wat is een mooie leeftijd voor pensioen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mhtimmerwerk

wat is een mooie leeftijd voor pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 12:00

ja het hangt natuurlijk ook af hoe fit je paard is enz.
voor mij is rond de 23 een mooi leeftijd om af te bouwen en als mijn paard aangeeft het eerder nodig te hebben krijgt ie natuurlijk Slapen Slapen Slapen zijn wel verdiende rust.
was benieuwd hoe jullie hierover denken
wat een mooie leeftijd is

Karin

Re: wat is een mooie leeftijd voor pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:01

IMO staat daar geen leeftijd voor. Het moment van pensioen is puur afhankelijk van wat je paard aangeeft, ik hang daar geen leeftijd aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:04

Idd, ga met Karin mee. Ik heb paarden van 32 zien sjouwen dat het een plezier was om naar te kijken, en paarden van 12 gezien die compleet versleten waren.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 12:05

hoe aou dat toch kunnen zo'n groot verschil.
mijn paard van 17 loopt als een trein en is spat zuiver op de foto terwijl mijn 12 jarige merrie gewoon "af" was en naar de hogere velden moest

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:33

De ene mens is ook eerder 'oud' dan de ander.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:37

Ik zie er ook geen leeftijd aan. Ik ken een pony van 32 die nog volop in training staat, en M2 dressuur gestart wordt. Gaat prima, pony ziet er super uit, en heeft het erg naar haar zin. Andere paarden zijn veel eerder op, ze geven het zelf aan. Mijn nu 30 jarige pony vond het met 28 mooi geweest en weigerde nog in de bak te lopen. Af en toe een buitenritje is nog wel oke, maar ik moet er niet te vaak mee aankomen.

Ik denk wel dat de gemiddelde leeftijd waarop een pony oud is veel hoger ligt als dat van een paard. Mijn eigen paard (nu 17)gaat waarschijnlijk over een jaar of 3 met "pensioen", maar het kan ook zijn dat ik tegen die tijd nog jaren met hem doorrijdt als hij aangeeft het fijn te vinden. Aan de andere kant ook: geeft hij volgend jaar aan dat het genoeg is geweest, dan kan dat ook.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:47

Paard van kenissen is nog dressuurcarrierebegonnen in de 30(na renpaard, springpaard-crosspaard).

De mijne is amper 13 en ik kan er enkel nog wat mee gaan wandelen.Toen ik hem kreeg was 1.58 en 3 jaar en 2 jaar later 1.73. Zijn beendergestel heeft een opdonder gehad door zware worminfectie en de groeispurt erna. Vervolgens heeft hij foute beenstand en artrose was gewoon te verwachte.

Zware trainingen/wedstrijden zal ik nooit meer kunnen doen. Maar stilstaan doe ik ook weer niet. Prepensioen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:48

Karin schreef:
IMO staat daar geen leeftijd voor. Het moment van pensioen is puur afhankelijk van wat je paard aangeeft, ik hang daar geen leeftijd aan.

zeker
Sommige paarden lopen met 30 nog top.
je paard geeft aan wanner hij ''op,klaar'' is.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:22

23 is een hele mooie leeftijd om als je paard niets mankeert gewoon lekker door te rijden hoor...niets mis mee.
prutsmuts loopt een paard van 24 nog mee op z nivo... super dier !

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 15:30

ja zo denk ik er ook over hoor.
leek me gewoon leuk onderwerp iedereen denkt gewoon anders vandaar

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:35

Hangt af van hoe het paard zich voelt, hoe de conditie is etc.
Sommige paarden kunnen door tot 30+ en sommigen houden begin 20 er al mee op om te werken en moeten dan gewoon lekker van hun oude dag genieten als gezelschapspaardje en vertroeteldier. Het is erg verschillend, het ene paard is eerder ''oud'' dan het andere. En het ligt er ook maar net aan of ze snel kreupel lopen, of met rijden misschien last van de rug hebben. Sommige paarden worden te vroeg in gereden en gaan daarom eerder met ''pensioen''.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:36

Rust roest
Ik zou mijn paard dus alleen echt pensioen geven (op de wei zetten en nooit meer rijden/werken) als hij echt last of pijn heeft met rijden. Maar zo lang hij lekker loopt blijft ik gewoon doorrijden, en dan denk ik vooral aan buitenritten en dingen die hij zelf leuk vind.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:37

Karin schreef:

Ga hier helemaal in mee. Ken paard die op 24 jaar nog helemaal fit is. Kan ook een paard die op 20 al helemaal op is. Hangt er echt heel erg vanaf.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:38

Ik vraag me af hoe je aan de leeftijd van 23 komt???
Er staat hier een merrie ( van mij ) en die stond met 15 jaar al op rust en ik heb ze nog onder het zadel gehad met dik 30 jaar.
Goed kijken naar het dier is denk ik het aller belangrijkste. Als je je paarden en pony's goed kent, zie je wanneer je moet gaan afbouwen of stoppen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:47

MysticTinker schreef:
Rust roest
Ik zou mijn paard dus alleen echt pensioen geven (op de wei zetten en nooit meer rijden/werken) als hij echt last of pijn heeft met rijden. Maar zo lang hij lekker loopt blijft ik gewoon doorrijden, en dan denk ik vooral aan buitenritten en dingen die hij zelf leuk vind.

Mijn merrie is lichamelijk nog helemaal in orde, maar de zin was er gewoon af. Ik denk dat dat samen met wat er lichamelijk mogelijk is aangeeft wat er nog kan. Voor mijn merrie is het lichamelijk beter als ze veel zou bewegen. Ze staat hele dagen buiten, maar nog steeds veel stil, en ze draaft en gallopeert bijna nooit, wat wel goed voor haar zou zijn. Omdat ze er echter geen zin meer in heeft om vaak naar buiten te gaan, houdt ik het bij af en toe een ritje, daar is ze gelukkig nog wel voor te porren, al is dat lang niet zo vaak als ze lichamelijk aan zou kunnen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:51

En anders om kan ook. Mijn oude wedstrijd paard Troubadour wou nog zo graag, maar kon lichamelijk niet meer. Hij heeft het dan ook heel moeilijk gehad de eerste jaren dat hij stil stond.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 24-08-07 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:52

Wanneer hij oud is. En niet in jaren, maar in doen en laten Lachen.

lovechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:05

Dennis schreef:
Wanneer hij oud is. En niet in jaren, maar in doen en laten Lachen.

ben ik mee eens Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:09

ik hang er geen leeft tijd aan vast maar ben altijd van mening dat je paard sneller "oud" is als je hem alleen nog maar op een stal laat staan en af en toe op een wij op de manier van mijn paard is 20 en mag met pensioen omdat hij "al" 20 is alhoewel hij eigelijk nog jaren mee kan

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:43

Mijn paard is nu 15 maar die krijgt een pensioentje.. dat houd in: Geen officiele wedstrijden meer en niet meer op wedstrijdniveau trainen..

Dit omdat hij 2 x M debuut erop heeftzitten en chronische bronchritus heeft Lachen

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:48

Zodra het paard niet meer kan of niet meer wil. Daar staat geen leeftijd voor. De een is met 20 op, de ander pas met 30. Ook niet in één keer op pensioen zetten imo. Gewoon doorgaan totdat 1 keer in de week 10 minuten teveel wordt (fysiek ofwel mentaal) bij wijze van. Dat wat ze nog kunnen en willen nog blijven doen, al is het maar een stukje wandelen ofzo. Maar absoluut niet overvragen natuurlijk. Rust Roest

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:51

Wij hebben er nog 1 van 28 op stal staan.. als je daar wedstrijdje racen mee gaat doen verlies je Haha!

Joycie_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:10

Gewoon wanneer je paard het aangeeft is altijd verschillend.. Knipoog

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 09:34

Net zoals de rest al heeft aangegeven, ben ik ook van mening dat je niet de leeftijd niks zegt. Er zijn paarden die in de 20 zijn en nog makkelijk meekunnen, maar er zijn ook paarden die dan niet meer willen/kunnen werken. Het zal dus per paard verschillend zijn of het met pensioen moet of niet. Gewoon kijken of het paard het lichamelijk nog aankan en of hij nog zin heeft om te gaan rijden. Lachen

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:41

Precies, leeftijd zegt helemaal niets. Het ene paard is op zijn 20e al versleten, terwijl de andere rond zijn 30e nog vrolijk rondhuppelt!
Ik rijd ook een merrie van 26 jaar, die nog niet aan pensioen toe is! Ze wordt wel alleen nog maar buiten gereden en er wordt rekening meegehouden dat ze niet de jongste meer is, maar verder kan/doet ze nog alles hoor! Ze racet als een gek en staat te springen als een 4 jarige. Als je zo'n pony pensioen geeft, kwijnt ze denk ik echt weg..