Fietsen met paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Fietsen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 14:48

Ik moet van de dierenarts gaan joggen met mijn paard zodat hij rechte stukken gaat draven (hij is nog niet ingereden en kan zowiezo niet bereden worden ivm schouderblessure).

Hij heeft diverse zenuwbeschadigingen in zijn schouder opgelopen en daardoor zijn zijn spieren daar verdwenen (worden niet meer aangestuurd).

Om zijn spieren weer in ontwikkeling te krijgen moet hij rechte stukken draven en is het advies om met hem te gaan joggen....maar ja ik en actief doen... ROFL

Ik wil dus gaan proberen om te gaan fietsen met hem aan de hand. Ik doe dit dan op een heel recht rustig boerenweggetje met een ruiterpad in de berm.
Alleen: hij is nog weleens gespannen en erg onzeker en bang aangelegd (ik wandel heel vaak met hem).

Hoe pak ik dit aan? en kan ik beter een touwhalster met leadrope gebruiken of beter een gewoon halster met longeerlijn?

Is het uberhaupt verstandig (ik bouw het natuurlijk wel op, eerst moeten we allebei natuurlijk wennen en onze draai erin vinden). ?

Coconut

Re: Fietsen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:49

fietsen met paard heb ik een nare ervaring mee. Paard schrok en daar lag ik op de grond, met in de ene hand een touw met een geschrokken paard eraan die maar zat te trekken. Fiets lag op mij en ik kon geen kant op.

Ik zou het niet doen een paard aan de fiets, vind ik echt heel gevaarlijk ook als is het op zo'n rustig weggetje Knipoog

Sietsss__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:53

mijn paaard is superbraaf maar met een jonge paard weet ik het niet hoor Tong uitsteken kan je niet gaan steppen ofzo haha als hij schrikt en hij sleurt je van je fiets heb je niet zoveel hou vast Clown

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:54

Kan je hem geen hoofdstel omdoen?
En dan de teugels eraf/ door de keelriem en er een halstertouw aan klikken? (door de ene bitring, vast aan de andere)
Longeerlijn zou ik niet doen, dat is zo onhandig op de fiets al die lussen, blijf je er met je knie inhangen enzo.

Ik ben trouwens ook wel eens gevallen met fiets en al, is geen pretje. Het komt er bij zo'n val dan meestal op neer dat je paard los wegrent met een touw achter zich aan en jij je handen openhaalt aan het asvalt en een stuur in je maag heb.

Dus ik zou zeggen: hardlopen, samen conditie opbouwen Haha!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:58

_Skess_ schreef:
fietsen met paard heb ik een nare ervaring mee. Paard schrok en daar lag ik op de grond, met in de ene hand een touw met een geschrokken paard eraan die maar zat te trekken. Fiets lag op mij en ik kon geen kant op.

Ik zou het niet doen een paard aan de fiets, vind ik echt heel gevaarlijk ook als is het op zo'n rustig weggetje Knipoog

Mee eens, Ik zie het persoonlijk nog niet echt voor me... Ik denk dat je toch beter kan gaan joggen.. Vork

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:19

ik denk ook dat je beter kan joggen !

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:21

Jep joggen is wel het veiligste hoor.

rochjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:29

ik weet niet wat voor paardje je hebt maar met mijn shetje ging het altijd prima, of ik het met mijn grote pony ook zou doen? nee voorlopig nog niet, eerst maar eens heel veel vertrouwen in elkaar krijgen. hoewel mijn moeder gewoon met een 3 jarige fries is gaan fietsen, hoofdstel in en gaan. het is gewoon wat je gevoel zegt dat je moet doen...

succes er mee

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:36

Ikzelf vind it ook een beetje eng idee.
Maar als je het wel wil en denkt dat it kan, zou ik in iedergeval een hoofdstel in doen;) Dan heb je meer te zeggen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:12

Ik zou het zelf niet durven, dan maar joggen en dan gewoon samen conditie opbouwen

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:57

toen ik nog op een stal werkte waar het weiland een eindje verderop was, bracht ik de paarden ook op de fiets naar het weiland en het ging eigenlijk altijd goed. Haha!
je moet wel zorgen dat je een damesfiets met terugtrapremmen hebt, daar kan je namelijk snel afspringen en het remmen met een hand gaat niet zo makelijk met handremmen. Clown
met een jong paard is het idd beter om een hoofdstel in te doen want met een halster heb je veel minder te vertellen (met zo'n touwhalster heb ik geen ervaring) ik zou geen longeerlijn gebruiken, die zijn veel te lang en zitten altijd in de weg en daar krijg je juist ongelukken van. Vork
en als je toch twijfeldt of dit wel gaat zou ik het niet eens proberen en lekker gaan joggen. Koe

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:09

Goede ervaringen met fietsen de paarden en ik vinden het een genot. Bij deze een korte beschrijving van wat ze bij ons leren , voor je zover bent),eerst joggen , en leren dat hij met zijn hoofd naast je schouder loopt.Als je een hand op steekt leren dat hij halt houdt.Stemcommando s scherp hanteren-stap , draf.
Halthouden ( hand opsteken ) is de belangrijkste.Eerst oefenen op een parkeerplaats. Voltes rijden, halthouden etc etc (leren dat je fiets een zone heeft waar ze niet in mogen ,al onze merries hebben in het begin raar staan kijken van de trappers met benen die een andere beweging maken , terwijl je wel vooruit gaat, als ze daar aan gewend zijn heb je de basis)en dan kun je samen de straat op. Onze paarden kunnen allemaal naast de fiets,voordat wij de straat op gegaan zijn , konden ze op het erf meer , dan dat je op straat nodig hebt.Mijn merries vinden het erg gezellig , want je hebt hetzelfde tempo , en je bent naast elkaar ,de tevreden blik dat ze onbelast met je samen tempo mogen maken is geweldig.(Voorwaarde is wel een goede training.....en een goede basis van verkeersmak zijn). Knipoog veel succes ceesje kan je het met 1 van onze merries wel voordoen.
Laatst bijgewerkt door Nick1963 op 17-08-07 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

yentlstyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:11

Bij ons op stal doet de eigenaar alles op de fiets paarden buiten paarden binnen. Ook jaarlingen worden aan de hand met de fiets meegenomen. En het is nog nooit drastisch fout gegaan. Ik zou hem een gewoon halster omdoen en een gewoon halstertouw, want zon longeerlijn is wel erg veel om vast te houden dus erg onhandig...

En zoals hierboven al staat: dames fiets met terugtrap rem. Is erg verstandig!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 19:20

@ceesje: Bedankt voor alle tips! Ik zie je vast nog wel op de boerderij en misschien dat je me dan kan helpen? Zou super zijn!

De rest: ook bedankt voor de tips en ervaringen!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:33

Ik zou het gewoon een keer proberen, maar neem iemand mee voor de veiligheid, die kan je dan ook helpen. Als je paard draaft kan hij misschien minder rondkijken en is hij minder bang. Mijn paarden lopen makkelijk mee met de fiets, mr ze schrikken da ook van haast niets ..
Anders is joggen het alternatief

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:41

Misschien vind je het een beetje raar maar wel eens aan steppen gedacht?
Je bent dan veel dichter bij de grond en je staat eigenlijk meteen op je eigen benen als het mis gaat.
Ze hebben op het pn forum hier een heel stuk over.
Misschien ook iets voor jou?
Het voordeel is dat je het toch langer volhoud dan joggen en ik vind het veiliger dan fietsen.
Wat ook erg gezellig is om achterop een kar mee te rijden en dan je paard mee als handpaard.
Vaak zijn ze dan lang zo schrikkerig niet omdat een ander paard (degene die voor de wagen staat) al voorop gaat.
Jammer dat je niet bij ons op stal staat dan kon je met ons mee liften op de wagen. Knipoog

Succes en beterschap met je paard.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:57

Ik denk dat het ligt aan het karakter en de grootte van je paard. Ik heb ook wel eens een stuk(je) gefietst met mijn paard. Vond het maar niets, daar is ze veel te groot en sterk voor. Als ze 1 keer trekt of schrikt lig ik op de grond.

Met een ander paard heb ik wel goede ervaringen, die is maar 1.60 en niet zo springerig als die van mij. Dat gaat prima. Tuurlijk kan zo'n beest altijd schrikken maar dat is het risico.

Probeer het anders gewoon op te bouwen met kleine stukjes en kijk hoe hij er op reageert. Ik deed altijd gewoon een halster om met touw, maar je kunt zelf het beste beslissen wat je het prettigst vindt.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:00

Misschien is het een optie om mee te skeeleren/skaten? Clown
Alleen als je paard ervan door gaat, ga je wel erg hard met hem mee. Knipoog

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:05

foetsie schreef:

Dat is nog veeel gevaarlijker voor je t weet wordt jij uitgelaten ipv je paard.
Ik haal me vzpaard wel eens met de fiets uit de wei. Als ie ver weg staat. Hij vind het prachtig en doet niets verkeerd. Als je een rustige weg in de buurt hebt kan er weinig mis gaan toch? Bij een drukke weg zijn er te veel risico's. Als t paard weg springt kunnen er nare ongelukken gebeuren

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:13

Ik heb zelf ook ooit (4 maanden geleden ofzo Tong uitsteken) gefietst met mijn verzorg/bijrijd-haf, dat ging heel goed en Beertje was superbraaf, alleen ik liet toen (per ongeluk) het touw los, dus dat was even schrikken, maar Beertje stond metteen stil, dus niks aan de hand gelukkig Schijnheilig
Ik denk dat het inderdaad ligt aan het karakter van je paard, Zoals Nadir al zegt.
Als je nou een heethoofd hebt die snel schrikt, zou ik niet zo snel gaan fietsen, Knipoog

Het kar-idee van Janine_L vind ik trouwens heeel goed bedacht!
Als je iemand weet die een paard en wagen hebt lijkt me dit ook een heel goede optie! Lachen

SharirBobby schreef:
Dus ik zou zeggen: hardlopen, samen conditie opbouwen Haha!

Hier ben ik het ook mee eens! Ja

o0marije0o schreef:
foetsie schreef:

Dat is nog veeel gevaarlijker voor je t weet wordt jij uitgelaten ipv je paard.

Dat denk ik ook. Knipoog

Edit:

Mocht je toch besluiten om wel te gaan fietsen, dan zou ik iig iemand achterop nemen, en die iemand je paard vasthouden, als er dan iets gebeurd, kan die er tenminste nog afspringen. Lachen
Laatst bijgewerkt door Ilse_Beertje op 17-08-07 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:14

Skeeleren met je paard lijkt mij gevaarlijker dan fietsen.
Lijkt mij niet zo'n goed idee..

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:16

Ik geloof dat ik hier trouwens ook ooit een topic over gelezen heb, over met je paard fietsen bedoel ik. Als ik het tegenkom zal ik hem wel even neerzetten Knipoog

oberon58

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:25

Hoi Laetitia, let op, volgens de wet mag je geen dieren geleiden op de fiets. Zelfs geen hond. Als er brokken van komen is er geen verzekering die uitbetaalt. Als je paard schrikt van iets aan de rechterkant vlucht hij in jouw richting dus tegen je fiets. Grote kans op verwondingen voor allebei. Meenemen terwijl je op een kar zit is veel veiliger, ook voor je paard. joggen is nog veel beter.

Grtz, Alexander.

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:27

oberon58 schreef:
volgens de wet mag je geen dieren geleiden op de fiets. Zelfs geen hond. Als er brokken van komen is er geen verzekering die uitbetaalt

Echt waar? Wist ik niet! Ik fiets altijd met Herah Bloos!

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:32

Ik ben het wel met Ceesje eens, zoiets moet je trainen/ oefenen.
Misschien zou je anders bij iemand achterop kunnen gaan en het paard vasthouden? Als er iets gebeurt kan je zo van de fiets springen Knipoog
Succes ermee!