Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

) was ik groom bij enkele springruiters, die deden de teugels laten liggen en dan zo'n leidriem eraan. Die kon gewoon aan zo'n longeerstukje, of bij heftige paarden door de binnenste bitring onderlangs aan de buitenste zodat je iets meer te zeggen had. Dit zie ik trouwens op tv bij de grote wedstrijden ook nog steeds vaak als het paard de ring uitkomt en overgenomen wordt door de groom. Ik vind het ook gewoon praktischer dat de teugels blijven liggen. Het in de teugel stappen van het paard is trouwens niet het enige nadeel van over de hals heen halen, als het paard aan de kletter gaat kan de teugel kan ook blijven hangen aan een hek, paal, boom, noem maar op, omdat het een lus is. 
Blue_Dreamer schreef:Ook mijn mening. Een paard dat weg wilt, is weg. Teugels op de hals of erover. Dus dat vind ik niet zo'n goede argumentatie, dat van dat steigeren. Ik vind het allezins erg gevaarlijk om je paard dan nog vast te houden.. Plus dat ik het ook vreselijk onhandig vind om vast te houden. Nee, ik laat ze altijd over de halsIk laat ze meestal over de hals liggen. Inderdaad, als er iets gebeurt, stapt het paard niet zo makkelijk in de teugels..
.
) dat je het hoofdstel van het hoofd af kunt trekken als je ze niet over de hals hebt zitten
Is me overigs niet gebeurt hoor