Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Desiree_1993 schreef:Hoe doe je het erop? als je het erop sprayd(of is het met een t) of spuit kun je misschien eens proberen of het beter gaat met een spons(wat op een spons sprayen en dan op je paard doen)
micrimor schreef:Mijn paard heeft daar ook erg last van,, gaat stijgeren etc.. maar toen ik de spray op een wat hardere straal zette vond hij het niet meer zo eng.. miss helpt dat bij jou paardje ook wel
Glover schreef:Desiree_1993 schreef:Hoe doe je het erop? als je het erop sprayd(of is het met een t) of spuit kun je misschien eens proberen of het beter gaat met een spons(wat op een spons sprayen en dan op je paard doen)
Ja ik spray het erop.
kiolette schreef:Als ze bang is voor de spuit, want dat is meestal het geval, kun je de spray op een doekje of sponsje spuiten en dan op de vacht wrijven, je kunt ook met rust gewoon spuiten en vooral belonen wanneer ze even rustig is. en angstig gedrag negeren. Succes
Clyde schreef:Mijn paard heeft hier ook last van. Ik spuit het dan op een borstel. Langzamerhand spuit ik dan steeds dichterbij hem op de borstel en na een tijdje spuit ik ook gewoon op hem en dan is het goed.
Clyde schreef:dan zou ik het niet op hem spuiten maar gewoon op een sponsje doen of vliegengel kopen. Kan toch ook?
.
. 
Citaat:Lalidan, wat betreft het echte spuiten bij de achterkant geef ik je gelijk, maar om het te leren is het volgens mij juist beter om voor de neus van het paard, in zijn gezichtsveld gewoon de wijde wereld in te spuiten zodat hij kan zien wat er gebeurt.
Zoals je zelf zegt: het is het geluid wat ze eng vinden, dus of je het nou op ze spuit of in de omgeving, dat maakt niet uit.....
Hij vind het niet echt leuk maar blijft wel staan 
Lalidan schreef:Citaat:Lalidan, wat betreft het echte spuiten bij de achterkant geef ik je gelijk, maar om het te leren is het volgens mij juist beter om voor de neus van het paard, in zijn gezichtsveld gewoon de wijde wereld in te spuiten zodat hij kan zien wat er gebeurt.
Dit vind ik een klein beetje vreemd.... Je zegt eerst dat je mij gelijk geeft dat spuiten aan de achterkant minder eng is, en vervolgens wil je juist aan de voorkant spuiten omdat hij het dan beter kan zien (en het dan dus blijkbaar minder eng is)Zoals je zelf zegt: het is het geluid wat ze eng vinden, dus of je het nou op ze spuit of in de omgeving, dat maakt niet uit.....
Ik heb hier gewerkt met jonge hengsten die 3 jaar in de wei hebben gestaan. Geloof me, aan de achterkant spuiten is veel minder eng dan aan de voorkant, en dus zodoende ook de beste plaats op te beginnen. Óók als ze het geluid van de spuit eng vinden!!!