Aanvallen/schoppen in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Preddy

Aanvallen/schoppen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:03

Pfff zat ben ik ervan! Meneer staat op een nieuw stukkie gras en vind meteen dat hij dus een excuus heeft om niet meer te komen.. Als ik (of wie dan ook) in de buurt kom loopt hij eerst scheinheilig een stukje naar me toe om vervolgens om te draaien en te gaan lopen meppen. Als ik dan blijf staan kan de ambulance worden gebeld dus het komt er weer op neer dat ik aan de hol moet! Bah! Hij heeft het al iets van 6/7 maanden niet meer gedaan (ook van land gewisseld in die tijd) en kwam zelfs rennend naar het hek! Nu heeft hij 2 dagen geen eten gehad (hij staat dus dan wel op nieuw gras maar toch hij wordt zo snel mager) en ik ben echt even klaar met die knol!!!!

*edit* Ik moet er ook even bij vertellen dat hij voernijd heeft ivm mishandeling van vroeger. Hij is huiverig voor zwepen, ik rij er ook liever niet mee en ben dus geen voorstander van slaan.
Laatst bijgewerkt door Preddy op 29-09-07 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Dobel

Re: Aanvallen/schoppen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:05

waarom krijgt die geen eten?

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:08

Nelleke1 schreef:

Gestoord Waar heb ik dit topic voor gestart?? Met wel probleem heb ik hier nou te maken???? Even lezen hoor!!!!

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:09

Haal je hem ook wle eens uit de wei om te verwennen om iets nieuws te doen , of doe je elke keer hetzelfde? staat hij wel bij andere paarden?

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:09

Preddy schreef:
Nelleke1 schreef:

Gestoord Waar heb ik dit topic voor gestart?? Met wel probleem heb ik hier nou te maken???? Even lezen hoor!!!!

Ik snap het ook niet hoor je kunt hem niet in de wei voeren ofzo? (heb je topic 3x gelezen)komt hij niet als je voer hebt? Clown

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:12

Als ik hem in de wei eten wil geven dan heb ik een kudde van zeg... 35 paarden om me heen staan? Hij staat ook laag in de rang dus als al die beesten voor het hek staan durft hij er niet langs bijvoorbeeld.. Dit terzijde.Het komt erop neer dat als hij niet meekomt ik hem dus geen eten kan geven.. Klinkt logisch? Ik rij in het bos,polder op het strand soms springen we, lijkt me genoeg variatie! We rijden niet altijd, ook hebben we wel eens een troetel middag.
Laatst bijgewerkt door Preddy op 29-09-07 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:15

Krijgt hij wel ruimte om te eten van de andere paarden mijn shet slaat naar mij als hij eindelijk mag eten en ik hem dan weg haal?

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:18

Ja hij heeft ongeveer 5 voetbalvelden waar hij naar hartelust kan grazen, hij staat bijna altijd alleen te eten.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:20

Ga grondwerk doen, zodat jij boven hem staat in rang, want het klinkt alsof jij onde rhem staat (hij jaagt je weg en alles). Misschien kun je hem even apart zetten bij het voeren? De wei uit moet toch kunnen: touw eraan klikken en bij z'n hoofd blijven (als hij steigert geef je hem een zacht tikje, dus geen klap, op z'n buik, dan heeft ie al snel genoeg door dat hij z'n buik meot beschermen en dus met zn benen op de grond meot blijven staan).

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:37

Op grondwerk reageert hij slecht, ook dan valt hij aan. Het gaat nu niet om zn voernijd, als ik bij zn bakkie eten kom dan is er niets loos omdat ik het ben. Maar het gaat hier om het uit de wei halen! Ik KAN hem niet eens pakken omdat hij dan gericht aanvalt en schopt.. Heb niets gezegt over steigeren?
Ik heb m geen halster om in de wei omdat ik dit geen veilig idee vind ivm blijven hangen aan iets..( en al zou ie een halster omhebben, dit maakt geen bal uit omdat(nogmaals) ik eerder bij zn kont in de buurt ben dan zn hoofd, hij draait zn kont naar me toe) Even goed mn 1e post lezen voordat er op een niet bestaand probleem wordt ingegaan (miss goed bedoeld maar daar gaat het topic niet over)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:28

het feit dat hij aanvalt bij het grondwerk zegt genoeg. dit paard is de baas over jou, en gaat dan ook echt niet mee in wat jouw wensen tov hem zijn. hij doet lekker wat hij wil, ipv met jou mee te denken zoals hij zou doen als hij je als ranghogere/ leider zou zien.

grondwerken luidt het devies, bevestig je leiderschap en je krijgt er een heel ander paard voor terug, wat er niet eens aan zou dénken om je te trappen, of een poging te doen daartoe.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:20

Mijn verzorgpony op de manege noemden ze altijd "Pitbull"
Zij kwam ook met oren plat in der nek en ontblote tanden de kindjes uit de wei jagen. Dit had uiteraard wel een reden. Als de kids kwamen wist ze dat ze weer met zo'n gedrocht rondjes door de bak moest sjouwen en daar had ze natuurlijk geen zin in.

Als ik kwam (om haar te poetsen) dan had ze nooit zoveel problemen met uit de wei komen. Ze wist dan dat ze lekker verzorgd werd. Ook later toen ik haar gekocht had en op een andere stal had neergezet had ik dat probleem nooit meer. Ik kon rustig naar haar toelopen in de wei. Haar agressieve gedrag was helemaal verdwenen.

Ik denk dus echt dat je paard om een bepaalde reden de wei niet uit wil. Dit is geen aanval op jou overigens. Misschien wil hij gewoon lekker blijven eten daar.
Het feit dat hij je "aanvalt" komt wel doordat je lager in rang staat. Probeer je paard anders te benaderen. Let hier op:

1) Loop zigzaggend naar hem toe, in een rechte lijn is bedreigend (doen roofdieren namelijk ook)
2) Maak oogcontact en praat op een rustige toon tegen hem
3) Als hij op je af komt, probeer te blijven staan. Als hij jou probeert te schoppen, schop gerust eens terug (klinkt hard maar dat doen paarden ook bij elkaar)
4) Ga veel grondwerk met hem doen. Laat zien dat jij de leidende bent.
5) Laat een halster om in de wei dat is een stuk makkelijker, maar waarschijnlijk doe je dat al
6) Héél goed belonen als hij niet agressief is. Ook goed belonen als hij na een poosje pas meegaat.
7) Blijf rustig, geen stem verheffen.

Negeer negatief gedrag, beloon positief gedrag!

Heel veel succes ermee. Meestal is dit een fase. Ik weet hoe eng het kan zijn als een paard op je af komt rennen maar 9 van de 10 keer is het dreigen.

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 18:43

Hey bedankt voor de tips. Maar ik had al aangegeven dat er dus al 2 mensen vol geraakt zijn. Hij schopt dus echt het blijft niet bij dreigen helaas. Ik heb nu 3 keer op een nippertje na zn hoef gemist en ik peins er dan ook niet over om wel te blijven staan.
Een vriendin van me heeft parelli geprobeerd met hem.Het ging meteen mis met het 1e gedeelte (friendly game? dat je m eerst wegjaagt waardoor hij uitzich zelf naar je toe moet komen) Dat "wegjagen"ging al niet, meneer ging uitzichzelf over op het 2e gedeelte: het naar haar toe komen.. Dwz oren in de nek, maaiende(achter)benen. Het halster laat ik dus niet om in de wei, zie bovenstaande post van mij. Maar het rare is, het kan zo zijn dat hij morgen weer denkt: "Hoiiii * hinnik* ik kom lekker naar je toe met mn oortjes naar voren! "En dan is er weer niets aant handje.. Dit is dus niets blijvends maar het zijn meetsal fasen van 1 a 2 weken...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:18

hoe oud is het dier, en hoe hebben jullie het opgelost toen hij bleef komen bij het grondwerk? als een paard zo op mij afkomt, en met de benen uithaalt in mijn richting, dan stuur ik hem toch echt weg. het is een onderdeel van jouw leiderschap en zijn respect voor jullie persoonlijke ruimte dat hij weg te sturen is, en in het begin kan daar best wat druk voor nodig zijn. in jullie geval lijkt het me echter niet onbelangrijk, aangezien dit in de wei ook mogelijk moet zijn als hij aanvalt. je zult overigens zien, dat wanneer het wegsturen lukt, het dier ook minder agressief opgesteld zal zijn tov jou.

verwar 'wegsturen' echter niet met een Join Up, dat is heel iets anders. persoonlijk zou ik inderdaad met de friendly game beginnen, tenzij dat te gevaarlijke situaties oplevert. het is wel zaak (en dat geldt voor ieder paard, óók bij paarden onder elkaar) dat je hem weg kúnt sturen, zonder dat hij agressief wordt. het feit dat hij agressief reageert als iemand zich als ranghogere opstelt, geeft wel aan dat hij diegene niet als ranghogere accepteert.

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 10:36

Hij is bijna 20, we hebben het toen niet opgelost. Mn vriendin is de bak uit gesprongen om zn hoeven te ontwijken en was er gelijk klaar mee (geef haar geen ongelijk) Heel slecht, ik weet het maar eigen veiligheid gaat voor. Als hij zo tegen me doet dan ben ik ook gewoon klaar met hem. Zijn er hier geen vrijwilligers toevallig Haha! (op eigen risico zeg ik er wel even bij haha)

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:42

Je paard slaat vanuit onzekerheid. Zelfbescherming dus. Hem alleen zetten is het slechtste wat je kunt doen. Hij zal meer zelfvertrouwen moeten krijgen. Jij zal als ruiter/eigenaar hiermee met hem aan het werk moeten. Hem "kunstmatig" hoger in de rangorde gaan zetten. Maar nooit boven jou laten staan. Eerst bij 1 paard dan bij 2 - 3 - 4 etc. het is alles behalve een makkelijke klus en bovendien erg tijdrovend maar het is met prof. begeleiding een heel stuk te verbeteren.

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 14:55

Pensionnetje schreef:
Je paard slaat vanuit onzekerheid. Zelfbescherming dus. Hem alleen zetten is het slechtste wat je kunt doen. Hij zal meer zelfvertrouwen moeten krijgen. Jij zal als ruiter/eigenaar hiermee met hem aan het werk moeten. Hem "kunstmatig" hoger in de rangorde gaan zetten. Maar nooit boven jou laten staan. Eerst bij 1 paard dan bij 2 - 3 - 4 etc. het is alles behalve een makkelijke klus en bovendien erg tijdrovend maar het is met prof. begeleiding een heel stuk te verbeteren.

Sorry maar uit welk gedeelt haal jij dat hij alleen staat? Zoals eerder te lezen staat dat hij zich in een kudde van ongeveer 35 paarden bevindt. Ik heb wel aangegeven dat hij vaak alleen te eten staat, dus daar bedoel ik mee dat hij zich afzondert van de groep om te grazen. Hij heeft nl heel veel ruimte daar.

Vandaag weer geprobeerd, zelfde verhaal. Terug gegaan met handje bix en hij kwam naar me toe om uit mn hand te eten. Op het moment dat ik aanstalte maakte om het halster te pakken nam hij weer die dreigende/aanvallende houding aan en ik kon weer vluchten. Een stalgenote heeft het later ook geprobeerd, bij haar hetzelfde verhaal. Toen ze hurkte kwam hij wel dichterbij met zn oortjes naar voren en kon ze hem ook aaien maar zodra ze omhoog kwam begon het hele drama overnieuw. Paarden... Frusty

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:04

allereerst vind ik dat je behoorlijk agressief reageert naar goedbedoelende mensen die je hier je gevraagde tips geven. dat ze er soms even naast zitten KAN toch; we kennen elkaar allemaal niet persoonlijk hier.

ten tweede lijkt het me verstandig dat je een professional bij dit paard haalt. aan wie het ook ligt (jij, hij, of jullie allebei) interesseert me niet echt; het is WEL gevaarlijk zo. en het frustreert jou en het paard. niet blijven 'klooien' (en dat bedoel ik niet vervelend), maar hulp zoeken. en snel, voor het fout gaat.

sterkte!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:10

Een shet van 20 die al 20 jaar zijn zin krijgt, ga je niet op de softe manier kunnen benaderen om in het land niet meer aangevallen worden. En iedere keer dat iemand het probeert en het onderspit delft is het een winstpunt voor de pony.

Je zegt dat hij bang is voor zwepen en dat je ze daarom niet gebruikt. Is hij echt bang of is het gespeelde angst? Voor mijn eigen veiligheid zou ik in een dergelijke situatie toch echt een zweep meenemen hoor....of hij nou bang ervoor is of niet. Misschien kun je hem met behulp van de zweep van je afhouden op de momenten dat hij aanvalt..

Als hij niet komt als hij in de kudde staat, is er een oplossing: of apart zetten, of alle andere paarden naar binnen halen om hem te pakken te krijgen (ja ik weet het zijn er 35, dus dat kan even duren). En als je probeert om hem te pakken te krijgen, stop dan niet voordat je hem te pakken hebt. Anders heeft hij alsnog gewonnen.

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 15:18

Ik vind dat dat wel meevalt (mn eerdere post begin ik ook met sorry en verwijs ik naar mn eerdere posts, op de vorige pagina schrijf ik ook dat het misschien goed/lief bedoeld is maar dat we niet op een probleem moeten focussen dat er helemaal niet is) Ik ben ook blij met de tips die ik krijg en als ik echt boos ben dan merken jullie het echt wel! Knipoog
Ik wil ook niet aanklooien want ben vandaag ook tot de conclusie gekomen dat me dat die bloed zweet en tranen niet waard zijn.Nu nog iemand vinden die er verstand van heeft...

@ Cassidy, van de kudde hebben er maar iets van 8 een stal dus dat is helaas onmogelijk. Hij trekt zich niet van de kudde aan dus het zal hem een zorg zijn of iedereen weg is of niet (ja ik heb echt een draver met een eigen wil haha) Apart zetten haalt denk ik weinig bij hem uit, want ook als hij los is in de bak en ik wil hem pakken is er hetzelfde probleem...Ik had vandaag wel de zweep mee voor je weet het maar nooit, maar ik had niet eens de kans om m te gebruiken omdat ik bezig was om te vluchten van hem (hij komt ook achter je aan) Ik weet dat ik niet TE lief ben, ik behandel hem dan ook normaal. Als hij me bijt bijv geef ik m een tik. (had ie ooit gedaan, daarna was het gelijk over) Ik denk dat ik hem nu wel lang genoeg ken om te zien wat zn angsten zijn en ik weet gelukkig ook wanneer hij me in de maling neemt Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:22

*Ziet voor zich rennende Preddy met zweep in haar hand die ze principieel niet gebruiken wil, maar niet van zichzelf vind dat ze te soft is*

Je paard heeft je in zijn zak zitten. Haal er alsjeblieft een prof bij voordat dit verkeerd afloopt!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:33

Wat zal jou paard een pret hebben zeg, iedere keer als je hard weg vlucht voor hem! Ik ben het( alweer) helemaal eens met Cassidy...een flink pak op z'n donder moet ie hebben!
En Pensionnetje...dit heeft echt niets met onzekerheid te maken, meer met macho gedrag.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:35

Ben 't (zoals vaker) met cassidy eens. Zie het ook helemaal voor me! (Ben trouwens ook 1 x door een dominantie merrie de bak uit gejaagd, en weet hoe het voelt).

Zou dus idd een proffesional erbij halen en als je dat niet doet je paard gewoon een maand laten staan, gewoon niet eens proberen want iedere keer wordt jij angstiger en het paard dapperder. Die "denkt": "Yesss, eindelijk iemand die IK kan wegjagen." Paarden onder aan de rangorde zijn dacht ik trouwens de gene die vaak het hardste vechten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:43

toch misschien eens denken aan een zweepje mee te nemen. als hij jou slaat meteen maar een mep terug geven. gebeurt in de kudde ook alleen heb jij het op een veiligere manier gedaan.dit paard staat dus duidelijk te sollen met je.

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 15:50

Als hij een klap verdient dan krijgt hij hem ook. Maar als ik een klap krijg dan probeer ik hem te onwijken. Ik stel mn veiligheid voorop en dat heeft niets met mijn onzekerheid te maken of dat ik hem niet WIL corrigeren.Ik krijg niet eens de kans om hem een mep te verkopen!
Er is al een keer een meid het land ingeweest die voor niets en niemand bang is en die hield het zelfs voor gezien, vind het jammer dat ik er geen filmpje van heb. Nog even voor de duidelijkheid, hij heeft al 2 mensen vol op de benen geraakt met zn mooie ijzers... Ik ben dus wel al een keer blijven staan en moest wel een stap opzij doen want zn hoef ging rakelings langs mn heup.