Hoe beleer je een Pony ?? (shetlander)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nanette_bokt

Hoe beleer je een Pony ?? (shetlander)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:07

Hallo,
Ik weet dat ik het niet kan doen via bokt, maar waar moet ik mee beginnen?
en hoe gaat zoiets? ? Ik heb een shetje, en ik wil haar graag beleren, Ik ben 14 jr,
Maar ze bokt nog al veel, als je haar kont ook maar met 1 vinger aanraakt krijg me meteen een trap.
ik weet dat ik iemand moet vragen te helpen, en dat ga ik ook doen, maar kan iemand me vertellen hoe zoiets gaat??
Alvast bedankt..

Xx.. nanette

Anoniem

Re: Hoe beleer je een Pony ?? (shetlander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:10

Dat kan degene die jou gaat helpen je vast heel goed uitleggen. Die persoon heeft als het goed is verstand waar hij van praat en kan ook zijn/haar methode het beste uitleggen. Ga niet zelf prutsen of aan de slag maar stel deze vraag gewoon aan degene die je gaat helpen.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:11

ja maar hoe gaat zoeiets dan?? ik ga echt niet prutsen ofzo hoor,, zo ben ik echt niet.. bij mij is het zo dat als je iets doet, moet je het goed doen, maar ik ben gewoon benieuwd hoe dat ongeveer gaat..

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:15

ik denk dat je bij een shetlander niet echt iets verkeerds kan doen (als je het goed probeerd). bokken mag ze iig niet, dus daar zou ik een beetje streng op zijn. verder zou ik haar goed leren om naast je te laten lopen.
wat wil je eigenlijk weten? misschien is het dan makkelijker om antwoord te geven.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:18

Dat ik haar kan beleren onder hat zadel... (met behulp van iemand anders natuurlijk) Haha!

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:19

waarom beleer je een paard terweil je niet weet hoe het moet

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:20

longeren,
longeren met zadel
wennen aan een bit
met lange teugels leren naar bithulpen te luisteren
aan de hand iemand erop
aan de longe iemand erop
los iemand erop
lessen met de pony.

zo ongeveer, zou ik denken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:22

Ik zou er eerst aan werken dat je haar gewoon mag aanraken. Bokken mag niet. Als dat allemaal in orde is ga je longeren, de stemhulpen leren, daarna zadelmak maken, met tuig op longeren.

Daarna ben ik met de lange lijnen gaan werken, zodat ze de teugelhulpen leert. Toen dat in orde was ben ik er voorzichig gaan opzitten (was toen nog stuk kleiner en lichter) Toen dat allemaal erin zat, kon er een kleine ruiter op.

Itsmy1987 schreef:
ik denk dat je bij een shetlander niet echt iets verkeerds kan doen (als je het goed probeerd).

Hier ben ik het dus niet mee eens. Een shet kan net zo goed voor gevaarlijke situaties zorgen als het inrijden niet goed gebeurt, vooral als er straks eventueel kleinere kinderen op gaan rijden. Dat ze klein zijn wil niet zeggen dat het anders is dan een groot paard beleren Lachen
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 27-08-07 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:23

hoe komt het dat ze al stampt als je haar kont aanraakt? doet ze dat ook tijdens poetsen? want dat is raar, dan is ze gewoon niet gewoon aan mensen, aanraking, ...
niet overhaasten en er zeker niet gewoon voor de lol op springen. laat haar wat tijd om je te leren vertrouwen.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:25

@ SuusNando : iemand helpt me .. dus eigenlijk doet diegene het.. Maar wat meot ik anders doen?? haar altijd in het weiland laten staan? longeren wil ik haar ook aanleren.. Alleen dat weet ik wel.. maar het is toch veel leuker om haar te beleren? dan kan ik ook nog wat met haar.. (ze kan alleen meelopen aan het halster.. ze is de 1e 3 jaar van der leven niet opgevoed.. , toen had ze een ander baasje die niks met haar deed, ze ius het weiland dus nog nooit uit geweest daar..

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:26

ja met poetsen doet ze dat al... ze is pas 2 maanden "echt" met mensen in aanraking (bij mij)

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:27

ze is al wel verkeersmak, ik ben al 3 keer met haar naar het dorp gelopen , buiten is ze wel braaf, maar dan kan ik ook niet echt aan der kont komen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:29

Dat moet je dus eerst oplossen, ze moet weten dat jij de baas bent en dat er niet gebokt wordt en ze moet vertrouwen in je hebben. Niks overhaasten dus, aangezien de pony nog bijna niks kent

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:30

het is juist hartstikke goed dat je met haar bezig wil,
en zeker als ze onder het zadel is, dan kan je ook op haar rijden.
en misschien met de tijd voor de wagen laten beleren.
ik vind het juist mooi dat je met haar bezig wilt gaan ipv in het land te laten staan Ja

er zijn erg veel leuke boeken over pony's
bijvoorbeeld 'omgaan met pony's' van Roswita wiedijk.
en nog veel meer.
ik zou zeggen, duik de biep in, en geniet van je pony!

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:35

Thnx.. .. ik ben al bezig met bokken afleren.. Als ze een trap geeft krijgt ze wel op dr. donder.. en ik wil hierna proberen te longeren....

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:38

Marigold, dat is goed gesproken. het is idd goed dat er iemand met het beestje bezig is

mss kan je haar rustig eerst longeren en laten wennen aan een bit. af en toe tijdens het poetsen eens met een zadeldoek over haar wrijven. eerst laten ruiken, dan hals, rug, tot ze wat vies kijkt. het is niet de bedoeling dat ze trappelt, draait en schopt. dan ben je te ver gegaan. het is moeilijk weten hoe ver. maar elke keer wat verder en elke keer belonen. tot je het gewoon op haar rug kan laten liggen.
dat neemt al wat tijd in beslag. vertrouwen is trouwens the keyword

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:17

Je moet om te beginnen je paard aan gaan raken totdat ze accepteerd dat je haar aanraakt, en niet in protest gaat. Begin bij een plek waar ze het accepteerd, en tast je langzaam naar de plekken toe waar ze het niet accepteerd. Daarbij goed op je paard letten. Krijg je tekenen van weerstand, ga je terug naar de plek waar ze het wel accepteerd, en tast je van daar uit naar de plekken waar ze weerstand gaf. Je zult zien dat je geleidelijk aan steeds verder kunt gaan.

Dus bokt ze als je haar op haar kont aanraakt? Dan begin je bij de hals, en ga je langzaam naar de kont toe. Niet meteen op de kont afduiken, dan krijg je hele felle protestreacties, en het is dan ook niet eerlijk als je haar voor die protestreacties gaat bestraffen.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 11:04

oke bedankt .. zal ik doen Haha! ,

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:29

SuusNando schreef:
waarom beleer je een paard terweil je niet weet hoe het moet

Ja dat vraag ik me dus ook af.
Maar als ze dat wil doen moet ze eerst info opzoeken, misschien in boeken, en hier op bokt.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 19:56

Nogmaals.. Moet ik het paard dan in de wei laten staan??
En iemand helpt me ermee dus wat is er zo gek aan om een pony te willen beleren, en ik moet het toch ooit leren?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:33

Itsmy1987 schreef:
ik denk dat je bij een shetlander niet echt iets verkeerds kan doen (als je het goed probeerd)

oeh hier hoor ik een zeer foute uitspraak. tuurlijk kan je aan een shetlander wat verkeerd doen net als met ieder ander paard. het is immers gewoon een paard.

ts: zorg eerst dat je der rustig kan aanraken. begin met zacht kriebelen en probeer vertrouwen te winnen. dmv poetsen, wandelen enz. als je der vertrouwen hebt kan je langzaam beginnen met longeren. laat der wennen aan het bit en aan het zadel. pas als ze hier helemaal aan gewent is kan er iemand op gaan zitten. zorg dat ze aan de longe al stemcommando's leert zoals stap, draf etc.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:00

nanette_bokt schreef:
Nogmaals.. Moet ik het paard dan in de wei laten staan??
En iemand helpt me ermee dus wat is er zo gek aan om een pony te willen beleren, en ik moet het toch ooit leren?

Nou... als je haar niet kunt beleren op een goede, verantwoordde manier (en dat lijkt me niet als je dat nog nooit gedaan hebt en ook nog geen enkel idee hebt van wat er gedaan moet worden) is dat inderdaad een betere optie. Degene die je meehelpt zou toch echt moeten weten hoe en wat, dus als het góéd zou gaan, zou je die vraag niet hoeven te stellen. Heel veel mensen schijnen te vergeten dat correct beleren niets te maken heeft met het ras, en dat een shet net zo hard verpest kan worden.

Mijn excuses voor het grove woordgebruik, maar welke onbenul zegt nou dat je aan een shet weinig kan verpesten? Verkeerd beleren bij een shet, van welke leeftijd dan ook, kan net als bij andere paarden leiden tot:
'hard in de mond' (aka geen gevoel meer in het tandvlees omdat het letterlijk bijna zenuwdood gedrukt is)
Protest in de hals, daardoor vastzittende hals: het hoofd kan niet meer naar beneden, en zal het paard steeds meer in verzet op het bit/de teugel komen. Bitloos helpt hier niet meer. Wordt er niet per direct dan aan de ontspanning gewerkt, kan het paard chronische spierspanning en slechte plaatsing van de wervels krijgen.
Last van de rug: ook hier weer: zonder ontspanning zal het paard zich vastzetten. Verder gaan betekent ook hier chronische spierspanning/spierschade en verschoten wervels. Het paard kan hier verschrikkelijk veel pijn van krijgen.

Wanneer een paard chronische spierspanning krijgt, zal dit ook gevolgen hebben voor het zenuwstelsel. Net als bij mensen kunnen zo allerhande klachten opkomen: maag/darm klachten, hartfalen, snel schrikken (aka van niets schrikken), chagerijnig en somber worden, niets kunnen hebben, evenwichtsstoornissen, en een algeheel slecht voelen van het paard. Dof, duf, ongeinteresseerd, of juist dof en ongelofelijk niet te hebben.

Maar dan ligt het niet aan de mensen, nee het karakter van het paard is zo slecht. Ik zeg dit enkel over dieren waarbij ik wéét dat ze slecht ingereden zijn, en waarvan mij op is gevallen dat meerdere paarden die door een bepaalde persoon zijn 'beleerd' (eerder verleerd) zo reageerden.

Ik vind het bij een shet nog belangrijker om het echt allemaal goed te doen. Neem de stereotype shet: eigenwijs, koppig, slim, sterk, en snel als het moet. Allemaal eigenschappen die schreeuwen: consequent, rustig en vooral gedegen beleren. Té vaak zie ik mensen 'ze is twee keer buiten geweest, ik leg het zadel erop en ga rijden, want 'dat kunnen ze wel hebben' of 'ze snapt het allemaal wel'' Neem nou een simpele buitenrit. Ga je met een warmbloedig(er) paard naar buiten, en ze schrikken, is het meestal een snelle, korte reactie, waarbij je je paard na een stukje meestal weer terug kunt nemen. Koudbloeden, ook shetten, daar wordt van gedacht dat ze niet zo snel schrikken, maar áls ze schrikken, zijn ze, zéker niet met correct beleren, niet snel op de ruiter gefixeerd. Ze schrikken, en gaan, en gaan, en blijven gaan... en je kunt ze niet stoppen, want ze zijn sterk, eigenwijs, koppig, en hebben nooit geleerd dat jij het het beste weet.

Dus lang verhaal kort: aan je vraag te horen hebben jij en je begeleider er niet al te veel benul van. Als je het niet weet, vraag dan aan iemand die dit soort dingen met succes vaker heeft gedaan. Ga kijken naar paarden die door hem/haar beleerd zijn en maak dán pas je beslissing met wie je in zee gaat. Doe het niet zelf, want je kunt je paard er letterlijk zoveel pijn mee doen.

En een shet is ook een paard. Dat verdient net zoveel aandacht, en nog consequentere opvoeding en belering dan andere paarden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:45

Weet je zeker dat die gene die je helpt wel echt weet waar ze mee bezig is? Want er zijn genoeg mensen die zeggen dat ze het weten, maar ondertussen ook maar wat doen.
Ik zou dat met haar kont aanraken idd zo doen zoals Cassidy zegt, gewoon rustig opbouwen.
Mijn eerste pony was van de paardenmarkt en daar was ze zo veel in haar billen geprikt met stokken door die gekke boeren daar, dat ze dus ook al trapte als je naar haar billen keek. Uiteindelijk met heel veel geduld hebben we haar dat afgeleerd. Maar dit zonder te straffen, want ze was gewoon pijn gedaan en als ze dan trappen vind ik niet dat je ze mag straffen, want dat werkt averechts.
Zoek in ieder geval iemand die echt weet wat ze doet, want ook aan shetten kan er heel veel verpest worden, zoals al een paar keer gezegd is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:49

Ik vind het een beetje kort door de bocht dat ts EN de begeleider er geen verstand van hebben omdat ze hier een vraag stelt. Toen ik mijn pony ging beleren met goede begeleiding, wou ik ook zoveel mogelijk informatie van zoveel mogelijk mensen. Is toch normaal dat je die vraag stelt uit nieuwsgierigheid. De ts heeft nu al meerdere malen aangegeven dat ze hulp heeft. Ze heeft het heus wel door als die hulp niet goed blijkt te zijn, mss wel doordat de manier van beleren heel veel afwijkt van onze antwoorden Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:40

als je je paard nog niet normaal over het hele lichaam aan kunt raken, ben je nog niet klaar voor het beleren. wat doet je pony als je met een zweepje aantikt bij het rijden, of als er tijdens een ritje een eikeltje op d'r kont valt?

éérst de basis, dan de rest. en inderdaad, zorg voor goede begeleiding, een shet is net zo goed een paard als elk ander ras, zoals hierboven ook al is gezegd.