3 Jarige shetruintje, verzorgstertje van 9 ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosaa_

3 Jarige shetruintje, verzorgstertje van 9 ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 12:25

Heey Clown
Ik had een vraagje, wij hebben sinds een jaartje een Shetlanderruintje van 3 jaar. Nu is er nogal slecht met onze Pablo omgegaan met z'n vorige gezinnetje, en is hij op z'n 1ste gecastreerd, en heeft er op z'n eerste een meisje van 15 opgereden.
Al vanaf het begin af aan staat er telkens een meisje bij ons aan het hek die hem wil aaien, ze roept hem dan en gaat lekker kroelen, ze blijft netjes achter het hek en als ze me ziet zegt ze altijd; 'Ik vind dit een super gespikkelt paardje! Hoe heet hij?'
Dan kom ik er altijd lachend naar toe en zeg dat het geen gespikkeld paardje is maar een Zwart Bonte Shetlander en dat hij Pablo heet. Dan vraagt ze altijd of ze hem mag verzorgen , ik zeg wel telkens nee maar dan komt ze de volgende dag weer kei lief naar me toe.
Ze heeft verteld dat ze al 3 jaar rijd, en heel veel foto's laten zien.
Ik weet zelf dat Pablo nogal koppig kan zijn, en erg voorwaarts. Ik ben hem nu aan het inrijden en rustig issie al aan het wennen.
Kan ik dit meisje nou helpen dat ze hem kan verzorgen?

LisaW

Re: 3 Jarige shetruintje, verzorgstertje van 9 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:27

Aah wel lief van dat meisje! Vroeger ging ik ook altijd bij iedereen vragen of ik mocht verzorgen.
Je kan wel zeggen dat als jij erbij bent dat ze mag helpen met borstelen enzo toch? Lachen Misschien kan ze er even eens op rijden.
ik zou er wel zelf bij blijven dan.
Succes!

Rosaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 12:28

Dat dacht ik ookal maar ik kan natuurlijk niet weten hoe ze rijd, natuurlijk blijf ik erbij maar Pablo stijgert en bokt nogal goed ..
Zou ik het ook kunnen uitproberen op mijn ietswat oudere pony? (Braaf enzo) dat ze die eerst berijd?

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:49

dat zou je kunnen doen. Zo zie jij hoe ze rijd en als je haar toch redelijk vind rijden, kan je haar altijd nog op Pablo laten rijden.

maxxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:15

Precies, eerst ook kijken hoe het meisje rijd enzo en als Pablo zoveel bokt en ze gaat er meteen opzitten is het voor het meisje ook geen prettige ervaring.
Poetsen en verzorgen daarintegen is wel hartstikke goed, dan leren ze elkaar in ieder geval kennen Knipoog

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:16

Ik zou eerst met de ouders praaten en voor de zekerheid een contractje opstellen zodat jij niet verantwoordelijk bent wanneer zij valt... Maak dus in ieder geval duidelijke afspraken met de ouders!

Ik vind het een goed idee om haar eerst op de brave pony te zetten en als ze een tijdje bij je rijd en pablo al een stuk braver is kan ze ook op hem rijden.

Rosaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 18:41

Maar Pablo zal over een tijdje toch weer moeten verhuizen (Ivm. mijn zusje aan het kappen met rijden is..) dus moet het wel snel gaan klikken, ivm. als niemand hem bereid hij snel weg moet..

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:45

ik zou het toch even gaan proberen. hardstike leuk zoon meisje met je pony. je kan het natuurlijk altijd even proberen. eerst een keerje op een wat oudere pony vind je het goed gaan laat haar dan op je pablo.. meestal kan een kindje best een beetje een bokje uitzitten (ziemijn buurmeisje's mijn shetlander gaf een bok ze gilt en begintheeel hard te lagen (was 1exop een paard))zie het gewoon even aan ik zal het toch maar proberen want anders moet je paardje weg zoals ik lees Lachen

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 07:19

Ik heb vorig jaar ook een meisje van 9 onze shet laten verzorgen en rijden. Meisje zat ook al 3 jaar op paardrijden maar dat is dus uiteindelijk op niks uitgelopen. Pony was ook snel en wilde ook nog wel eens een bokje geven. Ik had het iedee dat ze toch net even niet mans genoeg was om op zo'n pony te rijden ondanks dat ze 3 jaar les heeft gehad. Ik heb hier behoorlijk wat tijd in gestoken door haar te helpen maar het is niks geworden. Ik heb nu 2 meiden van 12 en dat bevalt eigenlijk wat beter.
Maar je kan proberen niet elke 9 jarige is het zelfde natuurlijk.

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:05

Je kan haar ook eerst andere dingen laten doen, totdat de pony goed ingereden is. Zoals poetsen, ermee lopen en als ze al kan longeren, longeren. Misschien kan ze hem wat VD leren, maargoed, ik ken dat meisje verder niet Tong uitsteken
Wel schattig dat ze toch blijft komen Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:17

Wij hebben altijd kleine ruitertjes voor onze dekhengsten zowel voor het inrijden, het door rijden als het helpen met de verzorging (alles wat bij het rijden hoort, poetsen, zadelen, enz) Ons jongste ruitertej was 7 jaar met inrijden van mn oudste die is weggegaan toen ze te groot werd toen was ze net 9 jaar. We hebben nu een ruiterjte van net 8 jaar die de jongste inrijd en af en toe nog op mn oudste stapt.

nicky17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:34

je zou haar natuurlijk laten kunnen beginnen met het verzorgen.
probeer de situatie uit te leggen en vertel dat ze er waarschijnlijk nog niet opkan.
als zij hem graag wilt verzorgen kan dat ook zonder rijden, natuurlijk kun je haar er af en toe opzetten nadat je hebt gelongeerd of erop gereden hebt.
leg ook uit waarom en vertel dat hij pas 3 is en dat het dan niet fijn is als er verschillende mensen op rijden, succes ermee

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:57

Ze kan altijd helpen met poetsen en lopen ed, wat de rest ook al zei.. toen ik 10 was heb ik ook 2 shetlanders verzorgt, we liepen er altijd naast en op een gegeven moment erop, ging prima!

coco_trustme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:59

Ik zou haar in elk geval wel een keertje mee laten helpen ofzo, en dan als je erbij bent kan je haar misschien in het begin alleen uit laten stappen ofzo, en dan kan je nog altijd kijken wat je ermee doet;)!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:49

Als jij het niet erg vind om haar je pony te laten verzorgen zou ik zeggen, laat dr lekker aanklooien!! Haha! ik, als klein meisje van 5 heb niets anders gedaan!! heerlijk vond ik dat !! groetjes !!!

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:16

Is ze al een paar keer mee geweest en ging dat goed Haha! ????

_Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:49

Ik denk dt het geen kwaad kan om haar mee te laten helpen me poetsen enzo..
Met rijden kun je misschien eventjes eerst kijen hoe ze rijdt, voordat je haar op Pablo laat.

lindake schreef:
Ik zou eerst met de ouders praaten en voor de zekerheid een contractje opstellen zodat jij niet verantwoordelijk bent wanneer zij valt... Maak dus in ieder geval duidelijke afspraken met de ouders!

Hier ben ik het ook mee eens.. afspraken met d eouders van het meisje zijn heel belangrijk!!!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 07:22

Inderdaad, probeer haar eens op je andere pony te laten rijden en misschien kan ze het wel goed genoeg voor Pablo.E
En daarnaast: dat meisje zal waarschijnlijk al super blij zijn als ze hem alleen al mag poetsen enzo en anders zou je in het begin alleen met haar kunnen gaan rijden onder begeleiding.
Heel veel succes ermee en inderdaad: overleg met haar ouders zou ook zeker niet verkeerd zijn! Want als eigenaar van het dier ben je wel verantwoordelijk als er iets gebeurd...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 07:50

Ik denk idd zoals judje al zegt, dat zo'n meisje al helemaal gelukkig is als ze er gewoon lekker mee mag klooien, beetje poetsen, knuffelen en wandelen. Dan kan je altijd kijken idd op je brave pony en dan weet je snel genoeg of ze geschikt is voor je shetje

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:30

je kan het proberen toch?

een mini fluisteraar denk maar Lachen mss heeft zij wel een goeie invloed op je ponytje?? want kleine kindjes gaan erbij zitten en helemaal op in het aaien enzo. je kent dat wel

ik zou haar laten proberen kan geen kwaad toch? mss aleen rijden ofzo als jij erbij bent Ja het kan geen kwaad denk ik Knipoog

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:32

lindake schreef:

Dit heeft absoluut geen zin
jij bent en blijft verantwoordelijk voor het gedrag van je pony
dus met dat contractje of zonder als er iets gebeurt dan is het JOUW schuld

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:54

Precies

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:03

Als je het zelf leuk lijkt, zou ik het gewoon doen. Als jij er altijd bij bent zal er toch niet snel iets gebeuren? Ik neem aan dat je shet gewoon naar jou luistert. Verder wel duidelijke afspraken maken dat ze niet alleen naar hem toe gaat. Rijden hoeft toch niet meteen? Er zijn zat kinderen die het ook heerlijk vinden om gewoon lekker met zo'n pony te poetsen, knuffelen en wandelen. Het meisje maak je er vast heel blij mee.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:14

Als het je leukt lijkt om haar te laten helpen met de verzorging van Pablo zou ik het gewoon doen. Maak wel goede afspraken met de ouders zodat die ook weten hoe het allemaal zit en wat ze wel en niet mag doen met Pablo.

_Mirjam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 23:12

Ik denk dat een meisje van 9 wat elke dag aan het hek staat om een aai te geven een gat in de lucht springt om mee te mogen borstelen.
Dan is het al haar verzorgpony. Ik denk dat als je zegt dat ze wel mag borstelen en aaien en zo ze al helemaal gelukkig is.
Als jij wat verder met de pony bent en je vertrouwd het wel kan je haar altijd laten rijden en is het alleen maar mooi meegenomen voor haar.