Zijn klopjes niet goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Evanne

Zijn klopjes niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 21:08

Ja, de titel zegt het al; Is klopjes geven niet goed als beloning?
Iemand vertelde me laatst dat zij heeft gehoord/gelezen dat je je paard of pony beter geen klopje kan geven, maar bijv een aai oid, omdat een klopje in de war zou kunnen worden gebracht met een straffend tikje..
Is dit zo, of niet?

Edit:
Even voor de duidelijkheid; Dit is een VRAAG van mij, ik zeg dus niet dat ik het geloof of niet geloof. Maar ben er toch wel even over gaan denken.

Qimm

Re: Zijn klopjes niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:10

Als jij je paad hebt aangeleerd dat kloppen op de hals een beloning is dan zal dat paard het als een beloning beschouwen.
Een jong paard wat verder nog nooit in de hand is geweest zal misschien wel schrikken van zo'n benadering.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:11

Je kunt het klopje ondersteunen met je stem: braaafff!

als je je paard straft gaat dat toch vaak gepaard met EUH!!

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:14

Er is bij mij toch wel heel wat verschil tussen een belonend klopje of een straffend tikje Bloos .
Maar als het paard een klopje op zijn hals in verband kan brengen met beloning, waarom zou het dan slecht zijn? Lachen .

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:16

ja inderdaad, vaak is een bestraffende tik er 1. een klopje als beloning word op een heel andere manier gegeven en vaak vaker.. als jullie het snappen Clown

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:20

Mijn pony ziet klopjes op de hals wel als een beloning. Zoals pearlie zegt ondersteun in het ook vaak met 'Braaf' of 'Goed zo' en ze doet altijd haar oren naar voren als ik haar een klopje geef. Ja

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:21

Ik heb een 11 jarige merrie,die ik (uit pure gewoonte) altijd klopjes gaf ter beloning.
Nu heb ik een veulen erbij,en die gaf ik vorige maand een klopje omdat ze braaf met me meeliep,en toen sprong ze met 4 benen tegelijk in de lucht van schrik..
Eigenlijk ook wel logisch,in een kudde geven paarden elkaar ook geen klopjes,die kroelen elkaar op de schoft,of wrijfen hun neus langs de ander,maar klopjes geven ze niet. Clown
Ik heb me nu aangeleerd om niet meer te kloppen,maar om te aaien.
Dat vind ze wel fijn,en daar schrikt ze ook niet van.

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:22

Ik geloof niet dat een paard een beloond klopje zal verwarren met bestraffende tik.
Maar ik denk dat de veel paarden waarschijnlijk een aai of een kriebel prettig zullen vinden voelen dan een klopje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:35

Klopjes zijn geen natuurlijke beloning voor een paard, zoals tinkerloos ook al zegt. Het is aangeleerd dat een klopje betekent dat ze het goed hebben gedaan. Ik doe het zelf bijna nooit meer, geef liever een aai op t hoofd of kriebel hem lekker op de schoft.

Je ziet ook wel eens mensen die hun paard goed in het zweet hebben gereden, en dan met de vlakke hand een paar flinke meppen op de hals geven, als 'beloning', echt van die harde kletsen, dat lijkt me toch echt niet fijn voor een paard.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:36

MysticTinker schreef:
Je ziet ook wel eens mensen die hun paard goed in het zweet hebben gereden, en dan met de vlakke hand een paar flinke meppen op de hals geven, als 'beloning', echt van die harde kletsen, dat lijkt me toch echt niet fijn voor een paard.

Als een paard beweet is klinken de kletsen harder dan ze gegeven worden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:38

Ik geloof dat mijn paarden het wel kunnen waarderen als ze een klopje krijgen en dat ze het ook niet verwarren met een klap.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:38

Ik moet zeggen dat ik meestal even krabbel.
Ik denk niet dat het vanzelfsprekend is voor een paard. Maar op zich kan je kloppen heel goed aanleren als beloning.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:39

Qimm schreef:
MysticTinker schreef:

Als een paard beweet is klinken de kletsen harder dan ze gegeven worden.

Ja inderdaad, klinkt een beetje als t geklap van een zweep.. lijkt me niet fijn voor een paard, en ook niet voor de rest in de bak.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:49

Ben een tijd terug al overgestapt van kloppen naar kriebelen of gewoon een hand op de hals of schouder, had het ergens gelezen, vond het logisch, vandaar. Maar je hebt natuurlijk klopjes en klappen; of je nu een paar zachte klopjes op de hals van een gewend paard geeft, of dat je bij wijze van spreken z'n hoofd van de hals ragt...(dat je dat doet uit pure vreugde (en gekkigheid door de adrenaline) na het behalen van een bijzondere prestatie van je paard, dat snapt ie denk ik wel, zo dom zijn ze echt niet)

JackMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:00

Ik denk dat het meer de associatie is. Als ik mijn paard zachtjes klopjes op zijn hals geef en daarbij op een bepaalde toon zeg dat hij heel braaf is geweest, zal hij die link daarbij leggen. Je moet het natuurlijk wel een beetje liefdevol doen en geen harde tikken inderdaad. Knipoog

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:10

Ik heb zelfs een paard gekend dat graag harde klopjes kreeg in zijn hals. Dan begon hij met zijn lip te krullen gingen oogjes dicht en zag je gewoon dat hij genoot.
Denk niet dat klopjes dus kwaad kunnen maar meestel geef ik een aai als een paard iets goed doet of een kriebeltje. Waarom weet ik niet, dat is een gewoonte.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:36

mijn paard kent goed het verschil tussen een klopje al beloning of als straf, als hij beloont word dan geef ik hem klopjes op de hals en dan aai ik hem nog eens en dan zeg ik braaf of goed zo, en als het afstraffend is dan maak ik me kwaad, maak ik me groot en dan krijgt hij een tik, meestal deinst hij gewoon al terug als ik me stem verhef Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:34

Heb ook weleens gelezen en gehoord dat klopjes geven niet echt als beloning wordt gezien, maar weet ook niet wat ik moet geloven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:06

Wat vind je zelf fijner? Klopjes of een aai/streling?
Ga er maar van uit dat het dan voor een paard net zo werkt.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:24

Cassidy schreef:

Is persoonlijk, dus ook paardlijk....
Paardenvacht is denk ik iets minder gevoelig dan een mensenhuidje. Bovendien kan een schouderklopje best fijn zijn!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:29

Ja, ik ben overtuigd dat mijn paard een aai/streling veel fijner vindt dan klopjes Ja . Ik geef paarden, en zeker mijn eigen paard, nooit een klopje, maar aai hem altijd.

Ik hou als mens ook niet van klopjes, het voelt gewoon erg onprettig. Een paard is een zeer gevoelig dier en het zegt al genoeg als je een jong dier 'klopjes geven' moet gaan aanleren als beloning, terwijl ze een aai vaak wel meteen begrijpen......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:39

pearlie schreef:
Cassidy schreef:

Paardenvacht is denk ik iets minder gevoelig dan een mensenhuidje. Bovendien kan een schouderklopje best fijn zijn!

Een paardenvacht is gevoeliger dan een mensenhuid. Een paard voelt een vlieg landen op zijn vacht en alle humane shampoos en koelgels zijn voor een paard te scherp.

Verder moet je niet uit het oog verliezen dat mensen en honden roofdieren zijn. Jongens onder elkaar kunnen ook best weleens liefkozend hardhandig zijn, en dat wordt ook als zodien begrepen, maar ik heb dezelfde reactie nooit bij vrouwen onderling gezien. Haha! . Een paard is een prooidier, en kan en zal dat doorgaans anders opvatten.

Zie het zo: een normale man en een normale vrouw die elkaar lief vinden gaan elkaar toch echt niet klapjes geven...Haha!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:55

Het is inderdaad wel zo dat je er aan gewend raakt, leuk of niet...
Mijn broertje had vroeger de rare gewoonte om een van onze katten te begroeten door hem op zn kop te "slaan", zeg maar zoals een paard flink kloppen op de hals. Die kat was er totaal aan gewend, niet dat ie het leuk vond maar wegrennen deed ie niet, gewoon ooggies stijf dicht, nekkie in mekaar en afwachten maar. Terwijl het best een angsthaas is.
(Ja ik weet 't, kat is geen paard, maar gaat om het voorbeeld)

Citaat:
Bovendien kan een schouderklopje best fijn zijn!
Tuurlijk! Het is alleen wat je onder een schouderklopje verstaat. Als het betekend dat je kunstgebit eruit gemept wordt...moah, dan ga ik voor de kriebel. Maar een rustig klopje op de schouder of hals (denk aan de vlieg), zeker als het overgaat in een aai, moet kunnen.

Wat ik ook nog wel eens zie is op de achterhand slaan (zodat ze stofwolken er vanaf vliegen), lijkt me toch ook niet alles?!?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:02

[/quote]

Paardenvacht is denk ik iets minder gevoelig dan een mensenhuidje. Bovendien kan een schouderklopje best fijn zijn![/quote]

Een paardenvacht is gevoeliger dan een mensenhuid. Een paard voelt een vlieg landen op zijn vacht en alle humane shampoos en koelgels zijn voor een paard te scherp.

Verder moet je niet uit het oog verliezen dat mensen en honden roofdieren zijn. Jongens onder elkaar kunnen ook best weleens liefkozend hardhandig zijn, en dat wordt ook als zodien begrepen, maar ik heb dezelfde reactie nooit bij vrouwen onderling gezien. Haha! . Een paard is een prooidier, en kan en zal dat doorgaans anders opvatten.

Zie het zo: een normale man en een normale vrouw die elkaar lief vinden gaan elkaar toch echt niet klapjes geven...Haha![/quote]

Ik geef mijn vriend geen klopjes nee maar ik vind mijn vriend toch echt anders lief dan mijn paard...

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:03

Ook bij mij is er toch wel duidelijk verschil in een klopje geven omdat ze braaf is of een tik geven als ze iets doet wat niet mag!