Hoofd schuren bij uitdoen hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Hoofd schuren bij uitdoen hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 00:07

De merrie die ik rijd heeft na het rijden de verschrikkelijke gewoonte om haar hoofd tegen mij aan te schuren tijdens het afnemen van haar hoofdstel. Ze heeft natuurlijk gezweet, dat hoofdstel kriebelt wat enzo... Ik snap dus wel waarom ze het doet. Maar ik als klein meisje dat bijna niks weegt wordt nogal vlug omver geduwd. Het is vervelend gedrag dat ik haar graag zou afleren.
Maar hoe? Een tik op haar hoofd heeft weinig effect, en daar ben ik niet echt voorstander van ook. Bestraffend toespreken met de stem werkt ook niet. Terwijl ze tegen me aanwrijft wordt ze vanzelf beloond want dat vervelend gevoel verdwijnt natuurlijk.

Heeft er iemand een idee hoe ik haar dit afleer?

ellepel

Re: Hoofd schuren bij uitdoen hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 05:22

dat doen een heleboel paarden Knipoog
gewoon weglopen.laat ze maar ergens anders tegenaan schuren.

ConAmoreX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 05:42

Mijn paard deed dit ook heel erg, maar dat was dan ook niet erg bij de oude eigenaaresse. Ik hou er niet van als een paard tegen jou gaat duwen/schuren. Door af te straffen met de stem of vast te zetten en conseqent daarin te zijn doet mijn paard het nu niet meer. Alleen in de trailer doet ze dat nog na de wedstrijd.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:01

je kan ervoor zorgen dat je een handdoek bij de hand hebt en dat je dus als je het hoofdstel af hebt gedaan lekker met die handdoek gaat schuren over de bezwete plekken. zo schuurt ze niet tegen jou maar gaat dat vervelende gevoel wel bij haar weg.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:05

Ik heb het mijn paard afgeleerd door nee te zeggen en hem daarna consequent weg te duwen. Als hij zich niet weg liet duwen gaf ik hem wel een 'pets' op zijn schouder. Niet zo zeer om te slaan maar om het geluid wat dat maakt. Dan snel het halster om waarna hij wel aan zijn been of staldeur mag schuren. Als je super consequent bent hierin is dat vervelende graag zo over! Suk6!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:15

Mijn paard heeft dat ook wel eens. Als ik het hoodstel af doe kriebel ik haar gewoon even achter d'r oren op de plek waar het hoofdstel zat en ze is weer helemaal tevreden zonder dat ze me omver schuurt.

Edit: Als ik het kriebelen een keer niet doe is het niet zo dat ik meteen als schuurpaal aangezien word Knipoog Dan gebruikt ze de staldeur gewoon.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 25-07-07 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:17

Als je je paard je als schuurpaal laat gebruiken na het rijden, sta jij lager in rang. Afgezien van de gemene gespen die bij jouw voor krassen en wonden kunnen zorgen of je kleding kunnen vernielen toont het van weinig respect van je paard voor jou. Niet toestaan dus. Manieren van corrigeren zijn hierboven al opgenoemd.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:19

Mijn paard schuurt na het afdoen van het hoofdstel wel gewoon tegen me aan. Vaak doet ze dit met haar voorhoofd, dat vind ik niet zo erg. Maar zodra ze met d'r kaken gaat schuren doet dit me pijn en dat mag ze dus ook niet. Ik heb niet het idee dat ik lager in rang sta

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:21

Lins_Vetra schreef:
Ik heb niet het idee dat ik lager in rang sta

Jij hebt het idee niet, je paard weet wel beter! Knipoog

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:24

Als ik lager in rang sta, zou ze, neem ik aan, mij met meer dingen in de maling nemen. Ze doet verder alles wat ik zeg, ik rijd vrij hoog met haar en na het rijden vind ik dat wel een aardige beloning hoor. Maar nogmaals, dit doet ze alleen met haar voorhoofd. D'r kaken etc. doet ze aan haar been of staldeur.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:33

Tja, in een kudde zou een paard nooit een hoger geplaatst dier gebruiken om zijn hoofd aan te schuren. Ik denk dat wij als mensen naar paarden regelmatig verwarrende taal uitslaan. Haha! Stel jou paard ziet jou als leidend paard, toch laat je hem schuren. Dat is dan een tegenstrijdig bericht voor hem.

Maar goed, blijkbaar hebben jij een je paard een goede modus gevonden waarin jullie met elkaar omgaan. Zolang jullie er gelukkig mee zijn is dat prima toch?

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:34

Ja Daarom Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:38

doet die van mij ook, komt door het zweet, gewoon duidelijk zijn dat je niet wilt dat ie tegen jou aanschuurt, schuren doet ie maar in zijn stal

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:52

Ik probeer altijd bewegingen te maken die hij irritant vindt. Ik zwaai wat met het halstertouw enzo.
Hij komt dan in mijn ruimte en loopt als het ware tegen het halstertouw aan.(krijgt een tikje) Ik ga gewoon door met zwaaien en merk meestal dat hij me gaat bekijken wat ik aan het doen ben en vergeet te schuren...
Maar deze vlieger gaat niet altijd op...

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:59

ik duw mijn pony altijd weg en roep nee. Dan stopt ze er wel mee. Schuren doet ze maar tegen het hek ofzo. echt niet toelaten, dan is het zo over.

Painters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:19

Een paard wat schuurt, ziet jou idd. als lager in rang: In een kudde gaan de dieren die laagst in rang zijn uit de weg voor dieren die hoger in rang zijn, zij zullen dus ook nooit dit soort gedrag vertonen bij dominantere dieren.
Als je er geen problemen mee hebt, oke, maar als je (er) wel problemen (mee) hebt kun je dit toch beter afleren.
Ik vind het zelf ook heel vervelend als een paard dit doet, dus als ze het proberen duw ik ze weg, geef ik ze een tikje of knijp ik even heel hard in het vel op de hals (dit schijnt een natuurlijke manier van bestraffen te zijn, merries doen dit bij hun veulens dus: Duidelijk voor het paard en niet moeilijk).
Als je telkens gelijktijdig met dit bestraffen duidelijk 'nee' (of iets anders, maar wel zorgen dat je altijd hetzelfde woord gebruikt) zegt, gaat het paard dit woord uiteindelijk associeren met het negatief 'gevoel', zodat je later makkelijk aan je paard kunt laten merken dat het niet goed is wat 'ie doet.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:22

mijn paard krijgt gelijk een tik hoor als die dat doet, het paard ziet jou als lager in de rang en dat is niet de bedoeling, hij kan net zo goed tegen zijn been op schuren, let wel op dat je consequent bent! nu niet is nooit niet! ook niet bij anderen! mijn paarden doen het ook allemaal niet,..

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:51

gewoon wegduwen en niet in de buurt van der hoofd gaan staan dan schuurt ze wel ergens anders tegen aan

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:56

Cassidy schreef:
Als je je paard je als schuurpaal laat gebruiken na het rijden, sta jij lager in rang.

Ja klopt, dat heb ik ook altijd gehoord. Vind je het gek dat manegepaarden je vaak gebruiken als schuurpaal..

Maar goed mijn 2 paarden doen het niet, die zoude er niet eens aan denken om tegen me aan te schuren/duwen. Ze gebruiken elkaar daar wel voor

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:59

mijn paard gebruikt haar eigen been om tegenaan te schuren.
als ze tegen mij wil schuren dan ga ik net buiten haar bereik staan

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:42

Mijn paard mag haar hoofd lekker tegen mij aan schuren na het rijden. Wanneer ik de kriebels heb, wil ik er ook zo snel mogelijk van af. Eenmaal terug in de wei rolt ze dan ook lekker door de modder.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 12:46

Voor de rest is ze zo mak als een lammetje. In omgang heb ik ook totaal niet het idee dat ik lager in rangorde zou staan.
Nuja, uit de buurt gaan staan is geen optie, dat hoofstel moet toch uit hé. En ze doet het echt terwijl ik de riempjes aan het losmaken ben.

@Opala: Ze is zo sterk en ik ben zo een lichtgewicht dat dit echt geen optie is hoor. En van een paar minuutjes wachten gaat ze echt niet van sterven.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:21

Hoofd wegduwen en weglopen, dan kan ze niet meer aan jou schuren. Zorg wel dat eerst je hoofdstel uit is, anders blijft daar niet veel meer van over. Jij bent tegen een tik, en ik voor. Zo weet je paard gelijk dat het niet mag. Mijn merrie deed het ook, ik stapte af en werd gelijk omver gebeukt.. Nou dat pik ik dus echt niet. Je zegt voorwaarts en probeert haar mee te krijgen, tevergeefs, nouja, dan moet ze het een keer weten. En consequent zijn, de ene x wel toelaten en de andere x niet dan weet je paard ook niet meer wat de bedoeling is.

* Mijn pony mag 1x in de week aan me schuren, en op de een of andere manier weet ie dat donders goed ook, als ik klaar sta om t op te vangen dan schuurt ie voorzichtig aan me, sta ik niet klaar denkt ie er niet eens over en neemt ie z'n eigen benen, het hek, een paal, of onze 3jarige Clown *

En met een tik bedoel ik niet dat ik m'n paard af tuig ofzo, ik doe echt niet aan dierenmishandeling alleen ik wil dat m'n paard mij respecteerd, en als het niet luisteren wil, moet het maar voelen Knipoog

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:30

Die van mij deed het eerst ook dan zei ik eens luid hey zodat hij wat schrok en als hij nog niet stopte duwe iik hem weg. Nu schuurt hij soms nog wel eens aan zijn eigen benen. Maar dit is nog nit goed voor het hoofdstel dus dan krijgt hij een tikje tegen zijn neus ( eerst waarschuwen, luisterd hij niet een tikje). Ook laat ik hem even schuren tegen de muur van het solarium als mijn hoofdstel uit is en voor het halster omgaat.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:37

Dat lager in rang staan vind ik zo'n onzin... Ik hoef niet boven hem te staan in rang. We hebben een samenspel, zijn een team Ja
Mijn beide paarden doen het (1 van 11 en een van 4 die net zadelmak is), en van mij mogen ze... Liever tegen mij aan dan met hoofdstel tegen de deur/muur waardoor het kapot kan gaan. DAarbij krijg ik ook meteen een massage Haha!