Zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 20:50

Als ik mijn paard rechtsom longeer is hij altijd wat slomer dan linksom ( dat is zijn goede kant). Om hem dus wat actiever te maken had ik een zweep gepakt. Gewoon een rijzweep, omdat hij bang heeft van zwepen. Hij schiet dus meteen in galop. Ik leg de zweep op de grond en neem hem terug naar draf. Goede actieve draf, na een tijdje vertraagt hij weer. Ik wil de zweep er terug bij pakken, maar moet me nog maar bukken of meneer galoppeerd alweer. Nu als ik me zelfs zonder dat de zweep er ligt buk gallopeerd hij als een zot.
Nu was mijn vraag: is het wel goed om je paard actiever te maken met een zweep als je weet dat hij er bang van is? Mag je misbruik maken van een angst? En weet iemand misschien een andere manier om hem actief te houden ( anders dan de zweep)

Toverheks

Re: Zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:51

Misschien met je stem?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:52

Met lichaamstaal Knipoog

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 20:54

reageert hij niet echt goed op. Hij gaat links dan wel sneller
, maar rechts heeft het niet echt effect.
doe lichaams taal weleens om hem in de galop te krijgen, maar hij gaat dan in galop en niet actiever in draf.
Kan nog eens proberen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:55

Probeer dan kleinere druk te geven, als hij op lichaamstaal in galop gaat geef je hem teveel druk dan dat je wilt Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:55

De zweep vermijden omdat het paard daar bang voor is, is niet de goede manier. Je moet het paard laten zien dat hij er wel respect voor hebben moet, maar niet compleet door het lint hoeft te gaan omdat jij daar toevallig met zweep staat.

Je moet hem laten zien dat hij niet bang hoeft te zijn voor die zweep. Dat kun je doen door hem te gaan aaien, maar dat moet je niet doen met een zweep omdat die nog weleens door wil buigen en je toch onbewust je paard een tik kunt verkopen. Er zijn sticks te krijgen van fiberglas, die buigen niet door en daar kun je behoorlijk kracht op zetten. Leer je paard eerst accepteren dat je hem met je handen overal kunt aanraken (en dat betekend dus echt overal: koker of uier, oren, onder zijn staart. Merk je dat hij bepaalde plekken niet fijn vindt, krijg je afweerreactie, ga je terug naar de plek waar je die afweerreactie niet hebt gekregen, en zo tast je je heel langzaam naar die moeilijke plekken toe.

Kun je het met je handen doen, pak je die stick erbij. Probeer hem overal aan te raken, aai hem ermee. Zijn er plekken waar je duidelijke afweer krijgt, ga je terug naar de plek waar je dat niet krijgt.

Voor een adres in Nederland waar je een dergelijke stick kunt krijgen, moet je even op http://www.equiplay.nl gaan kijken.

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:33

Misschien hem meer aanmoedigen met je stem.

esliilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:31

Je kan hem inderdaad aanmoedigen met je stem, of met je benen heel snel achter elkaar druk geven. Misschien kan je het eens met kleine spoortjes proberen?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:39

Heb je dit zelfde probleem ook onder het rijden?
Wat is het verschil of overeenkomst tussen rijden en longeren, qua gedrag?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 19:46

Tijdens het rijden sloft hij vanachter ook wel, maar met bijdrijven doet hij het niet meer. Een zweep onder het rijden heb ik zelf nog niet geprobeerd. Er heeft wel, nog niet zo lang geleden, iemand omgezeten en die had een zweep gebruikt ( toen kwam hij wat omhoog= verzet). Ik heb de indruk ( alhoewel hij beter gaat tijdens het longeren) dat hij liever gereden wordt. Hij is wel liever als anders ( wil hij ineens wel fletsen) terwijl ik de gogue bijstel of van kant wissel. Maar denk toch dat hij liever gereden wordt. Volgens mij vindt hij het niet zo leuk altijd die rondjes. Maar het verschil qua gedrag is dus dat hij echt wil geaaid worden ( en het leuk vinden) tijdens het longeren en bij het rijden is hij niet echt leuk aan de hand ( heeft singeldwang). Hij is wel ook zeer nerveus in de omgang

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:07

Dit duid toch op angst. maar niet alleen voor de longe zweep. Is in het algemeen nerveus! Cassidy gaf denk ik wel een goed advies. Het terug winnen van het vertrouwen en het afnemen van de angst. Waarschijnlijk is hij minder onzeker als iemand op hem zit.
Mijn paardje is 17 en heb hem sinds veulen. Ik heb hem met alles vertrouwd gemaakt, zo ook met een zweep. Ik hem hem inderdaad met de hele zweep, zowel rij- als longeerzweep over zijn lichaam geaaid. Zo wist hij dat dat ding niet eng was en ook niet iets wat erg pijn doet. Kijk waar hij nerveus van wordt en probeer die angst weg te halen. Misschien kan je wel hulp vragen. Begin weer bij het begin.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 20:36

Hij is echt heel wisselvallig, de ene dag kan hij heel rustig zijn, dan is hij weer supper nerveus, heeft hij bang van alles en nog wat. Ik vind het wel een probleem dat hij groter is al ik ben. Komt heel imposant over als hij achteruit trekt. Ik heb al eens gelongeerd met zweep en toen was hij heviger ( niet zo als laatst). En toen heb ik na het longeren hem ook overal geaaid met die zweep. Eerst trok hij naar achter ( heb de zweep op de plaats gehouden tot hij stopte en dan de zweep effe weg) maar dan reageerde hij er niet meer op. toen leek het wel of hij er minder bang van had ( weet wel zoiets moet je vaker doen), maa nu lijkt het of hij er nog meer angst van heeft.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:55

Gebeurt er iets op stal dat jij niet weet?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 12:05

Ik zou het niet weten.
Ik heb wel van horen zeggen dat toen hij nog op de manege stond hij slaag kreeg met de zweep. Hij heeft vaak ook wel een reactie op de staleigenaar als die langs komt, maar zie die man niet instaat paarden te mishandelen, maar misschien is Igor gevoeliger en heeft hij daarom sneller bang ofz

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:16

Misschien zou je het gedrag van jouw paard op stal in de groep gooien, wie weet levert dat wat op. Kijk misschien ook wat er op stal is gebeurt als hij weer zo nerveus is.
Wij hebben een paard op stal staan, die uit Rusland is gehaald.
Deze reageerde ook fel op de longezweep en viel mannen aan die op krukken liepen (?). Dit had duidelijk iets met zijn verleden te maken. In de loop van de tijd is dat steeds minder geworden.
Jouw paard kan misschien ook iets uit zijn verleden herkennen dat angst bij hem aanjaagt. Als dit gedrag met agressie wordt beantwoord is dat funest voor jouw paard. Hopelijk kom je er achter.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 12:23

Hij is wel ook nerveus als het waait, dat merk ik dan goed aan hem. Denk dat hij er vooral niet tegen kan als sommige mensen boven hem staan ( in de zin van bv op stal is er een man en als ik me paard poets komt die voor igor staan en bedekt zijn ogen, of als Igor zijn hoofd omhoog doet trekt hij zijn hoofd naar beneden. Die man vindt dat geweldig, je paard vertrouwt mij ( ogen bedekken). Maar ik heb de indruk dat hij er toch niet goed tegen kan. Lijkt wel alsof hij blij is wanner die man weg gaat.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:11

Wat voer jij hem eigenlijk (nieuwsgierig)?

igor_moppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:20

MIjn paard doet hetzelfde, maar als ik naar de zweep kijk, gaat hij al sneller, en als ik dan buk en de zweep te pakken,, nou daar gaat ie hoor. HIj neemt me dus gewoon in de maling. Maar ik weet dat als hij het echt niet kan, en dus niet harder gaat lopen, hij me niet in de maling neemt

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 19:39

Hij krijgt nu een soort stopjes. Twee keer, twee scheppen per dag. Er voor kreeg hij gerstenmix ( stopjes zijn ong hetzelfde). En in de winter krijgen ze mais bij en hooi krijgen ze elke dag

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 07:57

Ik zou de zweep juist niet wegleggen, gewoon bij je houden en wachten tot je paard kalmeert en ziet dat je er niks mee doet. Daarna desensibiliseren zoals Cassidy zegt, maar neem de zweep juist eens een tijd overal mee, ook als je gaat voeren etc.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:12

De mijne doet dit ook, ja mijn haf Clown Je zult het niet zeggen maar oké, ik longeer met longeerzweep, anders gaat hij sloom. Als hij veel te hard gaat laat ik hem gewoon even en hou ik de zweep op de juiste plaats. Al moet hij terug dan houd ik de zweep achter mijn rug Lachen

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:24

Zou zijn voer niet te rijk voor hem zijn? Sommige paarden kunnen van bepaald voer erg nerveus worden(?) Staat hij eigenlijk ook op het weiland?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 10:55

Ja hij staat ook op de wei. Elke dag ( als het niet regent).

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:53

Daar kan hi ok zij enerie kwijt.
Misschien een voer kwestie?
Wat zijn stopjes? Ik heb er nooit van gehoord. (misschien een domme vraag...)

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 11:54

Ik weet ook niet juist wat het is. Maar de staleigenaar zei dat het ongeveer hetzelfde is als gerstenmix. Zijn gedrag is niet veranderd sinds hij dit voer krijgt.