Beste beloning??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Merrie_Lass

Beste beloning??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 20:07

Heejj,
Ik heb misschien een rare vraag maar ik vraag het mij al lang af... Welk is de beste beloning??, Een snoepje of een knuffel( klopje)?? Een knuffel krygtt ze zoveel dus merkt ze dit dan als ze iets goed heeft gedaan??

StarsForLove

Re: Beste beloning??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:11

heey
een klopje denk ik dat de beste beloning is,
ik zelf geef mijn pony na het rijden steeds wel iets, of een appel of brood of pepermuntjes
maar ik denk dat ze met een klopje of een aai ook blij zijn
als je je pony vaak een knuffel geeft (doe ik ook hoor Tong uitsteken) zou ik als ze echt iets goeds heeft gedaan gewoon ook met een lieve stem dingen zeggen,
met; goed zo en braaf met een klopje erbij win je denk ik ook veel vertrouwen

Marloes__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:11

Persoonlijk beloon ik zelf altijd met mijn stem. Zo train ik mijn hond ook dus dat ben ik gewend. Tenminste ook geen gebedel.

StarsForLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:16

met een klopje krijg je ook geen gebedel Knipoog

Merrie_Lass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 20:31

Dankje, ik geef ze allebei maar ik vroeg het mij gewoon eens af :p

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:01

Tja, snoepjes vind ik in ieder geval de slechtste beloning.
Snoepjes geef ik heel af en toe wel eens, maar dan pas als we helemaal klaar zijn en niet nadat ie een oefening goed heeft gedaan.

Daarnaast: belonen met de stem en een aai over zn bol en manenkamzijn vaak de beste methodes.
Ik heb trouwens pas (minimaal in 2 artikelen) gelezen dat het kloppen op de hals, dat zo ingeburgerd is in de paardenwereld, helemaal niet zo fijn is voor je paard, zeker niet wanneer het kloppen hard gebeurd.

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:04

Onder het zadel is er maar 1 beloning die elk paard waardeert: Even lekker rustig stappen met een lang teugeltje. Verder kunnen stemhulpen ook erg bemoedigend zijn en is een klopje op de hals ook nooit weg.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:32

klopjes vinden paarden eigenlijk helemaal niks. dat is ontzettend onnatuurlijk voor ze. je kan ze dan beter even lekker kriebelen op de hals of bij de schoft. dat vinden de paarden veel fijner. en voor de rest af en toe een snoepje. en belonen met je stem. niet met een hoge stem zoals bij honden, daar worden paarden onrustig van. je kan beter met een lage stem belonen. worden ze ook rustiger van.

crmnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:40

Een knuffel of een kriebel vinden ze fijn, en ik denk juist dat dat een goede beloning voor ze is..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:54

dolor schreef:
klopjes vinden paarden eigenlijk helemaal niks. dat is ontzettend onnatuurlijk voor ze. je kan ze dan beter even lekker kriebelen op de hals of bij de schoft. dat vinden de paarden veel fijner. en voor de rest af en toe een snoepje. en belonen met je stem. niet met een hoge stem zoals bij honden, daar worden paarden onrustig van. je kan beter met een lage stem belonen. worden ze ook rustiger van.

Juist. Jij vind aaien/strelen toch ook veel fijner dan een klap? En dat vind een paard nou ook.
Belonen met voer/snoep zou ik niet doen, krijg je hele vervelende paarden van. En de grootste beloning is als de druk laat varen na het uitvoeren van een gewenste opdracht. Het paard met rust laten is de grootste beloning.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-08-07 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloes__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:07

StarsForLove schreef:

Nee indd, maar zoals Dolor inderdaad al zegt, klopjes zijn voor paarden heel erg onnatuurlijk Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:09

voor de rest ben ik het ook met cassidy eens. de druk weg halen op het goede moment is een super beloning. denk maar aan grondwer, zoals wijken voor druk enzo.

sunny_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:22

Ik gebruik meestal mijn stem of geef klopjes op de hals. Dit werkt volgens mij het beste, want als je telkens iets te eten geeft, gaan ze na een tijdje echt bedelen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:26

Toch kan snoepjes geven ook écht positief werken: kauwen werkt nl. ontspannend. Maar inderdaad: sommige paarden worden er vervelend van.

StarsForLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:00

Marloes__ schreef:
StarsForLove schreef:

Nee indd, maar zoals Dolor inderdaad al zegt, klopjes zijn voor paarden heel erg onnatuurlijk Lachen

o nee maar ik bedoelde gewoon een aai of kriebel weetje Knipoog

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:01

Ik heb geleerd: als paarden elkaar belonen of knuffelen geven ze elkaar ook geen klopje, dus inderdaad een streel door bijv de manenkam met een beloning van de stem... mijn haf vat dit echt als beloning op te zien aan zijn houding.. geef ik hem iets lekkers, wil hij alleen maar meer...

Shadowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:03

als je tegen het paard praat en zegt goed zo en braaf en dat soort dingen dan is dat ook aangevend dat zij/hij het goed heeft gedaan.

StarsForLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:12

juist ja Haha!
dat zei ik ook

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:17

Tijdens het rijden een aai over de hals en beloning met de stem, na het rijden geef ik dan een snoepje of wortel of iets dergelijks.
In de gewone omgang gewoon met de stem 'goed zo' of iets in die zin, en natuurlijk eens een goede knuffel! Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:44

Inderdaad een aai en praten is al een beloning. Uiteraard kan je ook een snoepje, appel of iets dergelijks geven.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:55

Cassidy schreef:
Juist. Jij vind aaien/strelen toch ook veel fijner dan een klap? En dat vind een paard nou ook.
Belonen met voer/snoep zou ik niet doen, krijg je hele vervelende paarden van. En de grootste beloning is als de druk laat varen na het uitvoeren van een gewenste opdracht. Het paard met rust laten is de grootste beloning.

Hierbij sluit ik me helemaal aan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 13:57

eens met Cassidy, na een goed uitgevoerde oefening, die je paard erg moeilijk vind lekker even teugels los en rondje stappen, en met je stem laten merken dat je blij bent is ook heel goed. wijs gezegde: Praat tegen je paard alsof je het tegen een klein kind hebt, en hij zal je begrijpen Knipoog

xxx ciska

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 02:13

ik lees hier in een bekend boek:

' de beste beloning voor je paard is om te stoppen met werken '

maar als je opvoedkundig gaat kijken is dat een stembeloning of een klopje. van snoep of eten worden ze vervelend!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:17

Cassidy schreef:
dolor schreef:

Precies. Eerst beloonde ik mijn paard met voer met daar werd hij nogal bijterig van, dus daar ben ik snel mee gestopt. In het begin toen ik ging belonen met rust & aaien leek hij er niks om te geven, maar nu merk ik dat hij het echt fijn vind als ik hem over zijn voorhoofd aait, wordt hij ontspannen van. Na een oefening komt hij zelfs op me af lopen en steekt zijn hoofd naar voren. Knipoog
Vandaag ook weer op een endurance wedstrijd (was daar als groom) zag allemaal mensen hun paard klopjes geven en soms ook behoorlijk hard..

R0sanneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:18

Zelf geef ik het allebij.
Maakt denk ik niet veel uit.