Bange pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Bange pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:15

Ok, even in het kort, Prins, een verzorg IJslander had een onstoken oog, we hadden er oogzalf op gedaan en hij ging door het lint!
Hij heeft 3 palen eruit gerukt.
En nu is hij heel bang geworden, gister gingen we kruipend naar hem toen, en we konden hem alweer een beetj poetsen, alleen als we ook maar een beetje met onze hand in zijn richting kwam, was hiuj weer weg.
De eigenaresse heeft zo'n halsband snel omgedaan, maar ook daar mochten mijn vriendin en ik niet aankomen.
Iemand tips?

Cassidy

Re: Bange pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:17

Ik begrijp dat jullie hebben geprobeerd om hem in het land te behandelen, en dat hij toen door het lint ging? Haal hem naar binnen toe (als er een box is).
Verder mis ik de leeftijd van het paard, en of er een DA bij is geweest om de diagnose te stellen. Ontstoken ogen kunnen heel erg pijnlijk zijn, ook bij goed opgevoedde paarden die vaker in de hand komen is soms het gebruik van een praam noodzakelijk om te kunnen behandelen.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:20

Cassidy schreef:
Ik begrijp dat jullie hebben geprobeerd om hem in het land te behandelen, en dat hij toen door het lint ging? Haal hem naar binnen toe (als er een box is).
Verder mis ik de leeftijd van het paard, en of er een DA bij is geweest om de diagnose te stellen. Ontstoken ogen kunnen heel erg pijnlijk zijn, ook bij goed opgevoedde paarden die vaker in de hand komen is soms het gebruik van een praam noodzakelijk om te kunnen behandelen.

Nee, hij is nu al zo 3 tot 4 weken geleden door het lint gegaan, en hij staat in de wei, en is dus geen box. De eigenaresse is zonder pony naar de DA geweest om te vragen wat hielp, toen had ze dat zalfje mee gekregen. De pony is nu 11 jaar. Hij was altijd de sociaalste van het stel, deed nooit iemand pijn of kwaad, ( nu nog steeds neit) maar hij is nu hartstikke bang geworden.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:21

Ben het eens met Cassidy.
Het klinkt alsof jullie hem (onbedoeld uiteraard) vreselijk veel pijn hebben gedaan. En tja, als ik de pony was zou ik dan ook uit de buurt blijven....

Tijd, geduld en heel veel aandacht zal dan de enige oplossing zijn. De pony moet terug vertrouwen krijgen in jullie, leren dat jullie hem geen pijn doen enz. enz. En dat gaat niet van vandaag op morgen.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:22

Ja maar wijzelf hebben het niet gedaan, de dochter van de eigenaresse, en wij stonden achter het hek,

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:23

Mijn pony had ook een ontstoken oog, maar ik moch er niet aankomen zalf was echt moeilijk moest je geduld voor hebben en ook schoonmaken wil ze niet meer nu. Gewoon met een watje of wat dan ook. En ik zou persoonlijk de dierenarts langs laten komen. In je eentje is het ook lastig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:25

Als de behandeling echt aan wil slaan, zul je regelmatig moeten gaan zalven. Krijg je hem op het land niet te pakken, moet je voor een box zorgen. Desnoods haal je hem er van af en zet je hem voor de periode dat er behandeld moet worden ergens anders neer.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:45

Nu is ie oko niet meer ontstoken

nicky17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:30

als je er niet uitkomt zou ik toch een da raadplegen. het is voor de pony erg vervelend dat hij-zij nu niet benahdeld kan worden, en voor jullie vervelend dat je niet kunt helpen.
ontstoken ogen is niet prettig.
probeer het vertrouwen terug te winnen door hem eerst weer te kunnen aaien en borstelen en niet meteen te zalven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:31

Als het oog niet meer ontstoken is, kun je idd proberen weer vertrouwen te winnen. Ik ga er van uit dat de band nog steeds om zijn hals zit? Kan hij een halster om?

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 10:10

Halster schud hij telkens weer af, en we zalven ook niet meer, en borstelen en aaien zijn we ook al mee bezig, ik ook even een flinke taart voor hem maken,

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:13

Een taart maken? Gewoon kleine snoepjes geven of knuffels is de beste manier. ZO heb ik al meerdere bange paarden overwonnen Lachen Maar idd, geduld is de beste manier. Veel succes ermee!
Groetjes, mij

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 10:16

Ja een taart voor paarden dan he, met appel, wortel, paarden snoepjes, etc.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:32

En dan? Ik bedoel, wat dan? Dan loop je met zon ding rond, neemt ie n paar happen en heb jij je handen niet vrij om iets met m te doen Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:35

Via voer kun je idd ook proberen contact met je paard te maken. Probleem is dan alleen wel dat ze er heel vervelend van kunnen worden, omdat ze dan altijd verwachten dat ze wat krijgen als jij er aan komt.

Je paard moet bij je willen zijn omdat hij je vertrouwd. En dat moet je anders aanpakken dan alleen via voer.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 11:24

Ja hij moet me vertrouwen, en als ik hem eerst wat snoepjes geef weet Prins ook dat ik niets doe, en dan zien we wel weer verder

Joycie_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:05

Het oog was dus erg pijnlijk.
Ik denk dat je voortaan eerst de DA er naar kan laten kijken..
dan weet je ook zeker dat je de goede zalf hebt.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 10:27

Maar de eigenaresse is naar de dierenarts geweest en heeft gevraagd wat ze moest doen, en toen had ze dat zalfje meegekregen, maar ik had hem bij de halsband vast,,T-Touch op de hals, (weet niet of het holp?) kwam een autO aan, springt aan de kant maakt vreemde bokkesprongen en en tölte weg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:41

Als je friendly game volgens Parelli wilt spelen moet je het paard aan een halster hebben. Je moet hem dwingen om na te denken, niet blind de benen te nemen als het hem uitkomt.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:29

Meschien moet je eerst proberen om gewoon niet aan dat oog te willen zitten!
Hij heeft er naren ervaringen mee gehad dus dat is niet zo heel gek.
Ik zou gewoon lekker met hem gaan wandelen en dingen doen die je daar voor ook deed, alleen nu wat voorzichtiger in de buurt van het oog!
succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:32

Om te kunnen wandelen met de pony zul je hem toch eerst te pakken moeten krijgen...

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:18

ik wil wel even zeggen dat ik het super lief van je vind, die taart Lovers
maar denk inderdaad niet dat het helpt voor je probleem.. de pony weet niet dat jij moeite hebt gedaan om een taart voor hem te maken helaas

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:30

Gewoon in het weiland beentje heen-enweer lopen. Wat mest wegscheppen, dan komen mijn pony's altijd wel kijken. Ik neem aan dat er nog een paar pony's in het weiland staan. En de anderen soms een stukje appel of iets geven, dan komt de IJslander ook wel een keer denk ik!

nicky17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:22

mijn pony nicky van 18 heeft het ook eens gehad en hoe het kwam?
ik was eens in de avond ( in het donker ) aan het rijden en ik gaf hem een tik op de kont, en opeens ging die in ze achteruit en stopte niet meer..
en toen stapte ik af en zag ik dat hij zijn rechteroog helemaal dicht zat enzo .
dus had ik de eigenaresse van de manege eerst even laten kijken .
en zij zag het al..
ja hoor ontstoken oog ,, ik heb nog zalf voor je voor onstoken ogen ( dat zij de eigenaresse van de manege)
ik tijdje blijven smeren ,, toen werd het beter ..
maar k weet niet waarom die zou door het lint gaat.
maarja wij willen ook niet dat mensen zalf op onze ogen komen smeren ,,
maar mijn ponytje was erg rustig.Lachen ik weet het niet.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 17:23

Het is al lang weer goed Knipoog
Lang leve grondwerk.
We werken nu volop met vertrouwen.