berk schreef:Een tik, mits op de juiste tijd gegeven, is helemaal niet erg hoor. Zo.n pets van jou is een stuk minder dan dat ie een lel krijgt van een weidegenoot.
Ik heb een tinkerruin en die wil ook nog wel eens even zijn gewicht in de strijd gooien als hij naar de weide terug wil. Ik heb 1 keer een beste tik verkocht en hij doet het niet zo gauw een tweede keer. Nu drentelt hij nog wel, maar gaat me niet meer voorbij. Ik ben ook voorstander van een zachte hand, maar een te zachte hand hebben ze gauw door hoor en kan gevaarlijke situaties opleveren.
Dit vind ik een raar verhaal.
Een tik van een mens is juist erger dan een trap die vaak niet eens vol op raak is van een weide genoot. Paarden en mensen hebben verschillen en mensen geven paarden vaak zonder waarschuwing een tik of mep om redenen die paarden vaak niet snappen.
Waarom denk je dat je tinker niet meer tegen stribbelt? Ja hij is bang een tik te krijgen. Ik zou dat niet willen, een paard die bang voor mij is. Als een paard tegenstribbelt vraag je het of fout of het paard ziet jou niet als iemand die hoger in de rang staat dan hij zelf.
Als paarden weten dat je een zachte hand hebt en die ook goed gebruikt zal het paard ook zacht zijn tegen zijn "leider". Een paard heeft iemand nodig om te kopieren of iig van te leren. Als jij ruw met hem om gaat. Of ja ik bedoel een tik dan zal hij denken dat hij dat ook wel bij jou kan doen. Tenzij die gene hem natuurlijk bang maakt dt het paard niet meer durft.