wat te doen als je paard dekens sloopt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sava

wat te doen als je paard dekens sloopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 17:16

Mijn verzorgpaard sloopt dekens wat kan ik hier tegen doen ik wil hem van de winter graag een winterdeken opdoen

omaas

Re: wat te doen als je paard dekens sloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:17

Hoe sloopt hij ze?

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:17

Wij hebben er ook 1 staan, die heeft zo'n beetje z'n eigen aankoopbedrag ook al aan dekens vernield. Het enige wat redelijk werkt is een bak aan z'n halster. Ook niet echt fijn, maar verder werkt er niets.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:19

Je kunt bij Divoza zo'n antibijtkap kopen of zo'n "rek" voor om je paard z'n nek, deze is speciaal gemaakt voor dekenbijters Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:57

Waarom bijt hij in dekens? Spannen ze misschien teveel, of wrijven ze ergens, heeft hij wel genoeg te doen, is het geen verveling? Kan je hem geen borstel of stuk hout geven om in te bijten?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:00

oude deken opdoen vol smeren met anti-bijt spul, laat hem maar bijten dan.
of inderdaad zo'n antibijtbak werkt erg goed Lachen mits hij die ook niet sloopt, mijn pony heeft die bak na 2 dagen gewoon kapot getimmert tegen zijn voerbak en muur, niks meer van over.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:18

Het kan ook zo zijn dat je dekens te los zaten of idd te strak. Als dit het geval is dan sloopt hij ze dus min of meer niet expres maar scheuren de dekens van de spanning. Een goed passende deken vind ik persoonlijk van essensieel belang. Verder zou ik ook zorgen voor genoeg hooi in zijn stal een een zoutblok of iets dergelijks waar je paard zich ook mee kan bezig houden. Succes

sava

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 09:31

okay bedankt voor jullie tips ik ga er zeker wat mee doen!

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:28

Mijn paard is ook een echte dekensloper. Alleen die van mij deed het echt uit verveling. Een zweetdeken lag de volgende dag gewoon in 1000e stukjes. Bij ons op stal lachen ze er allemaal om, maar op een gegeven moment is het niet leuk dat als je WEER een nieuwe deken haal en dat deze binnen 1 week kapot is. Ik rijd mijn paard elke dag een uur. Hij verveelt zich echt op stal. Hij gaat nu ook vaker op de wei en ik heb allemaal troep in zijn stal gegooid( autoband, ballen) waar hij mee kan spelen. Het lijkt net een speelkamer in zijn stal nu. En ga niet te hard roepen maar deze winter waren voor het eerst mijn dekens heel gebleven. Mis een tip om dingen in zijn stal te doen waar hij mee kan spelen inplaats zijn dekens te slopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:34

Die van mij sloopte dekens van andere paarden op de wei, gewoon om te spelen. Alleen de canvas dekens bleven heel. Misschien is dat een idee. Die houden het veel langer vol.

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:32

Mijn paard doet dat ook... Scheve mond Nu krijgen ze nauwelijks dekens meer op maar ik heb gehoort dat canvas dekens goed zijn? Ze zijn wel duur dacht ik..

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:01

lijkt op verveling..maar ik zou eerst eens uit proberen of de dekens wel goed passen..anders zo een bijtkap

CJLW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:20

Wij doen er altijd antibijtspray op, maar sommige paarden doen daar niets opuit..

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:59

hmm, ik kijk ook even mee, om te kijken of hier goede tips staan, mijn pony doet dit namelijk ook

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:12

Van die hele stevige canvas-dekens willen weleens helpen tegen paarden die graag dekens slopen..Hier in de buurt niet duur, en heel slijt/bijt-vast. Ook kun je inderdaad zo een bijtkap halen..of een dekenrek? Dat is zo een buigbaar houten rekje, voor om de nek van het paard, zodat je paard zijn nek niet zo ver kan buigen dat hij zijn deken kan slopen..Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:09

Zorg voor een deken zonder gesp van voren (Amerikaans model), verder kun je de deken ook zo laten behandelen dat er een soort plastic laag overheen komt, waar de tanden minder grip op hebben.
Bakje en houten rek om de nek zouden bij mij toch echt de laatste optie zijn.

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:15

Stevige deken of een kap om zijn halster, is niet zo leuk maar zo'n deken kost ook wel wat! Ik zou dan toch gaan voor een stevigere deken, kost misschien wat meer, maar dan doe je er wel langer mee. Zo'n rek lijkt me niks voor het paard.
Waarschijnelijk doet hij dit door verveling, dus misschien iets van wilgentakken (?) in de wei/paddock leggen of een speelbal waardoor hij iets te doen heeft. Knipoog Succes !

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:49

Die wilgentakken schijnen goed te helpen, heb ik ook al gehoord!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:50

Anti bijt op spuiten Vork mijn paard ded het ook heb het erop gespoten, hij pakt zijn denken vast en liet meteen weer los

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:53

Maar daarmee pak je weer de oorzaak niet aan = de natuurlijke kauwdrang van je paard...Ik zou toch ook eerst proberen daar iets aan te doen...

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:57

AstraGirlie schreef:
Maar daarmee pak je weer de oorzaak niet aan = de natuurlijke kauwdrang van je paard...Ik zou toch ook eerst proberen daar iets aan te doen...

Wel raar dan dat *even vanuit mijn postitie gezien) van de 11 paarden bij mij opstal 1 paard bijt, en de rest gewoon hun deken heel laten

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:00

Het ene paard heeft nu éénmaal een grotere kauwdrang dan een andere, net als sommige mensen soms echte kauwers zijn...

Nimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:07

Een Nieuw-Zeelanddeken krijgt ie echt niet kapot!!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:12

Mijn paard is ook een dekensloper, hij sloopt ze zelf of laat ze slopen door een van de anderen. Mijn oplossing is dat hij gewoon geen deken meer op krijgt. Mijn paard vindt het ook helemaal niet fijn om een deken op te hebben.
Omdat ik vaak in de buitenbak rij valt het met zweten erg mee in de wintervacht, na het rijden even laten rollen in het zand en hij is zo droog. De ene keer dat hij wel erg bezweet was heb ik even een dunne zweetdeken om gehad.
Verder zorgen voor voldoende afleiding in de vorm van (onberperkt) ruwvoer om te eten en overdag toch wel een paar uur in wei/paddock samen met andere paarden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:03

allereerst: waarom wil je je paard een deken aandoen? geen deken kan op tegen het natuurlijk temperatuurregulerend systeem van een paard, en tenzij ze opmoet voor keuringen of zeer intensief concours of trainingen loopt is scheren ook niet nodig.