geen van bijde was er wat aan de hand.
Langs 1 kom ik regelmatig.
Ik denk dat het toch een beetje tussen je oren zit Tong uitsteken

Misschien dat jij er zelf onbewust meer op gaat letten en dat je paard daar op reageert.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:58

Paarden hebben geen problemen met de dood, helemaal niet met een kerkhof waar mensen onder de grond liggen al dan niet vergaan.
Denk ook dat je onbewust zelf een probleem hebt, daardoor veranderd jouw houding.
Een paard heeft maar een onbewust klein verschil nodig om daardoor anders te reageren.
( denk maar aan het draaien van jouw hoofd, waar automatisch de rest van je lichaam mee beweegt en dat al voldoende is om een paard te laten reageren.
Een vlieg op de huid van een paard voelt die ook, ... )

De dood van een soortgenoot is een ander verhaal, daar heeft dit onderwerp dan ook niets mee van doen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:01

paarden hebben wel een hekel aan de geur van ontbinding, maar lijkt me sterk dat ze dat ruiken door de grond heen ...
zal ook een andere vorm van ontbinding zijn, gezien er geen zuurstof onder de grond is?

dat paarden niet langs slachterijen durven, is vanwege de kadaverlucht, ik krijg die van mij nooit langs kadaverplekken van boeren bijvoorbeeld.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:06

Ja, kan maar zo, weet 't niet.. Kan maar zo zijn dat toen bij dat ene kerkhof hij ergens anders op keek.. Aangezien er wel een heg langs stond.. Dus weg, bomen, bosjes, heg (intotaal 2 a 3 meter).. Kan maar zo zijn geweest dat 'ie daar toen bijvoorbeeld op heeft zitten kijken! I don't know!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:11

ik kom elke keer als ik buiten ga rijden langs een kerkhof, en deze paarden geven er niks om..

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:12

Ik heb het ook gemerkt. We waren met een aantal paarden langs het kerkhof aan het rijden, en ze reageerden allemaal eventjes wat anders dan dat ze normaal doen.. Dus wel heel erg appart.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:12

Paarden zijn heel gevoelig voor de lucht van dood, prooidieren he, ze doen hetzelfde bij slachterijen en bv als mensen in de tuin aan de BBQ zitten, als er in een stal een dood paard ligt willen ze hier vaak ook niet langs, ookal kunnen ze het paard niet zien.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:18

sjorsie schreef:
Paarden zijn heel gevoelig voor de lucht van dood, prooidieren he, ze doen hetzelfde bij slachterijen en bv als mensen in de tuin aan de BBQ zitten, als er in een stal een dood paard ligt willen ze hier vaak ook niet langs, ookal kunnen ze het paard niet zien.

Netzo als wanneer bij een boerderij zo'n groen half rond ding ligt, waar van die dode dieren onder kunnen liggen.. Daar kan ik dan wel weer normaal langsheen rijden..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:28

Nooit opgemerkt eigelijk, zal er eens op letten.
We staan bij een varkensboer en er liggen regelmatig kadavers langs de weg onder die ton, maar daar heeft stof vrijwel nooit "last" van.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:34

areke schreef:

Misschien dat jij er zelf onbewust meer op gaat letten en dat je paard daar op reageert.

Ik denk niet dat het tussen dr oren zit want eerst wist ze niet dat er een kerkhof zat.
(Of is dit al gezegd?)
Ik vind het maar maf hoor...

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:48

Volgens mij zie je spoken. Haha!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:50

ik geloof dat paarden heel gevoelig zijn en meer dingen zien dan wij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:32

Er is meer tussen hemel en aarde dan wij kunnen vermoeden, en dieren zijn daar over het algemeen toch gevoeliger voor. Dus ik wijt een dergelijk kijkerig gedrag of eventuele schrikreacties toch echt niet aan de ruiter.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:12

Voor zover ik kan nagaan is de enige reactie van mijn paard op een kerkhof het schrikken van de mensen die daar rondlopen en "rare" dingen doen (plantjes verzorgen enzo). Haha!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:30

Kinee_ schreef:
areke schreef:

Ik denk niet dat het tussen dr oren zit want eerst wist ze niet dat er een kerkhof zat.
(Of is dit al gezegd?)
Ik vind het maar maf hoor...

Had het ook niet over het paard Knipoog

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:11

Dieren zijn gevoeliger op dat gebied dan mensen omdat zij van nature nog beschikken over het zesde zintuig,dus onzin is het niet.
Het is heel goed mogelijk dat jou paard iets aanvoelt of ziet wat voor ons niet zichtbaar is.
Honden hebben dit ook vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:53

Bij ons moeten de paarden elke dag langs de kadavertonnen met dode kalkoenen. Ze blijven bij die plek kijkerig, ook als de tonnen leeg zijn. Ze gaan er wel makkelijk langs hoor, de weide ligt in het verschiet, maar kijkerig blijven ze, ook met de neusgaten opengesperd.
Ik weet niet in hoeverre paarden ontbindingslucht kunnen ruiken, als je nagaat dat een kadaverhond een lijklucht van een onderwater liggend lijk kan ruiken! Tja wat kan een paard ruiken, ik kan me voorstellen dat als prooidier de zintuigen enorm goed ontwikkeld zijn en meer ruiken en zien en horen dan we ze soms krediet voor geven.

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 02:29

Paarden voelen meer dan dan de meeste mensen. Een paard heeft echt wel door wanneer ergens een lichaam is begraven. Ook voelen ze aardstraling en ondergriondse waterstromen. Misschien heb je ook wel eens meegemaakt dat je paard erg druk werd op een bepaalde plaats. Het kan best zijn dat daar een ondergrondse waterstroom is of dat daar de aardstraling net even wat anders is dan dat je paard verwacht.
Een paard weet de weg naar huis door die aardstraling en de ondergrondse waterstromen. De aardstraling kan je vergelijken met een soort van banen die over de aarde lopen. Elke baan heeft zijn eigen uitstraling. Een paard voelt die banen heel goed aan en weet daarom (net als veel trekvogels en postduiven) de weg naar huis weer te vinden.
Ook voelen ze feilloos aan wanneer ergens "iets" is. Bijvoorbeeld wanneer er iemand net is begraven. Voor een paard maakt het dan niet uit of het dan een mens is of een dier. Voor het paard is het dan (een beetje cru gezegd) een kadaver dat daar in de grond ligt te rotten. Omdat de grond op die plek ongeschikt voor ze is (om te grazen, te rusten om zo besmetting van rottingsbacteriën te voorkomen) willen ze er vrij snel voorbij. Voor veel dieren is er niks ergers dan een lichaam dat net is begraven / een rottend kadaver. Het is niet voor niets dat wij mensen het niet in ons hoofd halen om rot vlees te eten. Hopelijk is dat een antwoord op je vraag. Ik kan er wel uitgebreider op in gaan, maar denk dat dit nu even voldoende is als antwoord waarom je paard zo reageerd.

Bella schreef:
Misschien een heel apart topic, maar ik reed laatst met mn merrie langs een kerkhof. Niet wetende dat het een kerkhof was, tot ik er langs reed en opzij keek. Maar het viel me wel op, dat mn merrie wat alert werd toen we er langs reden (was ook de reden dat ik opzij keek en achter de heg een kerkhof zag). Ze was niet bang, niet vluchterig, maar ook niet zo ontspannen als daarvoor...ze wist zelf eigenlijk niet goed wat ze moest doen. Eenmaal voorbij was er ook weinig meer aan de hand en sjokte ze vrij zelfverzekerd verder.

En nu bedacht ik me zonet, dat wanneer ik het andere paard hier rijdt, deze ook áltijd even sterk en wat dribbelig wordt, als hij alleen langs het kerkhof loopt en daarna is het ook altijd weer goed.
Eerder hebben we ook eens een bruiloft met hem gereden, waar we ook een tijd moesten wachten bij de kerk met omringend kerkhof en daar stond ie ook steeds wat te draaikonten en brulde zo nu en dan eens flink.

Ik had nooit echt die link gelegd voorheen, maar hij doet het eigenlijk vrijwel altijd dáár.
Maar nu vroeg ik me af, doen meerdere paarden dit en is er iéts wat ze aanvoelen rond zo'n kerkhof (dood en verderf bijv.) of is het gewoon hardstikke toevallig, puur toeval???

Ben benieuwd of dit nu even een zweverige kronkeling van mij is, of dat er meerdere paarden reageren.

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 02:40

Hoi This Bitch Bites,

Je hebt helemaal gelijk: Paarden en ook ander beesten voelen en zien meer dan wij. Paarden kunnen zelf ondergrondse waterstromen en aardstraling voelen / zien die wij niet zien / waarnemen. Daardoor vinden ze de weg naar huis toe / weten ze dat ze in de buurt van huis zijn. Huis betekent voor hen een veilige plek waar hun kameraden zijn en waar voldoende voedsel is. Paarden zij dus inderdaad veel gevoeliger. Misschien ben je wel eens op een plek gekomen waar een paard niet lang wilde gaan. Mogelijk is er op die plek een ondergrondse waterstroom, een wisseling van de aardstraling of ligt er in de buurt een kadaver (van b.v. een konijn dat wij niet kunen ruiken, maar een paard wel) Misschien ga ik hier nog wat over schrijven op mijn site in ontwikkeling http://knolletje.come2me.nl

anouksel schreef:
ik geloof dat paarden heel gevoelig zijn en meer dingen zien dan wij.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:40

_Jorien_ schreef:
sjorsie schreef:

Netzo als wanneer bij een boerderij zo'n groen half rond ding ligt, waar van die dode dieren onder kunnen liggen.. Daar kan ik dan wel weer normaal langsheen rijden..

Mijn paard wil daar echt niet langs! Das echt het enige waardoor zij er vandoor zou gaan! Nagelbijten / Gniffelen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:01

Misschien zien jou paarden dingen die mensen niet kunnen zien. Ik merk aan mijn katten ook vaak genoeg dat die helemaal gefixeerd zijn op iets, maar dat ik daar echt niks kan zien. Ik geloof erg in geesten en dergelijke en ik denk ook dat dieren daar nog gevoeliger voor zijn als mensen.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:51

areke schreef:

(Of is dit al gezegd?)
Ik vind het maar maf hoor...[/quote]

Had het ook niet over het paard Knipoog[/quote]
Haha nee dat snap ik. Ik ook niet! Knipoog