Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Breghje schreef:Grondwerk grondwerk grondwerk.. (Emiel Voest, Parelli, noem maar op)op die manier bouw je vertrouwen op, op een rustige manier die het paard begrijpt, omdat het op lichaamstaal van paarden gebaseerd is. Uiteraard moet de merrie nu bekapt worden en is er nu geen andere oplossing dan platspuiten, maar als je na het onderhoud begint zal het de volgende keer al echt minder zijn. Weet je ook waarom je merrie zo panisch is? Is er iets gebeurt wat traumatisch is? Bij jou of vorige eigenaar? Hoe lang heb je haar en heb je al gewerkt met haar? Daar kan ook een eventuele oorzaak uit gehaald worden. Is geen aanval naar jou hoor!! Is zoeken naar oorzaak en gevolg.
ThaGirl schreef:Of een praam dr op, dan is ze bezig met dr lip ipv haar benen en het werkt kalmerend.
Marcella_e schreef:Ben bang dat ik die niet eens opkrijg en als het me wel lukt laat ze me zeker de eerst komende 6 weken niet meer bij haar in de buurt komen

).
(was er niet bij)femmefatale1 schreef:Ik zou zo'n paard idd plat spuiten.
Niet alleen voor de smid, maar ook voor het paard..
Het paard is dan suf en vormt een mindere bedreiging voor de smid.
Voor het paard zelf is het fijn dat ze niet alles mee krijgt (en dus ook niet nog een nare ervaring erbij), bovendien is er geen sprake van een strijd..
Eerlijk gezegd denk ik dat een praam geen zin heeft, en ze hier doorheen komt.. bovendien is dat weer een vervelende ervaring voor haar..
Uiteraard wel gewoon blijven oefenen..
Milly_ schreef:heeeeel herkenbaar..
weet er niet echt een oplossing voor..
Oefenen,oefenen,oefenen..
Bij mij was dan het probleem dat het bij mij dan ging, maar vanaf wanneer de hoefsmid in zicht was, was de pret alweer over![]()
Dus ben ik ze zelf gaan bij vijlen(met bijzijn van hoefsmid voor instructie).
Dan ben ik eens op trektocht geweest, maar na enkele dagen kreeg hij pijnlijke voeten, dus MOEST hij ijzers, er is dan een hoefsmid (in frankrijk) gekomen, en belijkbaar is het hem gelukt met veel moeite(was er niet bij)
Dus verschillende hoefsmeden laten proberen is ook een optie, en ook niet altijd de zelfde plek nemen!
Probeer eens in de stal of in de weide,of een andere plek waar je paard zich op zijn gemak voelt.
Praam is ook een optie...werkt soms beter dan verdoving vind ik.
Verdoving hielp bij mijn paard alleszinds niet

Elaine schreef:Is ze al 4 maanden niet naar de smid geweest?
Dan had die van mij geen stap meer kunnen zetten, zo scheef zou alles gegroeid zijn onderhand.
Overleg eens met je smid.. misschien heeft hij tips of trucs. En anders zou ik er toch een professional bijhalen..
window schreef:ik heb dit ook mee gemaakt
merrie doods bang voor mensen ook van een handelaar vandaan
zodra je alleen maar naar der been wees dan was het al te veel
wij hebben alles heel rustig met veel geduld stap je voor stapje gedaan
eerst dat we der benen mochten aanraken zonder dat je je hoofd verloor
zodra dat zonder problemen ging kwam het optillen al was het maar voor 1 sec
naja zo rustig verder op gebouwd
met heel erg veel belonen natuurlijk en niet boos worden of afstraffen, want daar word het erger van aangzien dat juist de oorzaak ik dat ze zo bang is geworden.
maja na een paar maanden konden wij der wel bij, maar andere natuurlijk niet, maar als de hoefsmid voor de andere paarden kwam, ging hij ook even met de merrie bezig zijn al was het aanraken en verder niet.
we hebben der nu bijna 4 jaar en nu eindelijk sinds dit jaar kan de hoefsmid al de 4 der hoeven doen. wij hebben dan ook wel een hoefsmid die heel rustig is en veel geduld heeft
want van mannen en drukke mensen wilt ze nog steeds helemaal niks weten.
en kwaad worden moet je al helemaal niet op der, want dan schiet ze door het plafon.